April 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: April 2014

Oläst inläggav mammamuu_84 » 20 apr 2014, 10:01

LyckligFru det kommer nog att gå så bra så
skönt att ha allt klart. Nå helt 100% redo blir man väl inte förrän det väl är dags.
nä, så är det väl nog...sen får man bara "gilla läget" ..man kan ju inte så mycket annat. :osaker: Ibland undrar man hur de ska klara dig här hemma också då man är borta några dagar! :lol: Precis som att allt skulle stanna upp bara för att man inte är här och har koll på läget. Vet nog att det kommer gå bra och att de klarar sig men konstiga tankar som dyker upp! :lipa:

Här började slemmisen släppa igår kväll också och har haft lite förvärkar nu från och till så nog börjar kroppen förbereda sig lite, vilket nog är skönt med tanke på tisdag... Även om nu slemproppen är lite "knepig" så ser jag det som ett gott tecken! :tummenupp:

Skönt om du inte har tänkt så mycket på förlossningen! :tummenupp: Jag däremot hade blockerat den mentalt men nu när det närmar sig känner jag nog att jag är väldigt rädd att det blir som sist! :swoon: Hoppas du fått sova ordentligt inatt, kroppen behöver nog all vila den kan få! :nicka: Nu ska jag slappa en stund på soffan sålänge pappa och lillkillen är ute och busar.. :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav LyckligFru » 20 apr 2014, 18:56

Tittar in som hastigast och meddelar att i morse föddes vår tredje dotter :love: det gick jätte jätte fort. Återkommer om mer detaljer sen, nu är man mest bara trött o vill sova :blink: men ingen liten tjej 4200 gram vägde hon ändå...

mammamuu_84 skrev:Här började slemmisen släppa igår kväll också och har haft lite förvärkar nu från och till så nog börjar kroppen förbereda sig lite, vilket nog är skönt med tanke på tisdag... Även om nu slemproppen är lite "knepig" så ser jag det som ett gott tecken!
det låter som ett gott tecken på att du kommer föda utan igångsättning :tumme:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 20 apr 2014, 19:28

Grattis LyckligFru :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav la_dorada » 20 apr 2014, 20:46

Grattis lyckligfru :)
la_dorada

Oläst inläggav mammamuu_84 » 20 apr 2014, 23:58

Grattis LyckligFru!!! :clap: Kul att höra att allt gick bra!!

Här har det också hänt grejer... Ikväll (den 20:e) kom han vårt lilla påsktroll :love: ...en liten pojke på 3290g 48cm. Förlossningen gick supertfort! :tummenupp: Återkommer senare, nu ska vi ta natten...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav la_dorada » 21 apr 2014, 00:16

Grattis mammamuu
la_dorada

Oläst inläggav mamma eva » 21 apr 2014, 07:47

Grattis mammamuu_84 :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav LyckligFru » 21 apr 2014, 14:29

Grattis mammamuu :tumme: låter som det var en riktigt bra förlossning och att det gick så snabbt!

Vi är på barnavdelningen, hon har fått infektion pga att hon svalt fostervatten som var grönt så hon behandlas med antibiotika men är nog annars pigg och matfrisk :tummenupp: hur länge vi blir är osäkert, beror på hur proverna ser ut framöver men nog ännu några dagar framöver.
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 23 apr 2014, 16:29

LyckligFru skrev:Grattis mammamuu :tumme: låter som det var en riktigt bra förlossning och att det gick så snabbt

Tack, jo det var det! :tumme: Ska berätta mer om den sen..vi är ännu kvar på BB och det är lite knepigt att uppdatera med ipaden. Imorgon har vi menat oss hem..så vi ska njuta av lugnet ännu lite innan vi börjar vardagen. :wink:

Va tråkigt om hon fått en infektion men tur att den kan behandlas smidigt med antibiotika och att hon annars är pigg! :tummenupp: Är ni kvar på BB eller har ni fått åka hem?

Nepp, nu är någon hungrig. :blink: Sköt om er!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 23 apr 2014, 19:13

Vi har inte alls varit på BB förutom första natten för sedan flyttades vi ner till barn.avd eftersom hon ändå måsta ligga där. Vi åker ännu inte hem på några dagar och exakt hur länge vet vi inte riktigt det beror på när hon inte längre behöver medicin.

skönt att ni får åka hem imorgon :tummenupp:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 24 apr 2014, 10:25

Det var nog barn.avd jag tänkte på men min "mjölkhjärna" skrev fel... :lipa: Hoppas hon kryar på sig snabbt så att ni får fara hem och mysa! :tummenupp:

Jo, vi far hem idag på eftermiddagen då storebror kommer från dagis. Ska bli spännande att se hur han reagerar när lillebror kommer hem! :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 24 apr 2014, 20:55

Grattis alla till bebisarna! Vår kille fyller 4 veckor idag. Otroligt! Han äter som en häst och spyr sen rappt och flinkt upp allt som var överlopps. Rätt skrikigt nattetid, bubblor och famnbehov, så vi har mycket varierande längd på vår nattsömn och är lite lulliga i huvudena dagtid. Storasyster har tagit till sig den lille och hjälper till att lugna honom och sjunga för honom och klappa honom.

Kroppen är min egen igen men nog är jag trött ännu. Orkar gå på vagnspromenader flera långsamma kilometer ibland men sen behövs en vilodag. Det är de sista dagarna av pappaledigheten nu så snart är det "for real"...

Jag blev igångsatt on 26.3 pga hepatogestos (eller nåt sånt), dvs graviditetsklåda pga höga levervärden. Det kan vara farligt för barnet nämligen. Han var då 38+3. Di försökte med en ballong och jag fick starka fina värkar direkt, ja och vattnet gick när di satte in ballongen. Men sen efter några timmar när det var vidgat tillräckligt så kom ballongen ut och värkarna stannade av. Sov på sjukhuset över natten.

På torsdag 27.3 fick jag gå ner till förlossningsavdelningen och så fick jag oxytocin. Det fungerade direkt. Inleddes väl ca 11:30. Det gick fint att andas och gunga/dansa rätt länge, sen skruvade di upp droppet och det satte igång. Vid 15:30 kunde jag inte stå längre utan måste lägga mig ner. Bad om epidural då och den beställdes. Fick hjälp med att använda lustgasen på rätt sätt under väntan. Var då 5 cm öppen och di satte in en hjässelektrod på babyn för nu fungerade inte längre maggrunkorna då värkarna var så starka. De tog bara upp min andning eller gled bort från sina ställen. Ca 16:20 kom krystvärkarna och då var jag 10 cm öppen. Sen var han ute på tre knuffar. Det gick prima!! Bästa förlossningen ever, klarade av allt riktigt bra, hann med i värkarna trots att di var hårda, men jag visste ju nu bättre hur allt kändes och vad jag kunde göra. Och det att jag inte hade epidural hjälpte också till, jag hade bättre koll själv.

Och jag slapp momentet "tänk om jag inte orkar med bilfärden till sjukhuset eller om bebin föds på vägen". Och barnmorskan var otroligt bra, bästa hjälpen i världen, hon sade och gjorde saker så att det fungerade för mig.

Sen var bebin lite gul så vi stannade på BB till måndag och han fick lite ljusbehandling. Uppföljningskollar ännu några dagar efteråt. Och amningen fungerar bra, har väldiga mängder mjölk. Nu ska vi bara komma igång med nattsömnen lite bättre men det mesta är OK faktiskt.

Ha en skön vår allihop och hoppas ni får må bra med era bebisar!

Fisktärnan
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 26 apr 2014, 09:10

Vi får fara hem imorgon :tumme: hon har repat sig fint, äter och sover och allt är bra. Amningen rullar på fint :tummenupp:

Vad tyckte storebror då? spännande är det nog. Systrarna har nog varit här och hälsat på och tycker babyn är sååå gullig och pussar och klappar, får väl se sen när vi är hemma och det blir lika men dom har ju varann att underhålla så månne det inte ska löpa på bra.

Grattis till 4 veckors killen Fisktärnan. Låter som en riktigt bra förlossning. Hoppas levervärderna har blivit bättre igen?

Vi borde ha en tråd i småbarnsmånadsgrupper men kanske vi kunde slå ihop oss med marsmammorna så blir vi lite fler? vad tror ni om det?

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 28 apr 2014, 16:16

Nu finns en vårbebisar 2014 tråd i småbarnmåmsdsgrupper, ses där!

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 29 apr 2014, 08:59

Tänkte skriva ner några ord om förlossningen...

Värkarna startade en 5 tiden på söndagen, och det tog ett bra tag innan jag förstod att det verkligen var på riktigt så jag tog god tid på mig att laga mat, plantera lite plantor, duscha, äta osv. När värkarna inte gav med sig som "planerat" började jag packa det sista i BB väskan och vi åkte iväg strax efter 9 när barnvakten var installerad och instruerad. :wink: Väl på BB fick jag ligga i CTG kurva en 20 minuter och då började värkarna bli så pass intensiva att de ville göra en inre undersökning och kunde konstatera att jag redan var öppen 7 cm! Barnmorskan fick bråttom med att söka fram kläder åt mig och sen bar det av rakt till förlossningnssalen. Vi hade ju inte ens tagit in BB väskan för jag var nog säker på att vi skulle bli hemskickade igen så pappa fick springa snabbt till bilen och hämta den. :wink: Den hade man nog klarat sig utan under själva förlossningen men kameran fanns där i och den var nog ett måste! :nicka: Under tiden han var borta hade jag och barnmorskan börjat diskutera smärtlindring och jag hade ju önskat epidural redan vid samtalet på pelkopoli men det gick inte vid den tiden mera utan jag fick nöja mig med profylax andning och lustgas så skulle hon undersöka mig igen och kolla om vi skulle hinna med en spinalbedövning. Då var jag redan 9 cm öppen och man kunde konstatera att detta skulle gå undan!!! Istället tog hon hål på hinnorna och den sista "kanten" vek undan direkt och 6 min senare är han född, vår lilla guldklimp! :love:

Måste säga att jag känner mig otroligt stolt att ha vågat höra på kroppen och klarat mig på enbart lite lustgas (tyckte att jag fick mera ut av profylax andningen än lustgasen...). I efterhand är jag glad att jag inte hann med någon epidural eller spinal bedövning eftersom det hade kunnat inverka mycket på krystskedet. Jag hade väldigt intensiva värkar denna gång och även om det såklart gjorde ont kunde man ändå jobba med kroppen istället för emot. Helt klart en annan upplevelse än förra förlossningen!!! :tumme: Sen hade jag även turen att inte spricka alls så det gick nog på bästa vis! Är helt övertygad om att akupunkturen har haft en positiv inverkan på kroppen och förberett den på att föda! :tummenupp:

Nu är vi hemma och vardagen har börjat rulla på bra, storebror är så stolt och han har växt mycket i sig sjäv. På dagis berättar han stolt om sin lillebror och hur han kommit ut ur hans mage... :lol: Amningen fungerar också fint och det är en matglad liten kille som hittills bara äter ett nattmål och sover gott däremellan. Skönt nu också med lite vårväder så att man kan vara ute lite även om det bara har blivit korta stunder på terassen hittills.

Låter som att du haft en fin förlossning Fisktärnan, tänk att det redan gått 4 veckor!

Hoppas LyckligFru att ni har fått komma hem och mysa och att systrarna har tagit till sig den lille! :tummenupp:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper