Februaribebisar '07

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Februaribebisar '07

Oläst inläggav Tinde » 08 jul 2010, 21:27

Nej, nu måste jag nog ta mig i kragen och skriva något här, för väntar ju själv alltid på att få läsa något av er andra.

Grattis till era mammaledigheter Muminmage och Mymlan! Skönt då de kan kombineras med semestrar.
Ha så skoj i Pernu Woodstock! Har själv varit där på tumis med maken för några år sedan. Staden är mysig och stranden är fin. Vi var där i oktober, så simmade ju inte då, men kunde föreställa mig att där är fint nu. Vi bodde på ett spa. Var ska ni bo?
Vi var på stugan ute till havs på midsommaren. Vi hade också gäster. Efter midsommaren har barnen varit i simskola. Imorgon är sista dagen. Vädret har ju varit alldeles toppen. Första gången som barnen kunnat ha det varmt i vattnet och leka mellan varven på stranden i simkläder (istället för att klä på sig fleecar och ylle kläder). Vi har alltså med glädje åkt till simskolan varje morgon.

Ha en skön fortsättning på sommaren!
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Muminmage » 09 jul 2010, 20:05

Vi har precis kommit hem från Sverige där vi var i tre dagar. Känns som om vi varit borta längre än så! Jättelyckad resa! Flickorna är superduktiga - inget gnäll eller liknande utan med på allt! Var på Gröna Lund en dag och det var skoj. Men lite tröttande för mig nog - satt mest i skuggan och såg på då de andra roade sig :) Lillasyster fick åka gratis i allt hon var tillräckligt lång för så det blev både tekoppar, flygande elefanter, kärlekstunnel, mini-pariserhjul och nyckelpigan (liten berg- och dalbana). Den sistnämnda var nog lite för hemsk för henne. Min man åkte alltid med henne medan storasyster redan kunde åka ensam i vissa attraktioner.

Semestern pågår som bäst och det känns härligt. Idag simmade vi för första gången denna sommar i en insjö och vattnet var väldigt varmt. Flickorna har inte varit i simskola ännu, utan det blir troligtvis nästa år. I år hölls simskolan här i kommunen lite tokig tid då inte våra semestrar ännu börjat. Dessutom var vattnet ganska kallt då.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mymlan80 » 30 jul 2010, 22:49

Oj vad länge sen nån skrivit i denna tråd, men alla firar väl semester antar jag. Måste nu ändå komma och berätta att vår "Februaribebis ´07" nu blivit storebror, hans lillasyster föddes för fyra dagar sedan. Allt har gått fint och vi kom hem från sjukhuset efter bara två nätter där trots att hon föddes med planerat snitt då jag repade mig så fort.

Hon är såklart världens sötaste bebis någonsin :love: och storebror är så stolt över henne. Nyfiken på henne är han ju men väldigt försiktig och snäll, mina gullegryn :love: .

Muminmage, tack för grattisarna på gravid-sidan :thx: . Tänk, om några veckor är det er tur :tummenupp: .
Mymlan80
Guldmedlem

Oläst inläggav Muminmage » 31 jul 2010, 08:50

Så härligt med söt lillasyster och stolt storebror, Mymlan :D

Ja, känns nog lite overkligt att de snart är dags för oss också... Känns som evigheter sedan vi hade en baby fast lilla damen bara är dryga 3 år. Fick igår höra att bebisen ligger på tvären... är dock endast i v. 34 ännu så om den inte svängt sig rätt i v. 36 blir det vidare undersökningar. Flickorna har i relativt god tid svängt sig med huvudet neråt så jag lever på hoppet att denna krabat också gör det.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tinde » 04 aug 2010, 15:31

Grattis Mymlan! Härligt med en syster! :kram:

Vi har varit på stugan de senaste fyra veckorna. Har haft laptop med, men kontakten är långsam, hade inte rensat kakorna och kunde inte logga in på mp. Har bara kollat rese-forumet.
Barnen stortrivs i vattnet. Det är väl bara en tio dagar som vi inte simmat sedan 1 juni. Lillasyster kastar sig ut i djupt vatten och tar några simtag tills hon når oss som står på 1,5-2 meters avstånd. Huvudet får hon inte ovanför vattenytan (så det gäller att passa på - men tur är hon ändå förstiktig av sig och far inte ensam till det djupa stället), men hon är duktig på att hålla andan.
På tal om försiktighet, så igår var vi till en nöjespark och först var hon rädd av sig, men till slut hade hon övervunnit sin rädsla och vågade åka ensam i de apparater där vuxna inte fick åka med. Hon var så glad och stolt över sig själv.

Hoppas bebisen svänger sig Muminmage!
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Muminmage » 05 aug 2010, 07:46

^Ja, än så länge far den omkring som en kompassnål i magen :roll: :) Så få se nu hur det går.

Vi har också simmat en hel del i sommar och flickorna har blivit allt mer vattenvana. Lillasyster är nog lite försiktig av sig och far inte ut på djupare vatten än hon bottnar (om ingen vuxen är med) och det tycker jag är helt skönt. Storasyster både simmar och dyker, men tekniken är kanske inte helt fulländad. Hon simmar helst med "simpuffar" på armarna men jag tycker det är helt ok än så länge och tids nog lämnar hon bort dem. Huvudsaken är att de får vattenvana.

Idag gråväder och alldeles vindstilla ute efter gårdagens hårda blåst. Ska ändå tvätta lite mer babykläder och hoppas de torkar bra utomhus fast det inte blåser.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Linzi » 09 aug 2010, 19:49

Oj, borde kanske kolla här lite oftare, märkte att jag har missat bebisnyheterna!

GRATTIS Mymlan!
2 vattumän födda 2004 och 2007
Användarvisningsbild
Linzi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Woodstock » 14 aug 2010, 17:23

Hej å grattis Mymlan!
Vår tråd får snart flyttas till lite äldre småbarn:) (fast nog e dom ju ännu småbarn ganska länge.....)Tänk att det redan är så länge sen dom föddes! Våran LS har slankat av under sommaren och töjt på längden, hon börjar se ut som ett lite äldre barn, jag saknar nog lite hennes "möhö-maha" och robusta lår :lol: , men så blir dom större.....

Vi har haft en fin semester och jag är nu tillbaka på jobb sen förra veckan. Barnen har varit på dagis en vecka nu. Vi tyckte om Pärnu, rekommenderas - väldigt barnvänligt! Så var vi i Rautavaara och hemma, skönt har det varit - vi var oxå på tumis å se på Raseborgs Robin Hood, den var fin:).

Hur e de me er andra?
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 15 aug 2010, 09:47

^Också vår lillasyster har blivit längre och slankare. Och i synnerhet storasyster har utvecklats och ser nästan ut som en förskoleflicka :) Fast hon har ett år kvar till förskolan. De väntar på att få börja dagis igen, vilket de får (2 dagar/vecka) i september. Tills dess har vi mest lugna dagar med mycket hemmaliv, små utflykter till bibban, stranden, närliggande småstäderna Karis och Ekenäs osv. Ganska slö tillvaro men säkert helt bra för oss alla. Min man jobbar, så det är bara vi flickor som latar oss. Heta dagar har tagit ganska hårt på mig så då har vi mest slappat hemma.

Här är det bara bra, men lite tungt med magen. Sov bra inatt; det var lite svalare och tydligen hittade jag bekväma ställningar. Nu ser det ut att bli varmare väder igen. Idag ska vi till Jorv och titta på BB. Nästa vecka är det Lojos tur. Från att först lutat mot Jorv har jag nu börjat luta mot Lojo. Men få se nu vad rundturerna ger för "känslor".
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Linzi » 15 aug 2010, 19:05

^ Det tycks höra till att barnen skall smalna i just den här åldern, för också vår lite trulsiga lillebror har smalnat under sommaren. Han hade tidigare en riktigt ordentlig mage, men nu är han så smal att revbenen nästan syns. Några cm har han också vuxit. Och storebror ser definitivt ut som en förskolepojke - han har vuxit 3cm sedan slutet av maj och har fått några gluggar i framtänderna :tumme:
Användarvisningsbild
Linzi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tinde » 15 aug 2010, 21:06

Ja, tycks ju verkligen höra till åldern att de just nu blir smalare. :D Det var precis häromdagen som jag reagerade på att lillis babymage försvunnit. Värst lång är hon inte ännu; 94cm. Hon är mycket viktig med att hon är stor flicka. Hon säger det många gånger till dagen och med stor stolthet. Hon är nog också mycket duktig och jag tycker också hon blivit så stor. Vi har förresten inget blöjbarn mera. Hon är så ljuvlig också då hon flera gånger till dagen berättar hur mycket hon tycker om oss alla. Turvist säger hon det åt oss. :love:

Åh, vad det låter skönt att ni får njuta av lata hemmadagar ännu Muminmage! Njut!

Vår mellanpojke börjar också förskolan imorgon. Har svårt att förstå det, för upplever att han är yngre än storebror var i samma ålder. :wink: Och ändå skulle jag säga att han klarat av / fått göra saker på egen hand tidigare. :lol:
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Muminmage » 16 aug 2010, 15:16

Också vår lillasyster är STOR (enligt sig själv). Man få absolut inte kalla henne liten. :lol: Längdmässigt tror jag hon också kan vara ca 94 cm, har inte mätt nu på sistone. Ingendera flickan är särskilt lång; äldre kanske 105-108 cm vid det här laget.

Det är nog skönt med slappa dagar men har inget emot våra kommande rutiner i september med 2 dagar dagis. Barnen väntar på dagisstarten och jag tror det skulle göra dem gott med den stimulansen också. Och i det skedet är jag så stor och tung och trött på att vara gravid (om inget hänt då ännu) att jag säkert gärna tar ett par dagar "ledigt" per vecka. :wink:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mymlan80 » 17 aug 2010, 13:39

Tack för alla grattisar! Känns nog otroligt härligt nu att både graviditeten och förlossningen gick bra och att vi nu har två friska, vackra och världens underbaraste barn, man kan ju inte annat än vara tacksam åt livet :heart: . Lillisen är fortfarande väldigt lättskött (tar i trä), sover mestadels under dagen och om hon är vaken är hon nöjd så länge hon inte är hungrig. På natten väcker hon mig ca två gånger men ammar liggande och då somnar jag genast om. Hade glömt att spädisar är så härliga, fast å andra sidan var nog sonen mycket "jobbigare" som nyfödd också (eller så var hans föräldrar bara nervösa och stressade :lol: ). Njuter åtminstone för fulla muggar just nu.

Sonen har egentligen inte ens varit knubbig men tycker att han blivit större under sommaren, lång var han ju redan innan men tycker på nåt sätt att hans huvud, händer och hela han blivit större och tyngre nu, väger säkert redan 20 kg! Och så är han ca 108 cm lång. Men kanske det är bara en sån kontrast till att hålla bebisen som gör att han känns större.

Sonen är ännu hemma också, vill inte att han börjar dagis förrän lillasyster blir lite äldre så att vi kanske lite kan undvika flunssor och enterokock-meningiter :swoon: . Så länge lillasyster är såhär lättskött så får han gärna vara hemma ännu, och får börja dagis i september-oktober nångång istället. Lite har han nog redan ledsamt efter sina kompisar men dom stannar ju nog där och vi försöker träffa vänner med barn på kvällarna i parken eller hemma istället. Väldigt snäll är han fortfarande med lillasyster och har iaf inte ännu varit alls svartsjuk :love: . Mannen och far- och morföräldrar har nog hunnit ge honom alldeles extra mycket uppmärksamhet nu så det har säkert hjälpt också, han har varit till hoplop, borgbacken, högholmen, olika sommarstugor, tågresor osv osv på bara ett par veckor :lol: .
Mymlan80
Guldmedlem

Oläst inläggav Linzi » 18 aug 2010, 19:38

^ Vad bra att allting går bra med bebisen och att storebror också har tagit sin nya roll med ro, utan svartsjukedrama :blink: Jag hälsade på hos en 1 vecka gammal flicka förra veckan, men jag tycks nog ha kvoten full, för det kändes inte det minsta som att "jag vill också ha en". Pojkarna våra har en kusin till på kommande, så det får räcka :blink:

Mymlan, er storebror är nog ganska lång till växten med sina 108cm. Vår lillebror är ju ganska exakt lika gammal (3 år 6 mån och några dagar) och väger 17 kg och är 102 cm lång, men så har hans vikt har stampat på stället nu det senaste året och på längden är han några cm kortare än vad storebror var i motsvarande ålder. Vi var annars i måndags till läkare med lillbror, för han har haft lite krångel med lös mage den senaste tiden. Det togs både laktos- och keliakitest på honom, så vi får nästa vecka höra om även han måste börja med dietmat :cry:

Tinde, hur lång är er förskolekille? Jag får jämt höra att vår storebror är jättelång, men då man inte har något att jämföra med så vet man inte riktigt vad man ska svara på den kommentaren :hm:

Muminmage skrev:Också vår lillasyster är STOR (enligt sig själv). Man få absolut inte kalla henne liten.
Så är det här också med lillebror. Han blir helt rosenrasande om nån kallar honom liten. Det har den här veckan varit jättesvårt för honom att förstå att han inte skall börja förskolan, för han vill ju göra allt som storebror gör. Lite tröstade det honom då jag anmälde honom till simskolan - skola som skola :blink:
Användarvisningsbild
Linzi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Woodstock » 22 aug 2010, 10:56

Linzi skrev:Muminmage skrev:
Också vår lillasyster är STOR (enligt sig själv). Man få absolut inte kalla henne liten.
Så är det här också med lillebror. Han blir helt rosenrasande om nån kallar honom liten. Det har den här veckan varit jättesvårt för honom att förstå att han inte skall börja förskolan, för han vill ju göra allt som storebror gör. Lite tröstade det honom då jag anmälde honom till simskolan - skola som skola
Jo :) , vi har också samma tema hos oss(som jag tror jag berättat nångång tidigare), mommo sku torka LS lilla söta rumppa, varpå hon väldigt förnärmat påpekade : Den e inte liten, den e STOR :love:
Linzi:Vilken bra idé med simSKOLA, han är säkert stolt :)

Vi har våra barn hos mummi&ukki sen igår, vi var på U2:s konsert, å den va helt underbar :clap: , jag hoppas den kommer som tv-program så man får se den igen! Helt otroligt! Nu ska vi ännu slöa hemma en stund å sen å hämta barnen 8)
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper