October 2004

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: October 2004

Oläst inläggav Naya » 04 feb 2009, 09:50

Tösen har nog alltid varit den envisa sorten som man får jobba hårt med. Just nu har vi en lugnare period, men visst skriker hon och bråkar när det inte går som hon vill (påklädning, tandborstning, vid matbordet..). I November och December hade vi jätte jobbigt. Hon skrek, sparkade och slog. Det har till all tur gått över för stunden i allafall.
Tösen 10/2004
Användarvisningsbild
Naya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Naya » 12 mar 2009, 07:55

Vi är inne i en svårare period igen. Får hon inte som hon vill så skriker och bråkar hon. Det är bara att vara hård. Pust! Det går väl över igen.

Tösen har varit utan natt blöja nu 2 veckor. Vi hade pratat om att ta bort blöjan på våren. Mitt i allt sa tösen att: Mars är våren. Kul att hon själv ville det. Blöjan var ju som oftast torr. Första veckan hade vi 2 olyckor, men nu denna vecka (peppar peppar) har det varit torrt. Hon vaknar 0-2ggr /natt och vill kissa.

Hon har haft borta sitt natt skrik nu ett tag. Visst vaknar hon om nätterna, men bråkar/skriker inte och somnar genast om. Nattlampan har vi nog på.
Tösen 10/2004
Användarvisningsbild
Naya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav majmamma » 12 mar 2009, 09:38

Vi är också inne i en svår period. Det började redan i september, sen avtog det lite, nu tycker jag han är extra jobbig igen då han är trött. Då bråkas det om allting och man får säga 1000 gånger till om allting. På dagis orkar han bra om han är korta dagar. Alltför många hela dagar blir för tunga för honom. För han är den typen som ger 150 % av sig då han gör nåt. Och den här veckan har de skidat ganska mycket. Han är jätteduktig, men ack så trött om kvällarna...
majmamma
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Hannah » 12 mar 2009, 11:06

Det låter ju bra Naya!

Vi börjar ha det lite lättare här nu. Puh! Inte så mycket skrik o bråk längre. Oftast löser sig situationerna där hon tidigare bråkat med att hon istället säger "ok då" och gör det man bett om går rätt nöjt :clap:

Och dottern har lärt sig säga L!!! R och S kan hon inte ännu men nu har hon i alla fall gjort ett stort framsteg :tumme:

Hur går det för er Tatta?
Dotter född oktober 2004 :love: Son född juni 2008
Användarvisningsbild
Hannah
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Naya » 02 apr 2009, 06:38

Tösen har varit blöjfri om nätterna nu i en månad. Sängen har varit vår 1-2 gånger. :tummenupp: Men nu har hon börja med att springa och kissa stup i kvarten (dagstid). :ledsen:
Tösen 10/2004
Användarvisningsbild
Naya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mariska » 02 apr 2009, 08:04

Naya skrev: Men nu har hon börja med att springa och kissa stup i kvarten (dagstid). :ledsen:

Det gör min pojke med! Funderade om det är något fel och har frågat ut honom om det gör ont när han kissar, men svaret är alltid nej. Jag tror bara han har så bråttom alltid att allt inte hinner komma - har försökt säga att han ska sitta i lung och ro! :hm: Torr på natten har han varit rätt länge, så för oss har det inget samband med det.

Hur är det med er andra, är era barn glada och nöjda när ni lämnar dem på dagis? Vi har haft det riktigt jobbigt på sistone, pojken gråter och klamrar sig fast vid mig (även om han annars trivs där). Båda barnen var nyligen hos farmor o farfar över natten också och då var det samma sak: även om han sett fram emot det och själv hade planerat att vara där över natten blev han jätteledsen när jag och pappa skulle fara därifrån. Han kan vara ledsen också när jag ska på jumppa eller dylikt (fast pappa är hemma). Speciellt stressigt har vi inte haft det utan allt är som vanligt (inga problem i äktenskapet eller andra kriser heller). Vi har försökt prata om det med pojken och också med dagispersonalen (och här på mp förstås! :wink: ), men ännu har vi inte kommit på någon bra lösning. :(
Pojke 10/04
Flicka 11/06
Pojke 11/09
Användarvisningsbild
Mariska
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Naya » 02 apr 2009, 11:26

Mariska skrev:
Naya skrev: Men nu har hon börja med att springa och kissa stup i kvarten (dagstid). :ledsen:

Det gör min pojke med! Funderade om det är något fel och har frågat ut honom om det gör ont när han kissar, men svaret är alltid nej. Jag tror bara han har så bråttom alltid att allt inte hinner komma - har försökt säga att han ska sitta i lung och ro! :hm: Torr på natten har han varit rätt länge, så för oss har det inget samband med det.

Vi var här ett tag sedan med henne på urin prov. Svaret var "renare än så kan det inte vara". Så inget fel där inte.
Hon kan hålla sig i timmar, då vi åker i buss o tåg osv. Annars så är hon hela tiden kiss nödig. Hon skulle säkert springa var 5e minut om jag inte satt stopp för det.
Tösen 10/2004
Användarvisningsbild
Naya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Naya » 02 apr 2009, 11:28

Mariska skrev:
Hur är det med er andra, är era barn glada och nöjda när ni lämnar dem på dagis? Vi har haft det riktigt jobbigt på sistone, pojken gråter och klamrar sig fast vid mig (även om han annars trivs där). Båda barnen var nyligen hos farmor o farfar över natten också och då var det samma sak: även om han sett fram emot det och själv hade planerat att vara där över natten blev han jätteledsen när jag och pappa skulle fara därifrån. Han kan vara ledsen också när jag ska på jumppa eller dylikt (fast pappa är hemma). Speciellt stressigt har vi inte haft det utan allt är som vanligt (inga problem i äktenskapet eller andra kriser heller). Vi har försökt prata om det med pojken och också med dagispersonalen (och här på mp förstås! :wink: ), men ännu har vi inte kommit på någon bra lösning. :(

Vi har haft en sådan period, men just nu är det fridfullt på den fronten. Hon var fast vid mig gämnt. Får se hur det går när jag går tillbaka till jobbet om ca en vecka. Då är det jag som försvinner först på morgonen och pappan som för henne till dagis.
Tösen 10/2004
Användarvisningsbild
Naya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tatta » 02 apr 2009, 14:00

Har inte läst tråden på en tid. VI har nu efter att klockan ändrat haft torra nätter. Men hon har varit upp 2 gånger och kissa. Men det verkar gå mot det bättre för hon liksom vaknar till och då har jag bett henne kissa på samma gång så KANSKE det är så att hon börjar känna av det NU??? :hm:

Humöret är det si o så med. Ena dagen är hon ett solsken för att nästa inte vilja/kunna något och skriker att hon är iinte min kaveri idag. :love: Men tyvärr märker jag att hon tagit efter mina utbrott :oops: :oops: Så hon beter sig som mamma när hon blir arg.

Till dagis går hon nog glatt men pga klock ändringen så är hon sååååååå trög att få igång på morgonen och på dåligt humör genast. och sen har vi fenomenet att hemma klär hon inte på sig omm jag är hemma men med pappa och på dagis kan hon nog. Hon tom. skröt igår hur hon kan klä kurabyxorna på sig själv på dagis. :lol: :love:
Dotter 22.10.2004 Son 12.3.2007
Tatta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hannah » 02 apr 2009, 15:49

Vi har tidigare haft såna där "kissa-hela-tiden" problem. De har kommit i perioder och alltid gått över. Det är ju skönt att era töser blivit torra om nätterna nu Naya och Tatta!
Vår tös har just haft spysjukan "from hell". Först spyttade hon i 3 dagar sedan hade hon ännu diarré i ett par dagar. Hoppas verkilgen att resten av familjen slipper det.
Trotset verkar ha avklingat hos oss. Så, allt jobbigt går nog över :nicka: :D
Dotter född oktober 2004 :love: Son född juni 2008
Användarvisningsbild
Hannah
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav majmamma » 07 apr 2009, 11:48

Vår 4,5 åring har också börjat med att han inte kan klä på sig själv här hemma utan att man måste hjälpa honom. På dagis är det inga problem. Har funderat om det har att göra med att vi också har en baby här som måste kläs på, och LB kan heller inte klä på sig själv alltid. Men jobbigt är det, när det annars också är bråttom om morgnarna.
Sen har han blivit ännu mer trotsig igen, han skriker och tjuter om han inte får som han vill. Och irriterar sin LB jämt. Jag blir galen, de är på varandra hela tiden och alltid skriker någon av dem. Och de lyssnar inte alls på vad jag har att säga. FRustrerande. Som tur är är lillasyster på 4 månader glad och nöjd, annars vet jag inte hur man skulle orka.
Det konstigaste med SB är, att när han är trött och börjar bråka, så oftast klarar han ändå sen av att sitta ner och koncentrera sig på pysselböcker osv. Så jag har börjat undra att är han bara trött, eller uttråkad här hemma. På dagis går det bra, ibland har det hänt sig att han vägrat göra något där då han varit trött.

Han har nu inte längre på evigheter kissat i sängen, utan vaknar om han har kissbrått, och somnar om sen efteråt. Han brukar somna bra vid 20-21 tiden och sover till 7.30 ungefär. Ingen dagssömn tyvärr.

Han älskar pysselböcker, bakar, älskar att simma, frågar hela tiden en massa mellan himmel och jord och är gääääärna ute. En gullig pojke, men hans trots tär nog på mig. Borde bara komma ihåg att det hör till. Fasar bara för LB:s trots om 1,5år, han har ett helt annarlunda temperament, så det här är bara antagligen förspel till vad som komma skall :)

HAr ni några idéer på hur man skall handskas med trotsperioderna? Jag är helt slut kl 20 på kvällen när pojkarna går isäng...
majmamma
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Tatta » 08 apr 2009, 09:26

Majmamma, jag är också helt slut vid det laget barnen lägger sig på kvällen. Storasyster trotsar så nycket hon orkar och lillebror busar mera. men nekas han någonting så storvrålar han! jobbigt!

Ett annat problem vi har är att när vi skall skall nånstans alla tre och det bara är jag hemma så utrartar påklädandet ofta till ett enda kaos. Det skriks och gråts och de är allmänt hopplösa. Blir så trött på att ha det så här och så tappar jag nerverna och skriker och domderar med dem och så är kaoset klart. De beter sig inte på det här sättet om pappa är med och inte heller med någon annan. Men av nån underlig orsak så blir det kaos när vi tre skall tillsammans nånstans, om det så bara är ut på gården för att leka. idag tex storlipa storasyster för att hon måste ha gummistövlar och inte fick ha tossor. Lillebror grät för att han inte ville ha kurabyxor osv... Och jag måste medege att jag inte vet hur jag ska hantera det här.
Dotter 22.10.2004 Son 12.3.2007
Tatta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Titte » 08 apr 2009, 20:18

flyttar över er tråd till månadstrådarna. Fast det nu står småbarn. Men kanske vi kan ändra rubriken snart. /Titte moderator.
Användarvisningsbild
Titte
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav majmamma » 09 apr 2009, 19:08

Tänkte bara berätta att vi haft två jättesköna dagar nu med SB och LB. Hoppas hoppas hoppas det fortsätter så.
majmamma
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Naya » 13 apr 2009, 18:13

Tösen har varit snäll nu i nga dagar. Knappt något skrik och bråk mot vad det brukar vara. Får se hur det blir, i morgon kommer vardagen och jag ska tillbaka på jobb. Har varit hemma i 5 månader.
Tösen 10/2004
Användarvisningsbild
Naya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper