Decemberbaby 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Decemberbaby 2013

Oläst inläggav Kattmamma » 07 jul 2013, 22:42

Välkommen till Finland Anof! Hoppas ni ska trivas.

Jag har en aningen mer energisk period just nu, verkar det som, men behöver ännu en massa sömn! Har varit så skönt med semester denna vecka då vi kunnat slappa och ta det lugnt på morgnarna med tösen, och sova åtminstone till 7.30! Nu blir det igen väckning senast 6.15 som gäller 5 veckor framåt tills nästa semesterperiod. Känner mej inte alls inspirerad att fara på jobb morgon, men nog går det säkert bra bara man igen kommer in i vardagsrutinerna.

Vi har inga direkta semesterplaner ännu. Vi har två veckor ledigt hela familjen tillsammans i augusti. Beror mycket på vädret, men en dag på Tykkimäki i Kouvola ska vi i alla fall satsa på. Det var pop för tösen vår i fjol. :) Blir säkert att ta det lugnt och vila en del så man orkar jobba hela hösten sen.

Tycker ni andra också att det är ganska händelselösa veckor just nu? Inga ordentliga känningar av graviditeten, förutom magen som svällt upp till en badboll och så den trevliga halsbrännan som kommer när man äter kryddstarkt/tomatigt/flottigt/rågbröd/för mycket eller ibland helt annars bara verkar det som. :curse: Men ännu är magen inte så stor att man ser just annat än fet ut (jag iaf) och rörelserna som jag känt är nnu så svaga så svaga att jag ofta undrar om jag ändå inbillat/misstagit mej. Nå, om dryga två veckor blir det ultra och rådgivning igen så då blir det lite mer action igen. Och småningom ska det väl komma ordentligare sparkar också.
Kattmamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Mela82 » 08 jul 2013, 09:53

Hej alla!

Här njuter jag av sommaren och min ledighet, men är nog trött men vet inte om det beror på graviditeten, värmen eller att man bara ä slö när man är ledig.

Här är jag väldigt orolig för missfall, har nog inte vågat tro ännu att det skall gå vägen, tycker att jag inte har växt nånting, använder fortfarande samma kläder. Men är visserligen ganska stor från början. Har inte heller någo andra krämpor och det skall man väl vara glad för egentligen.
Hur mår ni andra?

Har ni börjat skaffa saker redan, jag är sugen men eftersom jag är så rädd för missfall så vågar jag inte ännu. Sparar det till hösten sen så man har nånting och planera och fundera på då oxå :blink:
Mela82

Oläst inläggav Anof » 11 jul 2013, 13:05

Mela 82, om det kan vara til nogon tröst, så är jag nu i vecka 20 och jag ser inte alls gravid ut. Inte känner jeg speciellt mycket heller.. Jag har själv haft nogra missfall förut, så har haft svårt för at tro at det äntligen går vår väg. Men nu är jag mer positiv. Hadde i början en doppler för att kontrollera om hjärtet till bebisen fortfarande slog, och det hjälpte lite:) Hoppas du snart får sänka skuldrarna och riktig njuta av graviditeten:)

I går hämtat vi en begagnat vagn, och i dag köpte jag bäddsätt til den och, klarade inte av att vänta:) Vi har inte köpt nogot annat ännu, men jag har en kompis som fick en dotter i 2011, så kommer att ärva en hel del från det hållet:)

:tumme:
Anof

Oläst inläggav Gingerina83 » 11 jul 2013, 14:36

Har äntligen hittat till Mammapappa.com och ska också bli mamma i december. Har BF 6.12, alltså en riktigt finsk bebis! :)

Bor själv i Sverige och läser endast svenska rekommendationer, så måste fråga nu när jag snart kommer över till Finland på min semester.
Va säger man om bastubad i finska rekommendationer? Det jag har läst här är att man ska undvika bastu och när jag säger det till mina vänner i Finland så bara skrattar dom, så vet inte vad jag ska tro...
Har själv en tanke om att det ska vara ok att sitta en kortare stund och inte i alltför höga temperaturer.
Gingerina83

Oläst inläggav mamma eva » 11 jul 2013, 16:47

Välkommen Gingerina83 till finlandssvenska mammapappa.coms forum och hoppas du ska trivas hos oss och lycka och välgång med att få en liten finländsk bebis :kaffe: häsar mamma eva som modererar denna kategori :wink:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Anof » 12 jul 2013, 05:59

Hej och välkommen hit Gingerina!

Jag går själv i badstun när vi är på villon, även om ja har också läst at man inte borde ta badstu när man är gravid, pga att man kan bli överhettad. Men tycker att så länge man mår bra och inte känner obehag, så går det bra. Sätter meg dessutom längst ner, så blir det int sååå varmt:)
Anof

Oläst inläggav Kattmamma » 12 jul 2013, 14:03

Välkommen Gingerina83!

Mela82 och Anof, det är väl första barnet ni väntar? Då är det ju nog helt vanligt att babyn vare sej syns eller känns ännu i det här skedet. Kände rörelserna med första nångång efter v 20 först, och tror inte jag började med mammakläder före det heller. Nu med andra har jag haft ganska stor mage ren en tid, använt mammabyxor länge, känt rörelser sen kanske en dryg vecka och igår kände mannen sparkar för första gången. 18+1 idag, så det är rejält mycket tidigare. Hoppas du kan slappna av och börja tro på att allt går bra snart, Mela82. Det är ju inte så länge kvar till nästa ultra för oss, så då får man igen konkret se att det finns en baby i magen. Vi ska om två veckor, är då i vecka 20+0, halvvägs redan!

Jag har också läst om att man borde undvika bastu, men tror det är rekommendationen överallt annars i världen än i Finland. Då jag ställde frågan i ett finskt forum så var alla ytterst frågande till varför det skulle vara skadligt. Det ska nog vara helt ok bara man inte badar extremt länge och varmt, och kommer ihåg att dricka mycket. Jag badade bastu under förra graviditeten och flickan är än så länge helt normal. :) Har också badat bastu denna gång.

Krämpor har jag inte så mycket, ryggen krånglar lite grann och halsbränna känner jag av då jag stressar, äter fel mat o.s.v. Inget annat egentligen, lite tröttare än vanligt. Kommer att vara så tacksam om den här graviditeten går lika problemfritt som den förra, men det är ju lite tidigt att ropa hej ännu.

Ha ett riktigt trevligt veckoslut allihop!
Kattmamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gingerina83 » 12 jul 2013, 15:38

Ok, skönt att veta att ni också går i bastun! Kan ju inte tänka mig en sommar utan bastu och dopp i havet :-).

På tal om fosterrörelser...jag hade mitt Rutinultraljud idag, är i 18+6 och har inte känt av sparkar heller. Åtminstone tror jag inte de, men ibland kan jag känna en svag fladdrande känsla där inne. ..men kan va nåt annat. Barnmorskan sa iaf att min moderkaka ligger ut mot magen så sparkarna känns inte igenom ännu. Som förstföderska är det tydligen vanligt att börja känna dem kring v.20/v.21.

I övrigt var allt bra med bebisen :-)
Gingerina83

Oläst inläggav Flickan » 12 jul 2013, 16:14

Välkommen Gingerina! Jag har också badat bastu under semestern, tänker att om det inte känns illa så är det säkert inte det heller. Bebisen är nog ganska väl skyddad där inne :)
Jag väntar så mycket på nästa ultra, vi ska om ca 1,5 veckor, den 23 juli. Och om en dryg vecka (20.7) är jag halvvägs, jag tycker tiden går så snabbt! Hittills har jag som tur mått väldigt bra, hoppas att det fortsätter så.
Jag är också lite fundersam över fosterrörelser, ibland känner jag lite fladder i magen, men vet inte om det är bebisen jag känner? Har "bestämt" mig för att inte stressa över det än, trots att man på många ställen läser om sådana som känner rörelser redan i vecka 15-16...
Annars så tycker jag att magen nog har vuxit, men det beror inte bara på bebisen, utan också semesterdieten.... :oops: Jag är rätt så överviktig sedan innan (Lyckades ändå gå ner 15kg före jag blev gravid) så jag hoppas verkligen att jag lyckas hålla vikten i schack och inte går upp så mycket. Hur mycket har ni som har barn sedan tidigare gått upp då ni var gravida? För tillfället ligger min vikt på -2kg jämfört med inskrivningsvikten.
Flickan

Oläst inläggav Kattmamma » 16 jul 2013, 13:25

Jag tyckte att de allra första fosterrörelserna kändes som om något/någon gjorde en liten kullerbytta i magen, ett svagt fladder på nåt sätt. Kollade att jag skrivit precis samma sak förra gången också. :)

Vikten ja, huu, förra graviditeten gick jag upp över 20kg och var lite överviktig redan från början. Nu har jag startat från normal vikt men har redan lagt på mej 6-7kg så få se var jag hamnar. Försöker motionera regelbundet, promenader och lite styrketräning, och äta vettigt. Tyvärr blir det nog en del godis också. :roll: Lite ångest har jag för att igen gå upp massor, men ännu värre är det ju nog om man äter åt sej någon komplikation så som garviditetsdiabetes. Det vill jag helst slippa.

Funderade på var i landet ni övriga finns, om ni vill berätta. Någon var väl från huvudstadsregionen om jag minns rätt. Jag finns i Östra Nyland, vilket ju syns i min profil.
Kattmamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flickan » 16 jul 2013, 20:10

Jag känner igen det där med ångesten kattmamma, en sak är väl att vikten stiger, men om man skulle gå graviditetsdiabetes t.ex.... Usch vad hemskt! Jag har dessutom diabetes typ2 starkt representerat bland släktingar på pappas sida och det lär väl också öka risken för att få gravdiabetes :osaker:
men nu efter semestern har jag varit strängare med matvanorna, och automatiskt tycker jag man äter bättre när dygnet får en vettig rytm med morgonmål, lunch, mellanmål och middag. Kvällarna är värst då man sötsuget sätter in :hm:
Jag bor i Helsingfors tillsammans med min sambo, det är bådas första barn, han är åtta år äldre än vad jag är. :)
Flickan

Oläst inläggav Anof » 17 jul 2013, 17:38

Jag har inte vågat bege mig upp på badvikten ännu, men jag har antagligen gått upp en hel del.. Jag försöker ju hålla aktivitetsnivån uppe och planerar att simma et par gånger i veckan nu framöver. Jag dricker helt säkert över 1 liter O'boy varje dag, så det måste jag också försöka få ett slut på.. men det e ju så gått...:(

Bor i Vanda med minn mann, och det er första barnet för oss också.
Anof

Oläst inläggav Gingerina83 » 21 jul 2013, 14:32

Ja men usch...vågar inte ens ställa mig på vågen. Tillåter mig själv att äta de mesta (som är ok att äta) som jag e sugen på. Men man måste ju få unna sig lite! :-)
Sitter och läser boken "på smällen- från a till bebis" och skrattar åt allas galna cravings. :P Har faktiskt inget specifikt som jag bara MÅSTE få. Har ni någon specifik craving? Förutom Anofs o'boy då?

Föresten rekommenderar "på smällen" boken...blir många skratt :-)

Jag e hemma från Borgå, där jag e just nu också och firar semester, men bor i Sverige med min man.
Gingerina83

Oläst inläggav Kattmamma » 23 jul 2013, 11:09

Oj så tiden går! Idag redan 19+5 och andra ultrat blir på torsdag, då är jag redan halvvägs. Fick lite smått panik här en dag, känns som att det är så lite kvar och jag är inte alls färdig. Minns ju knappt hur man sköter en baby när det är 5 år sen sist. Och alla våra större babysaker såsom vagn, spjälsäng, babyskydd o.s.v. är fortfarande utlånade. Har visserligen meddelat att vi behöver dom tillbaka så småningom till hösten, men känns ändå som att vi inte har nånting klart. Nå, det lär bli långa och tröga veckor ännu bara man blir rejält stor och klumpig, sen önskar man bara att tiden gick fortare... Har bara tänkt mycket på det som kommer, hurdan stor förändring det blir igen då dottern snart fyller 5 år redan och vi har blivit vana vid att hon klarar en hel del själv. Och tänker på sömnbristen, hur jag ska klara den sen när nätterna blir korta och hackiga. Har svårt att inse att jag ju inte kommer att jobba då, så tröttheten kommer att vara lättare att hantera då man får vara hemma och vara seg om det känns så. Har varit så otroligt trött nu under graviditeten men det blir ju mycket jobbigare då man ska upp och iväg till jobbet och hållas skärpt hela dagen oberoende hur slut man är.

Jaja, det var dagens gnällande och funderingar. Hur är det för er andra, tänker ni mycket på framtiden med en bebis? Hade inte förväntat mej att det skulle vara så här mycket funderingar och osäkerhet nu med andra barnet, men kanske det bara hör till graviditeten på nåt vis.

Känner av ganska mycket rörelser nu, i princip dagligen har nog babysen gymnastikstunder på gång. Är i valet och kvalet om vi ska fråga vilket kön babyn har på torsdagen då vi har ultra. Med dottern så valde vi att inte fråga och det var nog en speciell känsla sen under förlossningen då man väntade att få höra vilken sort det skulle bli och barnmorskan sen gratulerade till dottern. Tror jag lutar mot att jag inte vill veta nu heller. Hur har ni andra tänkt? Ta reda på eller inte?
Kattmamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kattmamma » 29 jul 2013, 08:31

Hej på er alla! Här var det tyst och stillsamt. Alla kanske semestrar? :hm: Jag väntar ännu på min längre semester, två arbetsveckor kvar. Hade en vecka ledigt i början av juli, nu blir det två veckor. Ska bli så skönt att förhoppningsvis få sova lite mer. Verkar som att tröttheten inte tänker gå över ordentligt alls under denna graviditet.

Förra veckan var vi på andra ultrat och allt såg bra ut. Lillus verkar vara av den envisare sorten, h*n låg bestämt med fötterna ovanför huvudet, som i en boll, och det krävdes en hel del buffande och knuffande och liggande turvis på rygg, höger och vänster sida för att tanten skulle få kollat allting. Skönt att vara så långt nu, är alltid nervöst före ultrat, det finns ju alltid en risk att allt inte är så bra. Vår tid blev den här gången 30min försenad, kändes inte så roligt för jag antog att någon fick dåliga nyheter där inne när det tog så lång tid.

Hur klarar ni andra av värmen? Jag har mått ganska dåligt det här veckoslutet. Mått illa och varit dödstrött. Kanske det är hettan som inverkar. Det är fördelen med att vara på jobb, här är alltid svalt.
Kattmamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper