Marsbebisar '07

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Marsbebisar '07

Oläst inläggav Babynummertre » 04 sep 2008, 21:45

Elias var 11040 gr och 82 cm vid 1½ års rådg. Han fick ingen MPR eftersom han fick båda sina redan vid 10 månader/1 år. :tumme:

Så har vi jobbat och gått på dagis i lite över en månad och det går superbra. Första veckorna grät Elias vid lämningen men nu springer han in så fort så man vill inte få på honom tossorna ens... :w00t: Och det är som semester att få jobba igen. :nicka: Varje söndag ser jag fram emot måndagen. På jobbet får jag prata med vuxna människor om annat än barnen, jag får dricka kaffe i lugn och ro, läsa tidningen i lugn och ro, äta lunch varje dag i lugn och ro... Härligt! :clap: Och det bästa av allt är att jag får sakna pojkarna varje dag och njuta av varje kväll och helg. :love:

Elias skall allergitestas snart. Han har ju i öronen ofta fortfarande fast han har rör. Dessutom har han lite atopiska utslag i knä och armvecken. Ingen av oss är allergiska så jag tror inte han är det heller med det skadar ju inte att få det kollat...

Ha det så bra! Tänk att nu är våra troll 1½ år gamla redan!! :scared:
Erik juli -04
Elias mars -07
Edit juni -12
Babynummertre
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav hazel » 10 sep 2008, 20:36

Grattis Hanna_Sofia till pojken!!

min son ska också bli storebror i mars (eller april om det tänker gå över igen :sneaky: ) så vi är tre mammor som får baby i mars igen :D ... hoppas bara allt går bra :)
Bild Bild
hazel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Egon » 11 sep 2008, 07:57

Grattis Hanna_Sofia och grattis hazel!

Idag känns det som om vår son får bli utan syskon. Han är så vild så jag knappt orkar med :cry: ångrar mej allt som oftast att jag inte började jobba i september som jag tänkt (börjar i januari). Nå, imorgon far vi på resa, kanske jag får hämta lite nya krafter då...
BildBild BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Egon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hanna_Sofia » 12 sep 2008, 13:42

Tusen tack för alla gratulationer! Här ler livet o det känns som om pojken platsar in riktigt bra. Isa visar ibland lite tecken på att vara sotis, eller annors bara lite jobbig... men jag tror inte detta skall bli nåt större problem. Hoppas jag :unsure:

Grattis Hazel! Kul att vi är så många marsmammor som först var förstföderskor o nu ungefär i samma takt får tillökning. Men det är väl så det brukar gå! :tumme:

Isa har åkt med pappa o mina föräldrar till Borgå, så vi är på tumis med lillkillen... känns ganska tomt o tyst i huset just nu. Ha det bra, jag skall iaf njuta av lugnet en stund...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Hanna_Sofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Renja » 12 sep 2008, 19:58

Grattis till sonen Hanna-Sofia! :clap:
O grattis till er också Emelie och Hazel!! :tumme:

Dom flesta här ska väl få syskon,de ju jätte roligt!Vi e ju dessutom 2 härifrån som har bf i februari! :nicka:

De ha int blivit av att skriva här på länge men läser nog varje gång någon skriver...
Här har vi nog en över energisk tös som inte tycker om att sitta stilla,de fart på här från morron till kväll!Undrar hur ja ska orka sen med en enorm mage?! :scared: :swoon:
O bra orförråd har hon nog,o kan namn på släktingar o bekanta vilket ju e roligt för dom! :D
Era verkar ju oxå ha blivit duktiga på ord,väntar nog på att den första riktiga meningen ska komma!
Nu säger hon nog mamma titta dää el mamma dää såå när hon menar att så nu e den där på sin plats,de ju en liten början i alla fall!
Vi har läkargransking och 1½ års kontroll 24.9 så de e nästan två veckor dit,tittar in då o berättar hur de gick!
Har själv ultraljud dagen före o de ser ja fram emot! :nicka:

Vi är väl int så många kvar som skriver här mera på mars tråden om man nu ser på den lista som vi i någo skede har gjort!
Men ska vi laga en ny och skriva in 1½ år vikt o längd så att man ser vem som är kvar???
Vill någon av er börja som redan varit på granskningen?

Trevligt v-slut åt er alla :kram:
Bild
Bild
Bild
Renja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Emelie » 15 sep 2008, 18:54

1½ år lista

Emelie: Isabella född 17.2.07 1½ års koll 7.8.08 8,6 kg 77,3 cm
Emelie
Silvermedlem

Oläst inläggav Mammis1 » 17 sep 2008, 15:19

Oj vad roligt med så många nya bebisar! :D Grattis till er som fått tillökning.
Har själv inte hunnit följa med här i forumet på länge och missade tyvärr 1,5 års kontrollen. Preliminärt väger sonen mäkta 14,5 kilo och mäter ca 82-83 cm. Tur att han är självgående nuförtiden fast egentligen springer han mest och klättrar överallt. Det kommer allt mera ord, trots att han ännu uttalar dem otydligt. Sonen sover oftast numera i eget rum, i egen säng men verkar lida lite av mörkret (trots nattlampa) eller av att mamma inte är nära. Mot morgonen brukar jag ofta inte mera orka springa av och an och lugna honom utan låter honom få komma i vår säng. :oops: Då får jag sova i lugn och ro några timmar i alla fall. :roll: Ibland har vi dock lugnare nätter då han knappt vaknar i sitt rum utan sover där ända tills det blir morgon. Eller så har han kanske mardrömmar? Han pekar och säger också att rullgardinet ska UPP innan han lugnar sig och kan somna. Kanske han är lika ynklig som sin mor!? :lol: Jag var mer eller mindre i skolåldern när jag slutade sova i mina föräldrars säng. Trodde tydligen felaktigt att pojkar skulle vara 'tuffare'. :wink:
Mammis1
Guldmedlem

Oläst inläggav Renja » 24 sep 2008, 17:40

1½ år lista

Emelie: Isabella född 17.2.07, 1½ års koll 7.8.08 8,6 kg 77,3 cm
Renja: Fanny född 23.03.07, 1½ års koll 24.9 10,9 kg 82 cm
Bild
Bild
Bild
Renja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav hazel » 27 sep 2008, 11:10

1½ års lista

Hazel: killen född 25.3.07, 1½ år 25.9.08. 13,5kg 85 cm
Babynummertvå: Elias 1½ års koll 11040 gr och 82 cm
Anouk: pojken på 1½ års koll 9 kg och 77,3 cm
Egon: Ivar 1½års koll 11,9 kg och 88,5 cm

tog mej friheten att skriva Babynummertvå, Anouk och Egons barn med då ni skrivit upp dem i tidigare inlägg. ni får gärna tillägga födelsedatum etc om ni vill

:kram: på alla.
Bild Bild
hazel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Babynummertre » 28 sep 2008, 20:10

1½ års lista

Hazel: killen född 25.3.07, 1½ år 25.9.08. 13,5kg 85 cm
Babynummertvå: Elias född 5.3.07, 1½ års koll 11040 gr och 82 cm
Anouk: pojken på 1½ års koll 9 kg och 77,3 cm
Egon: Ivar 1½års koll 11,9 kg och 88,5 cm
Erik juli -04
Elias mars -07
Edit juni -12
Babynummertre
Silvermedlem

Oläst inläggav Babynummertre » 28 sep 2008, 20:16

Ny arbetsvecka i morgon. Skönt!! :tumme: Elias är SÅÅÅ trotsig just nu så jag vet inte om han har nån "period" eller om det är tänder på G. Han är extremt mammig och när saker och ting inte går som han vill så blir han ursinnig! Springer runt och skriker och slänger sig på golvet osv. Erik var envis men det var inget mot vad Elias är. :swoon: Jag vet inte om det också har att göra med att han och jag fick ligga på sjukhuset för en vecka sedan. Elias hade magsjuka i flera dagar och blev till sist lite uttorkad så vi fick sova en natt på barnavdelningen på observation och så han fick i sig näring och vätska som han förlorat. Sen dess har han varit otroligt envis, trotsig, mammig etc. Har någon av era små gullungar börjat förvandlas till något mindre "gulligt"? :love: I morgon skall han och allergitestas också... Det kommer inte att vara populärt inte... :unsure: Han var så ledsen och arg på alla sköterskor och läkare och alla som skulle "picka" honom här och där för att få blod när vi låg på sjukhuset. Stackars mammas lilla plutt!! :love:
Erik juli -04
Elias mars -07
Edit juni -12
Babynummertre
Silvermedlem

Oläst inläggav hazel » 30 sep 2008, 20:30

jodå, här har det trotsats i flere månader. han slänger saker, slår mej (ibland), skriker som en tok... får helt hemska raseriutbrott!!! :shock: :curse: .. han kan hålla på i en halv timme om han så tycker.. jag har lärt mej att svänga ryggen åt och inte bry mej om honom så går de ganska snabbt om och han hittar på något annat. då brukar jag "märka" honom igen.. annars är han helt underbar och snäll och gosig..
han har också en period som ingen (främmande) får absolut peta på honom och inte på mamma heller :lol: :lol: .. (då de tog blodprov av mej på rådis så skrek han som ett stucket svin, fast han var i pappas famn) :roll: .. gulligt egentligen :love: :love: ...
Bild Bild
hazel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mammis1 » 05 okt 2008, 16:23

Skönt att höra Hazel och Babynummerbvå att det bara inte är vår son som får raseriutbrott och är omöjlig. :wink: Har läst att det eventuellt hänger ihop med den bristande kommunikationen, alltså att barnet inte kan förmedla vad han/hon vill, men vet inte om det stämmer. Har märkt att det är populärt att testa gränser och provocera. Speciellt förbjudna saker gillas. Så han blir nog skickad till sitt rum rätt ofta, då han hittat på hyss. :nicka: Och så säger han Fyyyy, när han varit dum och ger en puss. :kram: Han är nog jobbig och härlig till 100 procent.
Mammis1
Guldmedlem

Oläst inläggav Renja » 08 okt 2008, 17:49

Nej era barn är nog inte dom ända med raseriutbrott,vår fröken e precis likdann o fick tidigare affektions kramper som gör att man håller andan en längre tid innan skriket kommer!
De blev panik varje gång hon gjorde så i.o.m att hon blev blå röd i hela ansiktet o vi trodde hon sku bli utan luft!Men tog upp de med rådg tanten o hon förklarade att om vi nochalerar henne när vi märker att hon blir arg o börjar hålla andan så slutar hon till sist med de här!O de verkar fungera för kramperna har minskat men andra raseri utbrott har kommit istället!Hon sa i rådgivningen att de är väldigt viljestarka barn som har så kallade affektions kramper!
Ja menar om viljan e så stark o kraftig nu redan så hoppas ja att de kommer att ändra med tiden!
Bild
Bild
Bild
Renja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav hazel » 09 okt 2008, 07:49

sonen fick också affektkramp då han var ca 10mån. efter det har jag blåst honom i ansiktet då det ser ut att han sku få ett för att förhindra det och det har hjälpt. mest då han är jätte trött eller stöter sej illa som han kan få.sällan då han blir riktigt arg.
nu är de viljestarka de vädurana, men så ska de vara också. :nicka: :lol:
Bild Bild
hazel
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper