Juli 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Juli 2014

Oläst inläggav mmml » 04 feb 2014, 08:51

Jag har också varit småorolig då jag inte kännt rörelser. Jag var så säker (och är ännu säker) att jag kände rörelser just före vecka 15. Och nu är jag i 17+4 och har hela förra veckan föröskt känna och ibland med trott att jag kännt nåt men det har genast försunnit. Men igårkväll när jag gick och sova så kände jag ordentliga rörelser och idag morse när jag vakna 5 så höll jag händerna hårt på magen och kände hur nåt böka, sådär i handen också. Har nu idag också kännt på jobbet så nu är jag lugn igen. Har också för andra dagen på mig mammabyxor. Köpte ett bar och har tänkt att det får vara enda paret. Har kört med endast leggings i några veckor nu så det är skönt med byxor ibland. Och inte fyller nu magen alls upp dem men de är sköna.

Denhär graviditeten har jag varit minst orolig och det är kanske för att livet rusar iväg med sån fart, jag hinner inte alls med (och det var lite planen med eftersom jag är en oroare). Sen i vecka 23 när jag troligtvis kommer att börja sitta arbetslös hemma så kommer jag säkert att börja oroa mig. För liksom det kan ju bara inte gå vägen. Men ändå. Jag kan inte påverka det. Det är bara att vänta och se.

Jag stressar mest för hur jag ska göra med de äldre barnens dagiskarriär. Vår första kommer att bli 5 i september och honom sku jag villa ha 3 dagar på dagis för hans skull. Han har kompisar där och det är på svenska. Alla våra tidigare parkkompisar i samma ålder börjar förskolan här så det finns inte ens mycket såna. Sen var klubb på finska rätt traumatiskt för honom när han var 3 så det känns onödigt att ta det som ett alternativ igen. Men vad jag ska göra med 3 åringen är sen mitt dilemma. Jag tror han sku ha det bäst hemma. Men sen om vi ändå ska iväg till dagis så sku han också kanske få ut nåt av det (men sen å andra sidan är det 30 barn i gruppen 3-5 åringar och en 3 åring är ännu liten). Och hur ska större bli där om mindre är hemma eller vill sen mindre ändå dit. Så svårt, så svårt.
mmml
Silvermedlem

Oläst inläggav mamaanna » 10 feb 2014, 09:14

Hej!

Har hittat hit nyligen, efter en paus på nästan 8 år.. :)
Blivande tvåbarnsmamma, bf 15.7.
Storebror går i första klass, ca 7,5 år mellan kommer det att vara.

Mår riktigt bra. Litens rörelser har jag känt av lite nu en veckas tid ungefär - det finns nog tydligen någon där :)
Efter en hel dag på G kan jag känna av ryggont i svanken samt ilningar mellan benen, rädd för förlossning..herregud - foglossning så klart!
Suck, autocorrect.
Erfarenheter kring det??

Har ingenting kvar från då storebror var liten,så letar i djungeln efter lämpliga "babytillbehör", nästan vagnen jag tar mest stress över. Hade en teutonia förr, o vi var jättenöjd med den.. Vet inte nu, vill inte sätta ut hur många € som helst. Tips på vagnar o erfarenheter mottages med tacksamhet :)
Senast redigerad av mamaanna 11 feb 2014, 08:18, redigerad totalt 1 gång.
mamaanna

Oläst inläggav hoppon » 10 feb 2014, 11:26

Hejsan

Jag har inte haft tid att skriva på en lååång tid. Här har de måtts myky bra efter vecka 15 för nu efter de har ja int spytt o int vari trött utan fått tillbaka all ork igen :tummenupp:

är nu i vecka 18+2 så snart ha de gått halva tiden, tycker de ha gått myky snabbt. På tal om arbetsmotivation så ja e hemmamamma för att jag har arbetsförbud pga vår älsta dotters hälsotillstånd i minst 2 år ännu. Så vår flicka som e snart 4 år får ej gå i dagis för infektionsriskens skull. inte heller lillasyster som snart e 3 år för att inte hämta hem infektioner. så ja kommer att vara hemma med den nyfödda sen också säkert i minst 3 år om ej längre, beror lite på hur storasystern mår. jag njuter för fullt att vara hemma med mina flickor :love: har int den minsta intresse att gå på jobb ännu o har int för de andra någon arbetsplats heller, hann aldrig få fast arbete före första barnet.

jag var i vecka 16 till barnkliniken på ultra av fostrets hjärta för att se att allt är som det skall vara med tanke på älsta dotter medfödda hjärtfel. på ultra syntes inget fel på hjärta allt var bra precis som det skall vara. så något stort allvarligt hjärtfel fanns inte, skall på ny kontroll i vecka 20 för att ännu kolla ifall något mindre variant finns men troligtvis inte.

vi fick också tid till andra ultran i vecka 21 då skall vi ti fosterdiagnostik enheten på kvinnokliniken för vidare undersökningar. bara för att kolla att allt r so det skall vara.

nu ha vi också fått operationsdatum åt Ronja som skall på ny öppen hjrärtop. den 12.3 för att byta ut delar som blivit för små o göras utvidgning av lungådror. så vi kommer att bo på sjukhuset igen en tid framöver. hoppas vi hålls friska från flunssa nu bara så att operation sku bli av. ja har för tillfälle flunssa så vi lever i hopp om att vi inner bli friska ti operationen.

hoppas ni alla mår bra, ni ska sköta om er alla :tummenupp:
Bild
Bild
Bild
hoppon

Oläst inläggav mamma eva » 10 feb 2014, 15:59

mamaanna, välkommen med till mammapappa.coms forum och hoppas du ska trivas :kaffe:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Trinity79 » 10 feb 2014, 16:45

Hejhej från mig också! Som någon sa, dagarna bara rusar iväg och man hinner knappt med. Då jag var gravid första gången höll man bra reda på vilken vecka och dag som gällde, hur fostret utvecklads från vecka till vecka och nu när jag hinner reflektera över det hela är jag redan i 18+3. :) Var på rådis idag, allt bra och det är minsann en livlig krabat som bor i magen. Har inte kännt rörelser och varit lite fundersam över det, men redan förra gången konstaterades det att livmodern ligger framför och dämpar och det kunde vi konstatera även idag. Här på rådis använder sig rådistanten också av ultra, så man får se den lilla varje gång. Härligt! Rakenneultra har vi sen 24.2.

Jag är alltså hemma med mina tvillingar som snart e 2,5 år. Till jobbet har jag inte meddelat ännu att jag stannar hemma ett tag till ;) men tänkte meddela sen efter nästa ultra. Vad gäller anskaffningar av tillbehör så har vi så gott som allt annat än turvakaukalon. Och till den tänker jag nog köpa någon form av travel system, alltså resevagn som man kan sätta fast stolen i till en början med och sen fungerar den som resevagn.

Att sånt här, hoppas ni alla mår bra!
Bild
Bild
Bild
Trinity79
Guldmedlem

Oläst inläggav Ludde85 » 12 feb 2014, 23:26

Hej alla!

Här har vi också haft fullt upp, började arbete 100% från nyåret för att få upp min mammapeng men eftersom jag studerar också så har det inte blivit så många dagar över. Och häromdagen kom väggen emot, fick såna svåra hjärtklappningar som jag fortfarande känner av men har varit till läkare och tagit EKG så allt var förövrigt normalt. Hjärtklappningar hör ju också till graviditeten men tillsammans med stressen så blev det för mycket. Är nu sjukskriven i en vecka och jag ska göra absolut ingenting Måste ju vara iskick tills jag ska göra min sista praktik för att få mina sjukskötarpapper, vore för j***igt att falla på målsnöret.

För övrigt mår jag bra, magen växer, inget illamående. Var på UL i mittan av januari och det var minsann en livlig krabat, skönt att se att det faktiskt fanns en baby i magen, så jag nu inte bara blivit fet :swoon: När jag visade UL-bilderna åt flickorna trodde LS att det var en snigel i magen :heart:

Har ni mycket sammandragningar? Jag har ganska ofta, bara så att jag känner att det spänner i magen, men några sparkar har jag inte kännt av så mycket men jag tror det kommer.

Må så gott alla!!

LUDDE
Bild

Bild

Bild
Ludde85
Guldmedlem

Oläst inläggav CiaA » 14 feb 2014, 13:03

Hoppsan, jag har 20 veckor fullt idag och är med andra ord halvvägs! :w00t: Hur gick det till? Hur kan jag redan vara här? Jag har ju knappt hunnit vänja mig vid tanken att jag är gravid ännu. Jag gillar att vara gravid och när ettåringen kom nästan tre veckor för tidigt kände jag mig väldigt snuvad på konfekten. Jag var inte alls klar med den graviditeten. Jag ville vara gravid längre, även om det förstås är babyn som är själva målet. Det här är högst sannolikt min sista graviditet och jag vill kunna njuta av den här graviditeten också, men på nåt sätt så hinner jag inte det. Det kan ju förstås bero på att ettåringen kräver sitt av min uppmärksamhet. Samtidigt håller vi på bygger hus och måste fatta en hel del beslut om material o.d. just nu. Och vi borde ta itu med att sälja vår nuvarande lägenhet. Kanske jag också känner lite skuld över att jag hux flux, oplanerat blev gravid, samtidigt som min storasyster var gravid för första gången, men tvingades ta bort sitt hett efterlängtade barn. Jag tänker bara att jag ska njuta sen. Men när det där 'sen' är vet jag inte. Jag blir lite irriterad på mig själv när jag inte hinner njuta och reflektera. Allt känns lite overkligt på nåt sätt. Kanske nästa veckas andra ultraljud hjälper? Eller sen när rörelserna blir tydligare? Nu känns de bara lite svagt långt inne.

Att såna tankar och känslor så här på vändagen.

CiaA
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav Trinity79 » 17 feb 2014, 17:01

Här är många som väntar andra och tredje barn, hur tänker ni göra med moderskapsförpackningen? Ta lådan eller pengarna? På fb publicerades idag info att bilder av nya lådan kommer på fpa:s sidor den 25.2 och börjar delas ut bara den gamla e slut. Jag har tagit lådan åt alla mina barn och tänker göra det nu med. Dessutom tänker jag lämna in ansökan så sent som möjligt för att få den nya lådan. :)
Bild
Bild
Bild
Trinity79
Guldmedlem

Oläst inläggav Ludde85 » 19 feb 2014, 09:38

Jag kommer nog att välja bort lådan denna gång, har två sedan tidigare så jag behöver inga fler halare, täcken och tygblöjor som jag är för lat för att använda. Men det kommer jag att sakna när man får hem lådan och plocka i kläderna :love: Men i och för sig har vi ju en hel hög med babykläder här hemma som jag snaaart ska börja kika på :D Ett nytt plagg har jag beställt åt bebisen på sammagång jag beställde sommarkläder åt flickorna från HM, trean måste ju få något nytt...

Må så gott allihopa
Bild

Bild

Bild
Ludde85
Guldmedlem

Oläst inläggav MiaPia2 » 19 feb 2014, 19:37

Hej alla! Roligt att läsa era funderingar, det är nog mycket som händer i en då man är gravid :) Jag har börjat må mycket bättre sedan vecka 16 (har 20 nu). Jobbar för fullt fem dagar i veckan, kuskar yngre barnet mellan hemmet och dagis, handlar, lagar mat, städar... Hinner tom med lite intressen och fritid också. Nu ska det bli intressant att se hur länge detta flow håller i sig. Med första barnet blev jag sjukskriven två månader innan mammaledigheten började.

Jag känner också av foglossning, men bara i vissa ställningar och ibland som värk på natten. Har medelmycket sammandragningar och känner av mycket sparkar. Jag tycker det är så lustigt att läsa att en del av er först nu börjat dra på er mammakläder, jag hade inte en chans att komma i mina vanliga byxor en bra bit före v. 12. Och nu är jag redan så trött på min lilla mammaplaggsgarderob att jag handlat en hel del senaste veckan. Men utbudet är så dåligt! Både på nätet och i stan. Mamalicious nätshop bjöd på lite större variation och nytänkande, men tyvärr så var kvaliteten inte så bra. En cardigan som jag beställde blev noppig på en vecka :osaker: Men deras mammajeans har varit riktigt bra.

Är lite led på min rg-tant som jag tycker är oproffsig och inte speciellt kunnig. Men inte mycket att göra åt det. Men känner varje gång jag ska dit: suck å stön.

Ha det bra allihopa! Och en extra varm tanke till dig med hjärtbarnet :heart:
MiaPia2
Guldmedlem

Oläst inläggav Molli » 19 feb 2014, 22:12

Hej! Nu har jag varit galet förkyld i 1 1/2 vecka. Super jobbigt då man inte får använda vanliga förkylningdpreparat, typ nässpray, hostmedicin m.m. Jag orkar ingenting. Jag har också börjat oroa mig för attrahera inte känt några sparkar ( 19+5 idag) Det är ju första barnet så få brukar det visst kunna ta längre men ändå. Har ultra på tisdag så då får vi ju se om allt är okej. Minns ni när ni kände nåt första gången?
Molli

Oläst inläggav CiaA » 20 feb 2014, 15:32

Det är åtta år sedan jag var gravid första gången så det är ju en tid sedan, men jag minns att det tog länge innan jag kände några sparkar. Säkert över halvvägs. Det var också svårt att veta hur det ska kännas. Vissa säger att det känns som små fjärilar eller fiskar som sprattlar. Det kan också kännas som luft i tarmarna som rör sig. Senare när fostret blir större och det blir trängre i magen är det ingen tvekan om vad som är sparkar. Då kan det t.o.m. göra lite ont. Minns att ettan några gånger fick in sina fötter mellan revbenen på mig och det var inte skönt! Då kan man inte riktigt flytta på de små fötterna heller. Så oroa dig inte Molli, allt är säkert som det ska även om du inte känner nåt, eller vet att du känner nåt. Själv är jag gravid tredje gången och är i 20+6 och tycker inte heller jag känner särskilt mycket rörelser. Imorgon ska jag på andra ultrat och det ska bli spännande :nicka:
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav Molli » 21 feb 2014, 09:07

Tack för svaret. Jag beslöt att gå till öppna rådgivningen idag för att lyssna på hjärtljuden, så nu känner jag mig lugn. Babyn lever!
Molli

Oläst inläggav CiaA » 21 feb 2014, 19:58

Jo, är man orolig är det klart man ska ta kontakt med rådgivningen. Det gjorde jag också när jag väntade tvåan. Ringde dit och frågade om jag får komma och lyssna på hjärtljuden, då jag tyckte att jag inte känt rörelser på länge.

Idag var jag på andra ultraljudet och allt var i sin ordning. Fostret var nästan en vecka större än vad det "borde" (21+5 enligt vikt och 21+3 enligt längd, trots att jag har 21+0 idag), men bf ändrades inte. Det var riktigt roligt att igen se den lilla den knodden. Den vaknade riktigt till liv under undersökningen och rörde sina händer en hel del. Den klappade t.o.m. händerna :tumme: och gäspade massor och stort. Man konstaterade också att min moderkaka den här gången ligger i framväggen, även om jag är ganska säker på att man vid första ultraljudet sa att den ligger i bakväggen. Det förklarar ju att jag tycker att jag inte känt så mycket rörelser, även om jag redan i början av januari tyckte att jag kände nåt som kunde vara rörelser. Märkligt!
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav mmml » 24 feb 2014, 07:17

Jag ska nu skriva lite uppdatering här. Nu i vecka 20+4 och förra fredagen hade vi andra ultrat. Allt var utmärkt och vi fick också 4D bilder å babyn, då blev allt så verkligt! Det var en medelstor baby och hon hade skrivit in i kortet att det motsvara 20+5 fast jag då var 19+6. Så har det varit med de andra två också. Vi fråga inte kön för jag vill en gång vara utan att veta.
Efter ultran har jag börjat känna hårdare av rörelserna. Jag hade nog ändå moderkakan fram och det dämpar ju lite igen men nu kan jag känna i handen också om jag är i bra ställning. (Jag tyckte ockås som CiaA att hon på första ultran sa att den var bak, men kanske det inte syns så bra på första). Magen börjar också nräma sig navelhöjd och när jag ligger på rygg känns där en liten kula. Ser nog inte alls gravid ut, utan bara rund. Känner mig också rund i mina kläder men så får det nu vara. Jag är ändå gravid. (Och med första kände jag rörelser i vecka 21-22 som svar på frågan).
Idag flyger vi iväg till Thailand för några veckor och det ska bli så skönt, speciellt då kjolar inte spänner så.

Och vi får tredje barn men jag tror vi inte tar lådan. Vi har inte utrymme med någo saker och vi har alla små babykläder och halare sparade så tror jag satsar på pengen.
mmml
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper