Juni 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Juni 2014

Oläst inläggav Blå » 17 jan 2014, 21:16

Välkommen med Stava! Lägger in dig på BF listan då jag slipper o skriva via datorn :)

Nu har jag nu som då känt av den lilla i drygt en vecka. Men det är nog inga starka sparkar eller så ännu :)
Med första har jag i rådgivningskortet i vecka 17+2 imärkt att jag känt rörelser, men det har nog varit lätt fladder då bara.
Sen har det nog tagit flera veckor innan jag känt ordentligt. Hade då moderkaka i framvägg.
Nu vet jag inte var den är :)

Hur har ni andra det med humöret?
Med ettan hade jag helt vanligt humör men nu märker jag att jag reagerar mycket mera på allt.
Som t.e.x dagens tur till frisörskan där håret inte alls blev som jag tänkt mig. Sade inget där till frisörskan men då jag kom hem var jag irriterad och arg och kände tårar bakom ögonlocken...
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav sneddan » 18 jan 2014, 20:47

Välkommen med Stava!
Mitt humör har varit stabilare nu än de föregående graviditeterna. Nu har jag bara problem på kvällarna då jag plötsligt blir supertrött och då blir jag väldigt lättretad och småsur.
Men illamåendet är borta :tumme: Äntligen!

Jag känner rörelserna bra då jag lägger mig ner på kvällarna. Då vaknar någon därinne och far och på därinne. Och precis som fladder känns det.

Jag blev tvungen att panikhandla nya utekläder åt mig själv idag. Vi har det ordentligt kallt ute och nu fick jag inte fast dragkedjan längre så det blev lite kallt.
Annars har jag inte ökat så mycket i vikt ännu. Ganska nöjd efter all julmat och allt annat gott. Med de två andra har jag gått upp väldigt mycket.
sneddan

Oläst inläggav ugglemor » 24 jan 2014, 20:18

På tal om vinter kläder, jag får inte fast ute byxorna mera. Tur att dom har hängslar så dom hålls uppe. Lite jobbigt när jag skall ha praktik på ett daghem i februari och kommer att vara ute varje dag. Hoppas magen int växer så snabbt så att jag inte behöver köpa nya kläder. Rocken går än så länge på mig riktigt bra. Sen får de nog bara bli lager på lager på lager om rocken int går fast.
Våren kunde komma lika snabbt som vinter kom, men int riktigt ännu. Kanske i mars kunde de börja bli varmt så att man int behöver så mycky kläder på sig.
Jag har senaste veckan märkt att mina kinder blommar opp, kan de vara bara hormoner eller kan de vara "ruusufinni" eller någo liknande!?! Det är inte sjukt eller något men ser fult ut med röda små nippor på kinderna. Ser ut som finnar å e liksom mitt på dom runda delarna på kinden.

Annars har jag int någo större "problem" med graviditeten. Mår bra och magen växer i ögonen. Sömnen har varit dålig pga magen wom växer.
från Borgå bor nu i Raseborg.
Första barnet 6/14
ugglemor

Oläst inläggav Anna-Bella » 25 jan 2014, 22:11

Hej ugglemor!
Jag gjorde så, att jag tog ett par gamla utebyxor och klippte bort dragkedjan och sydde istället en sån där mammabyxmudd upptill som gick långt upp under brösten. Nu kan jag bara dra på utebyxorna och ha det varmt och skönt :) Gör mudden rymlig så kan du ha byxorna under hela graviditeten.
Anna-Bella

Oläst inläggav midsommarmamma » 26 jan 2014, 21:01

Hej alla, roligt att fler hänger på :) Jag bor i mellersta österbotten och här verkar det vara en jätte babyboom kring Juni :)

Jag är nu i vecka 18, började känna rörelser i vecka 16. Det tog ju en par kvällar innan jag insåg att det var fostret som rörde sig och inte bara tarmbubbel. Rörelserna blir starkare för varje vecka och nu känns det riktigt som små "puffar", speciellt ifall byxorna spänner på då jag sitter.

Mår prima fint annars. Lite sjuk ländrygg vissa dagar men det gymmar jag bort med några enkla övningar. Humöret varierar nog lite från dag till dag. Blir ofta mer grinig om jag är trött. Och mer irriterad på gubben än vanligt är jag, tyvärr. Men som tur tar han det bra och har förståelse så att inga större stridigheter uppstår.... puh! ;)
midsommarmamma

Oläst inläggav FunderandeLinda » 26 jan 2014, 21:38

Hej!

Vi har BF 2.6.14. Vårt första barn på kommande. Har varit mycket intressant att vara gravid och det är det ännu. Har kännt babysen från och med början av Januari. Babys pappa (det vill säga min man) har fått höra babyn för ungefär en vecka sedan. Försöker hålla honom med i alla svängar :heart:

Helt i början mådde jag lite dåligt, före veckan 9, men har varit fri från att spy, så är tacksam för det. Förkylning har jag haft, som varit dubbel så tung som vanligt, kramp på högra sidan och nu har jag troligen fått foglossning, men detta hör ju till graviditet så ingen panik har jag. Jag berättar väldigt rittigt hur jag mår om någon frågar, de
får skylla sig själva att de frågade om de tycker hag har många krämpor ;). Jag skriver också upp ganska mycket så jag vet hur allt känts. Oftast händer det så att man glömmer de negativa sakerna och säger bara "njaahh" int var det så farligt :).

Egentligen är jag en väldigt positiv människa, men under graviditeten kan jag vara mycket grinig har jag märkt.

Men tillbaka till vår gullunge. Vi har varit på ultran och allt såg bra ut, vi fick foton från 4D film som jag själv tyckte var intressanta. I veckosluten var vi och tittade på vagnar. Emmaljunga är nog för fin och för öppen på vår landskap så det blir Brio eller Jovi. Vi hade inte skillnad på pris, vill ha den som passar på våra grusiga vägar och en sådan som håller bäst blås.

Tack för en fin forum! Roligt med svenskspråkig forum!
FunderandeLinda

Oläst inläggav Blå » 27 jan 2014, 11:26

Välkommen med FunderandeLinda! :clap: Roligt att vi blir flera vartefter!

Ugglemor har tyvärr ingen aning om vad det röda på kinderna kan vara, men hormonerna är ju nog bra på att göra lite vad de vill så kan bra hända att det är de!
Ta upp det med din rådgivningstant nästa gång :)
Här är det nog bara vanliga finnar som kommer och går, inte lika mycket som med första (då hade jag fullt med finnar vid båda tinningarna ett tag).

Humöret forstätter att gå upp och ner, och är nog trött trött och trött...
Ryggen har som tur inte bråkat på ett tag! :tummenupp: men har nu fått restless legs om kvällarna, precis samma som med första.
Lite halsbränna har smugit sig på någong kväll, och kräkreflexen är nog så känslig. Spydde 3 ggr på lördag morgon då jag var och gick med hunden :osaker:
Om någon såg trodde de säkert att jag hade krapula ;) men som tur är jag ändå bara spytt 4-5 ggr hittills.

Drömmer konstiga saker nästan varenda natt, helt super märkliga! Och törstig är jag konstant!
Allt är nog ganska likt som första graviditeten och tror nog ganska starkt att det är en pojke, får se om den lilla vill avslöja sig på andra ultrat om 3 veckor.
Hur har ni andra det, har ni någon känning om vad det är för kön ni väntar? Har ni tänkt ta reda på vid ultrat (om det syns)?

Midsommarmamma var ska du föda?
På VCS var det väl mest bebisar födda i juni eller juli 2013, så får se hur det blir i år då man själv ska dit.
Ifjol i januari då vår pojke föddes var det så fullt att jag fick ett eget rum, annars delar man 3 stycken tror jag.
Vet nog av 3 stycken som ska få bebisar i år :)

Fick veta att min syster ska gifta sig i sommar och jag ska vara brudtärna, en vecka före BF ;) första är född i v.38+6 :)
Så ska hoppas att babyn hålls inne tills efter bröllopet! :)
Rörelser känner jag nog varje dag, ibland mera ibland mindre, härligt att känna iaf! :)

Nu ska jag lägga till till BF listan så nu försvinner tråden för en stund...

Blå 18+2
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav Stava » 27 jan 2014, 22:35

Tack för välkomnandet! :)
Här kämpas det också med humörsvängningar, dålig hy o halsbränna... Inte jättemycket, men ändå så att jag är förvånad över skillnaderna jämfört med förra graviditeten. Då hade jag bättre hy än nånsin o mådde över huvud taget toppen efter att de första månadernas trötthet gått om. Så olika kan det vara. I och för sig är jag i sämre fysisk kondis nu och jag ska försöka ta tag i den biten. Vill inte gå upp lika mycket som med förra, och vill vara fit for fight sen i juni (eller när det nu blir dags).

Tycker ni det kunde va intressant att lägga till VAR vi tänkt föda i listan i början på tråden? Rätt som det är kommer några av oss att va på samma ställe vid samma tid :) För min del blir det Kiuru (Karleby).
Stava

Oläst inläggav ugglemor » 28 jan 2014, 10:13

Hejsan,
idag var vi på andra ultran. Allt var bra med lill killen (barnmorskan trodde det var en pojke) och ha hade växt fint och motsvarade veckorna. De va så skönt att igen få se barnet å veta att allt är bra.
Mina humörsvängningar är helt hemska, jag kan gråta å skratta i samma mening och vara arg å glad på samma gång. Mannen sade också att jag har blivit elak, de e ju int roligt att höra å nu måst ja nog börja fundera mera på vad jag säger och när. Gråter gör jag också ofta. Men annars har ja inga krämpor som hör till graviditeten.
Är nu i vecka 20+4 så över halva tiden har gått. Jee!

Vi planerar att föda i Borgå, men hör egentligen till Lojo så om det går snabbt så blir de Lojo. Men hälst Borgå eftersom alla släktingar och nära vänner finns där.
Första barnet 6/14
ugglemor

Oläst inläggav midsommarmamma » 29 jan 2014, 22:19

Vi kommer att föda i Vasa, VCS. Jag vill inte veta könet, hoppas att viljan att få veta ska ge lite extra kämparglöd sen när de e dags att föda ;) Men jag har plötsligt fått känslan av att de e en pojke så för tillfället går jag bara och "smakar" på pojknamn. Pappan tror att det blir en tjej, så bara det blir roligt sen i sommar att se vems känsla som stämde.

Gällande barnvagn så är jag för tillfället inne på Crescent. Men har absolut inte bestämt ännu. Vill ha en nätt vagn i lättare laget, dock ingen city vagn eftersom vi bor på landet. Har hört mycket bra om Emmaljunga men tycker de känns lite klumpiga?! Hur har ni resonerat kring vagnköp?
midsommarmamma

Oläst inläggav Blå » 30 jan 2014, 11:54

Stava skrev:Tycker ni det kunde va intressant att lägga till VAR vi tänkt föda i listan i början på tråden? Rätt som det är kommer några av oss att va på samma ställe vid samma tid :) För min del blir det Kiuru (Karleby).

Passar nog för mig, ifall ni vill ha med det i listan var ni ska föda så skriv det i ett inlägg bara så lägger jag int det i första inlägget :)

ugglemor skrev:Hejsan,
idag var vi på andra ultran. Allt var bra med lill killen (barnmorskan trodde det var en pojke) och ha hade växt fint och motsvarade veckorna. De va så skönt att igen få se barnet å veta att allt är bra.

Härligt att höra! :clap: och grattis till kommande lill killen! :)

midsommarmamma skrev:Gällande barnvagn så är jag för tillfället inne på Crescent. Men har absolut inte bestämt ännu. Vill ha en nätt vagn i lättare laget, dock ingen city vagn eftersom vi bor på landet. Har hört mycket bra om Emmaljunga men tycker de känns lite klumpiga?! Hur har ni resonerat kring vagnköp?

Till vårt första barn köpte vi begagnad Emmaljunga citycross med sittdel av mannens bror. Vi köpte skilt till en begagnad liggdel.
http://www.emmaljunga.com/fi/Lastenvaun ... -1102.html
Vagnen är dock av äldre modell och har metallkorg istället för tygkorgen.
Relativt lätt att lyfta i bilen och är hur lätt som helst att fälla ihop och öppna upp.
Vi bor inte inne i stan heller utan går på både asfalt och grus vägar och lera om vår och höst. Och det har fungerat riktigt bra.
Enda är nog att jag tycker både ligg och sittdel känns lite små. Kanske för att vår pojke har växt så snabbt på längden. Vid 5 mån måste vi byta ut liggdelen mot sittdel och nu då det är vinter tycker jag det är svårt att få rum med alla filtar och sånt i sittdelen. Men vet inte vad storlek nya "vanliga" emmaljunga delarna har heller, större ser de ut att vara iaf.Vi kommer att behålla den här vagnen till en början, bra att ha babyn att sova i liggdelen ute speciellt då man ska vara ute med storebror :)
Men vi kommer att skaffa en tvillingvagn, som nog ska vara ganska redig. Vi är och går med hunden varje dag.
Vill dock inte att den ska vara för tung, och helst skilda sitt och liggdelar. Som gärna får vara rymliga.
Har nog en del andra krav också som jag inte kommer på nu just.. ;)
Har inte destumer kikat på vagnarna ännu, så återstår att se om vi hittar någon med kraven vi vill ha :)

Nu lunch medans pojken våran sover, och kanske en tupplur själv också... tröttheten fortsätter...

Blå 18+5
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav ugglemor » 30 jan 2014, 19:04

Vi valde barnvagnen enligt de behov vi har/ det vi önskar, vi ville att framhjulen var svängbara men även låsbara och lite större än de riktigt små. Sen skulle den ha ett handtag som går att ändra uppåt å neråt. Eftersom jag är kort och mannen lång. Man skulle få en adapter för bilstolen till den och kunna byta ut sitt och liggdel efter behov. När vi hittade Emmaljungas super viking var vi sålda. Den passar oss perfekt, vi önskar ha våra barn tätt och man kan omvandla denna till tvillingvagn om det behövs. Priset var inte riktigt vad vi tänkt oss, men när vi funderade på att den här kärran har vi åt alla barn och i många åt så var det helt ok att betala så mycket som vi betalade.

Jag var till labben på tisdagen för jag trodde jag hade angina, sjuk hals och flunsa hade hållit på en tid. Idag ringde jag då för att kolla resultatet och det var positivt, så nu äter jag en tio dagars antibiotika kur. Inte så roligt men jag brukar ha angina en gång om året och det var över ett år sedan sist.

Här prövar vi också pojknamn, ena dagen heter han något och nästa dag något annat. Hur kan jag tycka det är så svårt att välja namn? Jag vill ha ett namn som passar perfekt till just vårt barn, men det känns så svårt att välja vilket vi skall ha.
Första barnet 6/14
ugglemor

Oläst inläggav Blå » 09 feb 2014, 14:46

Här är jag nu halvvägs, härligt! :tumme:

Mår nog oftast bra, idag är jag bara sååååå trött.... :yawn:
Ryggen har lite bråkat men inte så farligt, magen däremot känns mega stor redan! Får se hu stor man ska bli mot slutet.
Systern frågade också om jag är helt säker på att det inte är två, men det fanns nog bara en på ultrat :)
Humöret är oftast okej, häftiga svängningarna har tagit en paus.
Svullen känner jag mig om händerna, så vigselringen får åtminstone för stunden ligga på hyllan, borde hitta en kedja att ha dem i runt halsen..

Babyn i magen är nog en vild en emellanåt! Har känt rörelser flera ggr om dagen nu i en och en halv vecka :love:
Igår kände jag själv också utanpå magen! Men direkt mannen skulle känna så blev det lugnt, nåja, han hinner nog känna han också.

Ultra om 1 vecka och ett par dagar och räknar ner dagarna, denna gången kommer också mannen med då pojken våran får fara på skötas :)
Namn har vi lite tummat på, flicknamn har vi färdigt sen vårat första barn då det blev en pojke, men pojknamn har vi nog väldigt svårt med nu :unsure:

Nu vaknade pojken så nu ska vi iväg på hans mommos kalas, får återkomma!

Blå 20+1
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav Blå » 19 feb 2014, 09:12

Här var det tyst på tråden.. :hm:

Vi var hursomhelst på andra ultrat igår och allt såg bra ut, skönt! :)
Bra barnmorska som berättade allting, och noggrannt gick hon igenom allt.
Frågade också om hon sett om vi väntar en lillasysyster eller bror och då sa hon att vi kan se :tummenupp:
Snällt att kontrollera extra eftersom det nu inte hör till undersökningen.
Nu vet vi ganska säkert åtminstone vad det är för en liten en i magen :love:
Längtan börjar vara så stor nu att h*n ska komma till världen :)

Men njuter av sparkarna i magen gör jag varje dag, speciellt om kvällen då man kan sitta och ta det lugnt :)
Det är hursomhelst en vild en som busar och på ordentligt i magen.
Men hade också moderkakan i bakvägg nu jämfört med första som var i framvägg så inte så konstigt att jag har känt rörelser bättre nu.

Rådgivning om en vecka så får se då med vikt och allt.
Och nu då vi sett att allt är bra med den lilla i magen så ska jag och pojken våran fara och köpa lite babykläder :love:

Hoppas att ni alla har det bra!

-Blå 21+4
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav ugglemor » 21 feb 2014, 19:47

Tiden går så fort att man inte hinner med. Har fått fpa papren från rådgivningen så snart gäller det att fylla i dem och ansöka om alla stöd. Jag vill vänta lite med papren eftersom jag önskar få den "nya" mammalådan, den borde ju presenteras nästa vecka av fpa så sen vet jag med säkerhet när jag skall sända in pappren. Int har de ju jätte stor betydelse vilken låda vi får men alltid är det roligt med den nyare.
Hade gått opp allt som allt 3,5kg från början då jag hade rådgiving för en och en halv vecka sedan. Hoppas det kommer högst lika mycket till. De fanns ju vikt från förut så många kg borde de ju int komma extra.
På måndagen börjar vår föräldraförberädande kurs. Det skall bli roligt att gå på den, kanske träffa nya vänner och lära känna andra blivande mammor och pappor.
Annars mår jag ju bra, babyn sparkar mycket och ryggen värker lite då man hållit på hela dagen.
Hoppas alla andra mår bra!

idag, 24+0
Första barnet 6/14
ugglemor

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper