Juli 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Juli 2014

Oläst inläggav Froggy » 25 feb 2014, 18:45

Länge sen sist, men läser nog flitigt :lipa: Idag var det RUL, allt såg bra ut , ja allt man kan se då förstås. Det blir en pojke, som jag nog gissat. Bf blev bakåtflyttat 10 dagar så ny bf är då 18.7, men pga planerat snitt blir det väl några dagar före. Har köpt en begagnad Cresent vagn som var som ny, jättefin. Behöver köpa babyskydd och sängkläder samt lite babykläder, har mest rosa kläder sparat från förr. Mår hittills bra, ingen värk, men dock efter en hel dag på benen känns det tungt, och halsbränna from hell har jag.
Froggy

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Molli » 25 feb 2014, 20:34

Jag var också på ultra idag. Vi fick inte veta könet säkert men hon trodde att det lutar mer mot flicka. Vi har trott det är en pojke, så det känns konstigt att tänka om. Bilderna vi fick med oss var kanska dåliga, svårt att se vad det är man ser. Moderkakan är i framvägg och hon menade att babyn gömmer sig lite bakom. De flesta bilderna är snett bakifrån så det är inget att sätta upp på kylskåpet direkt. Där får nog bilderna från förra ultrat bli kvar. Men skönt att allt var bra.
Molli

Oläst inläggav mmml » 18 mar 2014, 11:56

Nu är jag i vecka 23+4 och hade rådgivning igår. Allt var bra med babyn och jag har nu också börjat gå upp i vikt, 2½ kg på 2 månader och förr har jag inte ännu börjat gå upp i vikt dehär tiderna (men vi var ju på semester och vikten varierar ju ändå massor från dag till dag och när man ätit och så). Jag ska försöka hålla vikten i skick speciellt med tanke på att jag inte tänker göra sockerbelastningstest, vi gjorde en sån deal med häslovårdaren att om magen växer massor och om jag går upp mer än 500 gram/vecka så ska jag göra det. Dessutom är det jobbigt att gå ner allt senare så nu försöker jag äta vettigt och undvika sötsaker, tror det är bra för både mig och babyn. Motionera ska jag också börja bara jag blir av med förkylningen. Har länkat förr och det sku eventuellt ännu gå om jag inte börjar känna av foglossning då. Jag känner av det då jag jagar barnen och jag kan inte mera springa så hårt att jag sku få fast 5 åringen utan att det skriker av smärta mellan benen.

Vi har konstaterat att vi behöver större hem (och flera wcn än en) så vi ska försöka sälja vårt hem och hitta nåt nytt. Har bestämt att jag inte flyttar mera i vecka 38 så har 15 veckor på oss. Så kanske slutgraviditeten sen ändå går snabbt. Känner ofta av rörelser men har inte ännu fått "connection" med babyn, men det kommer säkert med tiden. Har inget köpt eller fixat men vet allt som behövs.
mmml
Silvermedlem

Oläst inläggav CiaA » 18 mar 2014, 16:39

Jag är nu i vecka 25 (24+4) och har de senaste dagarna börjat känna mig ganska stor om magen. Ibland känns magen väldigt liten, men ibland känns den alldeles stor och spänd, precis som när man ätit för mycket. För knappa två veckor sedan var jag senast till rådgivningen. Jag hade då lite protein i urinen och ombads lämna ett urinprov för att utesluta eventuell urinvägsinfektion. Både hälsovårdaren och jag antog att det berodde på att jag varit ganska dålig på att dricka, men för säkerhets skull lämnade jag urinprov och det var som tur negativt. Jag har försökt bättra mig på att dricka. Och på att ta mina järntabletter, för hb var igen ganska lågt.

Annars känner jag dagligen rörelser och det känns på något sätt väldigt tryggt. Jag känner ibland av en ilande, väldigt bekant, känsla mellan benen men skulle inte vilja ha foglossning redan i det här skedet. Jag har haft foglossning i mina båda graviditeter och det är inte roligt alls! Jag har hittills gått på zumba, men jag kanske får skippa det nu för det är ju en del hopp och "bredbenta" övningar där.
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav Trinity79 » 18 mar 2014, 19:29

23+4 har jag idag också, dagarna bara rusar iväg tycker jag. Börjar också känna igen ilningar av foglossning och funderar på att skaffa ett stödbälte. Men inte vet jag om det egentligen hjälpte förra gången heller. Hade rådis förra veckan å då var sf-måttet 18cm. Tyckte det lät mycket, för jag känner mig inte så stor, men hittade mitt kort från då jag väntade tvillingarna; då hade jag ett sf-mått på 18 cm redan i vecka 16 och i dessa veckor var sf-måttet 27cm! Så inte e väl 18cm så farligt då. :)
Bild
Bild
Bild
Trinity79
Guldmedlem

Oläst inläggav hoppon » 26 mar 2014, 11:03

hejsan

länge sedan jag skrivit något, har nog läst flitigt.

här har vi ida 24+4 och mår fint finns för tillfället inget som skulle vara tungt med graviditeten. bara njuter för fulla muggar. vi var på undersökning till sikiötutkimusyksikkö i helsingfors kvinnoklinik för noggrannare ultra i vecka 20. och allt var väl med lillen så nu fanns det inget att oroa sig över mera. för

nu är det nog kollat och granskat mycket noggrant och allt är bra. vi tog reda på könet på ultran och vi kommer att få vår tredje prinsessa :love:

vi har allt förutom turvakaukalo till bebben, det är behändigt med en flicka till för vi har ju allt från tidigare.

hoppas ni andra mår bra och att allt är väl :tummenupp:
Bild
Bild
Bild
hoppon

Oläst inläggav Molli » 01 apr 2014, 21:25

Hej! Nästa vecka ska jag träffa läkaren på rådgivningen första gången. ( vecka 27) Ni som varit med förr, vad gör man hos läkaren?
Molli

Oläst inläggav mmml » 02 apr 2014, 11:34

Jag har också läkare nästa vecka. Och jag har först kort tid till hälsovårdaren som mäter vikt, blodtryck och allt det vanliga mätbara. Läkaren gör sen en gynekologisk undersökning och checkar en mellan benen att allt ännu är fast och okej. Och fast jag nu varit gravid ren två gånger, fött två barn och gjort papa prov och allt så kan jag inte tåla när sånt måste göras. Det är så otroligt obekvämt och konstigt. Men det är väl bra att veta att allt ännu är fast. Så mycket mera vet jag sen inte vad läkaren gör, kanske mäter magen (eller så gör hälsovårdaren det med) och frågar om man har frågor ?! Jag kommer faktiskt inte ihåg från gångerna före.
mmml
Silvermedlem

Oläst inläggav Molli » 02 apr 2014, 17:02

Ok, tack för infon! Känns inte helt lockande nä.
Molli

Oläst inläggav Stava » 23 apr 2014, 09:48

Hej!
Jag hör inte till er tråd, men halkade ändå in på den och såg två bekanta signaturer: mmml och hoppon :) Har för mig att vi var i samma tråd för snart tre år sen (Maj 2011), och tydligen har vi ganska samma "takt", för jag hör nu till Juni 2013-tråden. Nåjo, inte hade jag något annat på hjärtat än att jag ville skriva en hälsning och önska er lycka till! Känns ju lite som att jag vi är bekanta fastän vi aldrig träffats. :) Ha det gott!
Stava

Oläst inläggav mmml » 23 apr 2014, 11:11

Hej Stava. Och du kommer rätt ihåg. Vi var i maj 2011 tråden då för 3 år sen! Det känns som att 3 år är en överkomlig åldersskilnad för mig och säkert också många andra. Första två var rätt tätt och jag sku nog inte orkat tidigare men nu ser jag mycket fram emot baby.

På fredag börjar vecka 29 i graviditeten. Och nu har jag länge suttit och funderat att kan det faktiskt stämma men så är det väl. Sen är det snart bara 10 veckor kvar... Huj, uj! Men jag börjar nu känna mig klumpig och ograsiös så helt bra att det nån gång tar slut. Kom på igår att det här nu är min sista graviditet och att jag nu ska ta ut allt av den och titta massor på bökande magen. Nu börjar jag känna ett band med babyn och en "connection" och det är mysigt när babyn bökar på. Läkarbesöket gick bra och allt var bra. Hemoglobinet hade sjunkit igen så nu måste jag bättre komma ihåg järnmedicinen.

Jag märkte att jag var lite skrämd inför förlossningen och kom ihåg att det var supersmärtsamt men nu har jag igen börjat läsa i boken föda utan rädsla (http://www.adlibris.com/se/bok/foda-uta ... 9174270037) och nu är jag superlugn igen och ser mera fram emot förlossningen. Har också i mitten av maj träff med min doula och det är skönt att i lugn och ro kunna förbereda sig mentalt för en kommande förlossningen. Boken var till superstor hjälp i min andra förlossning och är så lugnande och ger jätte konkreta råd och tips och förklarar att kvinnans kropp är gjord för att föda men att kroppen också kan jobba emot en om man är rädd eller stressad. Och det gäller inte förlossningsrädlsa utan tex bara rädsla för smärta. Och man har också massa nytta av den fast man inte alls är rädd, den ger så bra tips om hur du hjälper kroppen föda. Så förlossnigen kommer gå bra. Ska fundera och diskutera lite nyttan av k-vitamin ännu och troligen skippa det denna gång för babyn (för jag tror naturen fixat det ren).

Köpte en emmaljunga begagnad vagn så det är fixat och nu funderar jag lite på en hängmatta åt babyn och så finns det också annat att köpa men det är ju inte ännu bråttom. Desutom ska ju allt förvaras nånstans... Nåt klädesplagg har jag inte ännu köpt, men sen igen har vi ju allt.
mmml
Silvermedlem

Oläst inläggav CiaA » 30 apr 2014, 13:54

Här på tråden är det ganska lugnt. Jag tycker att graviditeten framskrider precis som den ska. Var till rådgivningen i torsdags, efter en paus på sju veckor. De sju veckorna gick i ett huj, även om jag gången före, när jag fick höra att det blir en längre paus, tyckte att det skulle bli en lång paus. Allt var i sin ordning. Alla värden och kurvor följer de två tidigare graviditeterna väldigt bra. Spännande om slutresultatet lir det samma, dvs. en flicka :) I flera veckor har jag varit så trött på eftermiddagarna att jag varit tvungen att ta mig en lite tupplur, men de senaste dagarna har jag varit lite piggare. Min trötthet kan bero på att hb var gansla lågt, 108. Jag borde skärpa mig med järntabletterna. Glömmer bara bort att ta dem och när jag kommer på det ska jag äta mjölkprodukter och då passar det ju inte riktigt.

I helgen blev båda döttrarna sjuka och plötsligt började jag fundera på när man ska ta den frivilliga barnförsäkringen. Var det tio veckor före bf? Eller tre månader? Kunde bara konstatera att vi var för sent ute... Den här stackars trean hänger liksom bara med :roll: :( Sade till sambon idag att jag ju trivs med att vara gravid och att det här sannolikt är min sista graviditet, men jag hinner inte riktigt njuta av läget eller reflektera över saker. Känns som om de två andra barnen kräver sitt, försäljningen av vår nuvarande lägenhet (vilket nu borde vara kirrat, skriver på köpebrevet på fredagen :clap: ), men framförallt husbygget. Vi har ju det mesta som behövs inför babyns ankomst, men det vi borde fundera på är hurdan syskonvagn vi ska ha, för det behöver vi. Både ettåringen och babyn kommer ju att sova ute (ibland kanske samtidigt) och sen när vi ska röra på oss funkar det knappast alltid med vagn och ståbräde eller vagn och resekärra. Borde ta mig tid att googla vagnar också och inte bara klinker, tapeter, målfärger, lavoarer, handtag till skåp och liknande. Kanske jag borde passa på nu då båda tjejerna råkar sova :)

CiaA 30+5
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav mmml » 03 jun 2014, 11:45

Nu är det då 5-6 veckor kvar. Vår förstfödde föddes om exakt 5 veckor och det känns ofattbart att det eventuellt kommer en baby till detta hus om 5 veckor. Idag hade jag sista läkarchecken och allt var bra, så som allt nu varit hela graviditeten. Allt var fast men lite mjukt, alltså helt som det ska vara. Hemoglobinet var 113 så nu har jag klarat av att hålla det på bra nivå men jag dricker varje morgon nån av dedär vätskorna med massa järn (jag hade det ner till 105 här emellan). Vikten hade nu ökat 500 gram/vecka men sist var jag helt oäten då jag var där så då vägde jag säkert mindre (hon ville ta mitt "paastoarvo" då jag inte gjort sockerbelastningstestet). Men totala viktökningen ligger ännu under 6 kg så det känns inte så farligt.

Nu börjar jag känna mig gravid på riktigt. Magen är i vägen när alla miljoner leksaker ska plcoaks upp och hela tiden faller nåt i golvet. Sen har jag också börjat bli trött på dagen och en dag somna jag på soffan för 15 minuter sådär bara pang. Det mesta finns nu inför babyn: vagn, bilstol, hängmatta och till och med tuttar. Men byrå för kläderna har vi inte ännu och skötbord och sånt smått men jag ska nog snart ta tag i det så kan vi sen vara på stugan ända tills det smäller. Är helt förberedd på att föda där vid vecka 39-40 så hoppas faktiskt att det inte går över det.

Hur mår ni andra?

Michaela, 34+4
mmml
Silvermedlem

Oläst inläggav CiaA » 03 jun 2014, 19:01

Jag var också på sista läkarkollen idag. Nästan allt såg bra ut. Vikten hade ökat, magen hade växt och blodtrycket fortfarande lågt. Hb var också lågt. Jag lider inte av det egentligen, men jag borde skärpa mig och ta järntabletter varje dag. Jag glömmer så lätt att ta dem, fastän de ligger på köksbordet bredvid mig. Läkaren var däremot osäker på om fostret låg i hjässläge och skulle skicka remiss till mödrapoli så jag får gå på extra koll. Hon trodde att det låg i hjässläge, men man hade tydligen fått höra att de för sällan skickar mammor för att kollas i osäkra fall, så hon tyckte att det är lika bra att jag kollar, så att fostret inte plötsligt är i sätesläge när jag kommer in för att föda. Kallelsen borde komma om två veckor, dvs. ungefär samma tid som vår ettåring föddes. Håller tummar och tår för att den här trean trivs så pass bra därinne att den kommer tidigast på bf. Vi ska nämligen flytta i midsommarveckan, alltså om ca två veckor, och då skulle det vara ganska onödigt att ligga på bb. :nicka: Men det kommer när det kommer, man kan inte göra så mycket åt det.
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav mmml » 26 jun 2014, 08:38

Hej!

Hur mår ni andra? Nu är det ju ändå "bra" sommarväder att vara gravid, fast nog är det så tråkigt att inte kunna hänga på stränder med barnen nu när det ännu går. Jag räknar sen med att den första månaden efter babyns födsel går åt till att amma och vara fastklistrad i baby. Och då kommer det säkert att vara så varmt att man måste sitta inomhus hela tiden... Nåja. Så får det då vara. Denhär gången ska jag faktiskt försöka ta tillvara babytiden och inte bli irriterad på att hela tiden vara fast (mina två andra har ammat sådär 6 timmar i sträck varje kväll så jag är väl därför lite väl negativ....)

Men nu väntar jag så massor på att se vem som är i min mage. Hur han/hon ser ut och vad för sorts typ det är och vilket kön det är. Imorgon har jag 38+0 veckor och då kan ju babyn i princip komma. De andra har kommit 39+4 och 40+0 så jag satsar på att babyn ännu är nån vecka i magen. Men jag är förlossningsklar och mentalt förberedd för det. Har läst flera böcker om både förlossnign och amning och litar nu på min kropp. Jag vill föda så naturligt som möjligt, eller egentligen helt naturligt men eftersom jag vet hur jävla ont det gör så har det krävts mycket mental förberedelse. Nu är också sängen bäddad och kläderna tvättade. Förlossningsväskan är ännu inte packad, men i den behövs ju inte heller så mycket.
mmml
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper