Maj 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Maj 2014

Oläst inläggav piggikott » 12 jan 2014, 20:44

Sockerbelastingens svar var brA :) på nytt i v.28.
21 veckors ultra undanstökat, allt bra med kotten :blink:
På kvällarna blir det livat imagen.
Annars allt bramed oss.
22+6 idag.
piggikott

Oläst inläggav SingingBee » 13 jan 2014, 11:47

Hej på er!

Vi är ju åtminstone tre stycken kvar här på tråden i alla fall, även om vi inte har varit så värst aktiva med skrivandet den senaste tiden... :nepp:

Med mig och vår lilla bebis är allt också bara bra för tillfället. Jag är idag i vecka 21+5, och också min bebis är rätt så vild och rörlig om kvällarna! Ännu har dock inte bebisens pappa fått känna någon rörelse, då den lilla blir alldeles stilla varje gång han sätter handen på magen!! Stor respekt för pappa alltså...haha! :tummenupp:

Jag var på 20-veckors ultrat för några veckor sedan, och där var också allt ok. Nåt kön ville den lilla dock inte visa, så det får vi ännu gissa oss till. Förutom livligheten i magen, har jag fått vara fri från desto större krämpor. Känner lite ryggont efter att ha suttit på jobbet hela dagarna, men det är tack och lov inget som sitter i så länge. Och nattetid domnar armarna/händerna bort för mig, vilket är lite irriterande. Då jag ju bara kan sova på sida, verkar det som om allt blod rinner ner till mage och den nedre armen, vilket gör att den övre armen blir utan blod och domnar bort. Och värre lär det väl bli... Men så länge jag kan sova någotsånär, får jag väl vara glad!

För någon dag sen tror jag också att jag drabbades av min första sammandragning. Kändes lite som om det drog som ett bälte över midjan, sen då jag satte mig ner så slutade det. Har ni känt av något sånt?

Kanske vi borde göra en lista nu också över bf-datum och sånt? Typ:

Singingbee, 31 år: BF 21.5.2014 (första barnet)

//SingingBee
SingingBee

Oläst inläggav piggikott » 15 jan 2014, 20:10

Singingbee, 31 år: BF 21.5.2014 (första barnet)
Piggikott, 32 år: BF 12.5.2014 (första barnet)

Kul att vi är några kvar :)
När jag går länge på jobbet, jobbar som servitör/grillarbetare/hotellstädare, får jag korsryggen sjuk.
Om jag stressar känns det som ett spänt bälte på nedre delen av magen (sammandragningar?)
Är överviktig så några rörelser känner vi inte utan på ännu. Är lite stolt över att jag hittills bara gått ner i vikt, utan att banta.
Tycker själv att min mage växt och att jag ser gravid ut, fast alla verkar så förvånade, så måsteväl bara se tjock ut :hm:

Imorgon fyller man år, känns lite underligt att man äntligen som 32 åring ska få bli mamma :)

Trevlig fortsättning på veckan alla :kram:

Piggikott
piggikott

Oläst inläggav piggikott » 15 jan 2014, 20:14

Glömde skriva ...

SB rekomenderar graviddyna finns tex på lekmer.fi lång dyna att ha mellan knäna och krama, hjälper iaf mej hitta bekväm sovställning. Dynan är full me små kulor så den formas lätt efter kroppen.

Piggikott
piggikott

Oläst inläggav sandy » 16 jan 2014, 19:14

HEJ!

Jag brukar vara här och läsa ibland trots allt för att se hur det går för er andra. Är så avundsjuk på er som ännu är gravida. Tänkte bara berättahelt kort hur det slutade för oss. Aborten var planerad till 9.1 men när vår lilla prinsessa kom ut så visade det sig att hon varit död redan i ett antal veckor. Kändes delvis som en befrielse för nu var det inte jag som dödade henne utan hon dog innan ingreppet. Förlusten är ju lika stor ändå men jag behöver inte skuldbelägga mig själv längre. Hon är nu på obduktion men nästa veckas helg skall vi begrava vår Engla prinsessa. Jag hoppas att jag därefter skall orka gå vidare i livet.Vår äldsta dotter detta väldigt hårt och sörjer även sin döda syster så det skall bli skönt att få en grav att gå till. Ännu en gång önskar jag er som är kvar ett stort lycka till! Sandy
sandy

Oläst inläggav mamma eva » 16 jan 2014, 20:07

sandy :ledsen: :kram:
sköt om er hela familjen
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav piggikott » 17 jan 2014, 23:52

Sandy, vet inte vad jag skall skriva bara styrkekramar till er. :kram:
piggikott

Oläst inläggav piggikott » 01 feb 2014, 03:22

99 dagar kvar :heart: :love:

Känns ganska overkligt :)

Nu skajag försöka sova så god natt alla.
piggikott

Oläst inläggav piggikott » 03 feb 2014, 16:04

Nu har jag mammalådan på posten, nästan så jag måst köra upp till byn bara för att hämta den ;)
Ska bli spännande att se på alla små kläder i den.

2 månader jobb kvar sen blir man mamma ledig :love:

Längtar såå...
piggikott

Oläst inläggav SingingBee » 04 feb 2014, 13:06

Åh Piggikott, va roligt med mammalådan! :tummenupp: Själv fick jag beskedet från FPA igår att den kommer inom två veckor. Spännande värre! Vet du om de ännu delar ut den "gamla" lådan från 2012-13 eller om de börjat dela ut den nya för 2014-15?

105 dagar kvar till bf för min del nu, och 9,5 arbetsveckor kvar till mammaledigheten! :clap: Ibland känns det som om det kommer att gå jättesnabbt, men igår då jag hade en "värre" dag så kändes nog 9,5 veckor i arbete lääääänge... Min mage har krånglat en hel del den senaste tiden, och natten till igår låg jag vaken halva natten pga magen. Dessutom var bebisen helvild i magen samma natt, säkert stördes den av all tarmverksamhet eller nåt... :osaker: Men inatt sov jag tack och lov bättre igen! :tumme:

Vår bebis är annars en riktig vilding! Börjar känna av lite av en dygnsrytm redan, men ibland tycker jag den håller igång hela dagen med sina kullerbyttor och undrar om den alls sover?! :nepp: Och ibland känner jag av några obehagliga sparkar i närheten av mitt gamla blindtarmssår... Gubben tittar alltid förundrat på mig då jag mitt i allt hoppar upp i soffan med ett "iiih, sluutaaa"... :w00t: Och varje gång som han lägger handen på magen för att känna, så lugnar bebisen ner sig och ligger där helt stilla. Hmpf.

Annars inga större krämpor på gång just nu, även om man börjar känna sig lite klumpig... Men jag tänker som så, i sommar får vi gå bort bebiskilona sen, då vi är ute på sköna barnvagnspromenader i det vackra vädret! För sommaren kommer ju säkert att bli toppen, och våra bebisar kommer ju antagligen att älska att sova i vagnen och låta sina mödrar vara ute i finvädret och njuta...?! :blink:

//Singingbee
SingingBee

Oläst inläggav viki » 05 feb 2014, 12:46

Viki, BF 7.5, andra barnet

Sandy, stor kram! Vad jätte, jätte jobbigt! :kram:

Här växer magen och bebis sparkar på! Storebror väntar så och pratar om hen varje dag :) Rätt mycket sammandragningar har jag, men hoppas de bara är övningssammandragningar och ingen fara, är lite orolig eftersom jag också har smärtsamma sammandragningar och övningssammandragningar väl no inte skall ta ont, men läkare på måndag så vet säkert närmare sedan. Och jo, det ni känner när det spänner lite som ett bälte rakt över magen är troligen nog övningssammandragningar! Magen kan också bli helt hård, de riktiga sammandragningarna som sedan kommer inför förlossning är helt annat.

Annars inte så mycket, väntar på mammaledigheten, börjar vara lite tungt på jobbet, främst för att jag är så trött, mitt hemoglobin är nere vid 110 och är svårt att få vila med storebror som kräver sitt kombinerat med att nattsömnen blir allt sämre.

Mammalådan är nog ännu 2013-lådan, 2012:ans låda delades ut långt in på 2013 så tror nog att 2013-lådan delas ut ännu hela våren minst, nya lådan avslöjas på barnmässan i Helsingfors i slutet av april, och börjar delas ut sedan när förra lådan är slut.

sköt om er
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav piggikott » 06 feb 2014, 09:38

Dumma tablett, tappa bort mitt långa inlägg som jag just sku posta. :curse:

Jo mamma lådan är 2013 fast mycket sötare på riktigt. http://www.kela.fi/web/sv/mammaladan

Har de första i tvättmaskinen nu så får man snart sätta dom på plats i kottens hylla :love:

Får se hur länge man kan jobba då man jobbat långa dagar så känns det som om fötterna ska brinna upp på nätterna, så man sover ännu mindre än vanligt. Annars går det rätt så bra på jobbet då jag saktat ner på farten.

Här är också samma sak att så fort pappa vill känna så slutar man. Annars är det fullt party, men inta sparkar som tar ont.

Klart våra bebisar gillar sova i vagnen och vädret i sommar är soligt och fint :blink:

Längtar, allt går så fort fast det ändå tar så länge :heart:

Piggikott
piggikott

Oläst inläggav piggikott » 03 mar 2014, 18:03

Idag 30+0 vad tiden går fort, 4veckor kvar innan mammaledigt börjar, om man baraorkar så länge...
piggikott

Oläst inläggav piggikott » 13 apr 2014, 10:45

Hejsan,
här njuter man för fullt av att vara mamma ledig. Varit redan 1,5vecka. Så skönt. Bara man sku få köket uppstädat ännu så skulle allt vara i ordning. Ja måst packa bb väskan men de blir först efter påsk för då ska vi resa iväg och hälsa på pappa. Får se hur de går att sitta ca 8 timmar i bilen....

annars är allt helt ok, lite högt blodtryck, inget alarmerande men följer med hemma, ganska mycket sammandragningar men inget som gör ont. Kotten bökar på mest hela tiden. Ska fara på tillväxtultra så får se kotten en extra gång :love:

hur går det för er andra?
piggikott

Oläst inläggav piggikott » 09 maj 2014, 20:10

Jahas då ligger man på tyksen. Inlagd igår för högt blodtryck. Gjordes idag igångsättningsförsök med ballong. Strax efter det gick vattnet, nu väntar man på att värkarna ska komma igång... förhoppningsvis före morgonen så dom inte måst börja ge nå mediciner...
piggikott

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper