April 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: April 2014

Oläst inläggav LyckligFru » 14 apr 2014, 08:15

mammamuu_84 skrev:Ja, kroppen är nog bra knepig ändå! Besvärligt också om sömnen störs, det är ju nu som man behöver ladda batterierna för att orka med förlossningen sen. Hoppas iaf att du får sova bättre inatt och inte behöva störas av jobbiga förverkar! Mina är helt bortblåsta nu!?...kanske har det att göra med att man varit så krasslig? Känner inget annat än bebisen som bökar på..den har då igen blivit mera "våldsam" i sina rörelser så den börjar säkert få trångt inne i magen.

jo men igår kväll var det lugnare än någonsin :huh: och inte heller något i natt och inte heller nu på morgonen så har fått sova inatt iaf, får väl se det som något positivt. Babyn är väldigt lugn men rör sig nog men som sagt lugn.

jag tror nog att din kropp kanske inte orkat/orkar ha så mycket förverkar pga att du varit så sjuk, men det är bara en gissning, tror inte det betyder att det har "skjutit" fram något utan kanske mera att kroppen återhämtar sig på det sättet istället, det är ju så att kroppen är bra märklig som sköter allt det där på egen hand ändå, att se till att spara på energin. Hoppas du nu kan få återhämta dig med båda vila och äta så du bygger upp orken ordentligt för oavsett om det blir igångsättning el ej så är det ju väldigt väldigt nära för dig nu :w00t:

mammamuu_84 skrev:Tack, jo vi får hoppas att vi har färdigt insjuknat nu på en tid! Vi har nog fått ett datum jo, den 22:a (ryser bara jag tänker på det) känns så overkligt på något sätt! Plus att det skrämmer mig lite då man hört att det kan ta sjukare med igångsättning? Det varierar ju säkert mycket nog på metod också men lika gärna kunde ju bebisen komma på att titta ut lite innan det?

ja 22:a är ju riktigt snart, tänk det! 10 dagar kvar då typ och stor sannolikhet även för mindre. :blink: jag har hört mycket om igångsättning men aldrig upplevt det själv så vet inget om det men nog som sagt hört en hel del av båda sidor, det är nog så svårt att veta på förhand tror jag, det beror nog säkert rätt mycket på i vilket stadie inför förlossningen man är dvs hur redo babyn är att komma...det går nog bra!

bb kontroll idag igen då, hon hade nog rätt om att vi skulle ses igen :lipa: återstår att se hur många besök det blir ännu, torde ju vara det sista o nästa gång är överburenhetskontrollen? eller så har man ett till ännu, nå det får man väl veta idag...
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 14 apr 2014, 19:06

LyckligFru skrev:o men igår kväll var det lugnare än någonsin och inte heller något i natt och inte heller nu på morgonen så har fått sova inatt iaf, får väl se det som något positivt. Babyn är väldigt lugn men rör sig nog men som sagt lugn.

jag tror nog att din kropp kanske inte orkat/orkar ha så mycket förverkar pga att du varit så sjuk, men det är bara en gissning, tror inte det betyder att det har "skjutit" fram något utan kanske mera att kroppen återhämtar sig på det sättet istället, det är ju så att kroppen är bra märklig som sköter allt det där på egen hand ändå, att se till att spara på energin. Hoppas du nu kan få återhämta dig med båda vila och äta så du bygger upp orken ordentligt för oavsett om det blir igångsättning el ej så är det ju väldigt väldigt nära för dig nu
Bra, att du fått sova iaf! :tummenupp: Och vem vet de riktiga värkarna kan ju sen dra igång när som helst! :blink: Har dina tidigare förlossningar startat på samma sätt? Med tilltagande värkar menar jag...
Jo, det är väl nog säkert så att kroppen vilar sig i form. Får hoppas det och att den är beredd sen när det är dags, mentalt är jag inte redo ännu och vet inte om jag kommer att bli det heller. :roll: Har nog bara förlitat mig på att man "mognar med tanken" mot slutet att man måste genomgå en förlossning till men.. :nepp: Var ju till en ny BM idag och hon hade riktigt "hakat" upp sig på förlossningen och var så fundersam varför det blivit inplanerat igångsättning och man märkte på henne att i hennes öron var det nog mera onödigt! Men faktum är att det var gynekologen som föreslog det och inte jag..Hon tyckte bara när hon tryckte på magen "att ja nå här är nog ingen stor bebis" så nu känns det ju som att jag "vräker" bebisen ur magen istället för att undvika en likadan förlossning som sist! :huh: Dessutom hade nog no lite hakat upp sig på att man får bara en sån förlossning man klarar av!? humm...
Nå, 7 dagar kvar att fundera...Annars var mina värden bra och hb hade stigit till 125 så det var ju positivt, däremot hade jag gått ner i vikt (misstänkte nog det själv också med tanke på spyandet) och det var hon inte så glad över. Blev lite chockad själv också då jag bara gått upp totalt 8 kg :scared: men magen växer som den ska och bebisen hade sjunkit lite men var fortfarande inte fixerad.

LyckligFru skrev:bb kontroll idag igen då, hon hade nog rätt om att vi skulle ses igen återstår att se hur många besök det blir ännu, torde ju vara det sista o nästa gång är överburenhetskontrollen? eller så har man ett till ännu, nå det får man väl veta idag...
Hoppas allt var bra på kontrollen och att det kanske var sista besöket! :blink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 14 apr 2014, 20:00

mammamuu_84 skrev:Bra, att du fått sova iaf! Och vem vet de riktiga värkarna kan ju sen dra igång när som helst! Har dina tidigare förlossningar startat på samma sätt? Med tilltagande värkar menar jag...

jo det var nog skönt förstås :tummenupp:
mina två tidigare har startat helt utan förvarning mitt i allt bara med starka regelbundna värkar. Så det här med att gå runt o ha lite små onda värkar av och till är nog helt nytt för mig :nicka:

mammamuu_84 skrev:Jo, det är väl nog säkert så att kroppen vilar sig i form. Får hoppas det och att den är beredd sen när det är dags, mentalt är jag inte redo ännu och vet inte om jag kommer att bli det heller. Har nog bara förlitat mig på att man "mognar med tanken" mot slutet att man måste genomgå en förlossning till men.. Var ju till en ny BM idag och hon hade riktigt "hakat" upp sig på förlossningen och var så fundersam varför det blivit inplanerat igångsättning och man märkte på henne att i hennes öron var det nog mera onödigt! Men faktum är att det var gynekologen som föreslog det och inte jag..Hon tyckte bara när hon tryckte på magen "att ja nå här är nog ingen stor bebis" så nu känns det ju som att jag "vräker" bebisen ur magen istället för att undvika en likadan förlossning som sist! Dessutom hade nog no lite hakat upp sig på att man får bara en sån förlossning man klarar av!? humm...
Nå, 7 dagar kvar att fundera...Annars var mina värden bra och hb hade stigit till 125 så det var ju positivt, däremot hade jag gått ner i vikt (misstänkte nog det själv också med tanke på spyandet) och det var hon inte så glad över. Blev lite chockad själv också då jag bara gått upp totalt 8 kg men magen växer som den ska och bebisen hade sjunkit lite men var fortfarande inte fixerad.

jag är inte heller riktigt mentalt redo men ser nog ändå fram emot det, helt redo blir man väl inte förrän det verkligen sätter fart sen.

vad märkligt att hon hakade upp sig på det då, hon borde väl inte ifrågasätta gynekologens beslut? och just med tanke på din förra förlossning så verkar det ju helt logiskt att man tar det säkra före det osäkra o sätter igång IFALL ATT den sen skulle växa till sig och för att det framför allt för att det ska bli så bra som möjligt för dig. Du ska nog inte tänka att du värker ut den, det blir bra och gynekologen skulle ju inte ha sagt så där om det är så att det inte ansågs nödvändigt.
jag gick ner i vikt på slutet med förra barnet så det är nog helt i sin ordning och med tanke på att du haft magjsuka detssutom.

mammamuu_84 skrev:Hoppas allt var bra på kontrollen och att det kanske var sista besöket!

ja bb kollen gick bra, hb var bra även denna gång :tummenupp:
sf måttet hade inte stigit utan låg på samma som sist vilket tydde på att den sjunkit lite till. +1 kg sen sist så ligger på +19 kg nu sen inskrivning :scared: har gått upp 20 med de båda andra också så är väl inte så förvånad...
förvärkarna jag haft har väl nog faktiskt gjort nytta för nu var det "moget" för babyn att komma när hon undersökte och 3 cm öppet så nu får vi väl bara vänta då, har nog en till kontroll nästa vecka innan överburenhetskollen i vecka 42..men hon kunde inte säga om den kommer snart el inte för jag kan lika väl gå så här i någon veckas tid eller så....
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 15 apr 2014, 13:15

LyckligFru skrev:ja bb kollen gick bra, hb var bra även denna gång
Jättebra att det hållits uppe!! :tumme:
LyckligFru skrev:sf måttet hade inte stigit utan låg på samma som sist vilket tydde på att den sjunkit lite till. +1 kg sen sist så ligger på +19 kg nu sen inskrivning har gått upp 20 med de båda andra också så är väl inte så förvånad...
förvärkarna jag haft har väl nog faktiskt gjort nytta för nu var det "moget" för babyn att komma när hon undersökte och 3 cm öppet så nu får vi väl bara vänta då, har nog en till kontroll nästa vecka innan överburenhetskollen i vecka 42..men hon kunde inte säga om den kommer snart el inte för jag kan lika väl gå så här i någon veckas tid eller så....
Tänk, va olika det kan vara med viktuppgång. Jag hade nog nästan hellre gått upp lite till..Nu just sålänge man är gravid är det ju förstås behändigt att inte ha alltför mycket "extra" med sen med tanke på amningen så behövs ju nog ett litet "reservlager". Åtminstone för mig var det så att kilona bara rann av en när man ammade. Va bra om värkarna gjort nytta!! :tummenupp: Och 3cm var ju inte så lite heller...säkert skönt att veta att du inte bara lidit av värkarna i onödan! Det kan ju bli aktuellt närsomhelst. :blink: Gör hon en inre undersökning varje vecka? På mig har ännu inte gjorts någon inre undersökning utan den görs först på tisdag innan igångsättningen vilket jag tycker att är lite konstigt.

Ja, kom nog fram till själv att jag inte ska tänka mer på vad barnmorskan sa igår..nog vet ju gynekologen bäst! :nicka: Idag har jag faktiskt haft mest känningar hittills dagtid, annars vill det ofta bli mot kvällen innan man märker av några sammandragningar o dyl. men nånting är nog på G. Kanske är det bebisen som fixerar sig? Hoppas på det iaf... :sneaky: Imorgon har jag tid till akupunktur och det blir väl troligtvis sista gången om det inte görs en behandling även under förlossningen då. :hm: Och sen på kvällen profylaxkurs, hoppas att man kan få några användbara tips från den. Det hade de inte när jag var gravid första gången så på ett sätt ska det bli riktigt intressant.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 15 apr 2014, 14:27

mammamuu_84 skrev:Tänk, va olika det kan vara med viktuppgång. Jag hade nog nästan hellre gått upp lite till..Nu just sålänge man är gravid är det ju förstås behändigt att inte ha alltför mycket "extra" med sen med tanke på amningen så behövs ju nog ett litet "reservlager". Åtminstone för mig var det så att kilona bara rann av en när man ammade.

ja här brukar det också åka bort i takt med amningen så det är väl något bra förstås med tanke på +20 kg men det tar ju förstås inte en vecka att bli av med :blink:

mammamuu_84 skrev:Va bra om värkarna gjort nytta!! Och 3cm var ju inte så lite heller...säkert skönt att veta att du inte bara lidit av värkarna i onödan! Det kan ju bli aktuellt närsomhelst. Gör hon en inre undersökning varje vecka? På mig har ännu inte gjorts någon inre undersökning utan den görs först på tisdag innan igångsättningen vilket jag tycker att är lite konstigt.

nåjo visst har det haft någon effekt så det känns ju bra, en litet del är ju på det viset avklarad. Inatt var det dags igen, denna natt var det första gången som jag hade förvärkar även nattetid, annars har dom mest hållit på kvällstid just innan jag ska sova men inatt vet det mellan 1.30 och typ kl 3 som det höll på lite av och an...sen la det förstås av igen och nu på dagen lugna gatan :huh: man blir ju lite att undra hur länge det tänker hålla på såhär :hm:

förra gången gjordes ingen inre undersökning och inte hade jag riktigt räknat med det igår heller men hon sa att vi kunde kolla läget så jag tyckte att det lät som en bra ide men lite rädd vad jag väl nog att få höra att status skulle vara samma som förut, å hade jag nog gråtit hela vägen hem därifrån.... :blink:
nästa gång vet jag inte om det igen kollas något, får väl se. Överburenhetskontrollen är iaf vecka 42+0 och då tror jag det är både läkarundersökning och ultra men inte säker...hon trodde nog inte jag skulle gå så länge men jag börjar nog tro annat ja....

vet du nå närmare hur dom tänker sätta igång dig? fast det är väl kanske svårt att veta förstås om dom inte gjort gyn undersökning, tänkt ifall du får dropp, eller tar vattnet el dyl...spännande, du har ju iaf ett "bäst före datum" att förhålla dig till :tummenupp: :blink:

mammamuu_84 skrev:Idag har jag faktiskt haft mest känningar hittills dagtid, annars vill det ofta bli mot kvällen innan man märker av några sammandragningar o dyl. men nånting är nog på G. Kanske är det bebisen som fixerar sig? Hoppas på det iaf... Imorgon har jag tid till akupunktur och det blir väl troligtvis sista gången om det inte görs en behandling även under förlossningen då. Och sen på kvällen profylaxkurs, hoppas att man kan få några användbara tips från den. Det hade de inte när jag var gravid första gången så på ett sätt ska det bli riktigt intressant.

Det händer grejer :tummenupp: det är ju bra, är nog så att den försöker fixera sig eller komma längre ner osv.. allt är hemmåt! jag har också mest kvällar o sällan dagtid.

humöret är nog si och så just nu, är inte direkt på dåligt humör men tröttheten och bristen på tålamod gör att man lätt bara vill säcka ihop och mest bara vila. sov så skönt på soffan idag och sen vaknade barnen och jag kände hur jag så hemskt gärna bara hade velat sova lite till...

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 15 apr 2014, 21:15

LyckligFru skrev:nåjo visst har det haft någon effekt så det känns ju bra, en litet del är ju på det viset avklarad. Inatt var det dags igen, denna natt var det första gången som jag hade förvärkar även nattetid, annars har dom mest hållit på kvällstid just innan jag ska sova men inatt vet det mellan 1.30 och typ kl 3 som det höll på lite av och an...sen la det förstås av igen och nu på dagen lugna gatan man blir ju lite att undra hur länge det tänker hålla på såhär

förra gången gjordes ingen inre undersökning och inte hade jag riktigt räknat med det igår heller men hon sa att vi kunde kolla läget så jag tyckte att det lät som en bra ide men lite rädd vad jag väl nog att få höra att status skulle vara samma som förut, å hade jag nog gråtit hela vägen hem därifrån....
nästa gång vet jag inte om det igen kollas något, får väl se. Överburenhetskontrollen är iaf vecka 42+0 och då tror jag det är både läkarundersökning och ultra men inte säker...hon trodde nog inte jag skulle gå så länge men jag börjar nog tro annat ja....
3cm är ändå en god bit påväg och med tanke på att det är moget och bebisen är fixerad så är ju kroppen rätt bra förberedd på en förlossning! :tummenupp: Jag skulle nog bli förvånad om du skulle hinna gå på överburenhetskontrollen iaf... :blink: Bebisen kanske bara trivs så bra inne i magen så att den vill mysa lite till innan den är redo att titta ut men knappast behöver du vänta så riktigt länge till. Med förvärkarna är det ju nog lätt hänt att det blir lite "pojken och vargen" effekt att man sen inte förstår att förlossningen faktiskt startat på riktigt.

LyckligFru skrev:vet du nå närmare hur dom tänker sätta igång dig? fast det är väl kanske svårt att veta förstås om dom inte gjort gyn undersökning, tänkt ifall du får dropp, eller tar vattnet el dyl...spännande, du har ju iaf ett "bäst före datum" att förhålla dig till
Jo, fast det är lite skrämmande också med ett slutdatum :ledsen: det blir så verkligt på något sätt. Men smidigare förstås med barnpassning och man har börjat (mentalt iaf) lite förbereda här hemma för tiden man kommer vara borta. Men int har jag riktigt fattat det själv ännu till 100% :wink:
Försökte nog fråga av gynekologen men han kunde int säga något på förhand utan han ville se på tisdag morgon hur pass redo kroppen är men antingen dropp eller tabletter gissade han. Finns väl någon ballongkateter också har jag för mig? Och han var noga med att poängtera att det inte kanske lyckas på första försöket så att jag inte ska ställa in mig på att vara tvåbarnsmor redan på tisdag. Själv hoppas jag på att ändå kunna få det så "naturligt" som möjligt så att inte värkarna blir för starka och okontrollerbara.

LyckligFru skrev:humöret är nog si och så just nu, är inte direkt på dåligt humör men tröttheten och bristen på tålamod gör att man lätt bara vill säcka ihop och mest bara vila. sov så skönt på soffan idag och sen vaknade barnen och jag kände hur jag så hemskt gärna bara hade velat sova lite till...
Jo, man märker nog att man börjar bli tröttare! En liten tupplur på dagen krävs det nästan för att man ska orka...men när man väl somnat kunde man ju ligga och snooza hur länge som helst :w00t: men det tillåter varken dagschemat eller storebror.. Annars tycker jag att jag kan hålla humöret uppe relativt bra men om det kommer någon motgång så fräser jag nog till direkt! :oops:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 16 apr 2014, 12:29

mammamuu_84 skrev:3cm är ändå en god bit påväg och med tanke på att det är moget och bebisen är fixerad så är ju kroppen rätt bra förberedd på en förlossning! Jag skulle nog bli förvånad om du skulle hinna gå på överburenhetskontrollen iaf... Bebisen kanske bara trivs så bra inne i magen så att den vill mysa lite till innan den är redo att titta ut men knappast behöver du vänta så riktigt länge till. Med förvärkarna är det ju nog lätt hänt att det blir lite "pojken och vargen" effekt att man sen inte förstår att förlossningen faktiskt startat på riktigt.

jo det är väl på det viset skönt att veta att kroppen nog är redo och att det är lite förberett så på så vis så känns det väl som att det kan hända vad som helst när som helst men samtidigt så känns det nog inte som att det är nära än, eller något på gång och vad jag förstått så kan man nog gott o väl gå runt o vara redo o öppen en tid att det betyder väl egentligen inte att det behöver vara jätte nära men det är väl säkert så olika o från person till person.
Med mina två tidgare så har förlossningen startat bara några dagar efter att dom fixerat sig och helt utan att ha haft nå som helst förvärkar eller känningar innan, den här gången har ju babyn varit fixerad redan över 2 veckor och haft förvärkar som kommit och gott i olika styrkor nu snart 4 veckor så lite annorlunda är det nu denna gång åtminstone nu till slutet.
Har läst/hört flera som sagt att trean kan vara en riktig luring och flera som sagt att dom gått över tiden o sedan måsta sättas igång fast det inte varit så med tidigare så det blir nog intressant att se vart det slutar sedan...
men JO den verkar nog minsann trivas....ja precis så känns det som att sen när det väl är på riktigt så lär jag väl inte förstå det, tror väl kroppen bara spökar :blink:

mammamuu_84 skrev:Jo, fast det är lite skrämmande också med ett slutdatum det blir så verkligt på något sätt. Men smidigare förstås med barnpassning och man har börjat (mentalt iaf) lite förbereda här hemma för tiden man kommer vara borta. Men int har jag riktigt fattat det själv ännu till 100%
Försökte nog fråga av gynekologen men han kunde int säga något på förhand utan han ville se på tisdag morgon hur pass redo kroppen är men antingen dropp eller tabletter gissade han. Finns väl någon ballongkateter också har jag för mig? Och han var noga med att poängtera att det inte kanske lyckas på första försöket så att jag inte ska ställa in mig på att vara tvåbarnsmor redan på tisdag. Själv hoppas jag på att ändå kunna få det så "naturligt" som möjligt så att inte värkarna blir för starka och okontrollerbara.

ja precis då har ni ju på det viset lättare att verkligen planera in just som du skriver med barnpassning och det som behövs hemma, det är ju smidigt förstås :tummenupp: Du kanske fattar det först sen när det väl är dags, är nog svårt att till 100 % förstå något sådant på förhand.
Ja det var det jag kunde tänka mig att det är svårt på förhand att veta med tanke på att du inte gjort någon gyn undersökning så vet dom väl inte hur moget det är men vi ska väl hoppas att det har hänt något till dess men att du har förvärkar så talar ju för att det nog händer grejer i kroppen :tumme:

jaaa dags för den dagliga tuppluren medan barnen sover :yawn:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 17 apr 2014, 09:06

Känns som att flunssan bara tar ett hårdare tag om en! :curse: Hoppas bara den ger sig snart!!! Den har nu sökt sig ner till luftvägarna och nätterna blir en kamp mot hostan.. Var på akupunktur igår och hon la mera nålar både för flunssa och förlossning. Hon hoppades på att flunssan skulle förvärras nu 2 dagar för att förhoppningsvis ge upp sen, får hoppas hon har rätt! :wink: Sen hoppades hon också att förlossningen skulle starta av sig själv i helgen och hon "retade" vissa punkter på kroppen mer med nålarna. :w00t: Även om tanken känns skrämmande så skulle det ju nog också vara en lättnad om förlossningen fick starta av sig självt! Men sen kommer verkligheten emot...jag är ju inte alls klar här hemma ännu känns det som och så vill man ju vara hemma på påsken osv. Man är nog allt bra knasig ändå! :wink:

LyckligFru skrev:Har läst/hört flera som sagt att trean kan vara en riktig luring och flera som sagt att dom gått över tiden o sedan måsta sättas igång fast det inte varit så med tidigare så det blir nog intressant att se vart det slutar sedan...
men JO den verkar nog minsann trivas....ja precis så känns det som att sen när det väl är på riktigt så lär jag väl inte förstå det, tror väl kroppen bara spökar

Ja, det bli nog intressant att se när den är redo. :nicka: Du har väl 40 fulla veckor imorgon? Men sen när förlossningen väl startar så har du ju nog ett bra "försprång" då du redan är öppen såpass mycket. Man har ju hört att treorna kan vara riktiga luringar :wink: och gå sin egen väg. Iof är ju ingen graviditet eller förlossning den andra lik men ändå...

Humöret har varit riktigt på botten nu... Ingen i vår närhet tycks förstå att det tar på krafterna att vara ordentligt förkyld och såhär i slutet på graviditeten och att man helst inte planerar för nå många dagar framåt utan hellre kollar dagsformen innan man tar några beslut inför dagen!! De är så uppslukade av sig själva och triggar verkligen fram :evil: i en... :lipa: Inte ens när man säger det rakt ut att man inte vet om man orkar med besök eller är i skick att göra något så tycks polletten trilla ända ner!
LyckligFru skrev:Ja det var det jag kunde tänka mig att det är svårt på förhand att veta med tanke på att du inte gjort någon gyn undersökning så vet dom väl inte hur moget det är men vi ska väl hoppas att det har hänt något till dess men att du har förvärkar så talar ju för att det nog händer grejer i kroppen
Får nog hoppas att något har hänt iaf...för annars blir jag nog lite ledsen. Försöker ändå ställa in mig på att allt är "igenmurat" ännu så är allt annat ett plus sen! :wink: Usch, va jag börjar bli nervös över förlossningen!!! Kan inte begripa hur man ska kunna slappna av och låta kroppen göra sitt?...det tar ju så sjuuuuuukt!!! Är så rädd för att börja spänna mig och motarbeta kroppen samt att helt tappa kontrollen! :swoon:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 17 apr 2014, 20:10

mammamuu_84 skrev:Känns som att flunssan bara tar ett hårdare tag om en! Hoppas bara den ger sig snart!!! Den har nu sökt sig ner till luftvägarna och nätterna blir en kamp mot hostan.. Var på akupunktur igår och hon la mera nålar både för flunssa och förlossning. Hon hoppades på att flunssan skulle förvärras nu 2 dagar för att förhoppningsvis ge upp sen, får hoppas hon har rätt! Sen hoppades hon också att förlossningen skulle starta av sig själv i helgen och hon "retade" vissa punkter på kroppen mer med nålarna. Även om tanken känns skrämmande så skulle det ju nog också vara en lättnad om förlossningen fick starta av sig självt! Men sen kommer verkligheten emot...jag är ju inte alls klar här hemma ännu känns det som och så vill man ju vara hemma på påsken osv. Man är nog allt bra knasig ändå!

vad häftgit att det verkar stämma som hon sa, det kan ju betyda baby för er då i helgen :tummenupp: det skulle ju vara roligt.

mammamuu_84 skrev:Ja, det bli nog intressant att se när den är redo. Du har väl 40 fulla veckor imorgon? Men sen när förlossningen väl startar så har du ju nog ett bra "försprång" då du redan är öppen såpass mycket. Man har ju hört att treorna kan vara riktiga luringar och gå sin egen väg. Iof är ju ingen graviditet eller förlossning den andra lik men ändå...

Humöret har varit riktigt på botten nu... Ingen i vår närhet tycks förstå att det tar på krafterna att vara ordentligt förkyld och såhär i slutet på graviditeten och att man helst inte planerar för nå många dagar framåt utan hellre kollar dagsformen innan man tar några beslut inför dagen!! De är så uppslukade av sig själva och triggar verkligen fram i en... Inte ens när man säger det rakt ut att man inte vet om man orkar med besök eller är i skick att göra något så tycks polletten trilla ända ner!

jo imorgon är det 40 fulla, inatt hade jag förvärkar av och till hela natten men kunde ändå sova helt okej. I dag gick slemproppen men sen när jag läste på nätet så kan det ta allt från genast efter till 7 dagar efter den släppt innan det kan bli dags så det betyder ju inte på det viset att något är på gång för efter det så har jag inte alls haft nå känningar alls, inte en endaste sammandragning el förvärk på hela dagen och sen kan den även återbildas, endast 4,6 % föder på bf så sannolikheten är ju väldigt liten att den faktiskt kommer imorgon men jag har en härlig fika dejt med underbara väninnor inplanerad imorgon så det blir nog bra oavsett.

ja det måste faktiskt vara extra jobbigt när du dessutom är sjuk, man är ju trött och på dåligt humör ändå för att man är trött o både kropp och huvud men det är nog så att det är svårt för folk att förstå :nepp:
nå snart är det dags, inte många dagar kvar oavsett om det sätter igång självt eller om du blir igångsatt. :tummenupp:

nä nu blir det väl att bara ligga på soffan och fortsätta vänta :yawn:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 18 apr 2014, 09:17

Jo, det är väl nog så att folk har svårt att förstå att man kan vara trött och att en förkylning tar hårdare på om man är gravid. :osaker: Men man tycker ju att de åtminstone kunde vara förstående när man förklarar att man tar en dag i taget och inte helst planerar så mycket i förväg.. Man är ju lite "labil" på alla plan nu känns det som ...även det känslomässiga. :wink: Va, härligt med en fikadejt!! :tummenupp: Gör nog säkert gott att få ladda lite ny energi med sina vänner innan det är dags! Själv var jag igår på lunch med en väninna på en sommarestaurang som just öppnat efter vintern och det var så avslappnande!! :nicka: Man behöver nog bli lite uppiggad på slutet..

Va kul om det händer saker!!! :clap: Hoppas ni inte behöver vänta sålänge till på bebisen. För mig var det sist så att förlossningen kom igång 2 dagar efter att slemproppen farit.. Även om den nog kan återbildas så är det ju nog ett gott tecken på att din kropp förbereder sig! Jag tror inte att ni behöver vänta länge till. :nepp: Här har det å andra sidan varit ganska lugnt..dålig blodcirkulation har jag haft så man blivit lite yr och nästan illamående, blir väl att leta fram stödstrumporna och se om de kan lindra lite. :roll: Annars är det bara bebisen som är vild så jag har nog lite tappat hoppet att något kommer hända innan tisdag...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 18 apr 2014, 10:51

mammamuu_84 skrev:Jo, det är väl nog så att folk har svårt att förstå att man kan vara trött och att en förkylning tar hårdare på om man är gravid. Men man tycker ju att de åtminstone kunde vara förstående när man förklarar att man tar en dag i taget och inte helst planerar så mycket i förväg.. Man är ju lite "labil" på alla plan nu känns det som ...även det känslomässiga. Va, härligt med en fikadejt!! Gör nog säkert gott att få ladda lite ny energi med sina vänner innan det är dags! Själv var jag igår på lunch med en väninna på en sommarestaurang som just öppnat efter vintern och det var så avslappnande!! Man behöver nog bli lite uppiggad på slutet..

jo jag känner likadant, sen så kan det ju vara så olika från dag till dag, vissa dagar orkar man/vill man hitta på grejer o umgås med andra men ibland vill man kanske bara vara för sig själv och inte alls träffa någon så därför vill man väl helst inte planera in något när man inte vet. Sen att du måst bearbeta en flunssa gör ju inte orken bättre, den tar på krafterna den med.
men visst är det ju dom där små sakerna som gör väntan bättre? att få fika,äta gott och göra sådant som man bara få må så bra av. :tummenupp:
Hoppas du får en riktigt fin dag med din vän, jag ska just börja göra mig i ordning o fara jag med :tumme:

mammamuu_84 skrev:Va kul om det händer saker!!! Hoppas ni inte behöver vänta sålänge till på bebisen. För mig var det sist så att förlossningen kom igång 2 dagar efter att slemproppen farit.. Även om den nog kan återbildas så är det ju nog ett gott tecken på att din kropp förbereder sig! Jag tror inte att ni behöver vänta länge till. Här har det å andra sidan varit ganska lugnt..dålig blodcirkulation har jag haft så man blivit lite yr och nästan illamående, blir väl att leta fram stödstrumporna och se om de kan lindra lite. Annars är det bara bebisen som är vild så jag har nog lite tappat hoppet att något kommer hända innan tisdag...

jo visst är det ju det, jag har ju inte varit med om det tidigare så en erfarenhet rikare igen :blink: om du haft så och det kommit igång så låter det ju lovande, tack för peppen :tumme: men som du säger så kan den ju återbildas, igår kom massor, sen lite och sen inget mer, sen nu i morse så var det igen rätt så mycket och nu igen mindre så jag vet inte jag vad som händer, läste också på nätet att värkarna oftast kommer igång då den är blod osv men det är det inte för mig så vet inte riktigt :hm: har ju nästan haft det extra lugnt efter att den släppte igår också så...det känns också lite märkligt när det flesta tycks uppleva att det får lite mer förvärkar/sammandraningar/mensvärk efter att den släppt så återstår väl att se, som sagt inget som ändrats ännu och inga känningar.
BF är ju idag och det är väl som du säger att den förbereder sig på något vis, spännande att se hur länge det är kvar.

jag har också mått dåligt av och till på slutet av graviditeten, ibland har det släppt om jag ätit men vissa dagar har det hållit i sig hela dagen och utan att man gjort något annorlunda, kan ju vara babyn som ligger och trycker på något så det blir obehagligt. Just nu ligger den här babyn så att det känns som jag skulle ha sträckt höger sida av magen på nå underligt sätt... :nepp:

nähä nu göra sig i ordning!

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 18 apr 2014, 20:53

LyckligFru skrev:o jag känner likadant, sen så kan det ju vara så olika från dag till dag, vissa dagar orkar man/vill man hitta på grejer o umgås med andra men ibland vill man kanske bara vara för sig själv och inte alls träffa någon så därför vill man väl helst inte planera in något när man inte vet. Sen att du måst bearbeta en flunssa gör ju inte orken bättre, den tar på krafterna den med.
men visst är det ju dom där små sakerna som gör väntan bättre? att få fika,äta gott och göra sådant som man bara få må så bra av.
Ja, så är det! Vissa dagar flyter allt på och orken är på topp och andra dagar släpar man sig fram som en zombie.. :wink: Man får nog ta och fånga dedär små guldkornen nu känns det som...som ger en energi och försöka undvika allt tungt och tråkigt. Hoppas du haft en fin dag med dina vänner! :tummenupp: Här har största dagen gått åt att vila, vilket verkligen behövdes!! Pappa och blivande storebror har haft lite "egentid" så mamma fick vila ut så nu känns flunssan lite bättre och lite bastu på det nu så... :blink:

LyckligFru skrev:jo visst är det ju det, jag har ju inte varit med om det tidigare så en erfarenhet rikare igen om du haft så och det kommit igång så låter det ju lovande, tack för peppen men som du säger så kan den ju återbildas, igår kom massor, sen lite och sen inget mer, sen nu i morse så var det igen rätt så mycket och nu igen mindre så jag vet inte jag vad som händer, läste också på nätet att värkarna oftast kommer igång då den är blod osv men det är det inte för mig så vet inte riktigt har ju nästan haft det extra lugnt efter att den släppte igår också så...det känns också lite märkligt när det flesta tycks uppleva att det får lite mer förvärkar/sammandraningar/mensvärk efter att den släppt så återstår väl att se, som sagt inget som ändrats ännu och inga känningar.
BF är ju idag och det är väl som du säger att den förbereder sig på något vis, spännande att se hur länge det är kvar.
Den kan väl vara blodfärgad men behöver inte vara det..kommer ihåg att min var ganska genomskinlig och inte alls något blodblandat i den men efter en tid startade förlossningen iaf. Det kan ju vara så individuellt..Mina värkar kom igång då på natten 2 dagar efter att den släppt och vad jag kommer ihåg hade jag inte så mycket känningar då före. Kan ju hända att din kropp låter dig vila nu från förverkar innan de riktiga drar igång? :blink: Men intressant är det hur olika det kan vara från gång till gång hur kroppen reagerar!

Nepp, nu blir det lite fredagsmys med bastu och kanske lite glass! :tumme:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 19 apr 2014, 11:08

mammamuu_84 skrev:Hoppas du haft en fin dag med dina vänner!

det var mycket trevligt och mycket välbehövligt, vi är alla utspridda lite här och var så inte så ofta som alla ses så det var kul :tummenupp:

mammamuu_84 skrev: Här har största dagen gått åt att vila, vilket verkligen behövdes!! Pappa och blivande storebror har haft lite "egentid" så mamma fick vila ut så nu känns flunssan lite bättre och lite bastu på det nu så...
åh så skönt! det behöver du nog så mycket du bara kan få för snart är det dags, dagen D närmar sig ju med stora steg för er, redan 19:e idag. Vad spännande, har du förberett dig på nå vis? :tumme:

mammamuu_84 skrev:Den kan väl vara blodfärgad men behöver inte vara det..kommer ihåg att min var ganska genomskinlig och inte alls något blodblandat i den men efter en tid startade förlossningen iaf. Det kan ju vara så individuellt..Mina värkar kom igång då på natten 2 dagar efter att den släppt och vad jag kommer ihåg hade jag inte så mycket känningar då före. Kan ju hända att din kropp låter dig vila nu från förverkar innan de riktiga drar igång? Men intressant är det hur olika det kan vara från gång till gång hur kroppen reagerar!

ja jag har läst lite om det och det verkar vara så olika men jag känner igen mig i din beskrivning men här händer nog inget ännu, det bara fortsätter att komma hela tiden och det är lugnare än vanligt, andra kvällen/natten nu utan nästa förvärkar alls, o inga sammandragningar. hade lite lite kanske 2-3 förvärkar med glest mellanrum kväll tills jag gick o la mig så fick igen sova lite bättre fast det blev nog uppstigning igen där kring 4 tiden, helt omöjligt att sen sova mer sedan så försöker vila på dagarna nu när mannen är hemma.
bf+1 och det är nog lugnare än annars, som att allt bara har stannat på nå vis. Babyn rör sig men det är väl det typ...ibland får jag lite ont i ryggen ettdera på ansträning eller som att något är i kläm.
vet inte om kroppen vilar men när jag försöker läsa så verkar det som om det är mest vanligt med mer sammandragningar o förvärkar efter att den släppt? men för mig är det tvärtom men det hittar jag inte så mycket info om :huh:
färdknäppen lär ska vara extra effektiv efter att proppen gått men det kan jag säga att inte bet på mig iaf :nepp:

idag har vi väldigt fint väder så ska väl försöka ta mig ut och fixa lite och ta en promenad för mig själv, måste passa på att göra sådant när man möjlighet då mannen är ledig. annars så ska vi på lite kalas och försök få ihop någon trevlig påskmiddag, barnen har fått leta påskägg idag vilket förstås var roligt. Nu försöker vi få barnen att vila och så ska jag själv försöka vila lite...

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 19 apr 2014, 20:11

LyckligFru skrev:åh så skönt! det behöver du nog så mycket du bara kan få för snart är det dags, dagen D närmar sig ju med stora steg för er, redan 19:e idag. Vad spännande, har du förberett dig på nå vis?

Ja, usch den fruktade dagen!! :lipa: Lite har jag nog förberett mig...väskan är då gott som packad förutom det som används dagligen, bebiskläderna är färdigt lagt bredvid babyskyddet så att pappa kan ta det till BB vid hemfärd. Bilden är ställd med basen så bilstolen är bara att lyfta dit. Egentligen är nog allt så gott som klart! :nicka: ..förutom jag då som inte är redo hehe.. Oj, om man ändå kunde veta i förväg hur förlossningen kommer att bli! Börjar du ha allt klart för en BB färd? Känns det annars som att du skulle vara redo för en förlossning?

LyckligFru skrev:färdknäppen lär ska vara extra effektiv efter att proppen gått men det kan jag säga att inte bet på mig iaf

Funkade inte för mig heller då :nepp: ..inte heller att städa, tvätta fönstren eller bastubad! Denna gång har jag inte testat några "knep" men de hade ju ingen verkan förra gången.. :wink: Men aldrig vet man ju! :blink:

Här är det också lite lugnare, kan nog värka till lite emellanåt men inget som tyder på att det startat..ryggen börjar vara sjuk mot kvällarna och märker att blodcirkulationen ibland är lite dålig men stödstrumpor hjälper ganska bra! :tummenupp: Sen kom ju hemorojd besvär också som en blixt från klar himmel!! :roll: Som om det nu inte räckte med allt annat...

Idag har vi varit på språng hela dagen med lillkillen som varit utklädd till påskhäxa! Kört runt och "häxat" till halva släkten så det var en trött liten (sockerhög) kille som somnade ikväll och jag ska passa på att slänga mig på soffan för idag blev det inte mycket till vila! Man märker nog att man behöver en liten tupplur mitt på dagen själv för att orka med nu på slutet! :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 19 apr 2014, 22:04

mammamuu_84 skrev:Ja, usch den fruktade dagen!! Lite har jag nog förberett mig...väskan är då gott som packad förutom det som används dagligen, bebiskläderna är färdigt lagt bredvid babyskyddet så att pappa kan ta det till BB vid hemfärd. Bilden är ställd med basen så bilstolen är bara att lyfta dit. Egentligen är nog allt så gott som klart! ..förutom jag då som inte är redo hehe.. Oj, om man ändå kunde veta i förväg hur förlossningen kommer att bli! Börjar du ha allt klart för en BB färd? Känns det annars som att du skulle vara redo för en förlossning?

det kommer nog att gå så bra så :tumme:
skönt att ha allt klart. Nå helt 100% redo blir man väl inte förrän det väl är dags.
Jag packade väskan så gott som färdig på bf dagen (igår) före det så hade jag mest satt fram lite kläder vid sidan av och lagt babyns kläder i en väska men jag har nog inte ansträngt mig sådär jätte mycket, lite kläder o sådär men har också kvar att sätta ner det där vardags sakerna som man ännu använder dom åker ner innan vi far sen.
Inför en förlossning är jag delvis redo, men det går lite i vågor på nå vis, som att ena stunden är jag jätte taggad, sen känner jag mig inte alls sådär jätte redo ändå osv..men nog är jag väl redo på sätt och vis men som sagt så är det väl svårt att vara helt 100 redo för det när man inte vet hur det blir men jag har definitvit inte alls tänkt på förlossningen lika mycket som de två tidigare gångerna.

mammamuu_84 skrev:Funkade inte för mig heller då ..inte heller att städa, tvätta fönstren eller bastubad! Denna gång har jag inte testat några "knep" men de hade ju ingen verkan förra gången.. Men aldrig vet man ju!

nä det funkar nog inte, har aldrig prövat nå av de knep som finns, utan mest bara varit som vanligt för man kan ändå inte påverka, babyn kommer nog sen när den är färdig helt enkelt. Så bara att ta det lugnt....

mammamuu_84 skrev:Här är det också lite lugnare, kan nog värka till lite emellanåt men inget som tyder på att det startat..ryggen börjar vara sjuk mot kvällarna och märker att blodcirkulationen ibland är lite dålig men stödstrumpor hjälper ganska bra! Sen kom ju hemorojd besvär också som en blixt från klar himmel!! Som om det nu inte räckte med allt annat...

Idag har vi varit på språng hela dagen med lillkillen som varit utklädd till påskhäxa! Kört runt och "häxat" till halva släkten så det var en trött liten (sockerhög) kille som somnade ikväll och jag ska passa på att slänga mig på soffan för idag blev det inte mycket till vila! Man märker nog att man behöver en liten tupplur mitt på dagen själv för att orka med nu på slutet!

jo ryggen kan man nog känna i speciellt på kvällen efter en lång dag. Stödstrumpor är jätte bra, har varit riktigt dålig på att använda det den här gången men skulle nog behövas, börjar märka av lite mer svullna fötter så det skulle nog inte skada. Vad bra att det hjälper för dig och att cirkulationen håller igång :tummenupp:
Å nej för hemorjoder, så typiskt att det kom just nu på slutet när det just är slut men hoppas det går över sen när babyn är ute :nicka:

Oj vad duktig du är som orkat häxat runt höggravid och allt :tumme: hoppas du får vila ordentligt nu. Jag måste också vila dagtid, det är såååå skönt.

jaha ännu lugnt, måst nog försöka sova lite grann iaf, lär väl vakna igen där vid 4 och inte kunna sova :sneaky:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper