Mars 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Mars 2014

Oläst inläggav Pisun » 21 feb 2014, 22:37

Tack skall ni ha! Tror nog det hjälpte att skriva av sig lite, har haft några bättre dagar nu igen! :)
Pisun

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Turbo » 25 feb 2014, 12:23

Här har hänt mycket sedan jag senast skrev, roligt.

Alltså jag har ju under en vecka kvar till b-dagen, vart har den här tiden tagit vägen egentligen.. :hm:

Har läkare om 1 timme så hinner inte skriva mycket men kan berätta att sedan bebin satte sig tillrätta lågnt ner så har jag mått mycket bättre. Plötsligt kan jag röra mej helt nomalt och behöver ingen värkmedicin för att ta ut hunden. Känner mej som en ny människa :).. Det jag stressar för är att jag är studerande och håller som bäst på med mitt examensarbete + att jag kommer att få en stor uppgift på torsdag. För de orsakerna hoppas jag att bebin kommer att trivas i magen ännu åtmintone 1 vecka, men sedan på annat sätt så börjar jag få svårt att sitta länge och kvaliteten på min nattsömn har börjat bli ganska dålig.

Till pisun, det är nog helt normalt att känna sig lite nedstämnd. Men det kan vara bra att berätta åt nån som är väldigt nära dej hur du känner, visa nån artickel om födslodepression mm. För om en depression kommer så är det ofta de närmaste i omgivningen som märker det först och då är det bra att de känner igen symptomerna.

Det här låter säkert konstigt men jag hade nog nån form av nedstämdhet hela sommaren efter att jag gjort graviditetstestet. Vi hade försökt få barn över 2 år och först på 2 inseminationen (+ 2 gånger som jag tog alla hormonerna men ovulationen for till v-slut) lyckades det. 2 år av förhoppningar, tårar nästan varje månad, stress över att inte lyckas och sedan när det lyckades var jag helt tom, kände bara att varför måste det lyckas just nu när jag gjort andra planer för året. Hade så totalt lyckats hjärntvätta mej själv med att "det är ingen skillnad" om det lyckas att det tog länge före jag accepterade. Kan skriva mera om det här senare, men nu måste jag springa iväg..
Turbo
Silvermedlem

Oläst inläggav Turbo » 25 feb 2014, 18:22

Dagens rådgivningsbesök:

Har gått ner i vikt ( ??)
Blodtryck ok
Barnets vikt ok
Magens mått har inte växt som det borde

först tryckte rådgivningskötaren på magen och försökte besluta hur jag har med fostervatten, så kom en läkare och tryckte och sist såg de med ultra. Domen blev att endera tänker bebin födas kanske redan inatt eller så har jag förlorat vatten och måste fara på granskning till sjukhuset var de säkert sätter igång förslossningen, hjälp.....nu börjar det verkligen vara dags att laga allt färdigt inför bebin.
Turbo
Silvermedlem

Oläst inläggav Tossan » 26 feb 2014, 10:55

Oj Turbo, så spännande! Håller tummarna att allt är bra, och att du snart har din baby i famnen!
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav lejoninnan » 27 feb 2014, 15:56

Spännande Turbo. Lycka till!

Jag har nu varit på ultraljud och bebin verkar må bra där inne. Den väger ca 3 kg just nu, men hinner bli 4 kg om jag går tiden ut. Fick en ny tid i såfall för eventuell igångsättning. Hoppas att det kommer igång av sig själv innan dess. Mina andra förlossningar har kommit igång av sig själva i vecka 38, respektive 39. Här om natten trodde jag att vi skulle få en februaribebis då värkarna kom ganska tätt, men så slutade de och jag somnade. Sen har jag inte haft några värkar. Med tidigare barn har det varit allvar då värkarna börjat komma mer regelbundet, hade inte just några förvärkar då.

Sköt om er alla och lycka till då det börjar!
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Turbo » 27 feb 2014, 16:57

Går fortfarande omkring med stor mage, ingen kallelse till ultra har det heller kommit så slipper nog inte före nästa vecka. Idag kom det lite lite rött när jag gick på wc och magen har varit lite aktivare än vanligt så kanske det börjar hända nu. Men sammandragningar har jag inte nästan alls haft idag.
Turbo
Silvermedlem

Oläst inläggav Mammafant » 03 mar 2014, 22:03

Åååh vad spännande Turbo!! Hur e det nu...? Ännu i "en del"?

Här mås det tjockt...har gått upp 15kg nu :scared: o har ännu ca.tre veckor kvar till beräknade... fast på rådgivningen har dom nog sagt att den säkert kommer tidigare då den redan långt över en månad varit väldigt lågt nere....men det behöver ju inte alls stämma, så försöker ställa mej in på slutet av mars/början av aprill..inbillar mej att det då känns lättare ifall det går över tiden... Har också börjat pimpla mitt hallonbladste igen! Hoppas det har nån inverkan...vågar nästan påstå att det nog hade poitiv inverkan under förra förlossningen!!

Tycker det är synd att det inte görs nåt ul. längre efter v.20...skulle sååå gärna gå o kolla att allt är bra och få en ordentlig viktuppskattning...börjar känna mej stor och klumpig o e lite rädd att bebisen skall bli helt jättestor...

Men,men...inte länge kvar nu mera för nån av oss!! :love: börjar nog längta sååå nu... Fast vi har nästan ingenting färdigt ännu för den lilla, men har tänkt få det mesta fixat under veckan... Så lägger in beställning på att bebisen skulle komma i slutet av nästavecka! :blink:

Ha det bra alla!
Mammafant

Oläst inläggav Turbo » 08 mar 2014, 14:39

hej alla

Vår lilla prins föddes den 3.3.2014 klockan 11.42.. Måtten blev 3100g, 49cm och 10 poäng fick han genast :)

Förlossningen gick till så att jag hörde ett splash ljud när jag var i duschen och tänkte då genast att nu börjas det då. Men inget annat hände så vi for in först följande förmiddag. Där togs en massa tester och väldigt hårdhänta undersökningar gjordes av magen. Efter det fick vi fara hem och vänta till 8 på kvällen. Hade sammandragningar hela dagen med sex minuters mellanrum så det var lite spännande att vara hemma.

Tillbaka på sjukhuset var jag 3,5cm öppen och fick ligga i en säng och höra på hjärtljuden. Halv 10 söndrade de mina "kalvon" för att sätta igång förlossningen. I det här skedet borde jag ha förstått att varna dem att vid förra förlossningen då de gjorde samma sak så hände allt väldigt fort efter det, men jag förstod faktiskt inte att de hade gjort det. Trodde att de bara sku undersöka mej och eftersom jag inte hade nästan nått vatten kvar så märkte jag inte vad de gjorde.

Klockan 10 bad jag att få nån slags smärtlindring för då började det kännas outhärdligt, hade speciellt smärtor som påminde om att jag borde gå på wc. Fick ett piller (vet inte vad) och fick gå i duschen. Där satt jag i 20 minuter och hade så mycket ljud att jag blev beodrad bort. När de gjorde undersökning märktes det att jag var 7cm öppen. Då först fick jag fara till förlossningsavdelningen. Meddelade genast att jag ville ha bedövning för jag typ skrek av smärta. Men medan de förberedde mej för att laga epiduralen så var bebisen på väg ut. Så här i efterhand kan jag se det komiska i situationen att läkaren skriker åt mej att inte skuffa ut bebin och jag skriker tillbaka att försök själv hålla tillbaka. Och nu vet jag av erfarenhet att man klarar av att föda utan smärtlindring, men önskar såklart att det skulle varit av eget val. Det som var tyngst var nog att jag inte förstod att det var bebin som var på väg ut som gjorde mina smärtor, trodde hela tiden att det var sammandragningar och därför var jag inte helt förberedd.

Men allt gick bra, jag gick inte alls sönder, bebin mår utmärkt och att ha en liten bebi hemma är helt fantastiskt :)
Turbo
Silvermedlem

Oläst inläggav lejoninnan » 08 mar 2014, 15:04

GRATTIS Turbo till dig och din familj! :clap:

Härligt att ni mår bra, trots att det säkert var tufft emellanåt. Sköt om er!

Få se vem som blir nästa i tur?
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Tossan » 08 mar 2014, 22:19

Grattis Turbo! Och roligt att läsa om hur det gick till, tack att du tog dig tid. :) Jag har BF imorgon, men har inga som helst känningar. Eller, jo, sammandragningar har jag ju titt som tätt, men bara sånadär vanliga, som inte gör speciellt ont. Måste väl försöka med dedär tre "s":en som det brukar talas om. Städat har vi dock ren gjort, bastu-tur har vi först nästa fredag, så det återstår att förföra maken då, höhö... :w00t:
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mamma eva » 08 mar 2014, 22:37

Grattis Turbo :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Mammafant » 10 mar 2014, 18:39

Stort grattis Turbo!! :heart:

Roligt att få läsa din förlossningsberättelse! Njut av bebistiden!! :love:
Mammafant

Oläst inläggav Pisun » 11 mar 2014, 10:09

Hej!
Hos oss har det också hänt saker! Vår lillkille beslöt sig för att titta ut 4 dagar före beräknat och föddes alltså fredagen den 7:e mars! Vägde 3870g och var 51cm lång :)

Fick värkar redan på natten mellan onsdag och torsdag men de lugnade ned sig för att sedan på torsdag kväll återvända med full kraft! Satt uppe hela natten och genomled värkarna och kl.8 på fredagen åkte vi in till BB. Visade sig att jag var 3cm öppen så vi låg och lyssnade på hjärtljuden och värkkurvan ett tag för att sedan få vänta ytterligare. Fick gå och skvalpa lite i ett badkar men det tyckte jag inte gjorde så stor nytta så satt där bara nån timme. Visserligen hade det ändå hjälpt lite eftersom jag sedan var 5cm öppen och vi fick flytta oss från förlossningsförberedelserummet till förlossningssalen. Fick prova på lustgas mot smärtan, tyckte inte det hjälpte nämnvärt heller. Efter ett tag ville jag ha epidural så de spräckte hinnorna och lade in en "tråd" som höll reda på bebbens puls och jag fick värsta droppmunderingen i handen. :p Det kändes som en evighet mellan stunden då de spräckte vattnet till när doktorn hunnit sticka epiduralen och den faktiskt hunnit sätta in! Väldans jobbigt.. Men sedan då den äntligen började verka så var det en enorm lättnad! :) för ett tag iaf.. Tror jag fick 5 doser totalt och tillslut hjälpte det bara inte mera, babyn var för lågt nere. Trodde faktiskt att det skulle kännas annorlunda då det var dags att krysta men det gjorde det inte, hade super intensiva värkar som jag bara hade velat genomlida men istället ville dom ha mig att krysta! Flåsade på i 39min innan jag fick ut vår lille sötnos kl. 23.34 på fredag kväll. Förlossningen räckte ungefär en 12 timmar, vilket lär ska vara rätt vanligt för förstföderskor..

Nu är vi hemma, brösten är ömma av ammandet och vardagen börjar så småningom infinna sig. Har nog lite baby blues också, sitter och gråter med jämna mellanrum för ingen orsak alls :p Jag är nog litet av en känslosam typ.. Hoppas det går om snart!

Så har man fått skriva av sig lite igen, tack till dem som orkar läsa!
Kram på er alla och lycka till!
Pisun

Oläst inläggav lejoninnan » 11 mar 2014, 11:20

GRATTIS Pisun! :clap: Roligt att läsa hur förlossningen gick. Jag börjar hoppas att det är min tur snart. Jag mår nog bra, men det skulle vara skönt att ha förlossningen över. Jag är lite av en kontrollmänniska, men en förlossning kan jag inte kontrollera desstumera. Det blir som det blir och det skrämmer lite. Jag hoppas på en liknande förlossning som din Pisun, men att det går lite fortare då det är nr 3.
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav mamma eva » 11 mar 2014, 13:00

Grattis Pisun :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper