Februaribebisar '07

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Februaribebisar '07

Oläst inläggav Linzi » 23 feb 2007, 15:36

Nåja, startar nu en ny tråd för alla årets februaribebisar. Få se om den blir lika lång som den på Gravid-sidan :wink:

Här fortsätter tankningen - suck! Lillebror, som normalt har ätit med fyra timmars mellanrum, har nu natten igenom vaknat med 1,5-2 timmars mellanrum och velat ha mat. Känner mej lite som en zombie idag, för storebror hans är ju sjuk och har också vaknat med jämna mellanrum. Får nu bara hoppas att killarna våra sover bättre nästa natt...

Navelsträngen sitter ännu också hårt fast, fastän han imorgon blir tre veckor. Rådgivningstanten tippade att den skulle lossna före veckoslutet, men det ser dåligt ut. Får nu bara hoppas att det inte blir nån svampinfektion eller navelbråck.
2 vattumän födda 2004 och 2007
Användarvisningsbild
Linzi
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Woodstock » 23 feb 2007, 16:43

Trevligt med en ny tråd, nu får man tills vidare ännu hänga med i gravidforumet också så att man inte missar något :D ! Vi har också tankningsperiod på gång, lilla damen äter med ca 2h mellanrum, hon börjar anlägga ordentliga bullakinder och början till baby-lår :D . Navelsträngen lossnade i förrgår, å det blev en liten bit kvar i bottnet av naveln, jag hoppas att den snart torkar bort så att det inte blir några onödiga infektioner.

Va synd att ni skall vara sjuka Linzi, det är redan tungt att vaka med baby, å sen alla sjuklingar på det. Hoppas ni frisknar till snabbt å att du inte själv blir sjuk!

Välkommna alla februarimammor, både "gamla" å nya!!!
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Joan » 23 feb 2007, 20:12

Hej på er igen - och roligt med ny tråd!

Det där med tankningsperiod.. hur vet man att de är hungriga? :roll:
Vår pojke åt hela den tiden jag ammade med 4h mellanrum, så där var det inget problem.
Men flickan vill lite emellan ha, allt med 1-4h mellanrum, och äter hon med 1-2h mellanru, spyr hon upp det (har nu hänt 3 ggr). Men hon gråter och suger på sina fingrar, så man tror ju att hon är hungrig. Men kanske hon bara är missnöjd? Har försökt ge tutt, men den hålls inte i munnen, och så blir hon bara frustrerad på den.

Naveln här håller nästan på att lossna. Den blöder en del och luktar ganska illa, men är lös, så hoppeligen lossnar den snart.
Bild
[/url]
Bild
[/url]
Bild
Användarvisningsbild
Joan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lin » 23 feb 2007, 22:35

Vad roligt att äntligen få komma hit till småbarnssidan,hoppas på att alla andra så småningom skall hänga med här oxå :D .
Här har vi oxå "tankningsperiod" på gång,lillgossen äter med 3-4 h mellanrum men ibland kan han villa ha mat lite tidigare.
Jag ha tolka att lillgossen är hungrig då han suger på händerna och gråter,och när man tar honom i famnen så börjar han direkt söka efter bröstet och då vet man att han är hungrig.
Naveln lossna hos oss för 1 v.sen och efter det blev det navelsvamp men som de skötte på rådgivningen med laapispenna.Vi var dit idag oxå för att kolla naveln och hon tyckte att den var bättre men lite fanns där kvar ännu så hon satt laapis på.Tycker att det är lite svårt att putsa naveln när den e så liten och trång men försöker mitt bästa. :)
Bild
Lin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 24 feb 2007, 12:06

Jag kommer gärna med hit! :D

Jag känner igen Joans dilemma. Vår flicka ger också lite otydliga signaler ifrån sig, eller snarare är det så att jag har inte lärt mig tolka dem! Igår kväll hade hon världens tankning på gång, tills vi av en slump tog bort ett lager kläder och då blev hon nöjd! Hon hade tydligen bara haft för varmt men visade med att vilja suga på bröstet. Kände mig nog lite korkad som inte fattat det, men alla tecknen tydde på hunger/tankning. Samma sak idag: hon verkade hungrig fast hon ätit länge och väl. Vi bytte blöja och då blev hon nöjd. Om hon ätit länge för en liten stund sen så kan det bra vara nåt annat som är fel. Så man får väl prova sig fram och kolla vad som är fel... Annars också så verkar hon ha ett lite annorlunda temperament än storasyster, så det är ju egentligen inte så konstigt att man inte automatiskt förstår vad hon menar från början :wink:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Linzi » 24 feb 2007, 14:12

Också här visar lillebror missnöje med att suga på händerna och söka efter bröstet, vilket jag nog ofta felaktigt tolkar som hunger. Visst sägs det att man ska ge bröstet genast som bebisen vill ha det, men det är ju svårt att säga om det verkligen är hungern som får honom att söka bröstet eller om han bara söker tröst eller om det är något annat som krånglar. Jag skulle inte vilja att lillebror börjar snuttäta för då får han ju bara i sej små mängder per gång och blir snabbt hungrig igen och ekorrhjulet fortsätter - det här felet gjorde jag med storebror och det blev ganska tungt i längden. Nu försöker jag hålla en rytm med matpauser var 3-4 timme. På det sättet blir också nattammandet lättare att uthärda.

Hur gör ni annars när era små ska ta en tupplur - lägger ni dem i vaket tillstånd, eller ger ni bröstet och låter dem somna vid det? Vi kör med båda alternativena, beroende på hur nöjd/onöjd lillis är. Om han har varit vaken i 1-1,5 timmar, så vill han ofta ha en liten slurk för att komma till ro, trots att han har ätit sej mätt efter föregående tupplur. Om han däremot blir trött tidigare, typ just efter matpausen, så somnar han ofta av sej själv.

Här har pappan och storebror äntligen börjat visa tecken på tillfrisknande från a-viruset, vi var till och med ute en sväng idag för första gången på en hel vecka. Oj vad det ska bli skönt att igen få en normal vardag och inte behöva höra på allt hostande och snörvlande :)
Användarvisningsbild
Linzi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lin » 24 feb 2007, 16:48

[quote="Linzi skrev"

Hur gör ni annars när era små ska ta en tupplur - lägger ni dem i vaket tillstånd, eller ger ni bröstet och låter dem somna vid det?

Hos oss så somnar han oftast vi bröstet när han äter eller så i famnen efter ätandet.Är han halvvaken så kan det lyckas att föra honom i sängen utan att han vaknar men är han klarvaken så är det nog omöjligt att få honom att sova.På axeln tycker han om att vila huvudet och där brukar han oftast somna oxå.
Bild
Lin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lin » 25 feb 2007, 16:18

Här var då tyst idag,har varit hemskt trött idag och sovit då lillgossen sovit och måste säga att det har varit jätte skönt för nu känner jag mig mycket piggare och utvilad.

I nästa vecka på onsdagen så börjar vår vardag här och pappa far på arbet i 3 veckor(han är sjöman) så de ska bli intressant att se hur det skall gå för mig o lillgossen men jag tror att vi klarar oss riktigt bra.Skulle säkert vara jobbigare om vi hade flere barn :roll: .

Nu tror jag att jag ska inta soffplatsen o titta på tv lite när han sover igen :lol: .
Bild
Lin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 25 feb 2007, 16:58

Det är nog jobbigare när man har fler än ett barn. Jag undrar nog hur det ska gå när pappa far på jobb igen, men månne vi inte ska klara oss... Idag fick jag inte mycket sovet på dagen, men är ändå lite piggare än igår. Jag hoppas och tror att jag blir piggare för var dag som går. Tyvärr är min man lite förkyld så om det smittar är det inte så skoj :?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Linzi » 25 feb 2007, 18:13

Hos oss börjar också vardagen igen imorgon efter att ha haft en lite "upp-och-ner-vecka" den här veckan, då hela familjen var sjuk i a-viruset. Det blir ändå en mjukstart för mej, för storebror ska till dagis, så det är bara jag och lillebror hemma. Kanske jag imorgon också kan passa på att ta en tupplur på dagen, för vi har haft det lite struligt nu de senaste nätterna - än har lillebror haft snor i näsan, än har han haft luft i magen och än har han bara velat vara vaken mitt i natten :(

Muminmage - vi ska hoppas att din mans förkylning inte smittar så att det inte går som hos oss. Här smittades ju till och med lillebror, fastän det heter att spädbarn har immunitet via mamman :( Å andra sidan var nog viruset också mycket starkt, det resulterade ju i lunginflammation både hos pappan och storebror.
Användarvisningsbild
Linzi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Woodstock » 26 feb 2007, 13:59

Linzi skrev:Hur gör ni annars när era små ska ta en tupplur - lägger ni dem i vaket tillstånd, eller ger ni bröstet och låter dem somna vid det?.
Brukar ge bröst å sen rapas det, så ner i vagns"koppan" å så somnar hon om hon inte har ont i magen. Om hon blir å ligga vaken brukar vi nog plocka upp henne å umgås tills hon är tillräkligt trött. Nu när vi har börjat komma ut märkte jag att det fungerar ypperligt som insomning. Hon tycker om att sova ute.

Har ni andra börjat ge d-vitaminer till era små redan? Jag har ännu inte börjat, men tänkte testa imorgon. Storebror fick jätte-knip i magen då vi började d-vitaminerna åt honom då han var liten, även jekovit gav magbesvär. Så nu e jag lite reserverad vad kommer till d-vitaminerna å skulle inte vilja börja ännu.......

Lillis har haft en hel del gas i magen de senaste dygnen och skrikit riktigt ordentligt. Vi har redag gett cuplaton en tid men tydligen hjälper det inte mot all magknip :( . Men, det hör väl till att babysar ska skrika lite då de är små. Jag får bara så jämmerligt dåligt samvete då jag kånckar på lillasyster hela tiden och storebror också skulle vilja krypa upp i min famn :? . Har annars också fullt upp med att vänja mej vid den nya situasionen med två barn - tycker att jag inte har så mycket tid jag skulle vilja ge de båda barnen. Men tycker nog tillika att det är en härlig rikedom att ha två barn och vårt hem fylls ljuvligt upp av vår nu 4-personers familj!

Sköt om er allihopa!
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 26 feb 2007, 17:52

Idag hade vi hembesök från rådgivningen. Vår ordinarie rådgivare är på semester så vi hade en annan. Allt väl med lillasyster som gått upp hela 210g sen vi kom hem från BB i torsdags :shock: :D Det är helt otroligt för mig vars första dotter inte alls gick upp i vikt i början. Amningen fungerade aldrig bra med henne men nu verkar det se ljust ut! :D Detta känns bra!!

Woodstock skrev: Har ni andra börjat ge d-vitaminer till era små redan? Jag har ännu inte börjat, men tänkte testa imorgon. Storebror fick jätte-knip i magen då vi började d-vitaminerna åt honom då han var liten, även jekovit gav magbesvär. Så nu e jag lite reserverad vad kommer till d-vitaminerna å skulle inte vilja börja ännu.......

Rådgivaren sade att man kan börja ge en droppe, sen 2 droppar osv tills man nått 5 droppar och på så sätt sakta bygga upp D-vitaminintaget så att magen vänjer sig. Det låter klokt, tycker jag. Vi gav D-tipat åt storasyster och dem klarade hennes mage av. Det dåliga är att man måste ge så många droppar av D-tipat så nu ska vi nog testa Jekovit. Tänkte börja ge när lilla fröken är 2 veckor, vilket väl är den ålder då det rekommenderas att man börjar.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kengu » 26 feb 2007, 19:19

Hej alla, äntligen har jag lite lugn och ro att sitta och skriva.

Nu ska vi se om jag får med allt jag tänkte skriva av de ni hittills ha hunni diskutera...

Att förstå sig på babyns signaler e ännu lite diffust. Lillebror reagerar med att söka bröstet då nåt e "på tok", men har sedan en tid bakåt provat med annat först än just det att ge bröstet genast. Kollat blöjan, provar med tutten, kanske han va trött eller bara ville ha sällskap. Men ändå, han e som klockan, nästan jämnt med 2 timmar vill han ha mat - dygnet runt :roll:
Om han nu sku växa på längden oxo och inte bara på bredden :lol:

Tupplurerna sen. Ibland somnar han i famnen och ibland somnar han i sittern eller i sin egen säng. Ibland behöver jag bara lägga ner honom så somnar han själv sen, trots att kanske tv'n, systrarna eller nåt annat har oljud. Ganska skönt för med lillasyster blev det problem då det sku vara ganska tyst då hon sku sova...

Oj, får nog fortsätta senare. Nu kräver alla 3 uppmärksammhet :?
BildBildBild
Användarvisningsbild
Kengu
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Joan » 26 feb 2007, 19:53

Här äts det med 2-4 h mellanrum. Sover hon djupt, är det 3h, sover hon tex i min famn vill hon ha med 2h mellanrum, och på natten har det varit med 4h mellanrum.
Lite missnöjd har hon nu varit i några dagar då hon är vaken, vet inte om det är magknip, eller vad :( Hur vet man det? Storebror grät så gott som aldrig. Hon sover ganska mycket och då hon är vakn kan hon en stund vara lugn, men sen blir det skrik.. Bästa ställningen är att ha henne uppe på axeln, men då oxå få man vyssja, klappa på rumpan och gå omkring med henne. I bästa fall somnar hon, eller så kan hon vara missnöjd i någon timme. På nätterna har hon hittills sovit bra.

På torsdagen blir hon två veckor, och då tänkte vi börja ge henne jekovit.
Då tänkte vi också ta henne ut för första gången, bara vädret hålls någotlunda milt. Hur har ni andra gjort med utgående? Börjat i små etapper, eller? Hur länge har ni varit första gången, andra gången..osv?

Storabror är så söt med henne, vill bara pussa henne hela tiden :D Fast lite orolig blir han då hon gråter, men han får väl vänja sig..
Bild
[/url]
Bild
[/url]
Bild
Användarvisningsbild
Joan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 26 feb 2007, 21:24

Rådgivaren som var här idag sade att om vädret är milt kan vi gå ut med flickan redan före hon blir 2 veckor. Så vi tänkte faktiskt försöka oss ut imorgon om det inte är för kallt! Men hur länge vi "vågar" vara ute är frågan. Jag tror att kanske en 10 minuter-en kvart? Vi tänkte gå ner på stan och titta lite i butikerna och dit går man på ca 5 minuter. Det borde bli en ok promenad, tycker jag. Jag tror inte heller att det är på minuten om det inte är flera minusgrader. Om det är kallare än -10 så går vi inte ännu ut, men det skulle väl bli ganska milt imorgon enligt väderleksrapporterna.

Ikväll (och på eftermiddagen) har lillasyster sovit långa etapper (3-4 timmar) så hoppas hon inte tänker vaka inatt! Hittills har hon sovit helt bra på nätterna också och inga större magproblem har uppenbarat sig ännu. Hennes syster hade en del magknip, men jag tror de kom när hon var lite äldre än så här.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper