Januari 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Januari 2014

Oläst inläggav Minipig » 22 aug 2013, 12:16

Hej Knatte,

välkommen till januari tråden, så kul att få flera med i gruppen :)
Skönt att höra att du också mått bra och kunnat njuta av graviditeten.

Här i tråden har jag redan varit med en tid, men i övrigt har vi hållit ganska låg profil gällande graviditeten. Det bara känns att jag inte vill tuta ut det åt alla, nu får man hålla det för sig själv och ta ett steg i taget.
Jag känner rörelser nuförtiden klart och tydligt, dagligen. Rörelser har jag kännt nu kanske i två veckors tid. Först kände jag svagt bubblas, såsom man skulle ha luft i tarmarna. Men sedan började jag klart och tydligt på kvällarna känna hur det rörde sig, alltså då jag låg stilla på rygg. Senaste veckan har jag dock kännt rörelser hela tiden, kanske det är en lite livligare filur vi väntar på :D

Vi har inte gjort några införskaffningar ännu. Vi har sökt uppgifter och info om olika vagnar, för det finns så många alternativ och vagnen är ju en ganska stor investering. Nu verkar det luta mot Brio Smile, en kombivagn med babyskydd, liggdel och sittvagn. Den fungerar med klick-system och kan klickas fast också i bilen. Det andra får vänta ännu, men jag vet nog att blivande mor- och farföräldrar inte kunnat hålla sig, utan redan handlar kläder.
Minipig

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav meela » 23 aug 2013, 09:26

Hej!

Har följt med tråden då och då, men börjar nu först tro att vårt andra barn verkligen är på kommande :)
Har en busig liten tre-åring som började dagis för några veckor sedan, för att jag ska börja studera (!), hade trott att det inte kommer flera barn till vår familj utan hjälp (hade försökt 1½år), men tji fick jag! En vecka efter inträdesprovet till högskolan testade jag, och en månad efter det kom brevet att jag blivit antagen till studerande :D Vad har jag riktigt satt mig in i?
Nåja, en dag i taget. Knappast är jag den första som håller mellanår från studierna pga barn.

Ha det bra allihopa!

H. Meela

Minipig BF 19.1, Västra Nyland, första barnet
Knatte BF 21.1, Vasa, första barnet
meela, BF 29.1, Östra Nyland, andra barnet
Mikkis BF 31.1, Vasa, andra barnet
meela

Oläst inläggav Minipig » 29 aug 2013, 11:55

Hej,

välkommen till tråden Meela!
Nu har vi varit på UL och allt är bra. Jag blir alltid så nervös dagarna före och spänner mig, ifall det skulle hittas något avvikande. Nu kan man pusta ut igen =)
Är nästan halvvägs nu, i vecka 19+4. Magen har börjat växa så att jag beställt första mammabyxorna, bebisen är en livlig sort och jag känner dagligen hur den rör sig i magen. Barnmorskan som gjorde UL konstaterade samma sak, att vi har en livlig bebis. Men det är ju bara positivt.
Annars mår jag fortfarande väldigt bra, har lite trappat ner på tränandet men annars ingen skillnad i vardagslivet. Har nog jätte svårt fortfarande att förstå att vi faktiskt ska få en bebis och att jag efter dryga tre månader blir mammaledig. Men det börjar väl snart sjunka in.

Har ni funderat/tagit någon babyförsäkring? Vet att några försäkringsbolag erbjuder försäkringar redan för ofött barn, som sedan kan göras till barnförsäkring.
Minipig

Oläst inläggav Martina80 » 13 sep 2013, 11:37

Hejsan alla,

jag hittade det här forumet för en tid sedan och vitsi så roligt med ett forum på svenska i Finland.

Jag joinar denhär tråden.

Jag är alltså 33 år gammal, Esbobo, väntar mitt första barn, är nu i 20:e veckan. Beräknat är 30.1.2014
Till familjen hör förutom min man och mig, också hans två barn från hans tidigare förhållande. Deras mamma dog 2009 så jag är halvmamma på heltid. Vår flicka är alltså 12 och pojken är 10.

men nu blir jag äntligen mamma helt på riktigt! Känns helt overkligt :love:
Martina80

Oläst inläggav mamma eva » 13 sep 2013, 15:30

Välkommen med till mammapappa.coms forum Martina80 och hoppas du ska trivas hos oss :kaffe:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Minipig » 17 sep 2013, 09:48

Hej Martina80,

kul att få med dig i januari tråden. Det verkar vara ganska lugnt i tråden, hoppas ni alla mår bra?
Vi har inte diskuterat åldern på medlemmarna här, men roligt att få med dig Martina80 då vi i alla fall är i samma ålder och väntar första barnet. Din situation är ju dock ganska annorlunda då du redan är halvmamma och har erfarenhet av barn i familjen.

Själv mår jag bra och allt rullar på. Har nu vågat beställa barnvag och fått första bebisplaggen av den blivande mormodern. Så sakta mak känns det allt mera verkligt :)
Jag försöker att inte lyssna så mycket på alla kommentarer och åsikter, men en sak har fastnat i huvudet på mig trots allt. Jag är nu i v.22 och alla kommenterar att min mage är såå liten. Samtidigt som jag själv tycker att det är jätte skönt att magen ännu är ganska liten och vikten ökat endast med 2-3kg, så kan jag inte låta bli att fundera ifall allt är ok. Även om allt såg bra ut på UL för några veckor sedan, så undrar jag ifall bebisen är tillräckligt stor och växer som den ska. Som jag tidigare skrivit fick jag läkarhjälp (mediciner) för att bli gravid och undrar ifall min kropp nu fungerar som den ska, då den inte fungerade utan mediciner före graviditeten.
Nåja, det hjälper att skriva ut alla grubblerier och bara tro på att allt blir bra.
Minipig

Oläst inläggav mikkis » 17 sep 2013, 15:23

Knatte skrev:Hej på er,

Här är en till som anmäler sig till gruppen. Har läst tråden ett tag redan men inte riktigt velat gå med själv allt för tidigt.. Nu tog jag dock mod till mig. Är i vecka 18 nu och bf är 21.1. Det blir första barnet så allting är väldigt nytt och spännande. Förutom lite illamående (som oftast hållits under kontroll bara man ätit tillräckligt ofta) har jag mått bra :)

Gällande rörelser så är jag inte riktigt säker om jag kännt dom eller inte. Känner nog nånting i magen dagligen men är osäker på om det faktiskt är rörelser :P

Hur är det med er? Har gjort några införskaffningar redan? Själv har jag inte kunnat hålla mig från att köpa några söta babyplagg men annars har vi inte skaffat nåt ännu..

Skriver en uppdaterad lista här:

Hej Knatte!

Välkommen med i gruppen! Tur att vi har minipig här som välkomnar alla vartefter, jag har själv varit väldigt frånvarande tydligen men jag måste nog säga att en månad har gått otroligt snabbt! Hoppas du Knatte mår bra fortfarande! Ser att vi hör hemma i Vasa båda två, det är ju iofs ett roligt sammanträffande..! :)

Angående anskaffningar har vi ju en del från tidigare, men det finns nog en hel del att skaffa också.. En ny vagn t.ex. eftersom den förra är helt slutanvänd. Såå, jag har faktiskt gått omkring i en vecka ungefär och försökt bestämma mig för om det är för tidigt eller ej att köpa! Känns ju så fånigt på ett sätt, är nu i vecka 20+4, men inte har man ju ändå råd att köpa allt på en gång... Dessutom eskalerar mina studier mot slutet av hösten, så kanske det skulle vara vettigare att börja på nu..? Jag vet inte, vad tycker ni andra?! Är det fånigt att börja nu redan?! Några fina babyplagg har slunkit med hem från loppis, det måste jag ju erkänna, men något annat har jag nog inte köpt än...

Fortsätter i ett till inlägg, tänkte jag... Så jag får med alla nya frågor och så :tumme:
mikkis

Oläst inläggav mikkis » 17 sep 2013, 15:32

meela skrev:Hej!

Har följt med tråden då och då, men börjar nu först tro att vårt andra barn verkligen är på kommande :)
Har en busig liten tre-åring som började dagis för några veckor sedan, för att jag ska börja studera (!), hade trott att det inte kommer flera barn till vår familj utan hjälp (hade försökt 1½år), men tji fick jag! En vecka efter inträdesprovet till högskolan testade jag, och en månad efter det kom brevet att jag blivit antagen till studerande :D Vad har jag riktigt satt mig in i?
Nåja, en dag i taget. Knappast är jag den första som håller mellanår från studierna pga barn.

Ha det bra allihopa!

H. Meela

Nu fortsätter jag... Till köpandet av saker kan jag ju tillägga att det är nästan värre nu med andra barnet eftersom jag vet exakt vad jag vill ha i barnvagnsväg och sitterväg osv... Kan ju inte ens tänka att jag "börjar kolla runt lite" för allt är redan utfunderat! Äsch, kanske man nu bara slår till om det känns rätt... Som sagt, det är ju inga billiga grejer, och jag studerar faktiskt, så det gäller nog att sprida ut utgifterna...

Men, hej meela! =) Välkommen med! Roligt med en till blivande tvåbarnsmamma! Och studerande också tydligen..!

Så för det första, det går nog fint att studera och ha barn! :tumme: Det kräver kanske lite organiserande och extra ork ibland, men å andra sidan är det ju ganska fritt att vara studerande... Ekonomin kan ju vara lite ansträngd, men man vänjer sig skulle jag vilja påstå..! Och för det andra, nej, du är nog inte den första som håller mellanår och får barn, så tänk inte på det :wink: Jag kommer själv nu att hålla ett mellanår, eller åtminstone en termin. Jag är på slutrakan, så det är inte så mycket kvar, men i alla fall! Det går nog bra! Får jag fråga vad du studerar?! :)
mikkis

Oläst inläggav mikkis » 17 sep 2013, 17:39

Hahah, fortsätter lite till här nu då, ursäkta att jag spammar gruppen... :lol:

Minipig, fick den bilden att du mår bra och allt går i sakta mak framåt! Skönt att höra, som sagt, det har ju varit lugnt här på senaste tiden... Känner igen det där med att spänna sig inför ultra, vi har det andra ultraljudet nu på fredag! Ska bli så roligt att liten igen, och kanske få veta om det är en liten syster eller bror.. :) Har ni andra fått veta/velat veta..?!

Vi har tecknat försäkring redan. Vi har alla andra försäkringar också i IF så det var ett simpelt val. Den ändras sedan till barnförsäkring så fort man meddelar barnets personbeteckning efter födseln. 140 euro kostar försäkringen oss (där ingår lite rabatt då eftersom vi har alla andra försäkringar där). Vi hade aldrig någon användning för försäkringen med förra barnet, men jag vill nog gärna vara på den säkra sidan..!

Och Minipig, angående storleken på magen och viktuppgång och så vidare... Har nog märkt att det alltid finns de runt omkring som tycker om att "veta" och kommentera allt möjligt! Stor mage eller liten mage har nog ingen betydelse. Jag har i det här skedet inte gått upp just någonting, kanske 1-2 kg (vecka 20+4) nu, med mitt förra barn verkade jag börja samla på mig kilon efter vecka 20 nångång och gick sedan upp över 25 kg sammanlagt. Jag hade en MEGA mage då, men har sett alla möjliga versioner.. Tittade faktiskt på "Erilaiset äidit" idag och förundrade mig över en mamma som när hon skrevs in på förlossningen hade typ lika stor mage som jag hade i sjunde månaden. Så jag tycker: oroa dig inte! Om allt har verkat bra på UL och så, så försök tänk på det. Men jag förstår också mycket väl din oro kring medicineringar och så... Försök ändå lita på din kropp! Och hoppas det lättar att skriva av sig ibland, därför finns vi ju här.. :kram:

Och slutligen, välkommen Martina80! =)

Sant faktiskt att vi inte har nämnt något om ålder och så, kanske det skulle vara intressant..? Tänkte försöka mig på att uppdatera listan och addera lite ålder och så.. :wink:

Martina80, 33 år, BF 30.1, Esbo, första barnet (+två bonusbarn)
mikkis, 26 år, BF 31.1, Vasa, andra barnet

Rätta eller stryk eller hur ni än vill om något är fel!

Må väl alla! Här mår vi bara bra, MEN jag har en kännbar foglossning.. :( Ena "fogen" bakpå är riktigt sjuk och blir bara värre. Det här är helt nytt för mig, hade inget liknande med första barnet, och det har kommit riktigt snabbt på.. Så, vet liksom inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det, och det onda drar ner på mitt humör.. Har någon av er andra något liknande? Har någon något bra råd att komma med?! Har rådgivning den 1.10 men jag undrar om jag borde ringa tidigare.. Men iofs, vad kan nu min barnmorska åt det..?
mikkis

Oläst inläggav SMM » 17 sep 2013, 17:51

Skickar hälsningar åt Minipig från Novembertråden ang. storleken på mage.
Har också haft en minimage hittills och ibland funderat på om kroppen alls funkar som den ska. Har också fått massor hjälp att bli gravid (3 x IVF, 1 x IVF/ICSI som till sist gav önskat resultat). Så känner igen mej i osäkerheten med om kroppen nu tänker samarbeta eller inte.
Och vikten sen; ännu i vecka 28 eller nåt hade jag bara gått upp ca 4 kg. Men vet du; senaste dagarna har magen verkligen svällt ut och ser framemot vad vågen och måttbandet berättar nästa gång på rådisen. Så det kommer nog. Och det är definitivt bekvämare med liten mage än med stor. :nicka:
Alla behöver inte bli så stora heller. Och det finns alltid såna som "vet bäst" och ska kommentera.
Användarvisningsbild
SMM
Silvermedlem

Oläst inläggav Mela82 » 17 sep 2013, 20:28

Hälsningar från december gruppen om det där med stor mage. Är i vecka 25+5 och gått upp 850 gram och minskat 3 cm runt midjan. Har oxå här fått en massa hjälp för att komma till önskat resultat. Nu börjar jag lite hoppas och njuta. Så försök oxå ni.... tiden man väntar känns på någo vis så kort.

Ha det bra!
Mela82

Oläst inläggav Minipig » 18 sep 2013, 11:37

Hej,

tack till er alla för svaren om magens storlek! Jag är väl den som har lite tendens att oroa mig och efter all fertilitets medicinering funderar jag ganska ofta ifall allt är som det ska. Men jag mår bra och bebin verkar må bra, det är huvudsaken. Jag tycker nog faktiskt att det är väldigt skönt att inte ha så stor mage, jag kan fortfarande träna, röra mig som vanligt och klä mig så gott som i alla gamla kläder.
Angående alla anskaffningar, så måste vi nog också dela upp dem och därför beställde vi vagnen redan nu. Allt annat får ännu vänta. Men det var roligt att höra att ni Mikkis har valt IF försäkringen. Vi har också alla andra försäkringar hos IF och jag antar att det nog snart tecknas en till där.

Månaderna flyger iväg och det slog mig att jag har endast två hela månader kvar på jobbet, före mammaledigheten börjar. Det börjar liksom bli allt verkligare efter hand :)

Minipig, 32år, BF 19.1, Västra Nyland, första barnet
Minipig

Oläst inläggav meela » 18 sep 2013, 20:42

Hej!

Vi hade idag vårt andra ultra. Det ser ut att vi skulle få flicka denhär gången, men det skulle vår son vara också så jag tror att vi bara väntar och ser vem som kommer i januari/februari :) De kläderna för nyfödda som vi har hemma är ändå såpass neutrala att vi tar det lugnt och skaffar sedan efterhand ifall det blir en tös. Inte bryr babyn ändå om hon/han har "fel färg" på sina kläder...
Annars med oss så har vardagen börjat rulla på ganska fint. Sonen trivs på sitt daghem, mina studier (ergoterapi) har börjat bra, fysiskt så mår jag nu mycket bättre än i förra graviditeten.
Måste väl börja aktivera mig när det gäller att skaffa barnförsäkringen. Tog till sonen innan födseln och den har betalat igen sig många gånger redan. Får se om vårt försäkringsbolag vill bevilja försäkring till vår kommande...nå, får se!

Ha det bra!

Minipig, 32år, BF 19.1, Västra Nyland, första barnet
meela, 29år, BF 29.1, Östra Nyland, andra barnet
meela

Oläst inläggav Minipig » 19 sep 2013, 08:21

Meela,

Frågade dom av dig ifall du vill veta könet? Vi var på motsvarande UL för några veckor sedan och först efteråt slog det mig att dom aldrig frågade, och jag kom inte heller ihåg att fråga. Inte för att det har en så stor betydelse, jag funderade bara på praxisen.
Vi hade ju ett lite extra händelserikt besök, då det mitt under undersökningen small hårt och en fläkt sprakade och blixtrade, alla maskiner dog och rummet mörknade. Det var bara en kortslutning, men speciellt barnmorskan blev skärrad och vi fick avbryta undersökningar tills allt var fixat.
Minipig

Oläst inläggav meela » 19 sep 2013, 19:21

Jo, barnmorskan frågade redan innan hon började undersökningen att om vi funderat på om vi vill veta könet.
Jag vill gärna höra vad dom tippar, spännande att se om det stämmer sen :) Med sonen var jag 100% säker på pojke, och på ultrorna tippades det flicka-pojke-flicka. Ha! Jag hade rätt!
meela

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Gravid - månadsgrupper