Februaribebisar '07

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Februaribebisar '07

Oläst inläggav Tinde » 23 aug 2010, 20:33

Mymlan - härligt att höra att allt går så bra med er lillasyster och att ni njuter. Fint också att storebror inte är svartsjuk. Hjälper säkert till att ni gett honom tid och uppmärksamhet.

Angående babysar, så har jag också känt lika som Linzi. Tycker bara de är söta och gulliga, och det är roligt att hålla dem en stund, men känner ingen längtan (som jag förr gjorde) efter en egen. Tycker det är en skön känsla!

Linzi - vad skoj med simskola! Vad är det för en simskola? Lek o plask?

Woodstock - skoj med konsert.

Har inget extra att berätta. Vardagen är igång: lillasyster är tre förmiddagar i veckan i lekis, lilla storebror är i förskolan och stora storebror på andra klass. Deras dagar är från 9-13, så på eftermiddagarna är vi alla tillsammans.
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Muminmage » 26 aug 2010, 07:38

Idag ska vår februari"bebis" börja i musiklekis :D Hon ser fram emot det massor för storasyster har redan gått där i ett par års tid. Först nu startar en grupp för 07-födda. Få se hur det går rent praktiskt. Storasysters grupp är tretiden, sedan en timme paus och därefter lillasysters grupp. Lite opraktiskt för oss men kan inte hjälpas. Tillfället räcker i 45 min/grupp. Bra med eftermiddagsprogram i varje fall!

Igår var vi till simhallen och i förrgår hela dagen hos en kompis med jämngamla barn :tumme: Märker nog idag att jag är ganska trött efter allt rännande omkring men samtidigt bra med program så blir man inte bara hemmasittande. Idag v. 38+1 för mig och storayster föddes i 38+3 så det börjar bli spännande tider :wink: (Lillasyster däremot kom i v. 41+4 eller liknande...)
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tinde » 26 aug 2010, 20:15

^Vad skoj!
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Linzi » 30 aug 2010, 18:41

Tinde skrev:Linzi - vad skoj med simskola! Vad är det för en simskola? Lek o plask?
Det är en vuxen-barn-grupp för 3-4åringar. Ena föräldern är alltså med i bassängen och hjälper till medan barnet lär sej flyta, sparka och också lite dyka. Alltså egentligen en vattenvanegrupp. Vi var på samma med storebror, men han har sån respekt för vattnet att han vägrade lära sej nånting. Med lillebror tror jag det blir annorlunda, han är definitivt modigare än vad storebror är.

Idag blev det klart att vår lillebror har laktosintolerans :( Det var väl ingen överraskning, utan jag har misstänkt det redan en tid. Men hellre såhär än keliaki, som också testades. Vi äter annars också nästan bara laktosfritt, det är egentligen bara till lillebror som jag har köpt vanliga mjölkprodukter. Jag är bara lite arg över att de laktosfria produkterna kostar så mycket - t ex 1 liter mjölk kring 1,70 euro - så det märks nog ganska bra i matkassan att vi köper laktosfritt...

Lillebror hade början till lunginflammation förra veckan. Han hade ganska konstig hosta och hög feber, men inga andra symptom. Nu har storebror precis samma sorts hosta och feber sen torsdagen (alltså idag för fjärde dagen), så det blir läkarbesök imorgon :(

Hoppas ni andra har fått vara friska!
2 vattumän födda 2004 och 2007
Användarvisningsbild
Linzi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Woodstock » 31 aug 2010, 17:14

Äsh Linzi, låter inte roligt. Hoppas dina pojkar blir fort friska. Vi hade entero för nån vecka sen, det blev lång sjukfrånvaro och SB kunde igen inte äta på flera dagar. Det var andra gången vi hade entero.

Vi pratade idag med LS om en komppis i vår bekantskapskrets som är gravid. Vi sku ge henne en gåva, då säjer LS: -Men mamma, vi måste ju berätta för henne också att hon har en baby i magen - jag älskar barns tankesätt :love:
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 31 aug 2010, 19:53

Tråkigt med laktosintoleransen, Linzi :( Synd också att alla specialprodukter ska vara så dyra.

Här är vi - peppar, peppar - friska (som omväxling) men imorgon börjar dagis (2 dagar/vecka) så månne de inte drar hem bobbor då... Förstås i så fall passligt tills jag ska föda, men månne det inte ordnar sig på nåt sätt. Orkar inte vara alltför förtänksam nu, utan hoppas bara på att få hållas frisk. Hade superdålig natt inatt så förhoppningsvis blir nästa bättre. Trötthet bäddar ju också för att alla bobbor ska få fotfäste i en, så ska verkligen gå tidigt i säng ikväll. Imorgon kan jag sedan sova hur mycket jag vill tack vare dagis :tummenupp: Flickorna ser fram emot dagis massor :D
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tinde » 31 aug 2010, 20:06

Linzi - er simgrupp låter jätte fin! Verkligen fint att det ordnas ordentlig simundervisning redan för så små barn. Tråkigt att barnen är sjuka. Krya på er!

Woodstock - underbar kommentar!

Muminmage - ha det så skönt under dagisdagarna. Skoj att flickorna väntar.

Idag kan jag plussa till ett år till till min hemmamamma-karriär, så nu är åtta år fulla. :)
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Woodstock » 10 sep 2010, 20:29

Tinde skrev:ett år till till min hemmamamma-karriär, så nu är åtta år fulla.
:thx: , jag lyfter på hatten till dej TInde! Det ha säkert varit härligt att få se barnen växa upp!

Har ingenting väldigt nytt att komma med, vi var till rådgivningen med LS och hon e nu 98,6cm å 15,2kg, hon har lite stannat i tillväxten och hennes kurva dalar en aning, men jag är inte orolig. Hon e bara int så väldigt lång. Så ser hon och hör, för det testa dom oxå :lol: . Annars är syskonen inne i en fas då de inte kan unna den andra nånting utan grym avundsjuka.... Jag skulle hoppas att det skulle gå om och vi skulle få en sån där orealistisk tillvaro då dom inte skulle bråka :roll: :wink: :lol:

Äntligen har vi ett veckoslut då vi får sova båda nätterna hemma, det har jag saknat - å så hoppas jag att barnens hosta skulle lätta så att vi skulle få sova på nätterna också!, lite tufft ibland att inte sova ordentligt på nätterna och jobba på dagarna, men tacka vet jag veckoslut - ha det bra allihopa :!:
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mymlan80 » 13 sep 2010, 17:38

Tinde - grattis till din hemmamammakarriär!

Woodstock - hoppas hostan ger med sig snart. Här har vi också varit förkylda förra veckan men den gick som tur fort om. Lillasyster fick feber och snuva för en dag men hon repade sig bra.

Muminmage - håller tummarna för dig, tittar in nästan varje dag nu för att se om din muminmage skulle ha krympt redan :wink: . Lycka till!!
Mymlan80
Guldmedlem

Oläst inläggav Muminmage » 13 sep 2010, 18:28

^Tack Mymlan :D Än så länge stor och frodig muminmage här... Har nog en hel del förvärkar och känningar men inget som är på allvar :roll: Trodde redan inatt att nåt var på gång då jag fick ihållande "mensvärk" på ryggsidan men den gick över efter att jag tagit ett par panadol.

Woodstock, ang. syskonavundsjuka så har vi det och har haft det rätt länge. T.ex. vid matbordet är det lugnast att ge dem likadana glas. Vi har olikfärgade glas och också såna med mönster på och ack och ve om den ena får ett rött och den andra ett grönt :roll: Grönt är INTE en bra färg :lol: Eller om den ena får orange tallrik och den andra gul (vi har några olikfärgade tallrikar) Tror det var den orangefärgade som båda åtrår... Håhå! Ibland kan man turas om, som tur är, så att om den ena ena dagen dricker ur blommiga glaset så gör den andra det nästa dag :wink: Och som tur är så har vi andra tallrikar också, som ser likadana ut, och glasen har vi flera av i alla färger :wink:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tinde » 13 sep 2010, 19:54

Woodstock skrev: , jag lyfter på hatten till dej TInde! Det ha säkert varit härligt att få se barnen växa upp!

Tack Woodstock och Mymlan! Jovisst är jag glad av att ha fått vara så delaktig i barnens vardag.

Vad fint ni har det ordnat med 3,5 - års koll (eller var det extra för er?) Woodstock. Vår lillis är ju heller inte så lång med sina 94cm.

Här tränar och testar också barnen sina sociala realationer. Avundsjuka är de inte på varandra, men grälar nog om saker och ting för det (speciellt de yngre sinsemellan).

Spännande dagar Muminmage! Lycka till!
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Tinde » 22 sep 2010, 20:51

Vi har en ny familjemedlem; en kattunge. Den kom till oss på söndagen och hela vårt liv har cirkulerat kring katten de senaste dagarna. :lol: Barnen pysslar om den, leker med den, sköter om att den får mat och städar i sandlådan, och så har vi sprungit i affärer och skaffat det ena tillbehöret efter det andra. Det är så roligt med en liten "baby". Alla barnen säger hela tiden hur mycket de tycker om att de fått en katt. Lillasyster är dessutom litet orolig över att vi ska föra den tillbaka. Det är så härligt att uppleva detta tillsammans med barnen. :love:
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Muminmage » 23 sep 2010, 08:56

Underbart med kattunge Tinde! :love: Vi skulle också vilja ha men med två steriliserade herremän i kattväg så tror jag det får räcka för tillfället. Men att se barnen med den ena katten är också härligt, för den katten älskar barnen lika mycket som de älskar honom. :heart: Den andra katten är tyvärr inte så barnvänlig.

Nu har vi då kommit hem med vår tredje gulliga flicka :love: Har äntligen fått sova lite mer inatt efter att under tiden söndag-onsdag sovit något i stil med TOTALT 10 timmar :scared: :D Nu dags att amma. Skriver sen om förlossningen i nåt skede på gravidforumet i septembertråden! Känns i varje fall helt fantastiskt att den långa väntan är över och att allt gick så bra! :tumme: Nu amning!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tinde » 23 sep 2010, 14:44

Grattis än en gång Muminmage! Fint att allt gick bra. Tänk att man kan klara sig med så litet sömn då babyn är nyfödd. Man får nog extra adrenalin vid förlossningen.
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Linzi » 23 sep 2010, 20:10

Grattis en gång till, Muminmage! Väntar på att i något skede få läsa mer detaljer om förlossningen!

Och grattis också till Tindes familjeökning - katter bara är för härliga! Jag skulle också gärna ha en eller flera kattungar, men så länge vi har våra 2 kattdamer (snart 10 år) så får det räcka. Synd bara att våra damer aldrig har vant sej vid barnen, så pojkarna våra kommer inte åt att gosa med dem. Den ena låter nog pojkarna klappa henne, men den andra springer långa vägar när pojkarna närmar sej. Konstigt nog väljer ändå båda katterna att sova i lillebrors säng, men bara då när lillebror inte är hemma eller när han sover...

Här börjar vi nu så småningom friskna till efter 5 veckors sjukstuga med lunginflammationer och luftrörskatarrer. Ingen i familjen klarade sej undan smittan, men själv råkade jag värst ut och fick en så aggressiv lunginflammation att jag blev intagen på sjukhus för en liten vecka :( Crp var 350 när jag blev intagen och då hade jag redan ätit två olika antibiotika i fyra dagar, så läkarna blev lite oroliga. Inte heller den intravenösa antibiotikan jag fick på sjukhuset hjälpte, utan först när de förstod att prova en jättestark antibiotika så blev jag bättre. I bipacksedeln stod det att det är en sån medicin som ges endast då när andra mediciner inte hjälper, så jag hade råkat ut för en resistent bakterie... Skrämmande!

Samma dag som jag kom hem från sjukhuset, svag och skakig, blev min man sjuk, men det utvecklade sej inte till lunginflammation hos honom utan "bara" luftrörskatarr med en eländig hosta. Så nu har vi då båda varit sjuklediga de två senaste veckorna. Tur i oturen var att pojkarna, som också hade samma sjuka i augusti, klarade sej lindrigare undan och blev snabbt friska.

Så nu tycker jag att vi har varit sjuka så att det räcker för resten av hösten och hela vintern och önskar alla bakterier och virus åt pipsvängen :curse:

Hoppas ni andra har klarat er undan alla höstflunssor! Ha det bra!
2 vattumän födda 2004 och 2007
Användarvisningsbild
Linzi
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper