April 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: April 2014

Oläst inläggav LyckligFru » 29 apr 2014, 12:16

mammamuu_84 skrev:Hoppas LyckligFru att ni har fått komma hem och mysa och att systrarna har tagit till sig den lille!

vi kom hem i söndags förmiddag. Känns jätte skönt att få komma hem men vi har samtidigt haft det väldigt bra på barnavdelningen. Systrarna har tagit lillasyster väldigt bra, dom vill bara kramas o pussas :love: men man måste ju förstås vara på sin vakt, äldsta förstår att vara försiktig men inte hon andra men det är ju tur dom känner kärlek och inte avundsjuka även om det nog säkert kan komma sådana stunder också ibland.

Låter som en väldigt bra förlossning mammamuu :tumme: förmodligen helt annan upplevelse än förra gången? och inte allfför stor baby heller, han visste nog vad som gällde :blink:

Kan snabbt dra min förlossning också.
Har inga känningar alls på förhand. Vaknar på natten kl 3.15 av världens värk, försöker klocka dem men dom slutar aldrig utan bara avlöser varandra så jag stiger upp och försöker gå men värkarna bara dundrar på, ibland är det på sin höjd 1-2 minuter emellan. Väcker mannen som ringer mormor jag ringer förlossningen och säger att vi kommer in.
Sätter mig i duschen men benen bara skakar för värkarna är så otroligt starka och intensiva. Andas igenom dem,det går bra eller det är det känns som att inget annat jag kan göra just då.
Går ur duschen,klär på mig. Kollar på klockan som är 4 och känner hur det börjar rinna, går några steg och känner ur vattnet forsar längs med benen. Ser på vattnet att det är grönt och inser att det inte är så värst bra, i samma stund kommer min mamma och vi far iväg. Bilfärden gick helt bra, samma sak, bara att andas igenom och försöka att stå ut. Vi kommer till förlossningen ca halv 5.
Jag får genast på mig ctg-n och undersöks, 8 cm öppet och det är bara att slänga av sig kläderna för babyn kommer när som helst. Får lustgas som hjälper bra. BM säger att jag får trycka på om jag känner för det och nästa värk känner jag precis för det så jag trycker på. Tryck känslan övergår sedan över till krystvärkar och allt är öppet, babyn får komma. 05.07 är hon född. ca 35 minuter efter att vi kommit in. Förlossningen gick så snabbt så hon blev lite medtagen och trött, hon hann dessutom inte rotera färdigt neråt så hon kom fel med axlarna och fastnade men huvudet kom ut som "vanligt" direkt efter hon var ute så fick dom föra henne ut till ett undersökningsrum med läkare osv...förslossningen gick så snabbt så att hon blev tröt och medtagen, hon hade apgarpoäng 2 efter 1 minut vilket inte är så bra hon var riktigt slö + att hon svalt fostervattnet som dom fick suga ut så mycket det gick. Dom förde henne sedan snabbt till barnavdelningen och jag var kvar. Inget behövde sys så jag fick duscha och sedan åka ner till barnavdelningen där vårdade dom henne snabbt och bra, dom var/är verkligen duktiga.

Snabba förlossningar är inte alltid så värst bra, jag var också betydligt mer öm och sjuk i kroppen efteråt, kroppen hade jobbat i rasande tempo men allt slutade gott, infektionen fick hon pga svalt fostervattnet men hon piggnade snabbt i och är idag väldigt pigg och energisk tjej. Hon var ju också lite större än vi trott för ultrat sade ju 3500 på bf och hon är ju född 2 dagar efter och vägde ju 4200.

Amningen funkar fint, hon äter jätte bra och imorgon har vi första besöket till barnrådgivningen.
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav mammamuu_84 » 03 maj 2014, 19:00

LyckligFru skrev:Låter som en väldigt bra förlossning mammamuu förmodligen helt annan upplevelse än förra gången? och inte allfför stor baby heller, han visste nog vad som gällde
Jo, en helt annan upplevelse!! :nicka: Nu känns det bara bra efter förlossningen inte alls kaotiskt som sist då man led både fysiskt och psykiskt.. Nu har jag också mått så otroligt bra ( fysiskt) efter förlossningen att det har varit sån otrolig skillnad! Tänk, vad olika det kan vara! ...Är så tacksam för att jag fått uppleva en bra förlossning också!! :thx:

Roligt att höra att systrarna är stolta! :tummenupp: Här är storebror också så stolt och vill gärna vara med och titta när man byter blöja och är så intresserad av allt som rör babyn. Tänker också att det är att njuta sålänge det varar, ändras nog säkert när lillebror börjar ta sig fram och blir en konkurrent för hans leksaker! :wink: Kanske har ni lättare då med trean då de redan är vana att dela både saker och uppmärksamhet? :hm:

LyckligFru skrev:Snabba förlossningar är inte alltid så värst bra, jag var också betydligt mer öm och sjuk i kroppen efteråt, kroppen hade jobbat i rasande tempo men allt slutade gott, infektionen fick hon pga svalt fostervattnet men hon piggnade snabbt i och är idag väldigt pigg och energisk tjej. Hon var ju också lite större än vi trott för ultrat sade ju 3500 på bf och hon är ju född 2 dagar efter och vägde ju 4200.
Låter nog som att du haft en supersnabb förlossning, kan nog tänka mig att det är svårt för kroppen att hinna med i svängarna då! Och det var ju ingen liten bebis!! :w00t: Ultra uppskattningar stämmer nog inte riktigt alla gånger. Skönt att allt ändå slutade bra med förlossningen och infektionen! :tummenupp:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 04 maj 2014, 20:24

mammamuu_84 skrev:Jo, en helt annan upplevelse!! Nu känns det bara bra efter förlossningen inte alls kaotiskt som sist då man led både fysiskt och psykiskt.. Nu har jag också mått så otroligt bra ( fysiskt) efter förlossningen att det har varit sån otrolig skillnad! Tänk, vad olika det kan vara! ...Är så tacksam för att jag fått uppleva en bra förlossning också!!

Roligt att höra att systrarna är stolta! Här är storebror också så stolt och vill gärna vara med och titta när man byter blöja och är så intresserad av allt som rör babyn. Tänker också att det är att njuta sålänge det varar, ändras nog säkert när lillebror börjar ta sig fram och blir en konkurrent för hans leksaker! Kanske har ni lättare då med trean då de redan är vana att dela både saker och uppmärksamhet?

vad bra att du fick en så positiv upplevelse :tumme: ja det kan verkligen vara så olika, ingen är den andra lik och tur är väl det på sätt o vis.
nå dom underhåller ju varandra och är vana vid att dela men nog strider dom ju också och det kommer väl hålla i sig ännu många år :scared: :blink:

mammamuu_84 skrev:Låter nog som att du haft en supersnabb förlossning, kan nog tänka mig att det är svårt för kroppen att hinna med i svängarna då! Och det var ju ingen liten bebis!! Ultra uppskattningar stämmer nog inte riktigt alla gånger. Skönt att allt ändå slutade bra med förlossningen och infektionen

jo det blev nog lite för snabbt 1 timme o 50 minuter från första värken!! nej det var nog inget jag alls hade trott eftersom mina tidigare inte alls varit snabba.
men nu är ju allt bra så det är ju huvudsaken :love:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 11 maj 2014, 09:25

Här håller vi vårmammor till: http://forum.mammapappa.com/viewtopic.php?f=29&t=41736

hoppas vi ses där :tummenupp:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Återgå till Gravid - månadsgrupper