Decemberbaby 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Decemberbaby 2014

Oläst inläggav Anof » 07 okt 2014, 11:03

Hej på er!

lammi: så bra att allt i slutendan såg bra ut, lycka till på ultrat i morgon, jag var ursprungligen också på väg till ultra i morgon, men var tvungen att skjuta upp det!=)

Jag är redan så sjukt trött, vill bara sova hela tiden, fast jag bara är i vecka 29, jag kan inte förstå hur jag skal överleva till beräknat datum:P Har börjat få svort att somna in eftersom lillen klemmer på "vena cava" och jag blir snurrig och mår illa när jag sitter eller ligger. Med stora syster började int det här för i vecka 32 ungefär, men nu har det redan varit så här ett tag. Hoppas nästen att han kommer lite före beräknat. Storasyster kom 4 veckor för tidligt, men var stor och fin=)

Ultrat i v 20 förtalde oss att det blir en pojke, så nu funderar vi på namn, vilket visar sig vara mycket svårare den här gongen..
Anof

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav senjorag » 28 okt 2014, 17:04

Hej allesammans.

Jag är ny till denna forum och ingen aning på hur allting fungerar.
Jag har varit mer eller minde aktiv på vau-forum men fick idag höra att denna forum på svenska finns till.

Jag är ursprungligen Borgåbo men bott i Esbo i snart 10 år. Jag och min man väntar på vårt första barn och HON är beräknad att komma till världen 27.12. 2014.

Jag är socionom-diakon studerande på Diak yrkeshögskola. Studerar på finska och engelska är hemma språket med min man. Skulle gärna hitta nya svenska talande mamma vänner här. Kommer att tala svenska förstås med mitt barn så skulle vara kul att få hållit min svenska aktiv. Har nämligen enbart enstaka svenska talande vänner.
senjorag

Oläst inläggav Sophies » 04 nov 2014, 01:42

Hejsan,
det var länge sen jag kikade in här nu. Hoppas allt löper på bra för er och kul att en till hittat till gruppen!
Nu börjar december närma sig :) Vi går in i vecka 34 + 0 idag. Allt bra här men har två dagar nu fått ovanligt mycket sammandragningar (sådana som inte gör ont) och vi kollade upp det på sjukhuset. Allt var bra med lillen men livmodertappen hade öppnat en liten springa i någondera ända om jag förstod rätt (suppiloitunut var ordet). Fick order om att ta det lugnt och fick kortisonsprutor för säkerhets skull för barnets lungors utveckling. Fick också fyra blodtrycksmedicinpiller mot sammandragningarna vilket ledde till att pulsen rusade och jag fick huvudvärk och typ ingen sömn alls. Tror knappast lillen är på väg ut men känns bra att ha fått bli undersökt.

Börjar ni känna några tecken på att det närmar sig?
Sophies

Oläst inläggav mammamarzipan » 04 nov 2014, 11:38

Välkommen med Senjorag! Vi pratar också engelska hemma eftersom min man är från England. Trevligt med flera som har liknande situation!

Jo, Sophies, det närmar sig minsann! Jag är 35+3 idag och var på läkarkontroll igår. Livmodermunnen var mjuk och "öppen för ett finger" sa läkaren. Med vårt första barn var det liknande och hon föddes dryga två veckor tidigare än bf. Jag har hela tiden gått och undrat om denna bebis ska komma tidigare också, och det är alltså mycket möjligt enligt läkaren. Men det kan nog också gå närmare beräknat datum, sa hon. "Men om det sätter igång om sisådär en vecka brukar man inte stoppa det i dethär skedet" sa hon. :mjae:

Efter flytt och all renoveringsrumba har jag liksom inte hunnit förbereda mig, varken mentalt eller praktiskt, på att jag snart ska föda. Men igår fick jag äntligen första tvättmaskinen med babykläder tvättad. Och en lista på saker som ska i bb-väskan fixade jag, och så köpte jag lite snacks att packa med.

Det är märkligt hur man glömmer hur det var, trots att det bara är 2,5år sen jag senast var på bb och födde. Det känns overkligt att man snart har en liten spädis att ta hand om! Men jag ser fram emot att få ha min kropp tillbaka för migsjälv igen. :tumme: för denhär graviditeten har nog känts mycket tyngre än den förra. Ibland såpass att jag haft svårt att vara glad över bebisen. Men jag vet ju att det är värt det i slutändan! Och det känns jättefint att vår dotter ska få ett syskon.

Jag har haft mycket sammandragningar men inte särskilt smärtsamma. Dåliga höfter har jag också haft och många andra jobbiga krämpor, så det känns konstigt att tänka sig att man ska få bli mera "normal" igen. Men jag ska försöka använda det som motivation sen om förlossningen blir lång och jobbig.
Det låter kanske som att jag är rätt distanserad till bebisen, men jag tycker ändå det ska bli mysigt med babygos och allt sånt sen.

Igår fick jag också order från rådgivningen att börja äta mera järn, så det känns inte så kul, men det kan förklara min trötthet på sistone. Tycker inte om att ta tillskott m.m. men lågt HB kan visst ställa till det vid förlossningen om man förlorar mycket blod.

Hur känner ni andra inför förlossningen? Har ni hunnit förbereda för era bebisars ankomst?
mammamarzipan

Oläst inläggav Nikita » 22 nov 2014, 20:33

Ingen på tråden som fått sin lilla ännu? Det börjar bli December snart och några veckor innan beräknat kunde ju nån få föda.... Tycker nog som du mammaMarzipan - den här graviditetn känns mycket jobbigare än den förra. Jag väntar sååå på att få hålla babyn i famnen och inte vara gravid mera. Men jag lär ska få vänta några veckor ännu, det blir nog närmare jul jag får föda. Är ändå förstås lycklig bara allt går bra. Men är trött och behöver kissa hela tiden och räknar rörelser och är orolig. Ändå kan jag verkligen inte klaga. Denna baby rör sig mycket mer än den förra, så hinner sällan bli djupt orolig mellan sparkarna, även om jag heller aldrig känner mig lugn. Njut av er mammaledighet.ochmånga styrkekramar i väntans tider å lycka till med era förlossningar, ni som står inför faktum inom kort!
Nikita

Oläst inläggav lammi » 24 nov 2014, 14:19

Heissan igen! här e de nu vecka 34+ 5 och mammledigheten börjar idag!!! :tummenupp: och jag var då på ultrat å "hålet i hjärtat" hade gått bort!!! :heart: så nu kan man ta de lugnt å inte fundera på saken mera :heart: men jestas vad tiden går hastit, de e ju ren nästa månad som alla har beräknat!!! jag har inte aldrafall hunnit fundera på nånting ennu...kanske man borde börja?? här e allt någårlunda bra, förutom sjuk rygg, vänstra benet e sjukt å de hjälper ju int när man hamnar att lyfta 1,8 åringen :nepp:
Har nu varit sjukledi i 4 veckor, hamnade in på sjukhus (som tur bara i 2 dygn) p.g.a. lunginflammation!!! konstit för jag är aldrig sjuk!!! och läkaren tyckte att jag skulle ha sjukledit tills mammalediheten börjar...så nu e sjuklediheten över å mammalediheten har börjat....någå sammandragningar har ja inte direkt men magen stelnar direkt som man gör någåt, tex plockar upp leksakerna från golvet eller dammsugar...
lammi

Oläst inläggav mammamarzipan » 24 nov 2014, 22:56

Vad roligt att ni kommit tillbaka. :-) jag har varit och kollat härinne en hel del men det har varit så dött.
Jag är nu 38+2 så babyn får egentligen komma när som helst.

Jag hade ju hoppats och till och med lite förväntat mig en lika tidig förlossning som med dottern (37+6), men nu har vi gått över det iaf. :-) fast man vet att det inte går att säga när förlossningen ska börja, går man ju och undrar hela tiden.

Jag har haft massa krämpor och blir lite besviken varje gång värkarna avtar och inget har börjat. Slemproppen har lossnat lite i etapper tycker jag. Jag har haft en hel del molvärk vissa dagar och nätter och babyn trycker neråt helt sjukt mycket vissa stunder. Ibland har det känts som knivhugg mellan benen !! När babyn trycker huvudet mot tappen (antar jag).
Det är svårt att inte bli otålig, trots att jag ännu inte gått över bf. Men lillebror/-syster vill väl att vi ska fatta att hen inte är samma som storasyster. :-)

Vi var in till förlossningen för några veckor sen eftersom jag hade så mycket sammandragningar, men typ inget hade förändrats sen gynekologen kollade läget. Så vi väntar vidare bara och hoppas att det går smidigt sen när det sätter igång. Vissa dagar har babyn varit väldigt lugn också, vilket gjorde mig lite orolig, men sen kickar den igång igen.
Det visade sig att jag testade positivt för streptokock bakterier också, vilket ju gjorde att man började känna och tänka efter lite extra, så att babyn beter sig normalt. Fastän det sägs vara vanligt att man har bakterien och de ger förebyggande antibiotika sen vid förlossningen, så är det ju ändå något man tänker på.

Vill liksom börja baby-skötandet nu. :-) vill att förlossningen ska börja och gå bra och smidigt. Och att vi båda ska klara det bra. Mindre än två veckor till bf, men det känns som en evighet, och jag hoppas att jag inte behöver gå och vänta mycket längre. Är också lite nervös att babyn ska bli "för stor". Krystningsskedet var tillräckligt svårt med dottern tyckte jag. Men det är väl aldrig lätt. :-)

Jaha, nu har jag skrivit av mig igen. :-)
Måste gå tillbaka till början av tråden och se lite när folk har beräknat. Vore kul med en liten lista över datum.
mammamarzipan

Oläst inläggav lammi » 27 nov 2014, 12:09

Alltså de låter helt som här...förutom sammandragningarna....tycker själv att aldrafall en del av slemproppen ha lossnat.....slemmit ha det varit i nån vecka ren (efter wc besöken) :roll: å de känns som om babyn e påväg ut när de tar så sjukt dit ner....svårt att förklara....som tur har jag läkare nästa vecka så får man si läget....han den här busen har nog varit huvudet neråt redan från vecka 28 iallafall å då som ja var inne på sjukhus vecka 30? kanske så var ja öppen typ 2cm å hade "mjuknat" :w00t: så man vet ju int om han bestämmer sej att komma tidigare!!! Men knappast.....Flickan kom 4 dagar tidigare och pojken kom 8 dagar senare!!! men skulle nog hoppas på att allt sku vara föbi före julen....så behöver man int gå å vänta i spänning.....å vill ju int vara på sjukhus på julafton eller nyårsafton direkt :nepp:
lammi

Oläst inläggav mammamarzipan » 29 nov 2014, 00:34

Skönt att man inte e enda som går och läser "tecken" hela tiden. Börjar på riktigt ha inställningen att babyn inte vill komma ut nu. :-) men ut ska den väl!

Jag har försökt pyssla på och vara aktiv här hemma, så gott det går. Dels för att distrahera migsjälv och dels för att kanske det skulle sätta igång förlossningen. Idag har jag bakat och pyntat lite grann för lilla jul. Man vet ju inte sen hur mycket tid och ork man har att fixa med julstök. Men inte orkar jag så mycket nu heller! Om jag måste plocka upp något från golvet är det som att hela kroppen är en stel pinne och jag tror babyn ligger väldigt lågt ner nu, för det är riktigt svårt att böja sig.
Dessutom är vårt nya hem ännu rätt oorganiserat så jag vet inte hur lätt det blir att hitta julpyntet och få in dendär städade julkänslan i vårt hus i år.

Känner mig rätt fast här hemma. I helgen är vi bjudna på ett kalas som hade varit roligt att fara på. Men det skulle kräva en timmes bilresa norrut och sen tillbaka igen till kvällen. Och jag får lätt sammandragningar bara av att köra in till centrum här i Vasa. :-)
Vill inte heller att förlossningen ska dra igång när vi är en timme från bb, när vi annars har bara några minuters bilfärd. Minns med dottern att den femminuters bilturen kändes tillräckligt guppig och jobbig! :-)

Ja, det blir så lätt att man tänker och känner efter lite för mycket nu. Imorgon är jag 39 veckor. Bara en vecka kvar till bf.
Det är lite nervöst för tajmingen för oss också, eftersom planen är att min mamma (som ska köra samma en timmes bilresa norrifrån) ska komma hit och vara med vår dotter när vi far in till bb. Jag är nervös att förlossningen ska börja hastigt och gå framåt fort. Förra förlossningen var 7-8h och de brukar ju säga att det går snabbare när man en gång fött barn redan. Vi har vänner som lovat komma över och vänta med dottern tills min mamma kommer, men det är ändå nervöst när man inte vet när det kommer att sätta igång. Dessutom jobbar min man rätt konstiga tider, så man hoppas ju att det ska börja när han är hemma eller åtminstone tillgänglig.

Mycket som ska klaffa! Hur har ni andra det, ni som har barn sen tidigare? Har ni barnvakt nära till hands?
mammamarzipan

Oläst inläggav lammi » 01 dec 2014, 15:40

Ja tror nog att alla börjar redan att lite följa me extra känningar vid det här laget :lipa: våra nära å bekanta barnvakter bor sådär 30-40 km från oss....så de e ju å en liten väg att köra sen....och min mamma och ena systern jobbar skiftes jobb så de beror ju sen på att e dom just då lediga...men min sambos mommo å mofa har allt som oftast tid att ta barnen nog....men de tar en stund för man måst fara dit med färja å den går ju int då just som man sku behöva!! men när pojken föddes så förde jag flickan till min mamma som den dagen var ledig å sen körde jag hem med mina sammandragningar, och sen förde min mamma flickan till sambons mommo å mofa....ja sku nog själv å ha gjort de men min mamma gick inte riktit med på saken ;) å sen när jag kom hem å had fått bilen parkerad så börja de bli så att ja int mera sku ha klarat av att köra :yawn: men jag är envis....med flickan körd jag själv ti sjukhuset....for in å sen kom ja på att jag inte satt någån parkeringstid/kiekko så jag gick tillbaka å satte den i mina värkar ;) så får se hu det blir den här gången.....mina båda har varit jätte snabba förlossningar....men man får se det sen när den dagen kommer att vem man skall ringa till :tummenupp: för jag vill inte föra barnen bort i "onödan" därför väntar jag så att det e helt säkert :bla:
lammi

Oläst inläggav mammamarzipan » 01 dec 2014, 21:46

Haha, alltså att köra själv med sammandragningar är nog tufft! :-) tror int jag sku våga.
Just nu är jag så arg och irriterad varje kväll så det är int klokt! En del försöker trösta och säger att det säkert börjar snart, men då blir jag bara argare eftersom jag är så trött på att hoppas nu. Det är klart att det kommer att sätta igång förr eller senare.

Känner mig helt dålig som förälder och både mannen och dottern blir säkert lite förvirrade av mitt hastiga humör. Blir så less på att int ens kunna röra på mig som vanligt. Ikväll ville jag bara ut och springa, men det är ju fysiskt omöjligt. Plus att min telefon höll på att dö, så om nåt (mot förmodan) nu sku hända sku jag int få tag på hjälp. Så nu far jag och sover istället. Babyn hickar och det kniper i magen, men inte som en sammandragning ändå.
När 2,5-åringen testar gränserna finns det ingen tålamodsreserv att ta av.

Om det nu bara sku sätta igång!
Nog e det ju knäppt att man går och "längtar" efter dedär smärtsamma värkarna. Säkert får jag ångra mina ord! :-) har tänkt försöka utan nå mycket smärtlindring denhär gången. Men vi får se hur det går! Vill vara säker på att jag känner krystvärkarna sen när det gäller. Med första barnet kände jag att jag hade noll koll i krystningsskedet. Vi får se hyrdes blir denhär gången.
mammamarzipan

Oläst inläggav Nikita » 02 dec 2014, 11:44

Hej!

Wow Lammi - nog litet väl tufft att köra själv i det där skedet! Men vackert då du klara av det.
Jag har en barnvakt nära, men den barnvakten är typ aldrig ledig. För att det skall passa så måste det antagligen vara natt och också då bara om det inte råkar vara en arbetsresa inbokad just då. Så jag har inte stora förhoppningar om att det kommer att lyckas. Sen har jag ju dagis på dagarna åt 3-åringen, så på förmiddagen är läget lugnt, men de flesta föds ju på natten. Mina mest säkra barnvakter (dvs min mamma i första hand) som kan komma helt när som helst, bor 160 km härifrån. Så får se hur det går. I värsta fall får jag fara ensam (med taxi) till förlossningen och min sambo får bli hemma med 3-åringen. Men jag tror det kommer att fixa sig riktigt bra. Stressar inte det minsta med den detaljen.
Jag har inte ännu packat någon väska och ordnat något desto mera, men har försökt börja fixa julklapparna nu, för kommer antagligen att bli litet svårt med det närmare jul. Med stor sannolikhet (baserat på endast två tidigare erfarenheter, så inte sååå säkert) är det drygt två veckor tills min baby föds, så skall hinna ordna allt innan dess har jag tänkt. Men man vet ju aldrig med tidtabellerna.
Namnet har vi färdigt, om det nu blir en flicka som de trodde på ultrat. Annars blir det att tänka om.
Har en del extra krämpor, men tycker nog att jag mår relativt bra med tanke på hur långt i graviditeten jag nu kommit.
Kämpa på alla på tråden! Det är ju ändå frågan om veckor nu, omöjligtvis månader, fast det känns som för länge! Förstår dej mycket väl mammamarzipan. Och inte är det ju värkarna du längtar efter, utan att hålla babyn i famnen och inte längre vara gravid. Krafter och lycka till!
Nikita

Oläst inläggav Sophies » 03 dec 2014, 07:27

Hej på er, här ligger jag nu klarvaken med en bökande bebis i magen. Han visade sig trivas riktigt bra där ändå. De senaste två veckorna har graviditeten inte varit bekväm. Börjar bli svårt att böja sig, magen har spruckit och nu har jag ont i vänstra höften. Ändå inga tecken på att något är på gång så håller med er om att det ska bli skönt att få sin kropp tillbaka! Är lite avundsjuk då ni redan har erfarenhet av att föda och jag själv är lagom rädd för smärtan, förlossningens längd och hur jag ska klara av det. Är också rädd för att jag ska behöva bli igångsatt och att lillen ska hinna växa till sig till samma 4-kilos klimpar som pappa med syskon varit. Annars är julverkstaden i full gång här, bb-väskan i princip klar. Inga barn som behöver passas men en man som skiftesarbetar 25 km hemifrån så man får ju hoppas han är hemma om det sätter igång. Han får i alla fall åka från arbetsplatsen när det gäller.
Sophies

Oläst inläggav mammamarzipan » 03 dec 2014, 23:34

Sophies: det ska verkligen bli skönt när man får börja återhämta sig och ha sin kropp tillbaka.
Det är egentligen inte mycket lättare att ha erfarenhet av förlossning från förr. För man vet ändå ingenting om hur det kommer att vara denna gång. Det enda som ju förstås kan hjälpa är att man vet att man klarat det en gång förut. Men av själva smärtan minns jag inget. Sitter här i soffan och undrar om det är såhär det ska kännas när det börjar (som jag undrat varje kväll typ i två veckor!) har sjukare sammandragningar men vet inte ens hur jag ska tajma dem. Så ett barn från förr behöver inte betyda att man har nå koll alls egentligen. :-)

Det finns ju också fördelar med att inte ha gått igenom det förut. Man kan gå in i det hela utan varesej bra eller dåliga förväntningar. Om man haft en jobbig förlossning innan kan det ju göra att man är mera rädd inför andra gången. Trots att det kanske inte alls blir lika jobbigt nästa gång.

Man får höra att det troligtvis blir kortare nästa gång, men det finns ju inga garantier.
Och jag är också nervös att denna baby ska vara större. Dels för att den varit inne i magen längre och dels för att också min man var stor när han föddes. Min mamma var också trång och fick ta flera kejsarsnitt efter en svår förlossning. Men gynekologen kollade mitt bäcken och enligt henne borde det finnas bra med plats. Men man vet ju inget om hur det blir.

Jag vill inte åka in i onödan och fixa med barnvakt och allt bara för att bli hemskickad med panadol. :mjae:
Men ja. Vi får se. Kanske det är dags snart. Eller ja, snart är ju väldigt vagt uttryck! :-) men det blir definitivt en decemberbaby iallafall! Får väl trösta mig med det.
mammamarzipan

Oläst inläggav lammi » 05 dec 2014, 10:53

Jag var inte direkt rädd för förlossningen med flickan (första barnet) jag tog det som det kom....å ja kan säja att de va den värsta förlossningen!!!!ja hann int få nån smärtlindring alls så ja kännde ju allt...men som tur gick allt snabbt....men ja fick efter det synnytyspelko!! va livsrädd att föda pojken..men pojken kom ennu snabbare å genast när ja kom in ti sjukhuset så sa ja att ja ska ha medicin!!!å gick int i duschen när dom frågade att vill ja...å tur gick ja int fö då sku de säkert ha varit för sent att få medicinen!!!ja kan säja att med pojken kännde jag ingen smärta alls!!! helt påriktit!!!fick spinalen å den var så bra taimad! om nån förut sa att den haft en osmärtsam förlossning har ja inte trott men nu tror jag :blink: me flickan va de välan det att dom inte gav så hastit medicin för när de e första så brukar de ta läng...men sen mittiallt va ja helt öppen å kunde inte få medicin....så de e bara att säja direkt att man ska ha medicin!!jag har varit sådär 4cm öppen när ja ha farit ti sjukis men sen går de hastit till full öppen...
Den här gången e ja no lite rädd men int så farlit ennu....hoppas att förlossningen e lika som med pojken...å ja kan säja att ja har inte ennu heller glömt smärtan med flickan å de e snart 5 år sen!!! försöker alltså inte skrämma nån :nepp: :nepp:
Hur små / stora har era barn varit ni som har från förut? å har dom kommit tidigare eller senare?
Flickan kom 4 dagar tidigare å var 2890g å 46cm
Och Pojken kom 8 dagar senare å var 3400g å 52cm, som tur har mina inte varit så stora ;)

Men är det nån som kan laga en lista över allas beräknade dagar? å fast hu måntte barnet det är?
lammi

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper