Decemberbaby 2014

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Decemberbaby 2014

Oläst inläggav mammamarzipan » 13 dec 2014, 03:16

Nå nu kan jag meddela att vi fått vår andra dotter. På beräknat datum, 6.12 kl.4:10 föddes hon efter en mycket snabb förlossning. Hon vägde 4365g och var 53,5cm lång.

Allt gick så fort att det fortfarande känns lite overkligt.

Fredag 5.12 var jag superkänslosam hela dagen och hade inte just nå sammandragningar alls. Babyn var också väldigt lugn. Men sen på kvällen blev hon vild i magen så det kändes lite bättre.
2:45 vaknade jag av att vattnet gick. Kändes som att jag kissat på mig.
Fick genast värkar som kom tätt men de kändes mest som molvärk/mensvärk.
Vi fick tag på våra vänner som bor i närheten, så de kom över för att vara med storasyster om hon skulle vakna.
Sen åkte vi in till BB direkt. Värkarna blev nu rätt jobbiga och jag var tvungen att stanna och andas igenom dem. Men ville ändå inte stanna upp för länge.
När vi kom upp fick jag lägga mig i ctg:n men värkarna var jättejobbiga och barnmorskan insåg att det var bäst att kolla hur öppen jag var, eller "hur bråttom vi ska ha" som hon sa.
Hon sa sen ganska förvånat att jag var nästan helt öppen så det blev att skynda till en förlossningssal. Barnmorskan körde mig i rullstolen och under tiden försökte jag säga de få önskemål jag hade. Hon sa att hon trodde jag skulle få börja krysta så fort vi skulle komma till salen.
I förlossningssalen var det några andra som hade börjat ställa i ordning antibiotikan som jag skulle få pga streptokockbakterien. Men barnmorskan sa att vi inte hinner med det så det blev att tänka om.
I stället fick jag ta lite lustgas medan de satte en monitor på babyns huvud.
Sen sa jag att jag helst inte ville ligga på rygg, och barnmorskan sa att det måste jag inte. Hon föreslog på sidan och sa att jag fick krysta vid nästa värk. Kanske 4-5 krystningar senare var hon ute.
Så ja, det gick sjukt snabbt och kändes nästan lite komiskt allting. Men jag var glad att det gick fort också, eftersom det aldrig var fråga om vad jag skulle göra. Hann aldrig bli rädd eller känna att jag inte klarar av det. Och min förhoppning om att klara det utan mera smärtlindring blev ju också sann.
Sen hann livmodern inte riktigt med, så jag förlorade en hel del blod, men behövde ändå inte få blod.
Men annars gick allt smidigt och jag kunde inte riktigt förstå att allt var över sen.

Det var en så helt annorlunda upplevelse än första förlossningen. Denhär gången kunde jag gå i duschen efter ett tag och både jag och babyn var mycket mera alerta än med första barnet där jag inte sov alls på hela natten och sen var så utmattad när allt var över.

Allt som allt var det alltså en positiv upplevelse. Men det var ju verkligen tur att vi åkte in när vi gjorde och att vi inte behövde vänta på min mamma. Sen behövde inte mamma komma alls eftersom min man hann hem och sova lite innan storasyster vaknade. Så det blev kanske inte som vi föreställt oss, men det blev riktigt bra ändå.

Vi var på bb i två dygn under observation eftersom vi aldrig hann få dendär antibiotikan i tid. Men flickan var frisk och vi fick komma hem i måndags. Jag hade väldigt lågt hb efteråt men det har gått upp ganska bra.
Nu sitter jag istället och kämpar mot mjölkstockning och bröstinflammation. Men det är skönt att få fokusera på annat än att vara gravid.

Så, så blev det för mej. Jag är fortfarande väldigt trött pga lågt hb och problem med mjölkstockning och feber. Men annars är det skönt att få vara hemma. Kroppen har inte riktigt återhämtat sig än, höfterna och rester av foglossningen märks stundvis och det blir att fokusera på knipövningar.
Men så är det väl.

Nå, detta var vår berättelse denna gång.
Hoppas ni andra snart får träffa era små också!
mammamarzipan

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav lammi » 14 dec 2014, 09:48

Grattis mammarzipan!!!!!!så härlit att första bebben har anlänt!!! :heart: hon hadde växt bra i magen :tummenupp: Här går man själv å bara väntar...fast har först vecka 37+4 idag....men sku vila att han sku koma före julen....så att allt sku vara över å att man får fira julen å nyåret ifred! :clap: men de händer ingenting säkert före nsta år :ledsen: det är det där med smärtlindring jag just är rädd för...alltså att jag inte hinner få det....för det skall jag ha!!!
lammi

Oläst inläggav Sophies » 15 dec 2014, 00:06

Massor med grattisar mammamarzipan! Skönt att förlossningen var så effektiv! Igår natt den 14.12.2014 kom vår lilla pojke också till världen, 51 cm och 3325 gram. Jag hade känt av värkar som kändes som kraftigare mensvärk och sambon tyckte vi skulle åka in och kolla. Jag tyckte det var löjligt och att vi skulle bli hemskickade men när vi kom in var jag öppen 4 cm. Jag tog en lång dusch och använde sen lustgas vilka båda funkade väldigt bra länge. En timme var värkarna ändå så kraftiga att jag bad om epidural = himmelriket. Fick vila lite och så tog krystvärkarna över och kort därefter tittade lillkillen ut. En riktig 10-poängs förlossning skulle jag säga. Bebis är stark och frisk :) nu väntar vi bara på att få höra hur det går för er andra :)
Sophies

Oläst inläggav mammamarzipan » 15 dec 2014, 00:15

Grattis till dig/er också Sophies! Vad jättebra att du fick en fin första förlossning. :tummenupp:
mammamarzipan

Oläst inläggav Nikita » 20 dec 2014, 11:39

Grattis mammamarzipan å Sophies!

Igår föddes vår lilla dotter. Hon var bara 48cm och 2755g. Så vi är nu på sjukhuset några dagar och följer upp blodsockret. Men allt ser fint ut hittills.

Förlossningen gick bra. Jag hade bestämt mig för att klara mig utan epidural men höll på att ändra mig då jag haft ganska illa värkar i en timme och inte hade öppnats mera än de 3cm jag var öppen redan på måndag... Värkarna bara tilltog så jag bestämde mig för att ändå ta epidural. Barnmorskan kom och kollade, detta var 50 min efter att hon kollat att jag var 3cm öppen. Då var jag 8cm öppen och hann inte få någon epidural för 5min senare var flickan född. Tom barnmorskan öberraskades av det snabba förloppet. Hon måste hålla handen emot flickans huvud och lät int henne komma ut innan en annan barnmorska kom och hjälpte.
Nikita

Oläst inläggav mamma eva » 20 dec 2014, 16:01

Grattis till er alla som fött era små från mig med och ni som ännu väntar lycka till :love: :love: :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav lulu75 » 21 dec 2014, 22:06

Tittar in från januari 2015-tråden för att säga grattis till Nikita (och er andra också!) vad roligt att allt gick bra och att babyn ser ut må bra hittills Nikita! :heart: lycka till!
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav lammi » 29 dec 2014, 14:17

Grattis till alla som fått sina små :heart: vårt 3 barn föddes igår klo 10:29 3568g å 49 lång :lipa: slipper trolitvis inoron hem å skriver mera sen för kan inte tåla att skriva med telefonen :nepp:
lammi

Oläst inläggav mammamarzipan » 02 jan 2015, 09:52

Grattis Nikita och Lammi! Och gott nytt år allihopa!

Här är det vardag som gäller. Vänjer oss långsamt med livet som tvåbarnsfamilj. Men jag njuter fortfarande av att ha min kropp tillbaka. Vår tös äter bra och verkar växa så det knakar. Blir roligt att få se hur mycket hon växt sen på första rådgivningsbesöket.

Hoppas ni andra har det bra med era små också!
mammamarzipan

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper