September 2015

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

September 2015

Oläst inläggav anonym » 30 dec 2014, 22:09

Såg ingen ny tråd för oss som plussat nu över jul, så jag tar modet till mig och startar. Håller mig anonym tills vidare.

Till saken hör att vi har en dotter som fyller 2 år om ngr månader och som vi äntligen fick efter flera år av barnlöshet och tunga IVF behandlingar. Nu har jag, till vår ytterst stora förvåning och glädje, lyckats bli spontant gravid! :heart: Hände också tidigare i år, men då varade lyckan i 3 dagar, så började jag blöda. Så jag tar det ytterst försiktigt nu, för jag vill verkligen inte ta ut någonting i förskott. Blev bara så ivrig och kunde inte hålla mig från att starta en tråd! Idag (BIM +4) var jag på ett ultra för att få kontrollerat att där faktiskt är någonting. Vilket det var, liten prick på ett riktigt bra ställe och med synbart blodflöde i :heart:
Enligt uträknare på nätet skulle datumet bli 03.09.15. Men som sagt, jag tar det väldigt lugnt och försiktigt ännu i detta skede. Hoppas några andra också vågar joina tråden! :)

Hälsningar "Blygisen"
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: September 2015

Oläst inläggav anonym » 15 jan 2015, 19:52

Ingen annan som vill hänga på? :blink:

Fick i början på veckan konstaterat att det finns ett litet tickande hjärta i magen, kändes som en otrolig lättnad, samtidigt som jag inte ändå vågar ta ut för mycket. :heart: Idag v. 6+5.

"Blygisen"
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav anonym » 26 jan 2015, 14:19

Ensamt i tråden, ingen annan som vågat hoppa på ännu? :) Själv beställde jag tid till rådisen idag för inskrivning! Borde idag vara på v. 8+2. :heart:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav mamma eva » 27 jan 2015, 06:28

Skriv på nytt fruD så får du ditt inlägg godkänt måste ha gjort ett misstag mvh mamma eva moderator som ber om ursäkt !
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav fruD » 27 jan 2015, 20:15

Nåja vi provar väl pånytt då! :D Ska se om jag kommer ihåg allt ja skrev...

Ja här alltså också en som hoppas bli septembermamma! Mycket tidigt ute ännu, 5+3 idag och BF enligt mensen 26.9.2015. I bagaget har vi ett missfall, eller MA, i höstas och nu hoppas vi förstås att det ska gå vägen den här gången. Har PCO och båda graviditeterna har kommit till mha Clomifen.

Nervositeten finns ju där men vill också glädjas över den här nya graviditeten. Ultraljud har vi bokat till vecka 8, känns långt borta men dagarna går snabbt. Har mått rätt bra tycker jag. Svaga stunder ibland och "mensvärk" mellan varven.

Grattis till spontana graviditeten Blygisen! :)
fruD

Oläst inläggav ugglemor » 28 jan 2015, 15:16

Hej,
hoppar in i tråden. Har en pojke på snart 8månader och testet visade positivt för några veckor sedan. Bf 7.9 om allt går bra. Vågar int hoppas så mycket men önskar att allt går bra. Jag mår dåligt hela tiden, spyr inte men känner mig svag. Äter som en häst och får int fast mina egna jeans mera. Nästa tisdag den 3.2 har jag inskrivning på rådgivningen. Så sen vet vi mera.
Härligt att vara gravid och vänta på att magen växer.
från Borgå bor nu i Raseborg.
Första barnet 6/14
ugglemor

Oläst inläggav anonym » 01 feb 2015, 09:50

Roligt med sällskap i tråden, grattis till er ugglemor och fruD! :)

Själv är jag idag på v. 9+1 (enl. egna beräkningar) och nästa vecka är det inskrivning på rådisen. Känns fortfarande helt ofattbart. :) Hittills har jag mått helt bra, kanske känt av litet mera illamående denna gång än förra gången, men det har mest varit tillfälliga "attacker". Hungrig och uppsvälld i magen dock, haft problem med hård mage osv. Ställde mig nyss på vågen och vikten hade inte ändrats, varken uppåt el. neråt, så hittills har det varit precis som vid förra graviditeten.

När jag väntade dottern så köpte jag en Angel Sounds doppler, som vi tyckte var riktigt bra. Jag tror jag testade den första gången då där precis efter inskrivningen (där kring v. 9-10) och hittade hjärtljuden direkt. Så här om kvällen kunde jag inte hålla mig, utan testade. Och visst hittade jag hjärtljuden! :love: Tydliga och snabba. Lyssnade inte så länge, jag o. mannen lyssnade igår också så han fick höra. Blev samtidigt förvånad att det hördes så bra, så pass tidigt ändå. Men samtidigt är det en enorm lättnad för mig att veta, att där faktiskt tickar ett litet hjärta. :heart:

Blygisen
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav anonym » 09 feb 2015, 20:59

Idag har jag nu varit på inskrivning! 10+1 idag och bf blev 5.9. :) Hur går det för er andra? Själv är jag trött och nästan konstant hungrig. :wink: Jobbigt på arbetet ibland när man inte har tid att gå och äta ngt.

Hälsningar Blygisen
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav ugglemor » 15 feb 2015, 19:52

Hejsan
Nu är jag i vecka 10+6. Det är nog stor skillnad på första graviditeten och den här, med första barnet räknade jag dagar och hade alla typiska symptom. Nu är jag glad om jag vet alls vilken vecka jag är i och symptom har jag nog om jag funderar men det hinner man inte med när jag har vår son på 8månader att sköta om. Ibland funderar jag på ifall det alls finns något i magen. Den 25 har jag rådgivningsläkare så då gör hon en inre undersökning för att känna ifall livmodern växt något. Och den 6.3 har vi första ultran. Har ni andra föresten tagit alla prov och allt som man kan för att ta reda på ifall barnet är friskt? Jag lämnade urinprov och blodprov förra veckan. Och skall nog på sockerbelastnings test i vecka 16. (Förra graviditeten hade jag första värdet högt så det klassades som graviditets diabetes.) hoppas värden håller sig bra denna graviditet. Jag har en sockermätare hemma som jag kan använda för att hålla reda på mina blodsockervärden.
Det blev mycket text, men kände att jag måste skriva av mig lite.
Föresten har ni berättat åt släkt och vänner redan? Eller när tänkte ni göra det? Vi har sagt åt de närmaste vännerna men våra föräldrar vet inte ännu. Efter första ultran berättar vi, då vi vet att allt är ok.
Första barnet 6/14
ugglemor

Oläst inläggav anonym » 17 feb 2015, 20:10

ugglemor skrev:Det är nog stor skillnad på första graviditeten och den här, med första barnet räknade jag dagar och hade alla typiska symptom. Nu är jag glad om jag vet alls vilken vecka jag är i och symptom har jag nog om jag funderar men det hinner man inte med när jag har vår son på 8månader att sköta om. Ibland funderar jag på ifall det alls finns något i magen.

Håller med ugglemor, precis så är det för mig också. Speciellt när vi blev gravida m.h.a. IVF/ICSI och man var hela tiden så rädd för att allting skulle gå på tok. Nu hinner jag inte känna efter alls på samma vis, då man har barn att ta hand om. Jag funderar också på om där faktiskt är något mera i min mage (även om jag inte får fast knappen i någon utav mina vanliga jeans längre), men jag stillar min oro med att lyssna några sekunder med dopplern. :) Senast ikväll faktiskt.

Vi har heller inte berättat åt någon i familjen ännu. Jag har dåligt samvete nästan varje gång jag pratar med ngn utav mina föräldrar, när de inget vet ännu. Kallelse till ultra kommer nog vilken dag som helst, eftersom det är över en vecka sedan inskrivning och jag är nu i v. 11+3. Men efter ultran berättar vi åt våra föräldrar, så har vi tänkt iallafall. Reaktionen är ju den man funderar på, men jag hoppas på att alla skall bli glada. :) Fosterscreenings blodproven har jag varit på samt lämnat in urinprov. Sedan skall jag och lämna in sköldkörtelprov också.

Jobbet sedan är en annan 5:a, när man måste börja berätta ngt där.. tror inte jag kan dölja magen allt för länge till.. :blink: Hur har ni det andra med tröttheten och känningar av att det drar i ligamenten nere i magen? Jag är nog jätte trött av mig.. men mitt Hb var superbra på inskrivningen, så det är inte det. Hoppas att det skulle vända snart, så jag börjar orka med vardagen igen. Ligamenten har jag börjat känna mera utav, när jag skall upp från sängen el. soffan.

Hälsn. Blygisen
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav ugglemor » 21 feb 2015, 22:30

Vi har också en doppler men har inte lyckats hitta något ljud ännu därför går vi bara och väntar på läkare den 25 och ultra den 6. Hoppas hoppas hoppas.

Jag har också lite dåligt samvete av att hålla det hemligt. Vi skall imorgon träffa mannens släkt och jag är ju i vecka 11+6 så det är relativt långt, men vi vill inte säga något innan vi får veta säkert. På onsdag blir de läkare.

Som jag förresten inte ser fram emot alls. Jag kommer inte överens med vår rådgivningsläkare alls. Vi är så olika personligheter. Så jag hoppas på en snabb undersökning och att hon hittar hjärtljuden och så är jag nöjd.

Nu är man inne i en sån period att det inte händer något, känns det som. Magen syns inte, jag har inta symptom och inte känns det som om man är gravid heller. Om en månad borde det bli bättre, då kanske man känner sparkar redan och magen borde synnas bättre då.
Första barnet 6/14
ugglemor

Oläst inläggav ugglemor » 26 feb 2015, 11:33

hejsan,
nu har jag då varit på läkargranskningen. Allt var bra, hon kände och tyckte nog att livmoderna hade växt och så lyssnade hon efter hjärtljuden men hittade inga. frågade om hälsovårdaren kunde komma in och pröva om hon hittar dem och genast då hon lade staven på magen så kom hjärtljuden fram. :) är så glad över att jag nu vet att något i allafall lever i mig och att jag inte har inbillat mig allt. nästa fredag den 6.3 har vi ultra så då får vi träffa den lille.
hur går det för er andra? allt bra hoppas jag?
Första barnet 6/14
ugglemor

Oläst inläggav anonym » 28 feb 2015, 14:35

Vad skönt att ni fick höra hjärtljuden, ugglemor! Bara att vänta på ultrat nu då :)

För litet över 1 vecka sedan var jag på 12 veckors ultrat (då v. 11+5). Jag var inte så nervös före, hann väl knappt bli, när kallelsen kom i posten 2 dgr före.. Allting var till all lycka som det skulle och på skärmen kom fram den allra sötaste lilla krabat :love: Sparkade med benen och viftade på med armarna! Måtten motsvarade v. 12+3, så 5 dgr mera, precis som med dottern. :) Nacksvullnaden helt normal och så även fosterscreeningsblodprovet. Här hos oss har det ändrats, så ingen läkarkontroll här förrän i v. 18 ungf. Med dottern hade jag nog kontroll i v. 12.

Strukturultrat blev inbokat till mitten/slutet på April. Idag har jag v. 13+0 och mår fortsättningsvis bra. Blir snabbt svag om jag inte äter i tid, men vi ska hoppas det börjar ge med sig snart. Vikten hållit sig fortsättningsvis på samma. Berättade åt respektive föräldrar efter ultraljudet, som nog allt blev lite chockade tror jag. Ingen hade väl förväntat sig att det skulle gå , för oss..

Har ni andra berättat åt era familjer o. vänner? På jobbet har jag inte sagt någonting ännu, ej heller åt vänner. Vännerna är väl de nästa "i kö". :)

Blygisen
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav ugglemor » 06 mar 2015, 20:53

Hej
Var på första ultrat idag och fick se vår lilla krabat. 2ben, 2armar, en kropp och ett huvud, allt bra. Dock lite mindre än vad vi räknat ut först så beräknade datumet blev 12.9 och har idag alltså 12+6. Vi berättade åt min mans mamma och skall berätta åt min mamma imorgon. Bokade inte nästa ultra ännu men det blir till slutet av april eller början på maj, måste kolla hur min man är hemma så att han kan komma med.
Första barnet 6/14
ugglemor

Oläst inläggav ugglemor » 17 mar 2015, 21:34

Nu har vi berättat för våra föräldrar. Dom blev ju alla glad såklart. Sen ha jag mäta blodsockret hemma lite förra veckan och dom va en aning höga. Så jag bokade in en sockerbelastning tills i morsse, och fastevärdet var högt. Så nu har jag då graviditetsdiabetes (igen). Blä säger jag, jag orkar inte fundera på vad jag äter eller inte. Men det måste jag annars kan det bli insulin också å de vill ja ju inte. Har också bokat nästa ultra som blir den 28.4 väntar med spänning på kön och storlek på babyn.
Hur mår ni andra? Hoppas bättre än mig för tillfället.
Första barnet 6/14
ugglemor

Nästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper