Juli 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Juli 2014

Oläst inläggav CiaA » 28 jun 2014, 20:58

Här är allt lugnt. Känns det som i alla fall. Men så var det med 1,5-åringen också, sen kom hon som en blixt från klar himmel. Jag var till rådgivningen igår, vid fulla 39 veckor. Nästa besök är först i vecka 41. Jag måste säga att jag inte riktigt förstår mig på dessa nya bestämmelser om när man ska på koll till rådgivningen :roll: Nu i slutskedet har det ju tidigare varit besök en gång i veckan och jag tycker det har varit bra. Visserligen har jag en jättebra rådistant och hon sa att vi bra kan boka in en tid nästa vecka om jag vill det. Och så är det bara att ringa om det är något jag funderar på.

Jag fick aldrig någon tid till mödrapoli för att kolla att mini ligger i hjässläge. När jag var till rådgivningen för 1,5 veckor sedan var min rådistant lite fundersam dels över att läkaren skrivit en remiss, dels över att jag inte fått någon tid. Hon kontaktade istället en annan mödrarådgivning i stan där det finns en barnmorska som kan göra ultraljud och brukar kolla sådana här oklara fall. Hon hade tid samma dag och några timmar senare fick jag det bekräftat, det som jag nog anade, att fostret nog ligger i hjässläge. Det visade sig att läkaren skickat min remiss till helt fel ställe! För mig var det ingen panik; jag anade att allt var som det skulle och jag har inte funderat på det desto mera, men för någon annan kan det vara besvärligare. Det kan ju verkligen vara att fostret är i sätesläge och att förlossningen startar innan man hinner kolla.

Nu är det bara att vänta och se när förlossningen startar och vem det är som kikar ut. Hjärtljuden har varit lägre nu de senaste gångerna jag besökt rådgivningen, så det kanske tyder på en pojke den här gången. Spännande!
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav CiaA » 28 jun 2014, 20:58

Här är allt lugnt. Känns det som i alla fall. Men så var det med 1,5-åringen också, sen kom hon som en blixt från klar himmel. Jag var till rådgivningen igår, vid fulla 39 veckor. Nästa besök är först i vecka 41. Jag måste säga att jag inte riktigt förstår mig på dessa nya bestämmelser om när man ska på koll till rådgivningen :roll: Nu i slutskedet har det ju tidigare varit besök en gång i veckan och jag tycker det har varit bra. Visserligen har jag en jättebra rådistant och hon sa att vi bra kan boka in en tid nästa vecka om jag vill det. Och så är det bara att ringa om det är något jag funderar på.

Jag fick aldrig någon tid till mödrapoli för att kolla att mini ligger i hjässläge. När jag var till rådgivningen för 1,5 veckor sedan var min rådistant lite fundersam dels över att läkaren skrivit en remiss, dels över att jag inte fått någon tid. Hon kontaktade istället en annan mödrarådgivning i stan där det finns en barnmorska som kan göra ultraljud och brukar kolla sådana här oklara fall. Hon hade tid samma dag och några timmar senare fick jag det bekräftat, det som jag nog anade, att fostret nog ligger i hjässläge. Det visade sig att läkaren skickat min remiss till helt fel ställe! För mig var det ingen panik; jag anade att allt var som det skulle och jag har inte funderat på det desto mera, men för någon annan kan det vara besvärligare. Det kan ju verkligen vara att fostret är i sätesläge och att förlossningen startar innan man hinner kolla.

Nu är det bara att vänta och se när förlossningen startar och vem det är som kikar ut. Hjärtljuden har varit lägre nu de senaste gångerna jag besökt rådgivningen, så det kanske tyder på en pojke den här gången. Spännande!
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav mmml » 01 jul 2014, 09:03

De har tydligen börjat köra med två veckors mellanrum också de sista veckorna och det tycker jag inte heller att är så bra. Här i Lojo har jag gått massor till rådgivningen fast det är tredje barnet och jag inte haft nåt problem men nu på slutet kör de ocksa med två veckor emellan. Jag var igår i 38+3 till rådgivningen men jag fick en tid ren till nästa vecka 39+4 (som jag ju hoppas att inte behövs alls!) eftersom sf måttet nu varit samma under 5-6 veckor, eller nåt ditåt. Min rådgivningstant är på semester och de senaste 3 mätningarna har gjorts av 3 olika personer så jag är inte alls orolig. Hon verka nu orolig för att babyn är för liten, sen lyssna hon också megaläne på hjärtljuden fast jag tycker att de var helt okej. Nå det är väl bra att jag iaf inte oraoar mig. Sen kunde jag också sluta mäta mitt blodsocker hemma för nu fanns det nog ingen risk för för stor baby mera. Jag tycker det aldrig funnits men när jag inte ville göra sockerbelastningstestet (jag såg ingen orsak till det) så gjorde de ett "paastoarvo" en gång och det var riktigt bra, 4,1 eller 4,2. Ändå fick jag med mätare hem (som man tydligen inte ens ska returnera!) och sku kolla det en gång i veckan. Nå eftersom det varit bra så har jag nu kollat det 3 gånger och alltid har det varit bra... Blir så galen med denna blodsockersstress i dethär landet!

Annars så väntar jag nu bara. 6.7 satsar jag nu på men troligen blir det väl 14.7 eller nåt ännu senare. 11.7 är den riktiga beräknade dagen.
mmml
Silvermedlem

Oläst inläggav Molli » 01 jul 2014, 20:01

Hej!

Jag har också bf 11.7 men tror nog att det kommer gå över tiden. Har inga känningar alls. Har väldigt sällan sammandragningar ens och senast jag var till läkaren hade inget förändrats med livmodertappen. Det jobbigaste just nu är att båda jag och mannen är totalt däckade av förkylning. I natt var jag uppe en gång i timmen hela natten, antingen för att kissa, hosta, ta panadol, dricka, snyta, vanka omkring lite. Däremellan slumrade jag till eller låg och vred mig. Tänk om förlossningen skulle komma igång när man är i sånt här eländigt skick. Hoppas verkligen att vi hinner bli friska och hinner förbereda oss lite mera innan det är dags.
Molli

Oläst inläggav MiaPia2 » 08 jul 2014, 16:41

Hej härifrån också!

Har beräknat 12.7 och är hur klar som helst att sätta igång med födandet. Känner att det kvittar med smärta och utmattning bara babyn kommer ut nu snart. Slutet av graviditeten har gått helt okej, inga komplikationer. Jag jobbade fram till sju dagar före mammaledighetens början, men sa sen på rdg att nu vill jag stanna hemma och då fick jag det.

Idag har vi 29 grader varmt och jag håller mig mest inomhus med luftkonditioneringen på, ute orkar jag inte röra mig länge. BB-väskan har varit packad i ett par veckor och allt här hemma är klart. Har fått vrida och vända lite med barnvakt och back-up till barnvakten åt storasyster eftersom folk nu i sommartider har mycket program och vill vistas ute på skäristugorna och på olika evenemang. Så vi har fått lägga upp ett schema med några personer och fundera ut olika planer ifall det går si eller så.

Jag tänker bege mig till sjukhuset i god tid, för med första väntade vi alldeles för länge hemma och jag hann få så ont. Smärtlindringen hann aldrig börja verka innan förlossningen var över.

Jag har haft mycket sammandragningar de senaste dagarna, men inte några riktigt smärtsamma och inga värkar. Men något är nog på gång känns det som. Emellanåt värker det lite i korsryggen och ibland är sammandragningarna så hårda att de gör lite ont. Men inget real stuff ännu :roll:

Ha det så bra ni andra och lycka till med förlossningen! :tumme:
MiaPia2
Guldmedlem

Oläst inläggav CiaA » 11 jul 2014, 19:24

Hej på er! Idag har jag jämna 41 veckor. Trodde nog inte att jag skulle gå över tiden den här gången, men här sitter jag nu. Jag var till rådgivningen igår och allt såg bra ut. Jag fick tid till övertidskoll inkommande onsdag, 41+5. Är allt som det ska då och inget händer blir det igångsättning på fredagen, dvs. vid fulla 42 veckor. Hoppas verkligen inte att jag behöver gå så långt. Vill helst att det kommer igång av sig självt. Det har det gjort de två tidigare gångerna, även om jag sedan fått hjälp på traven med värkstimulerande dropp.

Jag har sammandragningar med jämna mellanrum. Ibland är de kännbara, ibland kan jag kanske t.o.m. kalla dem smärtsamma, så det verkar ju lovande i alla fall :clap: Det skulle bara vara så typiskt att nåt skulle hända nu i helgen då alla våra planerade barnvakter är ute på sina sommarstugor och har ca en timmes bilfärd till oss. Det kan ju vara att det inte blir bråttom, men sen kan det ju också bli väldigt bråttom till bb. Nå, det är bara att vänta och se...
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav CiaA » 11 jul 2014, 20:28

... och där for slemproppen. Spänningen stiger :wink:
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav mmml » 14 jul 2014, 12:25

Här har vi fått baby! På torsdagen börja jag mista hoppet helt men sen på fredagnatten börja jag få de första hårdare sammandragningarna som kändes i ryggen, men de kom sällan. På fredagmorgon blev underbyxorna blöta och det rann ut slem och var allmänt vått och slemmigt. Det var första gången jag märkt av slemproppen så och överraskad över att det var så vått, men vattnet gick nog inte då. Gick med oregelbundna sammandragningar på stugan med barnen hela dagen och 4 tiden börja de bli hårda och komma oftare. Kunder inte mera prata under sammandragningarna. Vi kom hem, jag gick i duschen och var där 1 timme. Halv 10 for vi till sjukhuset, kvart före 10 är vi inskrivna och hon föddes sen 23.49. Att det var en hon var nog en sån överraskning! Vi hade ju inte tagit reda på, men var säker på att det var pojke för graviditeterna var så lika. Förlossningen gick helt som jag önska och är i efterhand nöjd över att jag orka kämpa till slut. Var 5 cm öppen när jag kom in och 2 timmar senare hade jag öppnats helt å vattnet hade också gått i nåt skede, säkert i duschen. Det var eländiga timmar som jag mest satt på jomppaboll i duschen å vråla aa. Försökte på badet å hade med tänkt föda där men det passa inte mig alls. Visste inte hur jag sku vara i vattnet å det gjorde så ont där. 9 minuter krysta jag på pallen å sen var all smärta över. Moderkakan kom 10 minuter senare fast jag inte tog oxytocin sprutan. Navelsträngen fick pulsera fritt och k vitaminet gavs oralt efter amningen. Allt funka helt som jag önskat! Sen fick vi familjerum å jag kunde inte alls sova första natten. Andra natten var det bröstsugning fån 20-3 och jag är glad att vi var på sjukhuset då och inte hemma.
mmml
Silvermedlem

Oläst inläggav hoppon » 14 jul 2014, 18:10

Massor med Grattisar till er alla mmml :love: nu ska ni njuta av babydoft o ha de bra :tummenupp:

Här är allt bra hade beräknat den 11.7 på fredagen o ha int ännu haft någå riktiga känningar lite smått värkar i ryggen nån gång under dagen men inget mera. ha gått över me de andra två oxå så va inställd på att de går över denna gång oxå. men nu börjar man no vänta på att bebben sku få koma så man får träffa den lille :love: De kommer sen då tiden e inne. hoppas ni andra mår bra sköt om er :tummenupp:
Bild
Bild
Bild
hoppon

Oläst inläggav CiaA » 25 jul 2014, 15:32

Ska uppdatera läget lite. Vår lilla prins föddes lördagen 12.7 :love:

Efter att slemproppen gått på fredag kväll hade jag sammandragningar med ca 10 minuters mellanrum hela natten till lördagen. Även om de inte alltid var särskilt smärtsamma sov jag i princip ingenting den natten. Jag slumrade mellan sammandragningarna, men vaknade till och fick andas djupa andetag vid varje sammandragning. Dessutom låg jag och funderade hur vi skulle göra med barnvakt. Vår äldre dotter var med sina morföräldrar på deras sommarstuga, medan den yngre var hemma med oss. Vi hade förvarnat mina föräldrar och systrar, som alla var på samma sommarstuga, att något kan hända. För att den yngre inte skulle behöva vakna och ha mer eller mindre främmande ansikten här tänkte jag att vår äldre dotter borde komma hem som trygghet. Samtidigt tyckte jag att det skulle vara onödigt att dra upp henne mitt i natten, om det skulle bära av till bb då. Samtidigt oroade jag mig för om det skulle bli bråttom till bb - hur skulle vi göra då med barnvakt. Visserligen hade vi kommit fram till att vi i så fall ringer sambons bror, som bor nära oss, och har honom att komma hit tills den riktiga barnvakten kommer (de har en egen nyfödd baby och 1,5-åring, så han behövs hemma hos sin egen familj), men jag låg ändå och grubblade och var orolig.

Sist och slutligen blev det så att jag och sambon steg upp sjutiden och ringde min syster (som svarade direkt :nicka: ) och bad henne komma. Jag gick i duschen för att få lite lindring och åt sedan frukost och packade bb-väskan. Min syster dök upp och samtidigt som vi for iväg till bb niotiden tog hon med vår yngre dotter till sommarstugan. När vi kom in konstaterade man att det visserligen var saker på gång, men att sammandragningarna var väldigt svaga ännu. Barnmorskan gjorde en hinnsvepning och sa att vi kan fara hem eller ut på stan, att det blir en lång tid att vara på förlossningen annars. Hon sa skämtsamt att vi kan komma tillbaka tolvtiden. När vi kom hem tiotiden var jag så trött att jag inte orkade vara igång, utan slängde mig på sängen för att sova. Sammandragningarna blev mer och mer smärtsamma och efter ett par timmar ville jag till bb för att åtminstone få lite smärtlindring. De värktabletter jag tagit här hemma hade absolut ingen verkan! Vi kom in igen 12.50 och då konstaterade barnmorskan att det är onödigt att ta någon kurva på mig utan vi gick direkt till förlossningssalen. Efter knappt en timme fick jag pcb-bedövning och samtidigt tog man hål på hinnorna. Efter en dryg timme till föddes sonen, 4075 g och 54 cm. Det gick snabbt på slutet, men jag hann med i alla fall. Sambon och jag konstaterade att så här kort tid, två timmar, har vi inte tidigare varit i förlossningssalen :blink: Det som jag däremot inte riktigt hann uppfatta var att sonen hade navelsträngen två varv runt halsen. Direkt man märkte det klippte man av navelsträngen.

Eftersom det var ganska fullt på bb fick vi åka hem redan följande dag. Det kändes helt bra för mig, som båda gånger tidigare varit närmare en vecka på bb. P.g.a. att han avnavlades så tidigt måste man ta blodprov både på lördag kväll och söndag kväll. Annars kunde vi ha fått åka hem ännu tidigare. När vi var tillbaka på koll tre dagar senare kunde vi konstatera att sonen på de tre dagarna gått upp 300 gram. Duktig pojke :nicka: :blink:

Nu är det vardagen och att få den att fungera som gäller. Det är full rulle med tre barn, varav två blöjbarn som båda sover på dagen. Sonen äter, sover, konsumerar blöjor, producerar tvätt och blir beundrad av sina systrar. Det är roligt att se att också 1,5-åringen beundrar honom. Direkt hon vaknar på morgonen springer hon för att se på sin lillebror. Ligger han i vår säng kryper hon upp i den och lägger sig på mage bredvid honom och bara ligger och tittar på honom :love: Och börjar han ha lite ljud för sig när hon sitter i sin matstol och äter ska hon genast ner för att springa och kolla läget :nicka:

På kvällarna och ibland också på dagen kan han ha lite gråtattacker som jag inte riktigt vet om det kan bero på magknip eller liknande. Han kan vara riktigt "hätä" när han ska äta och trots att han har bröstet i munnen tar han inte tag och börjar äta, utan kan gråta och lite spjärna emot, för att sedan plötsligt nästan hugga tag i bröstet och äta. Ibland kan han släppa taget och börja gråta som om han hade ont någonstans :ledsen: Jag försöker ha honom att rapa, och ibland rapar han riktigt bra, medan han andra gånger inte alls rapar. Vet inte heller om det kan vara något jag ätit...
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Föregående

Återgå till Gravid - månadsgrupper