Maj 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Maj 2014

Oläst inläggav SingingBee » 20 sep 2013, 08:42

Godmorgon på er!

Nu har också jag bokat tid till rådgivningen! Fick tid för inskrivning 9 oktober, och sen en tid till rdgläkare 31 oktober. :tummenupp:

I övrigt mår jag hyfsat bra just nu, då jag idag gick in i vecka 5+0. Tröttheten har jag ju, men den varierar lite från dag till dag. Och brösten är ömma som sjutton, känns lite jobbigt för en som annars brukar sova på mage...men nu går det inte! Växt har de också gjort tycker jag...och de är ju inte direkt små från förr... Suck! Men så länge det lilla embryot växer som det ska i magen, så är nog symptomen smällar man får ta! Kanske man skulle bli nervös ifall man INTE hade några symptom alls?!

Hoppas ni andra får en bra helg - själv ska jag vila, vila och vila! :nicka:

//SB
SingingBee

Oläst inläggav apan » 26 sep 2013, 14:23

Här är tröttheten enorm!!!
Skulle helst sova ett par timmar på eftermiddan o har jag en chans o kasta mej på soffan på kvällen somnar jag bums.
Mår illa hela dan, o vad jag än äter så smakar de inte alls gott. Älskar vanligtvis yoghurt, kvark, glass o frukter men klarar inte alls av att äta de nu utan spyr upp det inom 5 minuter varenda gång :ledsen: . Vill ha "riktig" mat o är jätte snål på potatismos, kött, fisk...men allt är smaklöst o jag äter mej genom dan för att inte spy hela tiden. Vissa dar spyr jag flera gånger hela dan o andra dar är de värst på morgonen o så lättar de till eftermiddan .
Känner redan att byxorna spänner o jag som annars sportar har sovit mej igenom de senaste 2 veckorna. Är nu i vecka 7+3 o jag ska oxå till rådgivningen nästa vecka :D
Väntar sååå att tiden ska rusa fram till vecka 12 då man får gå på ultraljud o förhoppningsvis slipper detta illamående o denna enorma trötthet!
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav piggikott » 30 sep 2013, 14:53

Nu har vi varit på inskrivning så enligt dem borde jag idag vara 7+6.

Men sen var vi på kontroll ultrat i dag och såg kottens hjärta ticka så fint :)
Men enligt ultra sku vi bara vara 7+1.

Nå huvudsaken är att kotten mår bra, fast jag är illamående utan att spy mest hela tiden, ochsåå trött, sku kunna sova hela dagen.
piggikott

Oläst inläggav timon » 30 sep 2013, 17:01

Hej, jag har beräknad tid den 2.5 :)
Kan inte glädja mej allt för mycket ännu eftersom jag har haft ganska dåliga
erfarenheter av de 2 senaste graviditeterna.Men hoppas att allt går som det skall den här gången.
Har inte ens vågat ringa rådgivningen än... :/
Jag har en pojke som är 3,5 år :) lite annorlunda situation den här gången dock,vi har skilt oss med min man drygt en månad sedan.Så är ensam
med vår pojke och kommer vara det under graviditeten.
Var lite osäker om jag skulle fortsätta graviditeten eller inte,men har nu inga tankar alls om att avbryta..Känns som
att jag kommer klara det trots att jag är ensam.Är mer lite orolig över hur andra kommer att tänka om det.

Hoppas ni alla mår bra och har haft en bra dag :)
timon

Oläst inläggav viki » 02 okt 2013, 19:46

Hej, korkar nu denna tråd :) Jag är i vecka 9 med beräknad dag 7.5 och väntar andra barnet. Stackars dig timon som så nyligen gått igenom en skilsmässa, måste vara jätte tufft nu just :kram: Du är stark som ändå väljer att följa ditt hjärta angående ditt kommande barn. Jag väntar också ensam, men varit det ända från första början, fick min son, som nu närmar sig 2,5 år, med hjälp av fertilitetsvård (IVF) och donator (finns en gammal tråd här på mapa ("vill ha barn utan man" inom kategorin svårt att bli gravid) där jag var väldigt, väldigt aktiv) och nu efter ett års ny tuff vårdomgång med bl.a ett missfall här emellan väntar jag äntligen ett litet syskon :heart: med hjälp samma donator. Var för en dryg vecka sedan på tidig ultra och fick se ett litet hjärta slå så börjar nu försiktigt våga tro på att det faktiskt denna gång nu är på riktigt.

Har varit väldigt, väldigt trött, är nog så mycket tuffare denna första tid när det redan finns ett barn att sköta och jag inte bara kan rasa ner på soffan så fort jag kommer hem från jobbet, vilket jag gjorde senast motsvarande tid. Har även periodvis längs med dagen fått häftiga illamåendeskov, men tur nog inte spytt mer än en kväll.

Var i rådgivningen idag så är nu inskriven, nästa blir 12-veckors ultrat, som tydligen nu görs mellan vecka 10 och tolv så skall beställa tid till den i morgon, och mitt i allt är den då redan om en dryg vecka.

Sköt om er!
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav apan » 03 okt 2013, 14:57

Välkomna med i maj tråden Timon o Viki :clap:
Jag var på inskrivningen till rådgivningen idag, så nu plötsligt känns det så mycket verkligare då jag kom hem med en bunt broschyrer, rådgivningskort....ringde oxå o bokade tiden till ultra som görs i vecka 12 o bestämde mej för att vi ska delta i serumscreeningundersökningen som görs samtidigt.
Är fortfarande JÄTTETRÖTT mest hela tiden men de dar som jag faktiskt hinner sova en stund på eftermiddan brukar gå bättre o illamåendet brukar lätta just dessa dar :) . Spyr nog varje dag men ibland ENDAST 2 gånger :tummenupp: , sämre dar kräks jag 10 gånger o de håller i sej från morgon till kväll :(
Men har sååå dåligt samvete över allt som blir ogjort här hemma, orkar helt enkelt inte gå o plocka, diska, tvätta...som vanligt o känns som om hela huset är en enda röra!!!
Vill inte koka mat heller för matoset gör att jag kräks, så just nu känner jag mej som världens sämsta mamma....så bara väntar att jag ska bli mitt "gamla jag" full med energi! Har vecka 8+3 idag så förhoppningsvis är de oktober månad o SEN borde illamåendet o tröttheten lätta!
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav timon » 03 okt 2013, 20:05

hejsan :) var första gången hos rådgivningen idag. vecka 9+6 idag.
Kommer troligen att gå på extra check ups på kvinnokliniken pga. den senaste graviditeten,så har nu en sk "riskgraviditet".
Går nog själv lite på tårna än och är mer oroad än glad för tillfället.Hoppas det lättar efter första ultran...Andra
rådgivningsbesöket är i sista veckan i november.Känns som en evighet tills dess...

Viki, lyfter hatten till dej :thx: väldigt starkt och modigt av dej att göra alt det där ensam!
Jag känner på nåt sett en liten lättnad över att bo ensam med vår pojke,har mer tid för honom då det inte
går åt extra energi till att strida och bråka med pappan.Känner mig så mycket friare också,kan göra vad jag vill,när jag vill.
Förutom att studera i lugn och ro :P Har ingen som kollar vad jag gör och var jag är hela tiden.

Jag har som tur inget illamående,har inte haft i tidigare graviditeter heller.Känner mej lyckligt lottad :D
Hoppas det lättar för dej 'apan'!! Jag skulle nog inte klara av att kräkas varje dag... ush!

Ha det så bra alla!
timon

Oläst inläggav viki » 10 okt 2013, 07:44

Hej på er! Fortfarande jätte trött och må illa, i början av veckan mådde jag riktigt dåligt, fick sedan på jobbet ett par smärtsamma rätt långa sammandragningar och blev rejält skrämd, talade med min chef och hon skickade genast hem mig. Var sedan två dagar hemma och eftersom sonen var på dagis kunde jag faktiskt vila, sov många timmar och bara låg och läste, kändes jätte behövligt, inga fler sammandragningar (tur nog) så hoppas det bara var kroppens sätt att sända en signal att jag nu skall ta det lugnt. Efter två dagars vila mår jag mycket bättre, fast NU just mår jag igen mera illa. Suck, rätt orolig är jag nog ändå, längtar till 12-veckors ultrat, vill ha en bekräftelse på att allt är bra, samt komma vidare från dessa första månaders illamående och utmattning.

Hur är det med er?
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav SingingBee » 10 okt 2013, 09:46

Hej allihopa! Det har gått ett tag sen jag skrev här sist... Jag har hunnit vara på inskrivning till mödradrådgivningen och också beställt privat tid till ett tidigt ultra i v.9 (av ren nyfikenhet). Enligt hälsovårdarens uträkning (baserat på senaste mens) är jag nu i vecka 8+1, trots att jag själv är rätt säker på att ägglossningen var 2-3 dagar senare... Men jag lyssnar på rådgivningen och rättar mig! :nicka:
Annars har hälsan gått lite upp och ner. Förra veckan mådde jag dåligt från och till, mest på eftermiddagarna. Fick tvinga i mig mat, men sen då jag börjat äta kändes det bättre. Inga uppkastningar i alla fall. Och denna vecka har jag istället varit smått illamående redan från morgonen, och det har fortsatt resten av dagen. Uppblåst är jag, så byxorna knappt går fast. Magen är dessutom otroligt trög, så ibland kommer nog illamåendet från det också...
Jag väntar också med spänning på att det ska bli vecka 12, men det är alltså en månad kvar av illamående och "ovisshet" för min del. Hade en molande "mensvärk" för några dagar sedan och blev orolig att något skulle vara fel. Sedan insåg jag att detta var tidpunkten då jag vanligtvis brukat få min mens, så kanske den molande värken berodde på det?! Det var likadant fyra veckor tidigare (dagen innan jag plussade), då jag också annars skulle ha fått min mens. Så tydligen är jag lite känsligare då just. :unsure: Hur har ni det med molvärk och sådant? Känner ni av något sånt?
SingingBee

Oläst inläggav Blivandemamman_ » 10 okt 2013, 18:29

Hejsan allihopa! Vad roligt med en finlandssvensk forum sida! Har mest hållit till på familjeliv.se. Jag plussade 22 september och är beräknad nångång i maj, vet inte exakt när för jag litar inte på appen eller andra uträkningar jag gjort här som var.. Men slutet av maj sku jag säga :)
Blivandemamman_

Oläst inläggav piggikott » 10 okt 2013, 22:33

Va roligt att vi börjar vara lite flera här :)

Starkt gjort att orka/våga ha barn ensam :) :tummenupp:

Jag har lite molvärk till och från, magen helt råddig, ena dan hård nästa lös, tissarna lite sjuka och trött, förrutom de så känner jag mej int så gravid, mår int illa....

:heart:
piggikott

Oläst inläggav mamma eva » 11 okt 2013, 06:13

Blivandemamman_ välkommen med till mammapappa.coms forum och hoppas att du ska trivas bra med oss :kaffe:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav sandy » 15 okt 2013, 14:44

Hej! Har varit inne några gånger o kikat här men inte vågar skriva än. M idag var jag på tidigt ultra o sen till rådgivningen. Enligt blödningen hade jag varit i 9+1 m enl ultra blev det 8+6. Detta blir vårt fjärde barn om allt går vägen m jag har oxo haft tre missfall så allt känns väldigt osäkert ännu. Detta blev även en liten överraskning då vi tänkt oss tre barn m ödet kanske vill något annat men går det hela vägen så har vi vårt fjärde barn mot slutet av maj.
sandy

Oläst inläggav piggikott » 18 okt 2013, 20:17

Mycket växtvärk de senaste dagarna. Hur är det med er andra? Trött är jag fortfarande, men börjar sakta tro på att det är sant, vi ska få en liten kott :heart: :blink:
piggikott

Oläst inläggav apan » 21 okt 2013, 11:39

Kul med mera mammor i vår maj tråd :clap:
Idag är jag i vecka 11+0 , illamåendet har lättat lite och jag har varit ospytt i 3 dygn :tummenupp: känns SÅÅÅ skönt!!!
Visst mår jag illa men inte så illa att jag måste springa på wc flere gånger om dan, o så känner mej mycket piggare och har faktiskt fått nånting gjort de senaste dagarna :) . Är nog fortfarande trött men men inte så ENORMT utslagen som jag varit de senaste 6 veckorna så känner att de nog kanske blir en människa av mej igen :blink:
Samtidigt blir man ju orolig att tänk om nåt e fel?!?!
I mina tidigare graviditeter har illamåendet slutat tvärt i vecka 12.
Molvärk har jag bara haft några få dar o mest riktigt i början av graviditeten.
Nu väntar jag SÅ på ultraljudet nästa vecka då man förhoppningsvis får pusta ut o börja njuta av graviditeten, se sin bebis :heart: och berätta åt alla hur lycklig man är :love:
apan
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper