Juni 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Juni 2014

Oläst inläggav sneddan » 03 mar 2014, 14:34

Hej på er alla! Hur går det för er?
Tiden bara springer iväg och vi går mot våren och ljusare tider. Ganska passlig gravidvinter då man har klarat sig med tunnare kläder och int har man behövt plumsa i massor med snö heller.
Denna delen i graviditeten är bäst. Ganska pigg och inget illamående :clap: Hoppas ni andra får njuta också.

Här har vi firat sportlov med mycket aktiviteter. Slalom gick bra men jag börjar känna av foglossning så simning var ingen höjdare. Men så skönt att vara ledig.

Vi kommer också att föda i Vasa och vi var dit på rakenneultra nyligen. Det var spännande. Allt såg bra ut så det känns tryggt att veta. Men vilken sort vet vi inte ännu. Vill egentligen inte veta men nog satt man ju och kikade under ultraljudet iallafall :blink:

Jag sitter också och funderar med papprena till fpa. Skulle vara roligt att vänta lite och kanske få den nya lådan men man vill ju ända ha den någongång.
sneddan

Oläst inläggav Blå » 04 mar 2014, 10:34

Tiden går nog ganska fort..
Här mås det helt okej, det besvärliga är tröttheten jag har.
Vissa dagar är jag nog jättepigg, men vissa så trött att jag bara vill sova hela dagen.
Hb var sist 118, så helt okej men vi funderade med rådgivningen ifall jag skulle äta obsidan ett par - tre dagar i veckan och se ifall det skulle hjälpa mot tröttheten.
Det andra som är besvärligt är att jag har så otroligt ont i höfterna vissa nätter då jag sover, vänder mig från sida till sida och sömnen blir riktigt dålig.

Annars är magen gigantisk redan :scared:
Känns som att den är lika stor nu som en månad innan pojken vår föddes...
Och kommentarer om att den är stor har också kommit. Jeee..
Nu börjar jag nog vara rädd för hur stor den ska bli då det är kring 16 veckor kvar :/
Usch det låter som att jag bara gnäller!

Sparkar gör babyn mycket och det njuter jag nog av :) :love:

Har också fått intyget till fpa och det är inskickat.
Nu väntar jag bara på papper från jobbet då jag tänkt ansöka om mammaledighetspeng enligt 6 månaders sista inkomst (20%högre). Från de sista 6 månaderna jag jobbade 2012 innan jag for på mammaledigt med pojken. Så får vi hoppas att det går igenom.
Mammalådan tar vi inte denhär gången, utan pengar istället och köper de kläder vi saknar för dem istället.

Nu är det hela 7 veckor till nästa rådgivning, så länge allt är bra.
Konstigt att det är så länge till det men tiden går ju nog ganska fort, åtminstone vissa dagar ;)

Blå 23+3
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav midsommarmamma » 04 mar 2014, 20:08

Hej alla!

Håller med om att vädret är perfekt "gravidväder". Lättare att hitta tunna ute-byxor och jackor som passar. Tyvärr har jag redan hunnit halka omkull en gång men som tur var det bara knät som fick ta smällen.

De senaste två veckorna har jag varit mycket i kontakt med rådgivningen eftersom jag har känt av så mycket sammandragningar. De gör aldrig ont, men det känns som att de kommer lite för ofta för att vara normala. Plus att min mage är ofta jätte hård, typ svullen eller "krampar". Har testats för massa olika infektioner och allt visar negativt, HB är bra och jag mår för övrigt bra. Just nu misstänker vi att det har med stress att göra och för mycket att tänka på. Är annars ganska stress känslig och kanske extra känslig i det här tillståndet. Har semester denna vecka och är hemma och vilar, annars kan det hända jag skulle ha blivit sjukskriven en par dagar. Får hoppas problemen ger med sig. Lider inte precis men lite obehagligt är det. Känner i alla fall fostrets sparkar o rörelser väldigt kraftigt varje dag så h*n verkar det inte gå nån nöd på :) Nån som råkar ha upplevt samma i dessa veckor?

Vi har nu också bestämt oss för vilken vagn vi ska köpa, Brio Happy Classic kombinationsvagn. Och intyg till FPA borde jag få nästa vecka så då blir det att beställa mammalåda. Jag hoppas nämligen att jag får den gamla istället för den nya, då jag gillar den gamla bättre :) Men vilken det än blir är det ju en fantastisk förmån som jag är jätte glad att få.

Idag, 23+5
midsommarmamma

Oläst inläggav sneddan » 05 mar 2014, 13:56

Midsommarmamma: Jag har också haft mycket sammandragningar länge. Jag var på kontroll för en månad sedan och enligt läkaren var allt ok. Men inga prover har de tagit. Här är det också stress som är den stora boven. Skulle gärna jobba länge ännu men tänker lyssna på kroppen denna gång. Så vi får se hur länge det går. Jobbar på dagis så det är ganska tungt.
sneddan

Oläst inläggav Blå » 24 mar 2014, 16:16

Har haft en del sammandragningar också till och från. En dag hade jag massor efter varann och fastän jag satt och vilade. Men det var enda gången det varit så intensivt.
Bra att de kollar upp det ordentligt midsommarmamma.

De senaste veckorna tycker jag har gått ganska fort, varit mycket program. Tyvärr har den härliga foglossningen kommit iom det :/
Korsryggen känns som om någon skulle ha satt knivar i eller en massa nerver ikläm. Måste försöka vila allt jag kan nu den närmaste tiden då 1-åringen sover.
Inte så lätt alltid då det börjar klia i fingrarna direkt man sitter ner :P som tur har jag iaf virkningen och stickningen jag kan hålla på med då och ändå sitta i still.

Har annars äntligen varit piggare på sistone! :tumme:
Magen växer och skorna är inte de lättaste att få på mera.
Så förutom att ryggen är dålig och magen är stor så känner jag mig ganska normal :)
ja, förutom att jag är törstig konstant, igen!

Fick allting väldigt snabbt kodkänt från Kela, tror det tog 4 dagar!

Så mycket annat har jag väl nog inte att komma med just nu, 4 veckor ännu tills nästa rådgivning :)

Blå 26+2
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav midsommarmamma » 02 apr 2014, 19:44

Hur mårs det här på tråden då? Mina sammandragningar kommer o går, vissa dar mycket o andra mindre. Men då det är första gången har man ju inget att jämföra med. Får lita på att proverna som tagits gav de rätta svaren o allt e okej sålänge det inte gör ont. Mår förövrigt okej men har börjat få tillbaka lite av förmiddagsillamåendet o sura uppstötningar.

Började gravidyoga för några veckor sen. Det är huuur skönt som helst och med stor fokus på förlossningen, både psykiskt och fysiskt. Har också zumbat fram tills nu men får väl lägga av me de pulshöjande träningsformerna pga sammandragningarna. Nån annan som hittat nån trevlig gravid träningsform?

Midsommarmamma
28+6
midsommarmamma

Oläst inläggav Blå » 03 apr 2014, 10:23

För tillfället mås här bra.
Det värsta ryggontet försvann då jag tog det lugnare några dagar :tummenupp:
Är väl bara att inse att kroppen inte orkar med så mycket som man vill att den ska göra.
Törsten kommer och går, börjar nästan vara lite nojjig över att det ska vara graviditetsdiabetes men får se vad barnmorskan tycker om 3 veckor på nästa rådgivning.

Babyn i magen rör på sig mycket, för det mesta lågt ner i magen men ibland också högre upp.
Sammandragningar ännu nån enstaka gång, men de har också lugnat ner sig iom att jag tagit det lugnare.

Om ett par veckor blir det att åka och titta på syskonvagn. Enda som uppfyller mina krav till 100% är Emmaljunga Double Viking men dyr är den också så får se hur det blir med den saken. Blivande storebror ska också ha ny säng + maddrass och dylikt, och eventuellt en stockestol med tillhörande babyset så att man slipper ha sittern på bordet då man äter.
Så en del som ska inhandlas ännu innan babyn kommer. Men än finns det ju tid, kring 3 hela månader kvar ännu... :swoon:

Blå 27+5
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav Stava » 23 apr 2014, 10:00

Hej hopp!
Länge sen sist! (Jag läser nog vad som skrivs, men jag gör det i telefonen och det är så klumpigt att skriva via den...)

Hoppas ni alla får må bra efter omständigheterna! Det gör åtminstone jag - den enda "krämpan" jag har är halsbränna och det ska väl gå att leva med :) Men faktiskt så är det ganska mycket emellanåt - jag kan t.o.m. vakna på natten av brännan... Men som sagt, annars är det bra och om en vecka är jag redan mammaledig! Känns skoj och konstigt på samma gång. Första lediga dagen är egentligen den 3 maj, men med lite övertid innestående + första maj som allmän ledig dag så blir det så att jag är ledig fr.o.m. vappen. Plats för lite extra kalas då, kanske? ;)

Den 20 maj har jag inprickat mödrapoliklinikbesök, så då får jag förshoppningsvis se den lilla typen igen. Det är en livlig en - man behöver nog inte vara orolig för att den rör sig för lite i alla fall :)

Namn funderar vi på mer eller mindre hela tiden. Svårt det där när det redan finns två barn och man gärna skulle se att namnen passar ihop på nåt sätt. Dessutom får namnen gärna låta lika på svenska och finska eftersom vi är en tvåspråkig familj. Nåja, vi funderar vidare... :)

Ha det riktigt bra allesamman!
Stava

Oläst inläggav Blå » 29 apr 2014, 11:40

Här flyter nog tiden bara fram, tycker det är mycket som planeras och fixas nu, med lite allt möjligt.
Vagn har vi beställt, Emmaljunga Super Viking blev det. Dyr jo, men passar nog oss perfekt!
En ny och större spjäl/juniorsäng har blivande storebror fått nu också. Lite förändringar i taget för honom så att inte allt förändras mitt i allt då babyn kommer.
En stokke stol är beställd, på bra specialpris! Till den blir det ett newborn set till. Med storebror hade vi sittern på bordet och ja, inte bästa lösningen alltså...

Annars börjar mycket vara färdigt inför babyns ankomst, lite mera kläder ska köpas, och så ska jag väl hinna sticka och virka ett plagg eller två ännu :)
Flicknamn färdigt, pojknamn sådär halvt. Har inte kunnat enas om pojknamnet än och flicknamn hade vi färdigt från blivande storebror.
Vi har nog också tänkt så att namnen ska gå bra att uttala för en finsk person, men behöver inte låta finskt eller så..

Mår ganska bra för tillfället, kan inte göra för mycket extra bara för ryggen tar stryk direkt.
Var till rådgivningen förra veckan i 30+4.
Hb hade stigit från 118 -->124 av sig själv :tummenupp:
Vikten, +5 kg på 8 veckor.. blir nog en viktuppgång på minst 16 kg denhär gången.
SF måttet litet, endast 25. I samma veckor med första 27. Men babyn följer sin egen kurva, och ligger dessutom på tvären så hoppas att h*n växer som det ska trots lågt mått...
Får se om det är en lika envis en som svänger sig rätt med huvudet ner i sena veckor. Första svängde sig i vecka 35, hann bli tal om svängningsförsök då redan, men som tur tog han förnuftet tillfånga och svängde sig själv.

Härligt Stava med mammaledighet! :clap:
Här börjar min den 22:a maj men är ju på vårdledigt med pojken så det blir inte så stor skillnad här, förutom inkomsten då förståss :tummenupp:

Blå 31+3
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav ugglemor » 29 apr 2014, 20:30

Hejsan,
Här ha tiden också gått väldigt fort. Magen växer och babyn sparkar som bara den. Han hade några lugnare dagar under påsken då jag trodde att vi måste in till polin eftersom jag inte kände rörelserna lika mycket som förut. Men sedan mitt i allt så började han röra på sig igen som förut. Så han måste ha varit trött på alla påskägg å påskmat som jag åt. Jag hade också en kväll riktigt starka värkar i magen som kom med några minuters mellanrum men varade kanske 1min/sammandragning. Dom kom då vi satt i bilen och åkte en längre stund, men när vi steg ur bilen så slutade dom när jag fick röra på mig och ändra ställning. Så de va int heller någo farligt. Jag känner lite oro över vad som är farliga värkar och vad som inte är farligt, men som många har sagt så "vet man nog när det är dags", så ja ha ännu int vari på nån extra koll för något.
Vi skall på "synnytystapa" kontroll om några veckor pga graviditets diabetes och min längd. Vår rådgivningstant e säker på att jag måste ha kejsarsnitt eftersom jag är så kort till växten (152cm) och så hade jag det första värdet högt i sockerbelastningen, det var 5,5 och man fick ha 5,3. Jag vill verkligen inte ha kejsarsnitt om det inte gäller liv och död, så vi hoppas på att läkeren ger oss fritt fram att föda nedre vägen.

Jag bad min mamma söka fram sitt gamla moderskapskort som hon hade när hon väntade mig och hon hade faktiskt sparat det. Det är roligt att jämföra hur vi går enligt ganska lika kurvor i många saker, förutom vikten, hon gick upp 17kg under hela graviditeten och jag har härtills gått upp 5kg.
5.5 är nästa rådgivning och då har jag också akupunktur pga foglossningen. den 14.5 skall vi och bekanta oss med förlossnings sjukhuset, det skall bli spännande.

nu i vecka 33+4
blir mammaledig 8.5 skall bli så skönt att ha en orsak att ta de lugnt.
från Borgå bor nu i Raseborg.
Första barnet 6/14
ugglemor

Oläst inläggav midsommarmamma » 02 maj 2014, 12:46

Haloj!

Här har vi det också efter omständigheterna bra. Är ledig idag 2 maj och har bara nästa vecka kvar i jobb. Egentligen börjar mitt mammaledigt 20.5 men jag tar lite semester och övertidstimmar före det, och ledigheten kommer nog inte en dag för tidigt! Eftersom jag har haft sammandragningar sedan ca vecka 22 och de blir bättre med vila och lugn o ro, kan ni ju gissa vad jag kommer att göra då jag äntligen blir ledig. Visst finns det en hel del baby stuff som ska fixas ännu och sänghörnan "inredas" osv, men det är mestadels saker jag ser fram emot och tycker ska bli roligt så då går det bra att va igång :) Måste erkänna att jag e lite dålig på att ta det lungt, så jag är väldigt tacksam att jag har varit så pass rörlig som jag varit. Skulle bli galen av att bli sängliggande el dyl.

Vi funderar också på namn för fullt. Igår fyllde jag i det elektroniska formuläret som ska skickas till BB där man måste uppge ett flick- och ett pojknamn. Och även om det namnet inte alls behöver bli det som man sist o slutligen väljer, känns det ändå konstigt och samtidigt härligt att skriva ner namn + mellannamn på ens eget barn :)

Vissa dagar har jag ganska kraftig typ mensvärk, vilket gör mig lite orolig emellanåt då man har hört att detta kan va ett tecken på att förlossningen kan vara på gång?! Men det hänger ofta ihop med min sjuka o trötta ländrygg, och inga onda sammandragningar har jag ännu haft, så nån yoga övning tar bort de flesta krämpor. Dessa dagar har babyn ofta varit väldigt rörlig och vissa rörelser börjar nästan ta sjukt nu och kan kännas riktigt obehagliga ibland. Men trots det blir man ju glad för varje rörelse man känner :)

Midsommarmamma
32+1
midsommarmamma

Oläst inläggav sneddan » 28 maj 2014, 11:46

Hejsan!
Ojoj vad tiden går snabbt. Men ändå långsamt då man ju väntar med spänning på dagen D.

En månad till bf idag. Mår väldigt bra för tillfället. Har inte mått såhär bra under hela graviditeten. Lite klumpigare än normalt men annars bra. Fast humöret växlar ju väldigt fort så imorgon är jag säkert väldigt less på att vara gravid :blink:

Skönt att vara mammaledig också! Fastän jag har har varit sjukskriven länge så var nog mammaledigheten välkommen. Så nu tar jag gärna emot lite mera sommarvärme för nu ska här njutas av ledigheten!

Ha det bra alla!
sneddan

Oläst inläggav Blå » 02 jun 2014, 14:17

Oj så tiden rusar iväg! Har haft minst sagt fullt upp på sistone så har inte hunnit skriva...

36+2 idag, tror att bebisen fortfarande ligger i tvärläge. Känns inget av bebben uppe i magen och magen är verkligen låg. Läkaren skickade en remiss till sjukhuset för 2 veckor sedan så att jag ska få gå på ett ultra för att kolla positionen på bebben. Men fortfarande har ingen tid dykt upp :/ Ringde förra veckan för att få reda på tiden men hjälp vilken jobbig människa jag pratade med i telefon. Så därifrån fick jag inte reda på något. Nå, rådgivning imorgon igen så får se vad barnmorskan säger då.
Känner mig ganska uppgiven med hela situationen. Det tar så mycket energi att gå och fundera på hur det ska bli.
Ifall bebben ligger fel ännu, går det att svänga eller blir det kejsarsnitt? Bara tanken på kejsarsnitt får mig gråtfärdig, rädd!

Annars mår jag okej, trött e jag och illamående från och till. Ryggen blir nog sjuk ganska fort, så mycket blir inte gjort. Lite i taget :)

Ska börja tvätta bebbekläderna här någon dag också, sängen ska målas lite då storebror tuggat så på den.
Blöjor och tuttar blev inhandlade igår, så det börjar kännas nära nu :D

Blå 36+2
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav Blå » 03 jun 2014, 10:21

Enligt rådgivningstanten är babyn i hjässläge! :clap: Vilken lättnad!!
Huvudet är lååågt nere, vilket nog syns på magen också.

Men får ändå gå på extra ultrat :) så ser framemot det :)
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav Stava » 23 jun 2014, 20:13

Hej junitråden! Länge sen!
Någon annan med bebisnyheter?
Vår dotter föddes igår kl. 11:03 :) Hon vägde 4260 g o var 53 cm. Vi kom in till BB vid 6-tiden, så det var inte en alltför lång förlossning. Imorgon åker vi hem!
Stava

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper