Mars 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Mars 2014

Oläst inläggav Turbo » 11 mar 2014, 14:53

Grattis Pisun :clap:

Ömmande bröst har jag med, faktiskt riktigt såriga, fastän alla på sjukhuset berömde att han har så fint grepp och jag håller honom i perfekt amningsvinkel. Smörjer in dem precis hela tiden och börjar se en liten skillnad på dem, men sjukt tar det när han ammar.

Annors är jag bara så otroligt lycklig, allt man går egenom under graviditeten är nog så värt det när man har sin lilla bebis. Skulle jg inte ha skolan att stressa med så skulle jag säga att livet just nu är så perfekt det bara kan vara :)
Turbo
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Tossan » 12 mar 2014, 22:17

Jee Pisun, stort grattis! Och hjälp så avundsjuk jag är på er som fått era små knyten ren - jag är tre dagar över, och betydligt fler lär det bli... Frustrationen!! :osaker:
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tossan » 19 mar 2014, 20:58

Ja det blev inte "betydligt fler dagar" över, bara 5! :) På lördag föddes vår flicka, några minuter före midnatt - hon hann ännu på sin pappas namnsdag. :tummenupp:

Sammandragningarna började kring 15 på eftermiddagen (jag tror jag såg skymten av slemproppen där också) och sen blev de intensivare längs dagen, tills jag visste att det var på riktigt. Vid 21 ringde vi min kompis som barnvakt, och vid 22 beslöt vi oss för att åka in, eftersom värkarna kom såpass tätt (sku det ha varit kanske 5 minuter emellan?). När jag kom in var jag 5 cm öppen - hade hoppats på mer, men det gick ju rätt snabbt sen ändå. Hade tänkt föda på knä, liksom med rumpan mot barnmorskan och hålla i den förhöjda sängkanten, som sist. Men jag krystade så ett par gånger, och fick det inte att funkka, flickan kom inte ut hela vägen vid en enda värk - mycket frustrerande! Sen bad bm mig vända på mig och halvligga på sida istället och jag lydde eftersom jag hörde på henne att det inte riktigt fanns tid att diskutera saken. Tänkte inte få henne ut på det sättet heller, blev faktiskt lite i panik för hon liksom fastnade i mitten och åkte varken in tillbaka eller ut - men till sist skrek jag rakt ut och tog i allt vad jag orkade (har aldrig varit skrikartypen!, men det hjälpte) och så kom hon. Det visade sig att hon varit svängd med ansiktet uppåt (ansiktsbjudning) så det hade varit mycket jobbigare. Min son föddes också så, men då fick jag både lustgas och epidural och allt möjligt + sugklocka.... Nå, jag var ganska råddig och medtagen efteråt, men vi mådde båda bra och det var inget mer med det. Lite blå hade hon varit, och hjärtljuden sjönk då det drog ut på tiden - så hon fick en 9 i apgar, men annars gick allt helt bra, piuh!

Nu är vi hemma, och jag njuter av vår lilla trollbaby. Hon har tjockt svart hår och svarta ögon, och är världens sötaste! Och lång är hon, 54 cm! Nu är det bara amningen det gäller att få koll på, lite jobbigt med mjölkstigningen och såriga bröst och sånt - men det är peanuts jämfört med vad man fått i utbyte! Är helt kär- :love:
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mamma eva » 19 mar 2014, 21:49

Grattis Tossan :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Pisun » 21 mar 2014, 13:30

Grattis Tossan! :clap: :D
Pisun

Oläst inläggav lejoninnan » 21 mar 2014, 19:59

Grattis Tossan! :clap:

Vi fick en pojke i måndags. Det började med att vattnet gick här hemma på morgonen, det bara forsade ut och blev pölar efter mig då jag gick. Fick vika en badhandduk att ha mellan benen på väg till BB. Och ändå då jag steg ur bilen kom det en ny skur med vatten sså det bara rann :lol: Hade inga värkar då ännu, först vid 12 tiden blev värkarna mer regelbundna och effektiva. Allt förlöpte bra tills jag var öppen 8 cm och barnet började tränga neråt. Vid varje värk blev hjärtljuden svaga och öppningsskedet stannade av. Med risk för syrebrist hos babyn fattades beslut om akut snitt. Det var spännande, men allt gick snabbt och bra och ut kom en pigg och frisk pojke på 4035 g o 51 cm. Det visade sig att han hade navelsträngen 2 varv runt halsen.

Nu är vi hemma och mår bra. Amningen har kommit igång och han är en riktigt lugn och mysig kille. Hoppas det fortsätter så här och inte blir några allergier som de äldre har haft. Storebröderna är mäkta stolta över den nya familjemedlemmen.
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 21 mar 2014, 20:08

Grattis alla "marsianer" som redan fött! Jag hoppas bli en av er jag med, även om jag ännu har dryga två veckor kvar till beräknat.

Fisktärnan
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav mamma eva » 21 mar 2014, 20:36

Grattis lejoninnan :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Mammafant » 24 mar 2014, 22:27

Åååh, stora grattisar till er alla som redan får snusa baby!! :heart: :kram: :heart:

Här är det ännu ganska lungt...har bf i moron, men tror nog det tar ännu betydligt längre...känns som om den lilla aldrig tänker titta ut...frustrationen!! Förra veckans fredag hade jag så starka o täta sammandragningar att vi redan trodde att nu får vi åka in...men efter en dusch så gav dom med sig....har nog nu haft hårda sammandragningar från och till under senaste veckan, men dom avtar sen alltid.... :curse: I dag har jag just inte känt av nåt alls... Hoppas på att den nu tittar ut ännu under mars månad!! :)

Njut av erasmå knyten!! Avundas er sååå....fast vet ju att nu e det max två veckor kvar för oss, men man blir ju så otålig! :wink:
Mammafant

Oläst inläggav Tossan » 31 mar 2014, 08:48

Nå, hur går det mammafant och fisktärnan, och vem här ännu var som sku få i mars? Any news?
Bild

Bild

Bild

Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav lejoninnan » 17 apr 2014, 18:16

Hur har ni det alla marsmammor?

Vi har det mest bra, lite magknip har lillen ibland, annars verkar han må bra. Han är nu precis 1 månad. På senaste rådgivningsbesöket var han 57 cm och vägde 4550 gr. Jag tycker det är en härlig tid på året vi fått våra bebisar. Nu är det härligt att vara ute på barnvagnspromenader.

Hoppas att ni alla mår bra och njuter av mammaledigheterna. Glad Påsk till er alla! :cool:
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Pisun » 25 apr 2014, 18:54

Det går bättre och bättre tycker jag. Var lite tungt i början med all sömnbrist men nu har bebben börjat sova lite längre snuttar och så har man också vant sig lite tror jag :) Har inplanerat dop i maj, så håller på och funderar vad man skulle kunna bjuda på, bakning är litet av en hobby så det är kul att få fundera på sånt :)
Min lilleputt vägde redan 5265g och var 58.1cm lång vid läkargranskningen i onsdags. Idag är han 7 veckor gammal, dagarna flyger iväg! :)
Glad påsk i efterskott och glada vappen i förskott! :clap:
Pisun

Oläst inläggav Fisktärnan » 25 apr 2014, 19:24

Jo jag fick min bebis den 27.3 så han är 4 veckor och en dag gammal idag. Sömnbrist har vi... Och ont i magen har han. Försöker komma på hur vi ska göra det lättare för honom och oss, funderar på om det är nåt jag äter men tror just nu att det mest beror på att han äter för mycket för snabbt. Jag kan inte reglera att det sprutar mjölk ur mig, men försöker avbryta ätstunden innan han ätit för mycket. Det går bättre då. Fort sätter så några dagar och ser om vi hittar rytmen. Så vi kör med 4-5-minutersamningar här, kort och effektivt.

Skrev mera om förlossningen nyss i apriltråden där jag ju hängde hela tiden, läs där om ni är intresserade :nicka:

Han var 3210 g och 49,5 cm då han föddes, få se vad han är nästa tisdag då vi ska väga och mäta igen.

Fisktärnan
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 26 apr 2014, 09:18

skulle ni marsmammor vara intresserade av att slå ihop er med oss aprilmammor i en tråd i småbarn-månadsgrupper? så skulle vi bli lite fler :blink:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Fisktärnan » 26 apr 2014, 18:25

Man kan kanske skapa en Våren 2014-tråd...
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper