Januari 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Januari 2014

Oläst inläggav meela » 19 sep 2013, 19:23

Tråkigt att tekniken sade upp kontraktet just i det skedet! :( Var säkert obehagligt!
meela

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Minipig » 23 sep 2013, 13:37

Visst var det tråkigt med kortslutning mitt i undersökningen, men mest skrämde barnmorskans reaktion. Hon skrek till och jagade ut oss ut rummet. Vi fattade nog att det inte var något farligt som hände, medan hon blev väldigt skärrad. Då allt var fixat i rummet fortsatte undersökningen, bebisen var otroligt vild (säkert efter att den skrämt sig) men vi fick veta att allt är ok. Det var alltså bara frågan om könet som blev oklart då alla glömde det. Men vi tar det gärna som en överraskning :)
Minipig

Oläst inläggav Martina80 » 27 sep 2013, 08:41

Jag känner tydligt bubbel i magen, ganska jännä :)

Jag tränar CrossFit så märkte på onsdagen att box-jumps får bli nu framåt, kunde nog hoppa på 50cm boxen men det började trycka mot bäckenet. Jag switchade till step ups på 60cm box. Eller så kunde jag kanske i fortsättningen hitta en ännu lägre box...

Nåjoo, men jag mår annors helt prima! Skönt dethär :)
Martina80

Oläst inläggav Minipig » 30 sep 2013, 11:53

Skojigt med bubbel i magen!
Jag kände bubbel redan i v. 18-19 och sedan blev det snabbt tydliga rörelser jag kände. Nuförtiden är det full fart i magen, känner tydligt vilken sidan rumpan är på då benen rör sig och emellan känns det klart hur bebisen byter håll som om den skulle göra volter. Sover ganska lätt och senast förra natten vaknade jag då det var sån fart på i magen. Men det är bara härligt med rörelser :D

Jag tränar också en del, nuförtiden mest bodypump och bodybalance då bodycombaten blev tidigt lite för häftig. Märker att jag får ta bredare steg i knäböj och så att säga ge rum för magen. Magmuskelövningar som crunches och plankan har jag skippat för några veckor sedan, det kändes inte längre bra. Men huvudsaken att man kan röra på sig och träna.

Förra veckan märkte jag också av första övningssammandragningar. Ansträngde mig lite för mycket en dag och så blev magen helt hård och jag kände tryck. Det gick ganska snabbt om, men kom flera gånger under kvällen. Ringde rådgivningen följande dag och det borde vara helt normalt. Är nu alltså i vecka 24 och har märkt att jag måste lite trappa ner på takten och lyssna mera på kroppen.

Fint att du Martina80 mår bra! Det gör jag också och då är det väl bara att njuta av graviditeten :)
Minipig

Oläst inläggav Minipig » 04 okt 2013, 09:11

Jag här igen, hej!

Måste lite skriva av mig och hör gärna era åsikter också. Var lite väl optimistisk i senaste inlägget, nu måste jag trappa ner på tränandet ordentligt. Jag jobbar delvis som instruktör och har nu märkt att det är väldigt svårt att instruera och samtidigt ta det lugnt. Har fått sammandragningar under och efter timmarna, magen har varit öm och kroppen har liksom sagt stopp. Så nu måste jag sluta som instruktör, för en tid, och endast motionera lugnare. Som instruktör smittas jag av den goda stämningen och vill jobba tufft tillsammans med kunderna, men det går inte mera. Visst vill jag barnets bästa, men beslutet var inte lätt att ta. För mig är det inte alltid lätt att godkänna att jag inte är mig själv mera, att min kropp nu är utlånad åt någon annan.
Det har också varit intressanta diskussioner kring tränandet under graviditeten, ni har väl inte kunnat undgå Lee-Ann Ellison som tränat med hårda vikter 2 veckor före beräknad tid?
Själv försöker jag lyssna på kroppen och tror att den nog berättar vad som är bra eller inte. Så nu är det bara att låta magen växa i lugn och ro och förhoppningsvis få njuta av promenader i soligt höstväder istället för tuffa träningspass.

Sköt om er!
Minipig

Oläst inläggav Martina80 » 16 okt 2013, 10:26

Minipig skrev:Det har också varit intressanta diskussioner kring tränandet under graviditeten, ni har väl inte kunnat undgå Lee-Ann Ellison som tränat med hårda vikter 2 veckor före beräknad tid?

jag tittade på hennes träningsprogram och det är ganska likt mitt eget, hon har inte så hårda vikter med tanke på hur länge hon har tränat... Men det väcker ju nog diskussion.
Jag anser själv att rörelser som snatches och cleans (på svenska ryck? och frivändning?) blir lidande ifall man fortsätter med dem då magen växer. Idén är ju att stången rör sig längs med kroppen och då finns det bara två alternativ ifall man fortsätter med rörelsen: 1. slår stången i magen (bad choice obviously) eller 2. lyfter stången "runt" magen (rörelsen lider)

Så jag har här övergått till kettlebells. :tummenupp:

Nu är jag i vecka 24+6 och på måndagen kände jag mig allmänt klumpig på träningarna, idag gick det bättre...

jag insåg just att ifall vi vill ha en försäkring på vår baby före den föds måste den tas senast 3mån före beräknad tid, det blir alltså slutet av denhär månaden. Men alla våra försäkringar är i min mans namn, vi vill ju koppla ihop hela paketet på ett ställe, men det är ju jag som måst söka försäkringen? Hmmm.. Hur har ni andra gjort?
Martina80

Oläst inläggav Minipig » 16 okt 2013, 13:46

Gällande försäkringen, så vet jag inte om jag svarar på din fråga men så här gjorde vi.
Vi har alla våra försäkringar hos ett och samma bolag. Vi är inte gifta, alla försäkringsbrev och fakturor kommer på sambons namn. Men vi har nog trots det alla försäkringar ihop kopplade hos försäkringsbolaget. Kontaktar jag försäkringsbolaget eller loggar in via hemsidan deras, ser jag alla våra gemensamma försäkringar.
Så då jag fyllde i frågeformuläret och tog försäkringen i mitt namn, som det måste göras, kom beslutet och fakturan hem i sambons namn men ett följebrev om barnförsäkring kom i mitt namn.
Minipig

Oläst inläggav meela » 05 dec 2013, 14:44

Hej,

tänkte skriva ett litet inlägg, lite puffa på tråden, har varit så länge tyst nu :)

Idag är jag med min mage 32+0. Känns nog så också. Har gått upp 6kg i vikt, hoppas på att det inte ökar så förfärligt mera nu, för är nu lika stor som jag var då min son föddes (i v.39+1), och då gick jag upp 18kg totalt (huj!!!) men då samlade jag så förfärligt med vatten på mig, var uppsvälld från ungefär v.20->

Annars så har jag mått helt bra, har orkat vara till skolan och skött mig där. Lite problem med ryggen/ischias emellanåt, men det har gott över snabbt. Och så hade jag svårt att hållas vaken i några veckors tid. Skulle ha kunnat sova genom dagen utan problem!
Nu bara två veckor kvar, så börjar mammaledigheten! Ni andra på tråden som hade beräknat innan mig så har haft det lugnt redan några veckor :D Hur har ni mått då? Förbereder julen, påbörjat plocka fram babysakerna?

Ha det bra!

Trevlig självständighetsdag imorgon :)

Meela.
meela

Oläst inläggav Minipig » 09 dec 2013, 14:40

Hej,

det har faktiskt varit tyst på tråden en längre tid, kul att du livar upp den igen :)

Jag är nu i vecka 35+ och ska bli mammaledig i slutet av veckan. Jag har mått helt bra, nu senaste veckan har jag börjat känna av foglossningar på ena sidan. Sen har den växande magen tagit allt mera rum och därmed blir jag snabbt mätt och orkar inte äta så mycket. Jag har gått upp ca 5kg totalt, tror det mesta är magen. Själv har jag alltid tränat regelbundet och då jag inte kunnat göra det på några månader så tvinar musklerna bort och antagligen har jag då också gått lite ner i vikt. Men eftersom jag i allmänhet mått bra och orkat på jobbet (kontorsarbete) så känns det lite underligt att bli ledig. Det är vårt första barn, så allt är välidigt nytt.

Nu då jag blir ledig så börjar det bli dags att plocka fram babysakerna, har på flit sparat allt tvättas och fixas så att jag ska ha lite program under dagarna :) Samtidigt börjar tanken om att bebin kan komma när som helst, snurra allt mer i huvudet. Jag och mina syskon är alla för tidigt födda, så sannolikheten att bebisen kommer tidigare är ganska stor.

Men jag hoppas att jag kan och får njuta en tid av mammaledigheten och önskar samma åt er!
Minipig

Oläst inläggav Martina80 » 17 dec 2013, 15:47

Hejsan alla!

Härligt, jag har bara tre arbetsdagar kvar. Tänk att kunna njuta av julen och nyåret utan att behöva tänka på att måsta gå på jobb.. Är nu i vecka 33+5

jag var till rådgivningen igår och allting är helt som det skall. Något trycker i min högra sida, troligen tar babyn så mycket utrymme att något blir i kläm vid sidan om.
Virtsankarkailua har jag, men det kan jag leva med. Går fortfarande på träningar men tar det lugnt.

Skall bli skönt med ledig tid före beräknad tis. så hinner jag kanske gå igenom babykläder och tvätta och stryka osv...
Martina80

Oläst inläggav Knatte » 18 dec 2013, 17:59

Hej!

Det har faktiskt varit lite tyst på tråden ett tag. Trevligt att den livats upp igen!

Jag har börjat mammaledigheten redan och det har verkligen varit skönt. Även om jag varit tröttare än jag tänkte och inte riktigt orkat göra allt det jag hade tänkt.. Men har t.ex. tvättat upp babykläderna och annars också förberett för babyns ankomst :) Känns helt ofattbart att det börjar vara så nära nu..

Njut av mammaledigheten ni andra också och god jul!
Knatte

Oläst inläggav Knatte » 03 jan 2014, 13:22

Hej!

Då var "vår" månad här :) Fast vi har ju visserligen alla beräknat till mitten/slutet av januari. Ska bli spännande att se när det börjar hända ngt.

Hur mår ni andra? Förutom tidvis enorm trötthet har jag mått bra fortfarande. Försöker njuta av mammaledigheten för fullt men samtidigt börjar jag känna mig ganska otålig :P
Knatte

Oläst inläggav tobes » 03 jan 2014, 19:35

Kan hoppa på lite sent i denna tråd också, även om jag läst en hel del redan tidigare.

VI har BF satt till 20.1 och sambon börjar bli väldigt rund om magen och själv är jag otålig och kan inte vänta på att lillen ska titta ut. Tid bokad i nästa vecka för att kolla storleken då storleken på magen redan börjar vara i övre kanten av kurvan, så vem vet, kanske det blir att sätta igång det redan i nästa vecka om dom konstaterar att han börjar bli för stor :nicka:
tobes

Oläst inläggav tobes » 11 jan 2014, 04:54

Nu får man kalla sig pappa då :love:

Lillen kom till världen efter mycket om och men kl 1.07 och landade på 3840g och 51cm. Omvälvande upplevelse och tidvis skrämmande. Navelsträngen hade fastnat runt halsen och eftersom han var ganska stor tog det en god stund för honom att komma ut. Direkt efter födseln fick de ta och hjälpa till att sätta igång andningen genom att expandera lungorna så det var några nervösa minuter. Men ut kom han och alla värden såg bra ut och nu innan jag var tvungen att åka hem (fanns tyvärr inga familjerum) så åt han redan från bröstet för första gången.

Kan inte annat än att :thx: till alla er som går igenom detta. Ofattbart, overkligt och tidvis en hjälplös känsla av att bara kunna stå på sidan om och hjälpa till så gott det går och hoppas på det bästa.

Nu till sängs och tillbaka så snart man vaknat till. Lär behövas några timmars sömn efter att ha sovit ca 2 timmar på senaste 36.
tobes

Oläst inläggav mamma eva » 11 jan 2014, 08:47

Grattis tobes :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper