Augusti 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Augusti 2014

Oläst inläggav Mariava » 01 feb 2014, 18:14

Tyckte jag började sakna augustibebisarna här! I hopp om att vi blir flera an efter, bara att vänta och se :kaffe:
Mariava
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Augusti 2014

Oläst inläggav Mellie » 05 feb 2014, 09:11

Jag hänger också med här. Roligt att jag inte är ensam! :)
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008, dotter f. 2014
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Axels mamma » 08 feb 2014, 15:41

Hej, jag anmäler mig också här! Kul med några augustimammor, har själv också funderat när det börjar dyka upp fler av oss här :-) Hur har ni mått? Själv har jag 12+1 veckor idag, med bf 22.8. Illamåendet har släppt ganska bra så nu känns det mest bara roligt och spännande. Blev en lång paus i vår familj mellan tvåan och trean (våra stora pojkar är redan 9 och 7 år), men ska bli jättehärligt att bli mamma för tredje gången!
Bild

Bild

Bild
Axels mamma
Silvermedlem

Oläst inläggav Rapunzel » 08 feb 2014, 20:31

Vi hoppas på att även vi har en augustibebis på kommande :D

Var på nackultrat i början av veckan, så nu börjar man väl våga "skriva in" sig på dylika sidor. Allt verkade bra och vi fick ren besked om att ingen förhöjd risk för trisomi21 föreligger. BF 18.8.
Det här är vårt tredje barn, har en flicka som blir 6 och en pojke som just blir 4 från förut.

Har mått normalt illa, jämfört med att jag under tidigare graviditeter mått fruktansvärt illa. Illamåendet fortsätter ännu, men med min bakgrund är enbart morgonillamående nåt som jag verkligen kan leva med. Har endast måstat vara några enstaka dagar sjukledig (ett två veckors jullov hade jag också, och den tiden skulle jag inte ha varit arbetsförmögen heller...)

Mina vanliga byxor började kännas obekväma, så för några dagar sen grävde jag fram mammabyxorna från förrådet. Och visst blev allt genast lite bekvämare. Tänkte berätta på jobbet nu nästa vecka, så känns det bättre att bli hemma de dagar när måendet inte gör det möjligt att ta sig till jobbet (nu har jag varit borta mina illamåendedagar utan att desto mera redogöra varför, och det känns inte bra. Upp till 3 dagar får vi ha sjukledigt utan intyg). Förstås hoppas jag att jag slipper illamåendet, och kan jobba normalt.

Må så gott!

Rapunzel 12+5
Rapunzel

Oläst inläggav Mariava » 09 feb 2014, 11:40

Hej, vad härligt att vi förökar oss, både på tråden och iverkligheten :tumme:

Har varit sjukt trött i början men anar en liten förbättring,illamåendet har varit otrevligt men inte omöjligt så länge jag hela tiden har frukt eller smörgås till hands och äter typ tre varma mindre mål om dagen. Så livet kretsar i stort kring att äta, köpa mat, förbereda mat och se vad som alls funkar för dagen. Tyckte lite det började ge med sej men sen kom ett bakslag med horrorillamåendesom varade i en vecka och nu inte riktigt vet om det ska fortsätta eller inte. Inleder vecka 12 imorgon.

Har varit på första ultrat som jag var väldigt pessimistisk inför men fick höra att allt var ok och inga förhöjda risker. Sedan har vi berättat men fick säja på jobbet redan tidigare av olika orsaker så nu är det bara att hoppas att allt går väl till slutet. :huh:

Har sockerbelastning nästa vecka och dör nästan vid tanken på att varken äta eller dricka på förhand... Undrar om man måste ta om testet ifall man spyr i mitten... eller svimmar... Minns inte från förra gången att det skulle ha varit ett sådant evigt springande på allt världens men säkert var det det. Varje vecka är det någonting så man hinner ju knappt jobba heller!
Mariava
Silvermedlem

Oläst inläggav Rapunzel » 10 feb 2014, 16:56

Mariava skrev:Har sockerbelastning nästa vecka och dör nästan vid tanken på att varken äta eller dricka på förhand... Undrar om man måste ta om testet ifall man spyr i mitten... eller svimmar... Minns inte från förra gången att det skulle ha varit ett sådant evigt springande på allt världens men säkert var det det. Varje vecka är det någonting så man hinner ju knappt jobba heller!

Om jag förstått rätt, så avbryts sockerbelastningen om man kräks. De värden som hunnit tas före det är såklart fullständigt användbara. Om det känns övermäktigt att gå på sockerbelastningen nu, kan du kolla om du kan få gå nån vecka senare, kanske det skulle vara lättare? Mitt tips om du går på sockerbelastningen är att ringa labbet i förväg o se till att de sätter drickan i kylskåp. Sen tar du med dig smörgåsar, som du kan tugga i dig direkt när 2 timmar gått. Och så en bra bok, att du har nånting att fördriva tiden med medan du sitter där.

Har själv varit på sockerbelastning i v25 i de två tidigare graviditeterna (pga övervikt), med utmärkta resultat. Nu borde jag gå också i v15, eftersom min mamma har diabetes typ2. Vet att jag högst sannolikt inte skulle klara testet nu, utan att börja må väldigt illa. Har lite funderat på att skippa testet nu i v15, och gå sen i v25 först (det är ju inget tvång att gå, bara en rekommendation). Försöker lite tänka på vad jag stoppar i mig (svårt, när man måste äta nånting så gott som hela tiden), men visst blir det lite sött ibland också.

Jag har idag igen haft en sämre dag, har mått illa fram till en god bit in på eftermiddagen. Fast som positivt ser jag det, att jag äntligen börjat sova bättre som nätterna. Hade en över en månad lång period, som jag vaknade så gott som varje natt och låg vaken flera timmar utan orsak.
Rapunzel

Oläst inläggav Mariava » 13 feb 2014, 10:49

Tack för stödet, funderade på att skjuta upp det men efter att ha kollat att det är möjligt att ligga ner de två timmarna så bestämde jag mej för ett försök. Tänkte att om det visar ngt så är det ju bra att det framkommer tidigt isf... Och nu har jag precis överlevt!! Men utan att ligga ner skulle det nog inte ha gått.

Urk, utan sömn blir ju ingenting till någonting, vad skönt att den biten gett med sej!

Var också på rdgbesök och nu hittades inga hjärtljud. Troligen helt ok eftersom bara början på v 12 och ett hjärta tickande på ultrat men visst, en viss oro över att det slutar illa. Läkartid om en vecka så då är krabaten lite större o borde höras bättre, om inget då heller antar jag att de ger en ny tid för att kolla upp saken.
Mariava
Silvermedlem

Oläst inläggav Poulette » 15 feb 2014, 22:10

Hejsan alla!
Tänkte att jag kunde joina er i denna tråd...
Har beräknat till den 21.8 med första barnet och hoppas på att allt fortlöper bra. Hade i fjol en misslyckad graviditet och har varit ganska nervös hela denna tid. Efter senaste ultran och blodprovsresultatet vågar jag lite börja hoppas (har tom. vågat berätta familj och bekanta :) ).
Har inte varit nästan alls illamående men vinglig och otroligt trött och är det fortfarande. Är nu i 13e veckan och hade hoppats att tröttheten hade släppt, men antar att jag får leva med detta ännu en tid :( Hjälper ju förstås inte att man har det stressigt på jobbet heller... Men skall snart ta vintersemester så hoppeligen får jag vila ut lite då!
Ska på sockerbelastning nästa vecka och hoppas det går bra! Ser inte fram emot att sitta oäten och vänta i flera timmar, men måste hursomhelst gå igenom det nån gång så lika bra att få det överstökat! Och skönt att höra att man får ligga ner under tiden!
Nästa anhalt är rådgivningsbesök om några veckor och efter det nästa ultra!
Poulette

Oläst inläggav mamma eva » 17 feb 2014, 12:59

Poulette välkommen med till mammapappa.coms forum och hoppas du ska trivas bra här :kaffe:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Mariava » 18 feb 2014, 19:50

Hej Poulette och välkommen!
Lönar sej att kolla på förhand att det går att ligga ner någonstans och rekommenderar egen dyna med, kändes extra skönt då jag i övrigt fick nöja mej med en hård kort soffa. Och Rapunzels tips om kall dryck var strålande så kolla om det är möjligt på samma gång.

Här vet jag inte vad som hänt men plötsligt har magen tagit ett jätteskutt utåt och ser närmast ut som om den borde flytta till mars-tråden... Försöker att inte tänka på det slutliga omfånget för det här känns redan helt löjligt stort :scared: Eller hur resten av kroppen ska klara av att transportera omkring hela alltihopa...
Mariava
Silvermedlem

Oläst inläggav Poulette » 23 feb 2014, 10:42

Tack tack, mamma eva och Mariava! :heart:
Kan meddela att jag nu överlevt sockerbelastningen :D Mådde dock illa nästan hela resten av dagen. Hade tagit med mej en stor smörgås som smakade suveränt efteråt, men också saft som tyvärr smakade nästan lika som sockerdrycken, så det var ingen hit! Ta alltså inte med er hallonsaft! :)
Har denna vecka också börjat känna av växtvärkar :( Det river nere i magen (och i sidorna) och har svårt att sova då jag vaknar hela tiden då jag vänder mej. Hoppas detta inte fortsätter under hela graviditeten! Ringde för säkerhets skull till rådgivningen, men de sa att det inte är någon orsak till extra besök eller oro. Antar att jag får nu bara röra mej i snigeltakt åtminstone en tid framöver.

Hoppas ni andra mår bra!
Poulette

Oläst inläggav Rapunzel » 24 feb 2014, 11:52

Välkommen med Poulette, roligt att vi blir flere!

Hur gick det Mariava, nog var väl allt bra på rådgivningen? Har tänkt mycket på dig, jag skulle inte ha klarat av att gå en hel vecka och fundera på om bebin har det bra (efter att hjärtljuden inte hörts). Hade krävt att få komma ren om några dagar och försöka lyssna på hjärtljuden igen (eller att få ett ultra, den möjligheten har vi på vår rådgivning åtminstone)...

Var idag på läkarrådgivning och allt verkade bra. Som sagt, så har vi möjlighet till ultraljud på rådgivningen, så jag fick se bebin sprattla omkring. Och som för Mariava, så känns det som att magen vuxit rejält den senaste tiden, vågar inte tänka hur det ska bli längre fram...
Mår fortfarande illa, och lovade läkaren att jag ska fundera på om jag vill bli sjukskriven en tid. Hade vintersemester förra veckan, så ska ta och se hur det börjar kännas nu när vardagen kör igång igen.

Vi har berättat nyheten för barnen, och de väntar båda mycket på bebin. Speciellt lillebror (snart 4 år) berättar väldigt stolt åt alla att han ska bli storebror, och så funderar han mycket på vad allt han ska göra med bebin när den kommer. Lilla sötnos. Väntan kommer ännu att bli lång.

Sköt om er!

Rapunzel 15+0
Rapunzel

Oläst inläggav Axels mamma » 25 feb 2014, 10:00

Hej på er,

hoppas ni mår bra! En ledig sportlovsvecka gjorde susen efter en intensiv tid på jobbet. Var på rådgivningen igår, hade sett fram emot att höra hjärtljuden men råkade få en vikarierande barnmorska som hade svårt att få fram dem. Hon fick dock till sist fram ljuden via moderkakan, och så hörde hon med apparaten hur bebisen rörde sig, så vi nöjde oss med det. Har annars mått bättre nu när andra trimestern är på gång, somnar fortfarande tidigt på kvällarna men illamåendet hålls borta om jag äter tillräckligt ofta. Konstaterade dock att det blivit lite väl mycket god mat under sportlovet så nu är det nog sötsaksstrejk som gäller! Har ni redan bokat tid för strukturultran? Vi har den om 3 veckor, spännande :)
Bild

Bild

Bild
Axels mamma
Silvermedlem

Oläst inläggav Rapunzel » 26 feb 2014, 09:25

Axels mamma skrev:Har ni redan bokat tid för strukturultran? Vi har den om 3 veckor, spännande :)

Vi fick boka tiden för strukturultrat då när vi var på nacksvullnadsultrat. Det tycker jag var bra, så behöver de inte i onödan först skicka hem ett brev med en tid, som man sen ända antagligen vill ändra på... Vi har tid först 4.4 (borde väl ha 20+4 eller nånting då), pga mannens arbetsresor. Ska en gång till vanliga rådgivningstanten här emellan, så hjärtljuden borde jag åtminstone få höra. Och så var jag ju till rdg-läkaren i måndags och fick se bebin med ultra.

Nu tycker jag också att jag ibland kunnat känna små rörelser, så det ska väl börja kännas mer verkligt så småningom.

Hur är det med er andra, lider ni av demens? Jag kommer inte ihåg att jag tidigare under graviditeter eller amningar skulle ha varit såhär glömsk (många talar ju nog om "graviditets- och amningsdemens"), men nu är det helt hemskt... Glömmer en massa saker. Kan lägga ifrån mig nånting, och sekunden efter inte ha en aning om var jag satt den. För några veckor sen gav mannen dotterns födelsedagspresent åt mig, och jag satte den på ett bra ställe. Sen när vi skulle ha fram den följande dag, så hade jag ingen aning om var den var... Fick leta en god stund, och hittade den som tur till slut. Och då var det ingen liten smyckesask, utan en plastkasse med flere saker i. För att inte tala om att min telefon konstant verkar vara borttappad. Till och med i köket har jag ibland helt black-out på var saker ligger (fastän de i flere år varit på samma ställe). Suck!

Må så gott, och njut av vår(vinter) vädret!
Rapunzel

Oläst inläggav Mellie » 26 feb 2014, 12:22

Hej på er!
Jag har nu 16+0 veckor fulla. Det var meningen att jag skulle till rådgivningen idag (första gången sen inskrivningen) men det blev inhiberat så nytt försök om två veckor. Jag tycker att det är otroligt få besök till rådisen och egentligen skulle jag inte ha något besök alls före v. 22, men eftersom jag hade så lågt Hb vid inskrivningen så skulle det vara bra att kolla det. Nu sitter jag här med världens huvudvärk. Det känns som om skallen skulle explodera. Man vill ju inte äta värkmedicin i onödan heller men jag var tvungen att stiga upp på natten och ta en tablett och på nytt i morse för att överleva. Argh! Man borde ju inte alls äta medicin under graviditeten, så jag får lite våndor över det också. I övrigt mår jag bra - har inte berättat på jobbet ännu, men det börjar bli svårt att dölja. Hoppas att ni andra mår bra!
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008, dotter f. 2014
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper