Januari 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Januari 2014

Oläst inläggav tobes » 12 jan 2014, 22:38

mamma eva skrev:Grattis tobes :love:

Tack så mycket. Har varit långa och underbara dagar på sjukhuset, och som tur en flexibel arbetsplats så att jag bara kunde flytta den ledighet jag begärt en vecka tidigare då det var beräknat att han skulle komma den 20:e

Verkligen superbra personal där på kätilöopisto, om det är någon som funderar över den saken så kan ni sluta nu, har verkligen inget annat än :heart: för vad dom uträttar där och hur professionellt det skötts om från början till slut.

Ser ut som att Mamma och lillen slipper hem imorgon och sen får vi också snart hämta hem vårt andra "barn" (d.v.s. hunden :D) på tisdag. Ska bli skönt att äntligen få samla alla under ett tak hela tiden :)
tobes

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Knatte » 13 jan 2014, 08:41

Grattis tobes! :)
Knatte

Oläst inläggav tobes » 16 jan 2014, 18:30

Knatte skrev:Grattis tobes! :)

Tack!

Hur går det för er andra, börjar det vara fler januaribebisar på väg? :)
tobes

Oläst inläggav ifflan » 14 feb 2014, 09:00

Jag fick världens sötaste lilla pojke den 24.1! Jag hade ju beräknat till 1.2, men jag anade att han skulle ploppa ut lite tidigare. Som tur. Det har varit en riktigt jobbig graviditet, illamående 7 månader, grav.diabetes, våldsam foglossning...Därför orkade jag aldrig skriva hit heller, fast jag hängde på i början av tråden.
ifflan

Oläst inläggav mamma eva » 14 feb 2014, 13:40

Grattis ifflan :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Martina80 » 28 apr 2014, 16:31

Jag hade glömt mitt lösenord men nu kan jag uppdatera.

Jag blev mamma till en härlig liten tös 28.1. Hon fyller idag 3 månader :)

Jag kopierar texten från min blogg:

ördagen 25.1 klockan 22:45

Låg på sängen och skulle somna då jag kände att någonting rann... steg upp och det rann mera. Mannen kom in i sovrummet och tittade förvånat på mig: gick vattnet? I believe so...

Mannen ringde till Jorv och jag satt mig på toaletten då det bara rann och rann. Vi fick rådet att stanna hemma men att komma på check 12 timmar senare. Sagt och gjort, gick tillbaka och sova, right... inte mycket sömn den natten...

Söndag 26.1 kl 11:00

Nästa dag åkte vi till Jorv och de satte banden över magen på mig och kollade minis hjärtljud. Allting var bra. Så hemskickade blev vi och skulle komma tillbaka på kvällen.

Väl hemma försökte jag ta det lugnt och ligga... jo nej inte så lätt. Mina föräldrar kom av och an och hälsa på, kiva det med..

klockan 21 åkte vi in igen och samma rumba som på dagen. allting fortfarande ok. Hem igen. Vi skulle komma tillbaka på måndag morgon 8-9 tiden. Jep.

Måndag 27.1 kl 9

Tillbaka på Jorv, nu visste jag att jag inte mer blir hemsläppt utan baby :)

Det bestämdes att försöka starta sammandragningarna med cytotec tabletter.

kl 10 första blev insatt. Så satte de mig "käyrille" alltså bälten på magen. Om en timme kom de och kollade. Ingenting hade hänt. Inga sammandragningar. Klockan 14 satte de in nästa. Inte heller denhär hade någon inverkan.

Barnmorskan Sirpa som jobbade var jättetrevlig och såg alltid så hoppfull ut då hon kom in. Joko tuntuu jotain? Ei... No höh.

Klockan 18 var jag 1½cm öppen men hade fortfarande livmoderhals kvar, så de satte in en tredje.

Ifall denhär inte fungerade sade de att de tar en paus över natten och tisdag morgon börjar med att spräcka hinnorna ordentligt och oksitosindropp för att få igång sammandragningarna. Och ifall de inte då heller händer något blir det kejsarsnitt.

Då bestämde sig denhär tjejen för att börja kyykkä. Jag tänkte att nu satan ska denhär ungen ut. :)

http://sykesport.fi/lihaskunto/nain-mon ... -taulukko/

Mitt resultat blev 49. Men inga sammandragningar. Klockan 22 bestämde de ändå sig för att sätta en fjärde tablett, och samtidigt irriterade läkaren livmodershalsen så att det kanske skulle hjälpa. Ont som fan gjorde det. Jag sade åt mannen att åka hem så att åtminstone en av oss får sova.

Klockan 23:15: sammandragningarna började... Jag fick en värmepåse at sätta på magen... en värmepåse???? Really...

Lite över tolv rekommenderade sköterskan att jag ringer till mannen. Redan nu? Nåh, han kom och vi var då redan i förlossningssalen. Då hitade de på att kolla med Ultraljudet hur allt såg ut. Ungen hade då vänt sig!

Det var ett relativt lätt beslut att ta det erbjudna kejsarsnittet. Jag fick epidural och efter det: Bliss!

Mannen fick dock inte vara med för det klassades som brådskande snitt.

Klo 03:03 den 28.1 föddes hon: 50cm 3235gr, en 10 poängs liten tjej :)
Martina80

Oläst inläggav mamma eva » 28 apr 2014, 20:48

Grattis Martina80 :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper