December 2015

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: December 2015

Oläst inläggav Plutten2015 » 23 sep 2015, 07:37

Sitter nu på sockerbelastningen med en vild pojke i magen. Den där drickan smakade ju hallon saft, är mera rädd för att bli stucken ännu två gånger :scared:
Jag vet inte om det är för att lillen växer, och jag känner honom bättre, men känns som att han de senaste dagarna inte sovit alls lika mycket som förut. Eller kanske det är för att jag varit ledig och har tid att känna efter. Livlig är han iallafall :tummenupp:
Plutten2015

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Miu-Mau » 24 sep 2015, 13:12

Hade andra sockerbelastningen förra veckan och allt var fortsättningsvis bra. Idag borde jag vara 29+0 - inte sååå länge kvar med andra ord :tumme:

Tack och lov får jag sova ganska bra på nätterna även om jag har svårt att somna om ifall jag vaknar. Med det jobbiga är att jag har varmt och sparkar bort täcket och istället får kramp då musklerna blir kalla. Suck! Alltid e det något.

Beibin är vild varje morgon och kväll då jag vaknar/lägger mig, men annars sköter hon sig riktigt bra. Ser dock framför mig att vi får en riktig vilda bebin som blir pappas ögonsten. För tillfället kämpar vi också med storabror som har stor kris med egen vilja... Tja, glad att de inte är två ännu, för att uttrycka det milt. :curse:
Miu-Mau
Silvermedlem

Oläst inläggav Plutten2015 » 25 sep 2015, 09:23

Vad bra att din sockerbelastning inte visade nånting. Jag fick svaret på min igår och det visade sig att de två sista värden var avvikande. Så skall idag till rådgivningen och få mera information.

Suck! Känns som att jag råkar ut för allt medan alla bekantas graviditeter går hur bra som helst. Nå, man skall inte klaga, pojken i magen mår ju bra och förhoppningsvis blir han inte påverkad av det här.
Plutten2015

Oläst inläggav Miu-Mau » 25 sep 2015, 12:22

Usch va jobbigt, Plutten2015. Som om det inte tar tillräckligt med krafter att vara gravid ändå...

Fick höra av en bekant, som också påstods ha "avvikande värden" och fick diagnosen graviditetsdiabetes, att så inte alls var fallet. Hon bara hade en tendens att äta lite mat överhuvudtaget på kvällen, och då hon sen fick sockerdrickan så sköt värdena i höjden.

Å andra sidan, tänk vilken tur vi har här i Finland med sånhär service, så vi inte behöver oroa oss på samma sätt för barnets hälsa ifall det fans diabetesrisk!
Miu-Mau
Silvermedlem

Oläst inläggav Plutten2015 » 25 sep 2015, 21:28

Idag då jag testat blodsockret så har det legat mellan 4.0 och 5.6, så inte alls högt utan mera nästan lågt. Känns konstigt att det skulle gå såhär enkelt om jag faktiskt har grav.diabetes.
Har nämligen hört om några andra som också fått diagnosen men sedan inte ändå haft det. Men det är ju iofs en diagnos som inte på något sätt skadar bebben även om det inte skulle stämma. Och ännu kan ju mitt blodsocker börja bråka, men idag har det inte varit något problem.

Men jo, visst har vi tur som bor i Finland och blir kollade :tumme:
Plutten2015

Oläst inläggav Tove Ø » 30 sep 2015, 18:02

Testar kommentarfunktionen...
The Mama på mammapappa.com http://www.mammapappa.com/om/vem/
Användarvisningsbild
Tove Ø
Direktör
Direktör

Oläst inläggav Litenlejonflicka » 12 okt 2015, 10:19

Hej på er alla! "Österbottningen" här!

Har av någon anledning inte kunnat skriva inlägg på en lång tid, hoppas det fungerar nu!

Jag har inte varit aktiv här - eller någon annan stans heller för den delen, eftersom jag mått jättedåligt under hela graviditeten. Nu har det då äntligen vänt och jag njuter av semestern! Ska sedan jobba en vecka innan mammaledigheten börjar.

Jag är nu i vecka 30 och hade tänkt skicka iväg det där elektroniska frågeformuläret, men har förstås slarvat bort adressen (vaddå gravidhjärna...). Kan någon hjälpa mig, var finns den?

Hoppas ni alla mår bra och att ni haft ett skönt veckoslut!
mamma till A född sept 2008
Litenlejonflicka

Oläst inläggav Miu-Mau » 20 okt 2015, 12:14

Hejs! Vecka 33 och 2 veckor till på jobbet. Skulle nog inte orka en enda dag mer egentligen, men... Tycker att allt värker och fattar inte hur min mage skall kunna bli store utan att spricka (lite överdrivet, men känner mig jätte stor ren). Därtill fick jag förra veckan slopa ryggsovande, då jag vaknade mitt i natten med huvudvärk. Att bara sova på sidan gör att den ena höften efter den andra värker. Ska bli skönt med mamma ledigt och lite tid att förhoppningsvis få fara o simma och I lugn och ro röra på mig! :kaffe: Märker att kroppen mår bättre av lagom motion än ingen alls.

På senaste rådgivningsbesök (v. 31?) hade babyn inte ännu svängt sig, så skall på en extra kontroll i vecka 35 för att kola det. Bara av rådgivningstant dock.

Hur e det med er andra?

Litenlejonflicka, vilket frågeformulär syftar du på?
Miu-Mau
Silvermedlem

Oläst inläggav Plutten2015 » 21 okt 2015, 12:05

Här är det vecka 30+5.
Jag blev ledig igår, har nu vintersemester och 27.10 börjar mammaledigheten. Valde att börja 50 dagar före beräknade.

Var på fredagen till rdg och hon sa att bebisen ligger med huvudet neråt. Spännande :tumme:

Min graviditetsdiabetes håller sig i styr. Har ätit som vanligt och aldrig fått höga värden och det är skönt, så behöver jag inte stressa över det iallafall.

Känns fortfarande väldigt overkligt att det faktiskt skall komma en bebis. När börjar man förstå att det är sant? :)
Plutten2015

Oläst inläggav Miu-Mau » 26 okt 2015, 13:52

Ojojoj, 33+3 idag!? T.o.m. mina kolleger har börjat kommentera att min mage är stor :scared:

Har ni simmat i simhall på sistone? Jag tänkte passa på direkt jag blir mammaledig nästa torsdag, och skall försöka gå två gånger i veckan, men hur stor är risken för infektion och hur länge "vågar" man hålla på? Skall ha läkargranskning på morgonen då jag blivit mammaledig, så kan visserligen fråga då också...
Miu-Mau
Silvermedlem

Oläst inläggav IochE » 01 nov 2015, 07:41

Jag har varit hemskt inaktiv en tid. Har haft fullt upp med att klara jobb, familj och graviditet. Nu är det hur som helst vecka 33. Det närmar sig! Inte länge kvar att jobba heller. Ska bli skönt att småningom få fokusera helt på det som komma ska. Hur har ni andra tänkt kring ytterkläder åt de små? Storasyster är född på sommaren, så det här är ett nytt problem för mej. Mammalådans halare är säkert allt för stor, så en halare antar jag borde köpas. Men hur har ni tänkt kring klädsel i bilstol o vagn?

Miu-Mau: min mage är igen liten (fast jag känner mej enorm), så jag får höra helt motsatta kommentarer. Inte roligt det heller. Man är ju rätt känslig.
IochE

Oläst inläggav Plutten2015 » 02 nov 2015, 10:57

Jag har varit ledig nu 2 veckor, började mammaledigheten så snabbt man kunde. Skönt att få vara bara med sig själv och hundarna och ta allt i egen takt och förbereda sig inför kommande.
Jag har också funderat mycket på ytterkläder. Fick en varm sovpåse av min lillasyster, den tänkte jag använda i vagnen. Sedan har jag fått en 56ans halare och en påse som man kan ha i bilstolen. Men man får väl se hur kallt det blir och försöka anpassa sig. Min man sa att det skall bli jätte kallt i början av nästa år, så vi sitter väl mest inne med lillen i början.

Jag mår annars bra, men jag orkar ju inte alls gå på promenad med hundarna mera. Har 3 hundar och tar ut dem en och en och går väldigt sakta och orkar kanske bara en kilometer innan det börjar kännas alldeles för tungt.

Miu-Mau: Vad jag har förstått så får man väl nog simma så länge man inte är öppen? Men kanske du redan frågade på läkargranskningen :)

Jag får hela tiden frågan om när jag skall föda, och folk blir förvånade då de får veta att det nog ännu är nästan två månader kvar :D
Plutten2015

Oläst inläggav Miu-Mau » 04 nov 2015, 10:51

Jeee - sista dagen på jobb idag! Imorgon sen läkargranskning och en lååång lista med massor av saker som jag borde börja ta mig an...
Miu-Mau
Silvermedlem

Oläst inläggav Miu-Mau » 24 nov 2015, 12:01

Örk! 37+5 idag och jag är sen en vecka förkyld. Igår var jag till läkaren då jag fick andnöd flera gånger på natten. Jätte obehagligt! Har nu en veckas antibiotikakur och känner mig bättre ren efter två piller :tummenupp: Påverkar detta månne möjligheten att få ge placentablod?

Hur är det med er andra? Det är inte länge kvar mer :clap: Då jag senast var till rådgivningen var allt bra och babyn rätt svängd, men inte ännu fixerad. Kan alltså ta ett tag. Hoppas bara att det inte går över tiden, senast 6.12. tycker jag :love:
Miu-Mau
Silvermedlem

Oläst inläggav Plutten2015 » 29 nov 2015, 12:51

Jag har idag 36+2.
Hade läkargranskning för ungefär en vecka sedan, babyn har varit med huvudet nedåt nog redan en tid, och var fortfarande det, men inte fixerad ännu,och var ännu högt uppe. Livmodermunnen var inte öppen men mjuk och livmoderhalsen var 2-1.5cm. Vet inte om jag fick alla termer rätt :lol:
Men babyn mår bra, på fredagen kändes det som att han kanske flyttat sig lite neråt. Vi får se vad hon säger på rådgivningen på onsdagen :)
Själv har jag lite svårt att sova då alla positioner blir obekväma efter en stund, men sover sedan på dagen en stund istället. Har gått upp 17kg, men det känns inte nånstans egentligen :lol: Och annars mår jag bra och njuter av sista tiden, snart är den över. Tänkt, ingen som sparkar i magen sen mera :( :)
Plutten2015

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Gravid - månadsgrupper