Januari 2015

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Januari 2015

Oläst inläggav Nikita » 22 okt 2014, 13:45

Jag tog sockerbelastningen i v.25+2. Min rådgivningstant sade att det skubgöras i v 24-26. Det står det också på den utprintade lappen jag fick. Så jag tror nog du apan kan beställa tid så fort som möjligt nu bara. Tror int det är dåligt att göra det senare heller, men försök få tidnså snabbt du hinner ändå. Dumt att du fått bristfällig information!
Nikita

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav lulu75 » 22 okt 2014, 21:07

Jag fick infon att man kan ska göra sockerbelastningen v. 24-28 och jag gjorde den i v. 25+6 så beställ tid bara så snart som möjligt, inte för att jag vet vad som händer om man gör det senare. Kanske för att bebisen börjar lägga på vikt riktigt på riktigt vid de veckorna och syftet med att försöka upptäcka graviddiabetes är att undvika att bebisen blir för stor?

Hoppas ni alla har det bra annars! Magen börjar bli ordentligt stor nu och idag fick jag lov att ställa om skrivbordsstolen på jobbet för att få magen att rymmas. Gått in i tredje trimetstern nu (v.27+1 idag) och jag ser INTE fram emot de här sista veckorna när man inte kan sova ordentligt, har ont i ryggen och inte kan röra sig ordentligt. Men nog är det ju alltid värt det i slutändan! :nicka:
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 30 nov 2014, 23:00

Här var det lugnt! Hur har ni det?

Jag har just 33 veckor fullt och det känns så konstigt att veta att bebisen kan komma redan om fyra veckor! Tiden har gått så fort tycker jag. Med två små hemma så har man inte hunnit fundera på graviditeten så mycket och tur är kanske det. Men nog börjar jag känna att både rygg och ben börjar ta lite stryk. Sååå obekvämt att sitta undr längre stunder och på eftermiddagen har jag så ont i benen att jag inet kan gå utan att halta. Var till osteopat i fredags för att få lite ordning på allt detta så vi ska se hur det börjar arta sig nu. Bebisen har huvudet neråt sen några veckor tillbaka så hon börjar också så småningom vara i startgroparna.

Har ni redan börjat förbereda BB-väskor, bebiskläder osv? Jag har inte börjat än, jag blir slut bara av att tänka på att dra fram alla pafflådor med kläder uppe på vinden! :tumme: Hade tänkt börja med det först efter jul någon gång om de nu inte säger på rådgivningen tidigare att det är dags att förbereda sig. Jag hade inte tänkt köpa så hemskt mycket nytt men nog gissar jag att jag hänger på babyklädesavdelningarna i butikerna under rean iallafall :nicka:

Och inet har vi namnet/namnen klara ännu heller!! Det kommer vi nog att dividera om ännu under förlossningen i den här farten!
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav apan » 01 dec 2014, 14:16

Jag går in i vecka 32 nu :) , känns som om tiden plötsligt gått fort!
Var på sockerbelastningen för några veckor sedan o hade förstås höjda värden :osaker: så nu har jag testat blodsockret flera gånger om dan i ett par veckor. Som tur är har jag bara lite förhöjda värden o nu då jag lagt om kosten har jag knappt högt blodsocker alls :) Känns ju dock lite småsurt att skippa choklad, kakor, bröd, bullar....ja allt med kolhydrater så här i juletid men konstigt nog vänjer sej kroppen fort o de positiva e att vågen stått stilla trots att jag äter mycket, ofta o hälsosamt :clap:
Skall även till mödrapoli o på ultraljud nästa vecka o de e ju alltid kul att få gå på en extra koll o se den lille :love:
Vår krabat har inte vänt sej med huvudet neråt ännu utan har legat i sätesläge o tvärläge de senaste veckorna, de var likadant med två av våra andra barn så e helt inställd på att de blir mera ultraljud o vändningsförsök i januari.

Jag har inte heller plockat fram eller tvättat våra bebigrejer o kläder....hade tänkt ta julstöket först o fixa allt i januari sen :tummenupp: Har ju beräknat först 28 o har varit inställd på att jag går över tiden o föder först i februari men man vet ju aldrig o särskilt nu om bebisen ligger fel o då jag har graviditetsdiabetes kan de ju hända att de blir igångsatt tidigare. Så kanske jag får rota i skrubben redan före jul för o vara på den säkra sidan :blink: fasar för att allt ska vara ogjort o man hamnar in till förlossningen!

Må så bra alla o ta de lugnt trots julstressen :D
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav Nikita » 02 dec 2014, 11:52

Hej på er!

Så småningom närmar det sig! Jag börjar vänja mig vid min mammaledighet och får mindre och mindre saker gjorda. De första dagarna var jag så inne i jobbstressen att det gick mycket snabbare att fixa saker här hemma också. Men tror det är bara hälsosamt att ta det litet lugnt också. Lugnare än på evigheter då 3-åringen är på dagis. Det skall hon vara ännu till skolornas jullov börjar. Sen får hon vara hemma tills nästa höst. Visst, någon klubb skall hon nog gå i, annars blir det för långtråkigt för henne här hemma med en baby. Men annars är det väl mest parker och å utelek som kommer att gälla för oss. Särskilt så länge babyn är riktigt liten och mest bara sover, äter, sover, äter...
Försöker alltså drömma litet framåt för har litet svårt med det här väntandet. Så tänker framåt ett par månader. Vet att jag borde njuta just nu, men är otålig och orolig och allt sånt.

Kämpa på med din socker-strejk apan! Skulle nog sitta gott åt mig med att socker-strejka litet, fast mina sockervärden inte alls var höga denna gång. Vikten går ju käpprakt uppåt då jag inte gör annat än vilar och äter godis. Väldig dåligt och ohälsosamt för babyn. Vet att jag borde skärpa mig.

Kämpa på!
Nikita

Oläst inläggav lulu75 » 21 dec 2014, 22:20

Halloj,

Nikita har redan fått sitt lilla knyte! :clap: någon annan som börjar känna sig i startgroparna? =)

V. 35+5 idag här så lite tidigt ännu för mig men fr.o.m nyårsdagen är jag nog redo tror jag :nicka: Har inga som helst känningar hittills och väldigt sällan några sammandragningar. På rådis sade dom att bebisen är normalstor men på mindre sidan så jag förbereder mig på att gå över tiden. Min mage är inte heller sådär megastor som jag hade trott att den skulle bli med tredje barnet på fyra år men kanske det beror på att jag senast på rådis såg en kvinna som inom några dagar skulle få tvillingar och insåg att jag inte har orsak att gnälla egentligen. RESPECT alltså!! Vilken mage!! :tummenupp:

Hur mår ni andra?
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav apan » 22 dec 2014, 19:14

Grattis Nikita :love: underbart, hoppas ni mår bra!

Själv kämpar jag på med min kolhydratsnåla kost men var ändå tvungen att börja med insulin till natten. Men vad gör man inte för att bebisen ska må bra :love: .
Har fortfarande inte plockat fram kläderna till bebisen, handlat blöjor...etc för känns som om jag har heeela januari på mej :blink: ska fira jul först o sedan börja njuta av de sista veckorna som säkert kommer att gå sååå långsamt.

Börjar nog kännas rejält tungt nu, särskilt då minstingen trilskas med utekläderna, o allt böjande o plockande som hör vardagen till, ja bara en sån sak som att knyta sina egna skor gör att jag genast får sammandragningar men dom e inte "sjuka" så tror nog inte att jag föder före beräknat. Har som sagt gått över tiden i alla graviditeter så tror stenhårt på att jag ännu har 6 veckor kvar :blink:

En riktigt GOD JUL åt er alla o njut av den kommande helgen med era nära o kära :heart:
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 05 jan 2015, 21:57

Jaha hörni, "vår" månad är här nu! :tummenupp:

V.37+6 idag men fortfarande inga allvarliga känningar.Sammandragningar har jag ett antal gånger per dag men de gör inte ont. Men det kan ju gå snabbt sen iallafall när förlossningen kommer igång på riktigt! Det ska bli så skönt när man igen kommer att kunna sova bekvämare, böja sig ner och kunna ha sina vanliga kläder!!!

Hur mår ni andra? Har ni BB-väskor och förnamnen på bebisen klara? Jag packade min väska för några dagar sedan. Samma dag nämnde jag åt sambon att jag hade lite sammandragningar och ni skulle ha sett hur nervös han blev mitt i allt!! =) Sen tryckte han på med att vi måste bestämma namnen NU så nu är åtminstone det gjort :heart:

Kämpa på nu den sista tiden! Vi är på slutrakan!! :clap:
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav apan » 06 jan 2015, 16:15

JA :clap: börjar kännas nära nu!!!
Märker att jag fått en konstig iver att röja i skrubbar, lådor, skåp....sånt som jag annars hatar :blink: . Långsamt går det o allt känns jätte tungt o otympligt men har ändå fått en massa gjort! Så skönt att skrubben e städad, alla lådor med "viktiga" papper, skräp o grejer är oxå igenom städade, babykläderna är tvättade o vikta, leksakerna har oxå fått sej en omgång :tumme: jeee!

Var på en koll till mödrapoli igår eftersom jag har graviditetsdiabetes o vår bebis ännu rullar runt o ibland är i säte, ibland tvärläge men just igår var huvudet neråt så hoppas den hålls så. Läkaren sa dock att bebisen ligger högt uppe o har rum att vända sej så får gå på ännu en extra koll om två veckor för o få en viktuppskattning på bebisen o dubbelkolla att huvudet är neråt :) Nu i vecka 36+5 beräknades bebisen till 2800g-2900g.
Jag var oxå öppen 1cm men de har jag varit med de andra barnena oxå o ändå gått över tiden o blivit igångsatt så tror ju nog fortfarande att jag går in i februari :blink:

Någon BB väska har jag således inte packat men nog skrivit ner vad jag ska ha med så om jag verkligen åker in före beräknat datum så hinner jag förhoppningsvis samla ihop de viktigaste :D Har nog oxå "förvärkar" främst på kvällarna men dom e inte sjuka men man kan ju alltid hoppas att dom jobbar lite grann i alla fall så att förlossningen blir lättare!
Må så bra alla januarimammor, snart gäller det :clap:
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 07 jan 2015, 21:53

Det verkar bara vara du, apan, och jag som hänger här på tråden!

När var det du hade BF? För mig är det den 19 januari. Jag jobbar ännu halvtid den här veckan och måste säga att det är lite roande att höra alla kommentarer. En del tycker att magen är liten, andra att jag ser ut att explodera vilken minut som helst (det fick jag höra idag och det är nog det värsta jag hört hittills), en del tycker att jag går tidigt på ledigt (vissa arbetskamrater har jobbat till dagen innan förlossning...) och andra tycker att jag inte borde ha kommit tillbaka efter julledigheten. Hå hå, ja ja.....

Oj, är din bebis ännu så rörlig, apan? Jag har förstått att det bara är det första barnet som sjunker ner och fixerar sig innan förlossning men visste inte att de helt kan byta ställning i det här skedet mera. Hoppas h*n förblir med huvudet neråt nu! Här är huvudet neråt men ansiktet framåtvänt så det innebär antagligen en mera smärtsam förlossning om jag förstått rätt. Jippiii liksom.... Ja man får väl ta det som det kommer och lita på att kroppen klarar av det. Det finns ju epidural som tur är! :blink:
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav apan » 09 jan 2015, 09:59

Jag har beräknat 28.1....o man vet ju aldrig, visst KAN förlossningen komma igång tidigare men vi har 4 barn, alla har gått över tiden o 3 har blivit igångsatta 6-10 dagar efter beräknat så jag e ju inte så hoppfull :blink: .
Fick redan en gnutta hopp att få bli igångsatt på beräknat datum pga graviditetsdiabetes men läkaren sa att eftersom jag skött mej så bra, endast tar insulin till natten o bebisen räknas som normalstor så får h :heart: n komma då det är dax :hm:

Jag blev sjukskriven redan i slutet av november så har hunnit vara "ledig" redan lääänge :) Känns riktigt skönt för jag har enorm mage o har börjat få en konstig brännande värk just under bröstet vid revbenen på vänstra sidan. Troligtvis eftersom bebisen ligger högt uppe o tynger på någon nerv. Smärtan är som värst då jag står upp o rör på mej eller då jag ligger ner så vaknar nog sådär 20 gånger per natt av att de bränns vid revbenen, som om nån sku knipa en riktigt hårt :ledsen: . Vissa dagar är bättre än andra o särskilt om jag vilar mycket men det är ju måttligt lätt med tanke på allt de praktiska som alltid skall fixas här hemma :unsure:

Nå FÖRSÖKER ännu tänka positivt...lite under 3 veckor till beräknat :tumme: men vet att jag nog sitter o tjutar sen då den dagen kom o gick :blink:

Verkligen duktigt av dej o jobba ännu WOW :w00t: lyfter på hatten, de sku jag nog aldrig klara av!!!
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 15 jan 2015, 11:04

Inatt trodde jag det var dags att bebisen skulle komma, hade värkar med 5 minuters mellanrum i flera timmar men de blev aldrig sådär jättekraftiga så jag gick och lade mig igen. Värkarna fortsatte nog lite, de blev kraftigare men med längre tid emellan och till slut somnade jag om..... Höh, vilken besvikelse!! :lipa: ska på koll till läkare idag (det var inbokat redan sedan tidigare) så,det ska bli intressant att se om något har hänt pga dessa värkar eller om allt fortfarande är stängt och fast! Nu har jag inga sammandragningar alls.....

Apan, jag har jobbat såhär pass länge lite av tvång också, inte nödvändigtvis för att jag vill vara hurtig. Vi bor inte i Finland och har mycket kortare mammaledighet. Nu är jag på vanlig semester tills förlossningen så att jag kan vara hemma så länge som möjligt med bebisen efteråt. Jag tycker att systemet här är helt uppåt väggarna men det är bara att acceptera.....

Oj, är det ert femte barn apan? WOW! Jag som tycker att vi kommer att bli en så stor familj med tre barn men det är ju bara småpotatis jämfört med er. Hur får ni vardagen att gå ihop? Är du hemmamamma eller jobbar båda? Vi hade tänkt att någon av oss måste gå ner i arbetstid och/eller jobba hemifrån för att vardagen ska funka. Om man har tre barn ska man ju vara tillsammans med dem också. Det tycker vi iallafall så vi funderar på hur vi ska fixa detta. Vi har inga mor/farföräldrar som hjälper så det hänger på oss!

Nä nu ska jag försöka vila lite efter nattens ansträngningar! =)
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav apan » 17 jan 2015, 08:29

Ååh vad spännande lulu75 :tumme: din förlossning e säkert nära nu om du redan känt så kraftiga värkar!!!
Själv känner jag nog inte ett skvatt :blink: :hm: ....lite förvärkar men dom e ju inte sjuka o fast jag nu är i vecka 38+3 kan jag vissa dar tycka att det är en eeeevighet till v40 :(
Dessutom e jag helt förberedd på att jag går över tiden så räknar med 2-4 veckor ännu :osaker: !!!
Känner mej jättekänslig o tårarna sprutar för ingenting men hör väl till så här i slutet.

Jag tycker vår vardag funkar bra fast vi har 4, snart 5 barn. 3 av barnen e redan "stora" mellan 10-15 o så vår minsting som snart fyller 3 år. När de stora barnen var små var jag hemma i ett kör i sju år, nu när mammaledigheten tog slut med yngsta barnet har jag varit vårdledig och jobbat vid sidan om söndagar o ett par kvällar i veckan o barnen har varit hemma med pappa. Då har man ju fått lite slantar i börsen men sluppit dagis o dagisavgifter.
Jag tycker oxå att har man skaffat barn så ska man sköta om dem oxå så vi har nog ordnat livet så att jag kunnat vara hemma med barnen. Här var vi bor finns klubbar, föräldra-barn grupper, öppna daghem....så dagarna blir definitivt inte långtråkiga utan vi har "program" varenda dag, jag får prata av mej med andra mammor o lillkillen får leka o träffa andra barn :D

Håller tummarna lulu75, du föder säkert vilken dag som helst om ni inte redan fått er guldklimp :love:
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 18 jan 2015, 10:02

Vår lilla tjej kom till världen på fredag kväll! 3620 gram och 50 cm lång. :heart: Vi är ännu på BB och vilar upp oss :tumme: men imorgon kan vi åka hem. Skriver mera senare.

Lycka till apan! :clap:
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav vero » 18 jan 2015, 10:35

Grattis Lulu75 :clap: :kram:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst