Februari 2015

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Februari 2015

Oläst inläggav apan » 27 dec 2014, 19:41

Idag rotade jag i skrubben o sökte fram alla små bebikläder, otroligt hur små de är :love: !
Blev nästan tårögd då jag kollade på de små gulliga plaggen, tänk att vi ska få en underbar liten bebis snart :kram:
Spjälsängen står redan på plats, bilstolen sökte jag också fram, skötbordet skall ännu skruvas ihop men annars börjar allt vara redo.
Är lite med skräckblandad förtjusning som jag ser på förlossningen :osaker: kan inte fatta att jag ska gå igenom det igen, tänk att man inte lär sej :blink: . Har ett akutsnitt bakom mej men annars har förlossningarna gått bra. Kan ändå inte ens föreställa mej smärtan fast jag fött 3 barn vaginalt utan vet att jag överrumplas av sammandragningarna då de väl sätter igång :osaker:
Nåja, är ju några veckor dit ännu men blir nog tårögd då jag läser om förlossningen i graviditetsböcker o inser att snart ligger jag där, fast man inget hellre vill de sista veckorna än just få sammandragningar :blink:
Tycker nästan att jag fasar mera nu än i tidigare graviditeter men kanske för att man har erfarenhet av så många förlossningar o vet hur sjuttons sjuk man blir. Tur att de ändå är värt allt då man får sin guldklimp i famnen :love:

Nu har jag nog som mål att hinna byta julgardiner o få ut granen o tomtar före jag åker in till bb, o fast jag är SÄKER på att jag föder först 1-2 veckor in i februari så vet man ju aldrig, tänk om de faktiskt denna gång sku komma 2 veckor för tidigt :tumme: eller så int :blink: ! Får väl börja googla efter igångsättnings tips snart :tummenupp:
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav bullan » 31 dec 2014, 09:34

GOTT NYTT ÅR på tråden :clap:
Hoppas julen var rolig o avkopplande för alla.

Här sitter man då, sista dagen på 2014 - jag är idag i vecka 34+0 exakt. Det har varit lite tunga veckor, med sammandragningar osv. Men ännu verkar den lill* hållas inne.
Mannen åker till sjöss på fre och kommer 5.2 så jag hoppas verkligen att bebin hålls kvar ännu i åtminstone 5 v. Vid senaste rådgivningsbesöket kunde hälsovårdaren konstatera att bebin hade svängt sig, men var troligen inte fixerad ännu.
Vi har fått i ordning "bebirummet" äntligen, skötbordet är monterat och sängen likaså. Och på måndag börjar mammaledigheten :tummenupp: Det skall bli så skönt! Har nämligen ännu 2 dagar jobb denna vecka, men SEN :D

Vi har börjat fundera på namn, men har inte riktigt kommit fram till ngt ännu. Har ni namnet på det klara redan?
Nästa vecka tänkte jag börja tvätta babykläder och ställa i ordning :tumme:

Hoppas ni får må bra och att mammaledigheterna börjar närma sig även för er.
Önskar er alla ett super fint nytt år, fylld med babylycka :love:
Bullan
bullan
Silvermedlem

Oläst inläggav apan » 09 jan 2015, 11:08

Ja de närmar sej verkligen med stormsteg nu :clap:
Jag är i vecka 37+2 o börjar vara riktigt led ren. Har jätteont i revbenen o sover dåligt, tungt att röra sej o böja sej....här kommer världens klagvisa :blink:
Samtidigt kan jag följande stund tänka att det där måste jag ju ännu hinna fixa före bebin kommer!
Försöker i alla fall hålla humöret uppe :D fram till beräknat datum för sen vet jag att det blir sååå tunga dagar (veckor :ledsen: ) när beräknat datum passerat o man inte känner av den mista sammandragning o istället ska vara nervig för igångsättning! O alla ringer o undrar om man nu inte fött eller känt av nåt ännu NEEEJ!

Vi har inte bestämt oss för namn ännu men har ett par flick/pojk alternativ som vi bollar med. Då minstingen föddes var namnet bestämt men sen på BB så såg han inte ut så, så vi bytte till alternativ nummer två :blink: så kan de oxå gå!!!
Vi vet ju inte heller om de blir en lillasyster eller lillebror så tycker vi alla är mest pirriga för vilket de blir, o båda är ju lika välkommet :love:

Försöker nog bara ta en dag i taget o "njuta" fast de kan kännas svårt vissa dar. Nu kan man ju med gått samvete slappa framför tvn, läsa böcker, sticka, virka, sitta uppe o se på en film eller ta ett varv på stan o peta på alla söta bebikläder :love: de gör man ju inte sen då bebisen är född!

Må så bra alla, blir ju kul att följas åt de här sista veckorna o JAG hoppas ju att jag inte föder sist av er alla :blink: eftersom jag har beräknat redan 28 januari :)
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav bullan » 12 jan 2015, 20:36

Hejsan!
Det tycks bara vara apan och jag kvar här i februarigruppen. Hoppas ändå att ni andra mår bra :)
Här börjar det bli spänt - 4 veckor kvar. Har haft ganska onda förvärkar (idag inga men jag tar i trä) och det känns minsann jobbigt. Men nu har jag tvättat alla bebikläder, spjälsängen är bäddad och BB väskan packad. Så på något sätt är jag väl redo, tror jag. Det som känns mest jobbigt är att min man inte är hemma. Speciellt på natten då jag har haft ont - fasen man känner sig liten då.
Men jag skall till läkaren på tors så kanske jag får veta mera då. Tycker det har varit ganska glest mellan rådisbesöken den här gången. Kanske det är kommunens sätt att spara men det känns som om man är mera ensam nu än då jag väntade dottern. Hur funkar det hos dig apan? Har du varit ofta till rådgivningen? Jag har gått var 4-6 vecka o inte har det blivit tätare med kontroller fast jag gick in i tredje trimestern.

Nåja blir intressant att höra va läkaren säger. Och så fortsätter jag att hoppas att bebin hålls inne ännu 4v!
Ha det bra i kölden!

Hälsar Bullan
bullan
Silvermedlem

Oläst inläggav apan » 13 jan 2015, 15:52

Hej, jo de verkar bara vara vi kvar här bullan :blink:
Jag håller tummarna för att din gubbe hinner hem före förlossningen sätter igång!!!
Jag har nog oxå förvärkar dagligen, ibland blir bara magen hård o ibland tar dom nog sjukt...men jag är sååå skeptisk så tror inte att nåt är på gång här inte :blink:
Dessutom rullar vår bebis runt ännu o senast var h :heart: n i tvärläge så ska in på koll/vändning till mödrapoli nästa vecka igen.
Men ska bli kul med ultraljud o viktberäkning på bebisen för då e jag redan i v.39 :clap: lite nyfiken e jag oxå på om jag öppnat mej mera, i 36+5 var jag öppen 1cm men livmoderhalsen var oförändrad o 3cm. Fick order om att genast fara in till förlossningen om jag får värkar för då hinner dom förhoppningsvis vända bebisen om den inte ligger med huvudet neråt.Jag har varit på koll till rådgivningen varje el varannan vecka nu men de är pga graviditetsdiabetes som jag gått så ofta annars e de
nog lika sällan som du går bullan.
Nåja, en dag i taget inte länge kvar nu :tumme:
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav Leelan » 20 jan 2015, 23:22

Hej Bullan och Apan!

Det blev lite längre paus här än jag tänkt mig, det har varit så mycket sjukhusbesök och saker att göra över jul och nyår att jag knappt hunnit med, och nu närmar sig februari redan med stormsteg. Idag har jag vecka 35+6. Vi har ju sedan vecka 20 sprungit på extra ultraljud stup i kvarten på grund av att babyns fot är sned och kommer att kräva åtgärder efter födseln. Vi har nu träffat barnkirurgen och fått en hel del information om kommande gipsningar av benet och förlängning av hälsenan och behandling med skenor efter det. Det känns nog som en hel del att smälta, men jag tror att det kommer att gå bra. Kirurgen lugnade oss och försäkrade oss om att dom nog skall få foten i skick. :tumme:

Jag har dessutom en ärftlig gen som gör att jag lätt får blodproppar, så i vecka 29 fick jag börja sticka en blodförtunnande spruta i magen på mig själv varje dag, och jag har nu hållit på med det sedan dess. I början gick det relativt lätt, men det börjar nog vara ganska svårt att hitta något bra ställe på magen att sticka sprutan då magen börjar vara ganska stor och hård. Jag ska hålla på med det här ända till förlossningen och sedan ännu efter det i sex veckor. Medlet som jag sprutar in kan svida något otroligt, och jag får fula blåmärken magen full, men vad gör man inte för sin lilla baby? Jag oroar mig nog lite för hur det ska gå att sticka i en fullgången mage då det nu i vecka 36 redan är svårt.

I början av december hamnade jag dessutom in på sjukhus med svåra smärtor i övre delen av buken. Först misstänkte dom havandeskapsförgiftning, men mina blodvärden stämde inte riktigt överens med det, så jag fick fara på ultraljud av buken och där såg dom att min gallblåsa var full av små gallstenar och att den dessutom såg inflammerad ut. Några omgångar iv-antibiotika senare fick jag som tur komma hem med medicin och en tid för operation för att ta bort gallblåsan efter att babyn är född.

I samband med ett av ultraljuden märkte läkaren också att vår baby växer dåligt och är ganska liten, så nu springer vi på ultraljud på sjukhuset varannan vecka för att kolla både foten och babyns storlek. Hittills har babyn ändå vuxit helt lineärt på sin egen kurva, så dom är inte alltför oroliga. Men på grund av gallan har jag också svårt att äta fet mat eller ordentliga portioner, så för tillfället ligger min vikt bara på +3 kg sedan inskrivningen och om jag försöker äta för att gå upp i vikt får jag ont i buken och måste ta medicin. Så det blir mest knäckebröd och sallad och annat som nog babyn tyvärr inte blir så stor av.

Så trots att jag i princip mått som en prinsessa med att vara gravid, så börjar jag nog få lite jobbigt med alla extra komplikationer och sjukhusbesök och gallsmärtor. Jag har inte haft jobb sedan mitten av december, och det har nog varit skönt. Officiellt började min mammaledighet 14.1, så nu får jag vila hela dagarna med gott samvete. :blink:

Namn håller vi på och bråkar om för fullt. =) Det är ju otroligt svårt att fatta ett sådant beslut. Vi har flicknamn färdigt, men vi behöver pojknamn också, och det är svårare än jag trodde.

Efter nyår har jag också börjat tvätta babykläder och fixa allt färdigt för babyn. Det är så fint att se alla dom pyttesmå kläderna och vika in dom i skåpet. Någon BB-väska har jag inte packat ännu, men jag har ju fyra veckor kvar till beräknat datum, så jag hinner nog. Hoppas jag. :lipa:
Leelan

Oläst inläggav apan » 21 jan 2015, 05:58

Nej vad du har haft det jobbigt Leelan :osaker: , känns nog som småpotatis för mej att klaga om graviditetsdiabetes, insulin o kolhydratfri kost då jag läser vad du får kämpa med! Försök orka, e ju inte länge kvar o så får ni er bebis :love: !

Själv var jag till mödrapoli på koll igår pga diabetesen, bebisen låg i tvärläge så de blev genast vändning (har ju vecka 39+0 nu). Det gick helt bra o läkaren skulle helst ha fört mej till förlossningssalen genast men jag var så omogen så hon var rädd att de blir en uuutdragen förlossning, plus att jag jamsade att jag måst hem eftersom vår minsting fyllde år igår o bara väntade på sitt kalas som vi sku ha på kvällen så inte sjutton sku ju jag kunna föda då :blink: !!!
Nåja, fick "nådetid" till tisdan nästa vecka o då blir det igångsättning, dagen före beräknat, så blir en januari bebis trots allt då :blink: . Dessutom ville läkaren att jag skulle komma in redan tidigare om jag känner att bebisen vänder sej fel igen o jag tror att den vände sej igår kväll o ligger på sidan nu igen :hm:
Men de lär ju inte vara mera moget idag o jag har blivit jätte nervig,pirrig, orolig inför igångsättningen o förlossningen :ledsen:
Får väl ringa dit o höra mej för, de kan ju hända att bebisen vänder sej rätt väg själv oxå eftersom den fortfarande snurrar runt.

Nåja, jag är verkligen på SLUTRAKAN :tumme: o får väl lov att packa BB väskan nu :tummenupp: !!! Känns ändå overkligt o just nu vill jag nog bara gå o gömma mej för o slippa igångsättningen o allt vad de innebär!

Kämpa på ni andra oxå, snart har vi våra :heart:
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav Leelan » 21 jan 2015, 22:03

Nej men vad säger du, igångsättning redan nästa vecka? Du som var helt säker på att gå över tiden. =) Du får nog snällt tänka om nu och packa den där BB-väskan. Tur att du fick komma hem igår ännu, det skulle nog vara en ganska stor chock att fara på kontroll och sedan sättas igår där och då. Tänk att bebisen är så rörlig ännu. Här har den legat med huvudet neråt i flera veckor redan.

En kolhydratfri diet låter inte alls någo roligare än en gallstensvänlig diet. :swoon: Som tur är det ändå övergående. Jag borde kunna äta som vanligt igen efter operationen. Lite orolig är jag förstås för en operation bara ett par månader efter förlossningen, men jag har förstått att det är en okomplicerad operation att ta bort gallblåsan, och att det görs dagskirurgiskt och skall inte ens påverka amningen. Däremot får man inte lyfta något på en vecka eller två, så min man får bestämt ta ut en semestervecka och hjälpa till hemma.

Vad spännande att det är så nära nu, speciellt för dig, Apan! Här blir det förlossningssättsbedömning imorgon. Hoppas vi får goda nyheter där. :nicka:
Leelan

Oläst inläggav bullan » 22 jan 2015, 18:11

Nämen herredumilde så det händer saker!! Leelan - oj vilken höst! Mina små problem med foglossning, förvärkar och sockerbelastning känns ju helt banala. Hoppas att allt reder sig med babyn och dig!
Apan - igångsättning?!?! Huhu :) så spännande! Det blev plötsligt action här på tråden.

Jag gick in i vecka 38 igår. Mina förvärkar har inte varit så kraftiga vilket känns skönt. Var till läkaren förra veckan o han menade att inget är på gång. Annars va han ganska tarvlig den där läkaren - han hittade inget hjärtljud fast han undersökte med doppler OCH ultraljud!! Höll ju på att få nervsammanbrott. :curse:
Inte kunde han heller estimera storleken på babyn. Så det va nu helt plus minus noll att vara på det där läkarbesöket.

Men goda nyheter är att min man kommer hem tidigare än planerat. Och det känns superskönt just nu :clap:
Lycka till nu båda två och uppdatera då ni kan så jag vet vad som händer :tumme:

Hälsar Bullan
bullan
Silvermedlem

Oläst inläggav Nikita » 22 jan 2015, 18:47

Hej!

Tittar in från januaritråden (eller kanske december eftersom min dotter föddes ren i v37+3, så det blev en decemberbaby) och bara måste få kommentera litet. Ni har ju full action på tråden :tumme: !

Vilken tur att det inte blev igångsättning direkt apan - då hade ju två av sina barn fått samma födelsedag (inte för att det på riktigt gör något, men barn brukar ju tycka om att sin egna dag).

Inga hjärtljud bullan!!! På ultraljud!!! Det kan väl int riktigt va bra. Förmodar att du känner rörelser eller att ljuden till sist hittades, för annars måste de ju göra nåt.

Jag opererades för gallstenar (alltså gallblåsan bort) riktigt i början av graviditeten (tre dagar innan beräknas mens, så visste int att ja va gravid - dom hade nog int opererat i såna fall). Jag är sååå glad över att jag hann få bort blåsan innan graviditeten, för stenarna tenderar att bli värre under graviditet och jag hade sååå ont. Men operationen insig är inget att va stressad över. Den va snabb å simpel och jag kunde röra mig hur bra som helst direkt. Litet fick jag kolla att tre-åringen int sparka mig i magen under natten då hon kom och sov bredvid mig och några dagar var det litet trögare att stiga upp snabbt, men jag tror nog int det blir ett problem Leelan. Lycka till!
Nikita

Oläst inläggav bullan » 22 jan 2015, 22:25

Jamen jooo visst hittade han sen hjärtljudet - tack o lov, förlåt att jag utelämnade den detaljen.
Men nervös blev han, händerna bara skakade på honom. Jag fick sen lugna ner honom för jag kände att bebin rörde på sig. Men visst blev jag själv i ett skede lite småstressad. Man tycker ju att en läkare skall kunna hitt hjärtljudet med endera doppler eller ultraljudsmaskinen.
Det sparkas för fullt här dag som natt :tummenupp: och det är ju tur det! Lite kämpa ännu - snart är vi i mål :clap:
Bullan :)
bullan
Silvermedlem

Oläst inläggav Leelan » 22 jan 2015, 22:28

Inget hjärtljud?? Nej fy vad hemskt! Jag skulle nog få panik där. Ibland när jag tycker att babyn har varit stilla för länge så puffar jag på magen tills den vaknar och puffar tillbaka, bara för att vara säker. :lipa:

Vad skönt Bullan att du får mannen hem tidigare än planerat. Min man har varit i Stockholm ett par dagar, och jag märker att jag helst skulle ha honom hemma precis hela tiden, det känns inte alls lika bra att vara ensam nu som det brukar göra. Jag som brukar njuta av att vara ensam när han är borta på jobbresor.

Nikita, vad skönt att höra att gallblåseoperationen inte är någon stor grej! :tumme: Operationen är bokad två månader efter beräknat datum, så vi har tid att hitta rutinen med babyn före det. Hur är det, kan du äta som normalt nu utan gallblåsa? Jag får problem så fort jag äter lite väl fet mat, och även om jag äter ”bra” mat så kan jag inte äta några stora portioner, utan får småäta precis hela tiden för att bli mätt utan smärta.

Här var vi på det 11:e ultraljuden för graviditeten idag. Babyn väger nu 2,3 kg i vecka 36+1. Om den fortsätter växa i samma takt så väger den ganska jämnt 3 kg på den beräknade dagen, vilket ju är helt normalt, så läkaren var inte orolig. Vi ska ändå på ännu en kontroll om två veckor för säkerhets skull. Läkaren körde dessutom upp hela näven ända upp till armbågen mellan benen på mig, kändes det som, och klämde runt och kom fram till att här skall det nog rymmas ut en baby. Det är ju otroligt vad man tycker att är helt okej när man är gravid. =)

”Får jag sticka upp armen i snippan på dig?”

”Ja men visst, kör på du.” :lol:
Leelan

Oläst inläggav apan » 23 jan 2015, 17:40

Ha haaa Leelan :D känns faktiskt lite sådär :blink: Har oxå lite känslan av att man ligger o sprätar med benen i luften...o e de ännu någon som vill komma o rota o se!

För mej har värsta chocken om igångsättning lagt sej...var ju sååå säker på att gå över tiden, vilket jag i och för sej säkert skulle göra om de inte sku bli igångsättning redan nu pga diabetes o jätterörlig bebis! Vill ju helst att förlossningen kommer igång av sej själv men vill ogärna gå o vara nervig i två veckor efter beräknat o fundera på hur bebisen ligger o sen troligtvis ändå bli igångsatt. Känns ändå konstigt att veta att vår bebis kommer på tisdag el onsdag nästa vecka o jag lär ju vara ett nervvrak natten före o knappt kunna sova alls :osaker:
Har dessutom varit med om igångsättning som blivit väldigt utdraget med mycket värkar som slutat i akut snitt, o igångsättning som kommit igång bra o gått relativt fort så visst e jag nervös för hur det ska gå nu...
Bebisen borde iaf vara "färdig" o viktberäkningen som gjordes 36+6 visade 2800-2900g o beräkningen nu i v.38+6 visade 3500g o därför känns de oxå skönt att slippa gå över 2 veckor för då sku bebisen nog vara långt över 4kg kan jag tro.

Nåja, håller tummar o tår för oss allihopa nu då :tumme: vi har några spännande veckor framför oss :blink:
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav Kuddan » 23 jan 2015, 23:50

Hej! :)
Ja har beräknat 2.3, dvs idag 34+4, men eftersom första barnet föddes en vecka tidigare o marstråden int är aktiv så hoppar ja in här. Har haft en sjuk sammandragning för en vecka sen, ofta ilar/bränner det nere i livmodern lite som menssmärta.
Magen spänner o känns som att den har sjunkit neråt, babyn sparkar hårt på revbenen o trycker me huvudet mot urinblåsan.
Blir lätt svimfärdig av att sitta länge, ex. när ja kör bil. Höll på att svimma idag på motorvägen, fick stanna på sidan o stiga ur bilen, som tur var ja inte ensam i bilen, så nu försöker ja att inte köra så ofta, om ja inte måst!
Annors njuter ja hemma på dagarna me min 2 åriga dotter som just har kommit in i värsta trotsåldern :tummenupp: :heart:
Kuddan

Oläst inläggav Nikita » 24 jan 2015, 20:52

Hej Leelan!

Jag kan nog äta precis vad som helst nu. En bekant som opererade bort gallblåsan sade att det tog ett halv år att vänja sig, men att han sedan kunde är precis allt. Någon annan har berättat att hen inte in äta äpplen mera, trots operation. Det enda jag märkte efter operationen var att jag inte kunde äta så mycket på en gång utan hellre flera små portioner varje dag, vilket ju är hälsosamt. Men också det gick över på ett par månader. Sedan var det som före jag fick problem med gallblåsan. Det är ändå mindre än ett år sedan min operation, så minns tydligt mina smärtor och hur det var varje gång jag åt litet ohälsosammare eller fel mat. Till sist hade det inte ens någon betydelse vad jag åt, stenarna bildades ändå. Tycker synd om dej som haft detta under graviditeten då man annars int heller är i topskick. Men snart är det över. Kämpa på!

Styrkekramar till er alla som snart ska föda!
Nikita

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper