Januari 2015

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Januari 2015

Oläst inläggav apan » 18 jan 2015, 12:45

GRATTIS lulu75, underbart :heart: njut av er lilla guldklimp :love:
Hoppas allt har gått bra!

Själv väntar jag med iver på ultraljudet o viktberäkningen nästa vecka, då e jag i v 38+6. Är ändå skeptisk o tror inte jag föder före beräknat men försöker tänka positivt o då har jag ju HÖGST 3,5 veckor kvar om jag går 2 veckor över tiden o blir igångsatt....fast hmmm :hm: de låter ju nog rätt mycket o jag vill ju helst inte föda en bebis som är mycket över 4kg.
Nåja, en dag i taget!
apan
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav LyckligFru » 19 jan 2015, 09:23

Grattis lulu75 :clap: :tumme: :tumme: :kram:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 19 jan 2015, 21:14

Grattis lulu75 :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav apan » 20 jan 2015, 22:19

O här e jag pirrig som bara den :swoon: ....var på koll till mödrapoli idag o bebisen låg i tvärläge igen!!!
Blev vändning, som lyckades bra :tumme: men läkaren var ju orolig för att bebisen vänder sej på tvären el säte igen. Hon tänkte sätta igång mej genast men tyckte de var så omoget så gav mej några dagar till o en ny tid till IGÅNGSÄTTNING redan nästa vecka iiiiik :scared: !!! Så de blir nog trots allt en januaribebis :blink:
Känns såå konstigt att veta när jag ska in o föda o är såå nervös :swoon:
Är oxå orolig att förlossningen blir uttagen om de ännu är omoget men samtidigt slipper jag ju gå över tiden o ev.bli igångsatt 2 veckor efter beräknat!
Nåja, kanske dags att packa bb väskan, ladda kameran, o försöka njuta några sista dagar som gravid :tumme: snart har vi våran bebis :love:
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav Nikita » 21 jan 2015, 13:21

Grattis lulu75!

Och lycka till Apan! Det låter spännande med igångsättning nästa vecka. Hoppas babyn är i rätt läge sen, så hen inte behöver svängas igen.

Jag har då lyst med min frånvaro här. Efter att babyn föddes den 19.12 har vi haft fullt upp med att tömma huset för renovering. Det blev en mycket större grej än vi tänkt oss, så allt måste tömmas och vi måste bo i exil hela våren. Nu är allt tömt och vi har bott borta ren ett par nätter, så småningom börjar det väl lugna ner sig. Men jobbigt för 3-åringen med att plötsligt få en lillasyster, sluta dagis och dessutom flytta. Allt på en gång. Lillflickan är ren över en månad och jag har knappt hunnit njuta av den lilla mitt i all stress. Men hon mår bra och nu ska jag ha mera tid för henne.

Min förlossning gick bra. Skrev kort om den på decembertråden, men kan upprepa mig här. När värkarna kom igång tog det ett par timmar tills de blev jobbigt sjuka. Efter att jag haft mycket otrevliga värkar i en timme kollade barnmorskan att jag fortfarande bara var 3cm öppen, vilket jag hade varit på en koll fyra dagar innan ren. Då tänkte jag nog ge upp mitt beslut att föda utan epidural. Så nästa gång barnmorskan kom tillbaka, 50 minuter senare , 50 minuter med jätte otrevliga värkar, sade jag att jag nog vill ha epidural om jag ännu int har öppnats mera. Hon kollade och jag var 8cm öppen. Tre värkar senare ville babyn ut. Barnmorskan ville ha hjälp av en annan barnmorska och skuffade babyn med handen tillbaka inåt!!! Den andra barnmorskan kom efter 1minut och då föddes flickan direkt. Det gick såååå snabbt sen då det gick. Men sen var babyn så liten (2755g) att vi hamna vara litet extra på sjukhuset då hennes sockervärden int direkt hölls normalhöga och sen måste vi en gång tillbaka för att mäta bilirubinet också. Allt var ändå ok, ingen extra behandling behövdes och nu är hon alltså över en månad ren. Tiden går sååå snabbt nu. Men förstår att det känns långsamt för dej Apan. Nu vet du ändå datum och det är inte alls länge kvar nu. Lycka till med igångsättandet och värkarna och allt. Snart har du babyn i famnen!
Nikita

Oläst inläggav lulu75 » 23 jan 2015, 12:51

Tack för alla gratulationer! :love:

Oj, apan, det blir ju spännande nu! Lycka till!! Bebisen är snart här!! :tummenupp:

Här kommer min förlossningsberättelse. Det blev nog den mest händelserika förlossningen av mina tre :nicka:

Lilltjejen är alltså född på fredag kväll. Natten till torsdagen hade jag onda förvärkar ca från midnatt till kl 4, med ca fem minuters mellanrum. Jag var uppe och klockade dom men då de inte blev starkare eller mera intensiva for jag till sist tillbaks till sängen och somnade om efter ett tag. Besvikelse när det inte blev något mera av det! På torsdagen på eftmiddagen var jag på läkarkoll och hade sammandragningar lite sporadiskt hela dagen. Nu började de också kännas i ryggen och läkaren sade att allt var moget och öppet 1 cm. När jag sade att värkarna kändes i ryggen satte hon huvudet på sned och sade att vi nog skulle träffas igen mycket snart (här som vi bor är det samma gynekolog som följer med hela graviditeten som sen också är med på förlossningen). 2 cm öppen.

Natten till fredagen fick jag starkare värkar och då åkte vi till BB. Men då vi väl kommit dit lugnade de ner sig igen så vi kom igen hem tillbaka. Kunde sova ett par timmar men vaknade titt som tätt av en ond värk. I det här skedet hade jag också fått diarré av värsta sort, säkert av sonen som varit sjuk sedan onsdagen. Under förmiddagens lopp blev det värre och värre kramper och till sist började jag spy. Låg dubbelvikt i sängen men jag visste inte om det var magsjukekramper eller värkar eller båda. Kände mig väldigt liten på jorden kan jag säga ! Vid halv två på eftermiddagen åkte vi till BB på nytt när det hela blev olidligt med mgkramper, värkar, diarré och spyende. Men när vi kom till förlossningen var alla salar fulla så jag fick ligga på en hård brits kopplad till en helt värdelös ctg-mätare som inte alls registrerade några sammandragningar (fan vad arg jag blev för ingen trodde på mig då jag låg och kved). Tur var min gynekolog där som känner mig och kunds bekräfta att jag verkligen hade ordentliga värkar. 4 cm öppen då och bad om både epidural och något för illamåendet men barnmorskorna sade att jag inte kunde få något innan jag fått komma till en förlossningssal. Efter två timmar spm kändes som en evighet kom vi äntligen till en sal och jag fick epidural. Himmelriket!!!! 6 cm öppen då och ganska snabbt öppnades jag ännu till 8 cm. Sen blev det lugnt så de tog hål på hinnorna men sen väntade vi ännu närmare två timmar (tror jag) innan hon hade sjunkit tillräckligt lågt så att jag kunde börja krysta. Och på 2-3 krystningar var hon ute!

Jag visste om att man kan ha ordentliga förvärkar om man fått barn tidigare men att de skulle vara så kraftiga hade jag inte vetat om. Början av hela förloppet, från natten till torsdagen ända till fredag mitt på dagen, kändes olidligt lång. Men sedan när hon skulle ut gick det mitt i allt så snabbt att jag inte alls var beredd!

Nu är vi hemma och försöker att få vardagen att fungera med tre barn! Lillis har hittills varit jättesnäll, både äter och sover bra. Och de båda storasyskonen är mäkta stolta så vi ska hoppas att det fortsätter så!

Lycka till ännu gång apan! :clap:
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav apan » 29 jan 2015, 12:26

Äntligen fick även vi vår guldklimp, en liten tjej på 3275g och 48.5 cm :love:
Så underbart att äntligen få hålla sin lilla bebis i famnen o bara få ligga o gosa :kram:
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 01 feb 2015, 23:23

Stort grattis apan! :kram:

Du skrev i februari-tråden att det var en långdragen igångsättning men jag hoppas att allt ändå gick bra och att både du och lilltjejen mår bra! Det är bra att man glömmer så snabbt allt ont när man äntligen håller sin lilla baby i famnen! =)
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav apan » 02 feb 2015, 15:38

Tack för grattisarna :tumme:
Allt gick nog bra TROTS ALLT....skrev ett längre inlägg i februaritråden så gå in o kika där :D
Nu bara njuter vi av vår underbara dotter :kram: vi är överlyckliga föräldrar :love: och har 4 stolta syskon :clap:
apan
Silvermedlem

Föregående

Återgå till Gravid - månadsgrupper