Augusti 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Augusti 2014

Oläst inläggav Mariava » 27 feb 2014, 21:27

Oj vad här händer, härligt :clap: Har varit upptagen med att må illa, köpa mat, äta, må illa, äta, äta, äta.... Hittills har det gått rätt bra med hälsosammare varianter men snart är jag så utled på knäckebröd och mandariner att jag kastar mej över något smörgåsbord med tillhörande efterrätter trots att socker bara verkar göra illamåendet värre...

Tack för omtanken kring hjärtljuden, resonerade så att om bebisen ännu är lite för liten för att de enkelt ska höras så skulle jag bli nervösare av att gå strax pånytt för sannolikheten skulle vara rätt liten att de skulle höras då heller. Så hellre vänta lite längre så att den skulle hinna växa till sej. Och på läkarbesöket hittade hon hjärtljud. Eller åtminstone nästan; pulsen registrerades trots att dopplern mest susade istället för att dunka med i samma takt men läkaren var helt nöjd så då får väl jag vara det också. Och av måendet av döma finns där nog någon. Så tyckte jag också för ca en vecka sedan att det tydligt kändes rörelser under flera dagar men nu har den lilla tydligen bytt favoritställe i magen :wink:

Låter härligt med ivriga storasyskon, det blir ju hela familjens grej då. Vår 3åring fattar ingenting ännu, verkar helt blåst på bebisfronten och svamlar ngt lite bebisaktigt emellanåt :nepp: men verkar främst orolig över att mamma mår konstigt och har eländigt tålamod. Men hopp finns, magen växer ju och sedan då det syns att där finns ngt blir det kanske lite verkligare =)

Demensen tycker jag började under förra graviditeten och har suttit i rätt lika sen dess. Före det hade jag stenkoll på grejor, telefoner, nycklar etc men nu försvinner de jämt och ständigt. Brukar vara rätt nöjd om jag vet vart jag ska, att befintligt barn mår väl, är klädd och jag vet vart han ska och sedan är resten typ bonus :tummenupp:

Det där med mediciner tycker jag är knepigt. Klart man inte vill drabba bebisen med ngt men samtidigt tycker jag det är jätteviktigt att mamman ska må möjligast bra och kunna fungera trots gravkrämpor. Skuldbeläggningen av mödrar är rätt massiv på så många områden att ajg snarare hoppas på vettig forskning så att flera mediciner kunde klassas som trygga (hur det ska gå till har jag då ingen solklar plan för....). Hmmm.... :hm:
Mariava
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Rapunzel » 06 mar 2014, 11:19

Mellie skrev:Hej på er!
Jag har nu 16+0 veckor fulla. Det var meningen att jag skulle till rådgivningen idag (första gången sen inskrivningen) men det blev inhiberat så nytt försök om två veckor. Jag tycker att det är otroligt få besök till rådisen och egentligen skulle jag inte ha något besök alls före v. 22, men eftersom jag hade så lågt Hb vid inskrivningen så skulle det vara bra att kolla det. Nu sitter jag här med världens huvudvärk. Det känns som om skallen skulle explodera. Man vill ju inte äta värkmedicin i onödan heller men jag var tvungen att stiga upp på natten och ta en tablett och på nytt i morse för att överleva. Argh! Man borde ju inte alls äta medicin under graviditeten, så jag får lite våndor över det också. I övrigt mår jag bra - har inte berättat på jobbet ännu, men det börjar bli svårt att dölja. Hoppas att ni andra mår bra!

Det tycks finnas en stor variation i hur många rådgivningsbesök som erbjuds i de olika kommunerna. Här genast öster om huvudstaden har vi ett besök i v 8-10, ett i v14-15 (läkarrådgivning), ett i v18-19 och sen i v 22 följande (sen tror jag det är v26, 30, 32, 34, 35(läkare) och efter det med en veckas mellanrum). Det som jag tycker är fånigt är att de lär från början av det här året ha tagit bort läkarbesöket i v 25-26 och ersatt det med ett vanligt hälsovårdarbesök. Då tycker jag hellre de kunde ha skippat dethär första läkarbesöket (fastän vad skulle ha hänt, så går ju inget att göra ännu. Och nack-ultrat var ju inte för såå länge sen). Sen i v25-26 kan det ju ren ha hunnit börja hända saker där nere för vissa föderskor, så det tycker jag skulle vara viktigare att få veta. Nåja, dom har säkert haft någo kloka tankar kring dethär beslutet.

Jag har fått tillbaka min sömnlöshet, och det är jag inte alls glad över. Ligger vaken 2-4 timmar om nätterna ensam för mig själv, utan nån desto vidare anledning. Fast det som jag är glad över är det att illamåendet gått om! (det har jag ju tampats med ända till förlossningen med dottern och med sonen fram till v35, så det var nånting som jag faktiskt inte trodde att jag skulle få uppleva, att få vara gravid utan att må illa). Nu jobbar jag hemifrån några dagar, för det är inte möjligt för mig att stiga upp kl.6 på morgonen som det är just nu, utan hellre jobbar jag hemifrån det jag orkar (och behöver inte stiga upp lika tidigt och sen använda 2h/dag till arbetsresor). Klart att total sjukledighet är ett alternativ, om det inte börjar bli bättre, men ville nu först testa såhär. Nu ska jag snart ta en promenad i solen, och se om jag via lite mer motion under dygnets ljusa timmar kunde få mig en bättre nattsömn. Hoppas!

Hur har ni andra annars tänkt angående att ta reda på bebisens kön i förväg? Jag har tidigare alltid sagt att jag med trean vill veta i förväg (med de två äldre har vi inte vetat), men nu när man snart kunde få veta det, så har jag börjat ändra mig. Tycker det varit ganska roligt att inte veta på förhand egentligen. Fast jag hinner ändra mig många gånger ännu, det är ännu en månad till nästa ultra...
Rapunzel

Oläst inläggav Mellie » 25 mar 2014, 12:00

Hej på er!
Idag var vi på strukturultrat. Oj så roligt att få se den lilla där inne i magen. Storasyskonen är säkert också förväntansfulla, men de har inte ännu fått se bilderna. Allt såg bra ut och babyn växer som den ska. Det börjar redan bli tungt för mig, men jag antar att det har något med min anemi att göra. Imorgon ska jag på nytt blodprov för att mäta mitt Hb. Om det ännu sjunkit från för två veckor sedan så måste jag på vidare undersökningar och eventuellt få blodtransfusioner. Det låter ju inte så trevligt, så jag hoppas verkligen att det stigit. Av mitt mående att döma så tror jag dock snarare att det sjunkit ännu mera :(
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008, dotter f. 2014
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mariava » 01 apr 2014, 10:48

Ojdå, låter besvärligt med lågt hb :ledsen: Det är otroligt hur det liksom påverkar allting, inte roligt alls. Blodtransfusioner i sej är väl rätt odramatiska plus att det hjälper snabbt och gör livet lättare. Hoppas det reder upp sej!
tycker också tillvaron börjar bli lite tung trots att alla värden är ok o babyn verkar må bra. Mycket annat som ska samsas om samma huvud, pollenallergier som drar ner på energin och foglossningarna som gör det svårt med gående och värker på nätterna. Men är dock fungerande ännu så det är jag tacksam över, vet ju att det kommer att bli betydligt värre innan det sedan blir bättre.
Tycker att tiden går snabbt, det finns liksom så väldigt mycket mera omkring att tänka på och fixa än första graviditeten. Skönt i sej men missar lite t.ex. detta forum mellan varven... :shock:
Mariava
Silvermedlem

Oläst inläggav Rapunzel » 02 apr 2014, 09:49

Säkert jobbig med lågt hb, Mellie. Hoppas du fått hjälp med det, för som Mariava skrev, så brukar blodtransfusioner hjälpa ganska snabbt, fastän det ju såklart alltid vore skojigare att klara sig utan (men ändå bra att det finns blod att tillgå då det behövs)

Vi har varit på strukturultra och allt såg bra ut. Bebin motsvarade veckorna fint och allt såg ut att vara som det skall. Vi frågade inte könet, utan tar det som en överraskning sen i augusti. Jag är urdålig på att tippa på kön (har inte prickat varken sonen eller dottern rätt heller). Jag mådde ju relativt lika (alltså illa!) med de båda tidigare barnen, men av olika kön är de likväl för det. Nu mår jag klart bättre, om än jag nu igen känt av illamående de senaste dagarna (men tror mest det beror på att jag sover så dåligt).
Bebins rörelser har blivit betydligt tydligare nu den senaste veckan, nu behöver man definitivt inte mera känna efter för att känna rörelserna, utan hajar nog till oberoende av vad man gör. Igår var det nära att jag fått stanna bilen och stiga upp, för bebisen kittlade så irriterande i magen när jag satt länge i samma ställning.
Förutom vakandet, så kan jag inte klaga på måendet för tillfället. Magen växer, men ännu känns allt okej. Inga nämnvärda mängder foglossning eller andra graviditetsåkommor. *njuter*

Några små babyplagg har vi köpt, fastän vi antagligen skulle klara oss gott och väl med det som finns sparat efter syskonen. Men dom små sparkbyxorna är ju bara för söta... Borde ta och gå igenom vad allt som finns sparat, så att jag inser att vi faktiskt inte behöver köpa just något egentligen.

Må så gott!

Rapunzel 20+2
Rapunzel

Oläst inläggav Mellie » 28 maj 2014, 12:57

Hej på er!
Det har varit ganska tyst här i tråden en tid. Hur mår ni? Mitt hemoglobin har jag fått att stiga, det var 113 sist det mättes så inte är det ju jättehögt men inte alldeles dåligt heller. Jag börjar tycka att det är tungt att vara gravid redan. Jag besväras av foglossning och sammandragningar. Dessutom känns det som om lungorna skulle tryckas uppåt så att jag inte får luft. Det är ju ännu en lång tid kvar, men det blir väl bara tyngre och tyngre nu...
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Rapunzel » 02 jun 2014, 13:21

Hej,

Här mås det relativt bra. Tycker att magen redan en tid varit ganska stor, men det känns nog inte jätte tungt ännu. Lite halsbränna har jag ibland, men det är inget emot vad jag kommer ihåg från de tidigare graviditeterna (fast med de båda äldre barnen har jag ju fortfarande spytt dagligen vid den här tiden, så kanske det också då förvärrat halsbrännan). Lite sammandragningar har jag till och från, men inga som gör direkt ont, bara lite obehagliga. Bebin bökar och håller på, men det gör nog inte ont ännu, tycker tvärtom att rörelserna känns ganska mjuka ännu, inte alls sådär skarpa (fast det kan ju hända att det kommer senare. Eller så är skillnaden delvis från det också att jag nu har moderkakan i framväggen, när jag de tidigare gångerna haft den i bakväggen). Tycker det är svårt att komma ihåg hur de tidigare graviditeterna varit i vilket skede, det är ju ofta de sista tunga veckorna man kommer ihåg...
Fysiskt orkar jag alltså helt bra ännu, men psykiskt är det tyngre tycker jag. Stressen på jobbet de sista veckorna gör ju inte saken lättare precis. Ibland är jag bara helt slut och får ingeting gjort hemma efter arbetsdagen (alltså inte direkt fysiskt slut, utan bara helt matt). Nå, dryga två veckor jobb kvar.

Nästa måndag har jag rådgivning, och hoppas att alla värden fortfarande är ok då. Har de tidigare gångerna haft problem med höjt blodtryck från v30 ungefär, så att jag fått börja medicineras i v34-35, så får se hur det går denhär gången. Ännu har värdena varit bra, med några undantag från i vårvintras när jag sov jätte dåligt i långa perioder.

Sköt om er!

Rapunzel 29+0
Rapunzel

Oläst inläggav Mariava » 22 jun 2014, 18:18

Hej på er!

En god sak är att tiden går snabbt och det närmar sig förlossning. Samtidigt betyder det ju att jag inte riktigt hinner med i tanke eller handling någonstans...
Här har foglossningen börjat bli riktigt besvärlig, konstaterar att om jag skulle vilja gå i ngn större butik el.dyl. så lär det nog bli i kundvagnen eller annat på hjul :ledsen: Har varit sjukskriven emellanåt och hoppas bli det ända till mammaledigheten eftersom varken kropp eller knopp räcker till för både jobb och hem. Det har hittills just gått att sitta igenom arbetsdagen men efter 1-2 dgr av det säjer fogarna ifrån kvälls- och nattetid och huvudvärken sätter in. Så resterande arbetstid har inte varit något nöje precis (och knappast speciellt effektiv heller) och hemma har ingenting funkat, varken jag, barn, hushåll eller något alls. Känns bara så mesigt då jag är van att fixa och dona och nu går det mest att vara stilla för att blidka foglossningar, halsbränna och de nyss anlända sjuka sammandragningarna :ledsen: Allt och alla lider känns det som och så gör hormonerna att allting känns eländigt och odugligt och hur gråtigt som helst. Och lite som Rapunzel säjer, det kroppsliga skulle säkert gå bättre att hantera ifall den psykiska biten skulle orka hålla sig ok. Men de är ju inte skilda saker precis så jobbar på att få det stöd jag behöver i vardagen för att orka ända fram och försöka ignorera tonfallen och blickarna som säjer att jag nog borde orka för det har ju faktiskt alla miljoner gjort före mig....
Jag hoppas ni andra mår skapligt och kan glädjas åt tillvaron och de små liven där i magen :love: Inte så länge till så får vi börja lära känna dem helt konkret :tumme:
Mariava
Silvermedlem

Oläst inläggav Mellie » 14 jul 2014, 11:54

Hej på er!
Det börjar dra ihop sig så småningom! I morgon har jag sista läkarbesöket och då får man ju veta ifall bebin svängt sig och ifall det börjat öppna sig. Jag börjar bli innerligt trött på att vara gravid nu. Man orkar ingenting och orkar man så säger fogarna och sammandragningarna direkt ifrån. Jag längtar till att bebisen ska komma ut och jag längtar till att få min kropp tillbaka! Hoppas att ni andra mår bra!
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Återgå till Gravid - månadsgrupper