Januari 2015

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Januari 2015

Oläst inläggav vero » 03 jul 2014, 23:24

Ett jätte stort GRATTIS :clap: :kram: Lulu75. Vilken glad överraskning :kram: ett stort grattis till er andra också, må väl :kram:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav lulu75 » 05 jul 2014, 20:20

Tack Vero! :kram: =) ja, det var en fin överraskning och som sagt tror vi inte ännu heller på det! Och ibland undrar vi nog också vad vi gett oss in på men jag får vända mig till bl.a. dig och LyckligFru för råd om hur man gör som trebarnsmamma! På något sätt måste jag gro en längre stubin och få mera tålamod :tummenupp:
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 07 jul 2014, 11:13

WOW grattis lulu75 :tumme: :clap: :tummenupp: :kram: vad häftigt!!

grattis till er alla andra också, all lycka! :kram:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav apan » 18 jul 2014, 10:14

Hej, jag har oxå plussat :D
Har nog kikat in i januaritråden flera gånger men eftersom de i vår senaste graviditet upptäcktes missfall vid ultraljudet i v.12 har jag inte "vågat" skriva in mej tidigare.
Men idag har vi varit på ultraljud och kub och allt såg bra ut :clap: och vi väntar en liten vild krabat som knappt kunde hålla sej stilla så barnmorskan skulle få allting mätt.
Beräknat enligt senaste mensen är 28.1.2015 men enligt ultraljudet är bebisen 2-3 dagar "yngre" så misstänker att jag kommer att gå in i februari.
Har 4 barn så det här blir vårt femte (och sista :blink: )
Kul att följas åt här på tråden och grattis till er andra som oxå plussat :tumme:
Just nu känner jag bara en stor lättnad och lycka att allting såg okej ut på ultra så vi kan börja berätta att vi väntar. Har dessutom redan fått mage och inga byxor går längre att knäppa så kan äntligen ta fram mammabyxor och behöver inte "gömma" mej i stora sommarklänningar :blink:
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav Nikita » 28 jul 2014, 22:38

Här börjar v.17 nu. Äntligen en vecka utan några som helst blödningar. V.13-16 hade jag litet blod varje dag. Inte mycket, några papper vid ungefär ett, nån gång två, tillfällen per dag. Men efter det har jag varit till rådgivningen och hjärtljuden lät helt bra och eftersom det nu inte kommit nåt blod alls på en vecka känner jag mig litet hoppfullare och lugnare igen. Kromosomtesterna var ok, där behövs inga flera undersökningar, men det finns ju så mycket annat som kan gå tokigt och allt för ofta gör det så om det blött dag efter dag. Inte alltid dock och jag hoppas höra till de lyckliga nu i detta fall.

För övrigt går vardagen bra. Har inte känt mig speciellt trött mera, kanske pga semester och längre nattsömn än vanligt. Mår mindre illa än för några veckor sen och tror mig känna rörelser alltid nu som då, några gånger par dag. Magen putar en del, men jag har dessutom gått upp några onödiga kilon, så det är nog mera pga det än pga graviditeten. :osaker:

Hoppas ni alla har det bra i sommarvärmen!
Nikita

Oläst inläggav apan » 29 jul 2014, 13:27

Förstår nog om du är orolig Nikita :osaker: men skönt om de varit bättre i en vecka nu så hoppas det håller i sej!
Är själv rätt hispig oxå eftersom jag har ett missfall i bagaget så var själv på en extra hjärtljudskoll bara för att få de bekräftat att någon faktiskt är där :love:
Går in i vecka 14 nu o väntar bara på att få känna rörelser från bebisen :heart: Har tidigare känt av dem nångång v.16-17 om jag minns rätt men nu har jag moderkakan på framväggen så barnmorskan sa att de brukar ta lite längre före man känner nåt eftersom moderkakan är "i vägen" o dämpar rörelserna.
Själv har jag börjat må mycket bättre, spydde nog varje dag tidigare men nu kommer illamåendet bara då jag varit oäten en stund-typ 2-3 timmar...alltså går jag o äter HELA tiden!!! Skulle ogärna gå upp 20kg IGEN men vad gör man när illamåendet genast kommer med storm om man inte går o småäter konstant. Är inte ett dugg sugen på sötsaker men känner ju att jag äter alldeles för mycket med tanke på att jag knappt rört mej mer än från soffan till wcn o så till kylskåpet igen :blink:
Nå, hoppas ju att illamåendet ger med sej o tröttheten likaså så kanske man orkar börja motionera i höst igen när vardagen börjar o vädret blir svalare.
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav Nikita » 29 aug 2014, 07:29

Här är då lungt på tråden! Tidigare i somras tänkte jag att det antagligen beror på alla semestrar, men dom börjar väl vara slut för de flesta nu.

Förra veckan var jag på "rakenne"-ultran och allt såg bra ut. Det ser ut som om vi väntar en liten flicka.
Jag har under de senaste veckorna ett par gånger har ett par dagars plötslig oförklarlig diarre och den här veckan har jag varit förkyld. Det har förstås igen gjort mig orolig även om sannolikheten för att det är vanlig förkylning och ingen farlig diarre är jätte stor. Men idag har jag lyckats ganska bra med att inte bry mig om den där lilla procenten av ovanliga bakterier och virus som är skadliga för ett foster. Ingen blir bättre av oro. Men jag har nog jätte jobbigt att släppa den och ibland går jag halva dagen och bara tänker på hur babyn kan ha det och om jag gjort något fel som kan ha förorsakat någon infektion eller vad som helst annat. Nu när jag känner babyn sparka fler gånger per dag blir jag ju också orolig bara för att jag plötsligt inser att jag inte riktigt vet när babyn sparkade senast och att det nog antagligen gått nästan ett dygn sen senaste rörelsen. Ändå vet jag att det i det här skedet är helt normalt. Jag är ännu bara i v.21+3. Men jag ser också framför mig flera veckor av ständig oro, för hur mycket jag än vet att det inte hjälper och att det egentligen tom kan vara skadligt för barnet att känna sin mammas oro hela tiden, så kommer jg inte att kunna släppa rädslan för att något kan gå snett.

Jag klagar ändå absolut inte. Jag är lycklig över att vara i den situation jag är i och vet att det här är enda vägen för att nå det mål jag så önskar och drömmer om. Ett litet syskon åt vår flicka.

Hoppas ni alla mår bra!

Kramar, Nikita
Nikita

Oläst inläggav apan » 30 aug 2014, 08:44

Tycker också de varit lugnt här i tråden men kanske de inte händer så mycket just under de här veckorna...
Går själv in i vecka 18 nu och tycker att jag börjat känna bebisens sparkar :love: . Inte så ofta och inte så starkt men på kvällarna då man hinner varva ner så känner jag av små puffar :heart:
Magen är redan jättestor, illamåendet är som bortblåst och tröttheten har oxå försvunnit så nu försöker jag hinna ta ikapp med allt som blev ogjort då jag mådde som värst i somras.
Väntar på de andra ultrat för att få se bebisen igen o förhoppningsvis få bekräftat att allt ser bra ut.
Vi tänker nog inte ta reda på könet utan håller spänningen in i de sista :blink: barnen tycker de är spännande redan nu att debattera om den lilla bebisen är en flicka eller pojke :tummenupp:
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 14 sep 2014, 21:34

Tack för gratulationerna LyckligFru! (Bättre sent än aldrig.... :blink: )

Hoppas ni all här på tråden har det och mår bra! Jag mår själv prima för tillfället och jag tar ut allt jag kan för jag vet att det det inte kommer att vara så så hemskt länge till.... Jag fasar redan för de där sista veckorna när man väger ett ton, är stor som ett hus och orkar noll..... Men som sagt, jag tar ut vad jag kan nu! =)

Jag kommer inte ihåg om jag redan skrev det innan semestern men jag var ju beredd på att behöva ta extra prover för trisomirisk eftersom jag gjorde det redan då jag var gravid med lillebror men det behövde jag inte alls nu, jag förstår mig inte alls på hur det kan vara möjligt att ha 1/48-sannolikhet att få ett trisomibarn med en graviditet och sedan i nästa graviditet ha sannolikheten 1/6300!! Men jag är ju glad för det förstås.

Har ni redan börjat fundera på namn? Vi funderar tidvis på namn här men har inte kommit fram till något definitivt ännu. Jag frågade råd av dottern häromdagen och hon tyckte att bebisen skulle heta al-al-å :shock: varifrån hon nu sen fått den idén är en annan sak.....
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav apan » 20 sep 2014, 21:38

Plötsligt känns det som om tiden går fort....nu har redan halva graviditeten gått :love:
Jag mår jättebra för tillfället o njuter verkligen av den växande magen :heart:
Vi var på ultraljud förra veckan o allt såg bra ut med vår lilla guldklimp. Tycker ultraljudsbilderna var ganska otydliga men ändå underbart att få det bekräftat att allt ser bra ut med den lille o att han/hon utvecklas o växer precis som de ska vara.
Känns som om man än en gång kan pusta ut o bara försöka njuta av graviditeten :love:
Vi har inte tagit reda på om vi väntar en flicka el pojke men vet nog redan vad den lille ska heta om de blir en pojke, blir det en flicka har vi 2-3 alternativ så då blir de nåt av dem :)
Tycker det är roligt att försöka "gissa" o hitta diverse "symptom" som skulle tyda på om vi väntar en tjej eller kille.
Internet kryllar ju av "tester" , kinesiska kalendrar, tolka hjärtljud, magform,....etc för o "ta reda på" bebisens kön. Vi har både tjej o kille här hemma o båda är lika välkomna :heart: men ändå lite roligt o gissa vad vi väntar fast vi inte ville veta ta reda på det vid senaste ultrat.
Hoppas ni alla andra oxå mår bra!
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 27 sep 2014, 16:37

Äsch, jag hade skrivit ett långt inlägg men så hände något med datorn och hela inlägget försvann! IT-tekniken som bäst ....

Hur har ni det? Här är man sjukledig... Fick en liten blödning i måndags efter två dgar med kraftig molvärk så blev sjukledig hela veckan. Efter det fick jag ännu en magbobba och jättedåligt blodtryck så fick ännu en vecka sjukledigt. Jag hade lite samma med lillebror (och var sjukledig med honom fr.o.m. vecka 30...) så de tar väl det säkra före det osäkra. Bara man sku slippa magbobban nu till först så att man sku kunna börja äta ordentligt. Lite svårt att få krafterna tillbaka annars... Sen skulle jag nog vilja jobba ganska länge ännu. Tror jag skulle få så tråkigt annars.

Strukturultra hade vi häromdagen och allt såg bra ut så det är ju skönt! Nu ska vi så småningom börja med de praktiska arrangemangen här. Vi borde köpa en lite större bil och barnen borde flytta in i ett större sovrum (vilket borde fräschas upp innan dess). Inte skulle man ju alls hinna vara däckad pga lite dåligt blodtryck! =)

Oj apan, beundrar dig att du kan motstå möjligheten att få veta könet! För mig är frestelsen för stor, även om det skulle vara extra spännande till förlossningen att inte veta...

Nikita, hur går det för dig?
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Nikita » 29 sep 2014, 20:00

Lulu75! Ska skriva några rader då du frågar :nicka:
Jag tycker tiden går sååå långsamt. Imorgon blir det äntligen 26v fullt. Men det är ju ännu 14v till 40v!!! Evigheter känns det som. Också fast jag räknar med att det bara är 12v kvar så känns det som evigheter. Och inte har jag fått säkert veta att dom sätter igång det i v38 ännu heller. Så det är bara att vänta.

Men livet e ju riktigt fint så där annars, fast jag är jätte dålig på att vänta. (Inte pga dåligt tålamod, bara pga samma ständiga oro jag tidigare klagat över). Jag vill inte klaga. Vi som är gravida har ju fått en gåva vi önskat och velat ha. Jag känner flera som vill vara i denna situation, men som inte fått det. Och jag ÄR lycklig. Bara rädd att det tas ifrån mig. Livet känns så skört.

Nåja, inte så mycket annat nytt. Var på sockerbelastning som var helt ok. Inga förhöjda värden. Ska senare få reda på om flickan har rh minus som jag eller plus (hoppas) å då får ja en spruta i v.29 i såna fall. I äldre dotterns dagis har dom entero, svinkoppor, vattkoppor å en massa skrot bobbor, men vi har hittills hållits friska här hemma. Super fint!

Idag har jag jätte ont i magen, någå matsmältningsproblem antar jag. Men i övrigt har jag mått relativt bra fysiskt på sistone.
Nikita

Oläst inläggav Nikita » 15 okt 2014, 10:48

Så nu har jag gått in i den tredje trimestern 28+1. Men lååångsamt går det fortfarande känns det som.
Annars allting bra. Babyn sparkar på så det känns och jag inte hela tiden behöver oroa mig. Sockerbelastningen gav gott resultat, så behöver inte mäta blodsocker eller bry mig så mycket om det (annat än som alltid). Babyn har rh+ medan jag har rh-, så jag skall få en spruta mot antikropparna nästa vecka. Det betyder att alla mina tre barn är rh+. Det här verkar bli en flicka igen, så jag är glad för hennes del att hon är rh+, så behöver hon inte kollas desto noggrannare om hon en dag blir gravid. Men inte är det ens någon större stress för mig, de har ju sådan bra koll på det där nu för tiden.
Jag är inställd på att det blir en flicka eftersom det såg så ut vid ultran. Namnet är klart. Men jag vet ju nog att det kan vara en pojke ändå och har ett förnamn utfunderat för det. Ändå har jag ställt in mig på en flicka nu, så litet konstigt kommer det att kännas om det ändå är en pojke. Konstigt, men inte negativt på något sätt. Bara babyn klarar sig. Är rädd varje dag, men tycker att jag har oron litet bättre under kontroll nu då babyn sparkar ibland. När hon sover är jag orolig fast jag vet att det är helt ok att sova ibland också... :)
Nikita

Oläst inläggav borgbacken » 15 okt 2014, 14:23

Nikita, du behöver inte ta denna spruta under graviditeten då alla gifter når även babyn. Det räcker med att du tar den efter graviditet då denna spruta enbart påverkar dina framtida graviditeter!!! Låt babyn få en så bra start i livet som möjligt! Vill inte låt arg, men där har du faktiskt ett val.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav apan » 19 okt 2014, 18:50

Jag tycker också att tiden går sååååå låååångsamt :hm:
Borde vara i vecka 25 nu men känns som om slutet av januari är så långt borta. Kanske tiden går fortare när julen närmar sej o man har fullt upp med klappar, pyntande o bakande :blink:
Jag borde ta tid till sockerbelastning men e osäker på i vilken vecka det sku göras... :hm: Hade en vikarie på rådgivningen förra gången o tyckte hon mumlade om v.26-28 men blev lite fundersam om jag minns rätt. I vilken vecka gick du på sockerbelastning Nikita?
Är så sugen på o handla bebikläder men vi har massor som jag sparat från de andra barnen så har börjat sticka sockor o vantar till den lille istället :love: Tänkte om jag sku hålla mej till julrean före jag handlar lite nya gulliga små kläder.
Må så bra alla mammor i höstmörkret :D
apan
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper