Marsbebisar '07

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Marsbebisar '07

Oläst inläggav Renja » 11 okt 2008, 05:44

hazel skrev:sonen fick också affektkramp då han var ca 10mån. efter det har jag blåst honom i ansiktet då det ser ut att han sku få ett för att förhindra det och det har hjälpt. mest då han är jätte trött eller stöter sej illa som han kan få.sällan då han blir riktigt arg.
nu är de viljestarka de vädurana, men så ska de vara också. :nicka: :lol:

Jo glömde skriva att vi också försökte med att blåsa o de hjälpte henne vissa ggr...Men sen fanns de dom ggr som de int fungera o då hon tydligen va så envis o arg att andan drogs så djupt att vi bara fick önska o hoppades att hon sku andas igen!Vi lärde ju oss efter hand att hon gör såhär men första gången blev ja så rädd att ja själv höll andan en stund,tiden stannade lixom helt upp o ja grät för hon skrämde mig så!Men nu har hon it gjort de på någon månad så vi hoppas de slutat!
Verkligen extra viljestarka verkar våra vädurar födda -07 att vara, :lol: :nicka: men som du säger att så ska de ju vara!

:tumme: Här e i alla fall en som börjar gå med magen i vädret o njuter av hösten o att fröken som börjar bli "stor" flicka som försöker både klä på o av sig själv o pratar mer o mer o äter maten själv fast de nog klottas lite men de hör till!Tuttflaskorna tog vi bort så de används bara pipmuggar o vanliga muggar nuförtiden,någon tutt har vi ju aldrig haft o pottan e hon ju bekant med från att hon kunde sitta själv så dit går hon flera ggr per dag när vi ber henne!Men hon gör de så gärna o river bort blöjan o springer o söker pottan,sätter ner sig o säger kacka fast de oftast kommer kiss el bara en prutt!Men vi blir så glada när man ser hur stolt hur blir över att hon kan själv såna här saker!O jag som e extra känslig just nu gråter ju varannan gång de händer någo nytt el om hon säger något ord...Min sambo brukar bara skratta åt mig för han tycker ja e så rolig när ja bölar för nästan allt!

Oj va mycket ja har skrivit ,ni ska ha de så bra alla o ge en stor höst kram åt era marsianer! :nicka:
Bild
Bild
Bild
Renja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hanna_Sofia » 22 okt 2008, 12:22

1½ års lista

Emelie: Isabella född 17.2.07, 1½ års koll 7.8.08 8,6 kg 77,3 cm
Renja: Fanny född 23.03.07, 1½ års koll 24.9 10,9 kg 82 cm
Hazel: killen född 25.3.07, 1½ år 25.9.08. 13,5kg 85 cm
Babynummertvå: Elias född 5.3.07, 1½ års koll 11040 gr och 82 cm
Anouk: pojken på 1½ års koll 9 kg och 77,3 cm
Egon: Ivar 1½års koll 11,9 kg och 88,5 cm
Hanna_Sofia : Isa född 10.3.07, 1½ års koll 22.10.08, 11 kg och 84 cm
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Hanna_Sofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Hanna_Sofia » 22 okt 2008, 12:50

Nåja, äntligen kom vi också på läkarkoll... fröken växer o blir stor, tänk vad tiden går! Sprutorna hon fick var ingen större höjdare. Hon fick både MPR o infuenssavaccinet. o att lägga sig för mätning var inte heller kul. hur förklara för en 1½åring att det inte är farligt?
Isa pratar hela tiden o det har börjat komma två ords meningar. Om man inte förstår henne så upprepar hon tills tröga morsan fattar :nicka: Att sköta lillebror är kul ibland... han får nog en hård skolning :? igår tog hon i honom i pyjamasen o släpade honom längs golvet :shock: förrän jag hann ingripa. Hon är snabb som blixten! o håller mig i gång...
Jag satt här o tittade på en bild som Isa målat i augusti o konstaterade att jag vet inte när vi skall ha tid att ta fram färgerna nästa gång. Hon kan ändå inte hålla på med det ensam o vanligtvis så är lillebror just då vaken... eller så skall man laga mat eller någo annat viktigt som bara måste uträttas. dagen blir kort med två små barn... :unsure: Hur kan det vara så? Det blir väl att plocka fram vanliga kritor och färgpennor o skippa målandet en tid, anatar jag.
Hon har börjat sköta sin docka jätte mycket nu när lillebror finns. Dockan badar, äter o sover... på riktigt alltså :nicka: jisses så den ser ut ibland. tur att den kan badas, för annors skulle den nog vara en syn för gudarna.

Nu skall jag fortsätta skriva dophäftet. Vi skall nämligen ha dop i helgen o programbladet är lite på hälft...
Sköt om er!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Hanna_Sofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Mammis1 » 30 okt 2008, 16:49

Här är det lugnt igen. :shock: Vi försöker också ha det mysigt inomhus genom att läsa böcker och måla med kritor. Andra färger skulle jag nog inte våga mig på eftersom redan dessa giftfria åker in i munnen allt som oftast. Vad gäller böcker och fantasi tycks den vara på topp just nu. Att läsa om och använda verktyg (såg, hammare, skruvmejsel) samt att läsa om doktorn tycks vara favoriter just nu. Då någon stött sig i en bok jämrar sig sonen och säger 'pipi' att man faktiskt börjar tro att han har ont på riktigt. :lol: Däremot aktar JAG mig från att överreagera och låtsas inte mera gråta såsom jag gjorde häromdagen då Max (i boken) fallit från bordet, eftersom sonen blev helt förskräckt och började panikgråta då han trodde att mamma hade ont. :shock: :lol: Sonen har även fått någon underlig vana (som jag antagligen sått fröna för då han var baby). Han älskar att pussa mig på magen och fötterna. :shock: :roll: Som tur blir det ju kindpussar och vanliga kramar däremellan också.

Ha det bra alla mammor och marsianer. Kul för er som redan har skaffat ett syskon. Sonen skulle nog också helst av allt vilja ha en liten syster eller en baby att sköta om, eftersom han ÄLSKAR barn, men vi får se om mammas och pappas energi räcker till. :wink:
Mammis1
Guldmedlem

Oläst inläggav Pamsan » 20 nov 2008, 09:41

1½ års lista

Emelie: Isabella född 17.2.07, 1½ års koll 7.8.08 8,6 kg 77,3 cm
Renja: Fanny född 23.03.07, 1½ års koll 24.9 10,9 kg 82 cm
Hazel: killen född 25.3.07, 1½ år 25.9.08. 13,5kg 85 cm
Babynummertvå: Elias född 5.3.07, 1½ års koll 11040 gr och 82 cm
Anouk: pojken på 1½ års koll 9 kg och 77,3 cm
Egon: Ivar 1½års koll 11,9 kg och 88,5 cm
Hanna_Sofia : Isa född 10.3.07, 1½ års koll 22.10.08, 11 kg och 84 cm
Pamsan: Emilia född 19.03.07, 1 år 8 månaders koll 18.11, 10,6 kg och 83 cm
Pamsan
Silvermedlem

Oläst inläggav Pamsan » 20 nov 2008, 10:02

Det blev ingen 1,5 års kontroll för oss, rdg sköt bara på det hela tiden så vi fick vara i tisdags iställe, 2 månader för sent...
men tjejen ville inte samarbeta så vi fick stå båda två på vågen å mätas blev som det blev men läkaren fick inte röra henne så inget lyssnande på hjärta och allt vad läkaren skulle göra. I rdg, boken står det bara fin flicka men ville inte samarbeta idag. Så läkaren sa vi tar det på 2 års kontrollen då och hoppas att hon är på bättre humör, visst, det tror jag inte.
Hon är så trotsig nu och sååå mamis igen en gång. Kanske det är en reaktion på dagiset igen, har varit 1,5 månader nu...får bara hoppas att det går om så småningom.
ha de bra alla :kram:
Pamsan
Silvermedlem

Oläst inläggav Egon » 29 dec 2008, 14:59

Hej på er alla!

Hur har ni det, så här före nyår?

Ivar växer och mår. Har så smått börjat prata. Han kan massor med ord, men sätter ännu inte ihop flera ord. Men det kommer säkert snabbt nu då han fått början. Han sover ännu på dagen, ca 2 timmar utomhus i vagnen (som han just och just ryms i mera). Men det blir snart ändring på det, för jag börjar ju jobba 5 januari (ÅNGEST!!!). Han ska vara hos dagmamma 4 dgr/vecka, ca 9 h/dag.Känns så länge! Men det är väl värst för mej, han kommer säkert att trivas.Där måste han sova inomhus. Få se hur hon ska lyckas med det - jag har inte lyckats de gånger jag provat :shock:

Ha nu ett riktigt GOTT NYTT ÅR allihopa!!!
BildBild BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Egon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Renja » 20 jan 2009, 23:02

Hej på er alla!Hur har ni det?De så länge sen sist så ja blev fundersam hur alla har de?Snart blir ju våra gullungar 2 år,tiden har gått fort!
Ha de bra o många :kram:
Bild
Bild
Bild
Renja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Anouk » 22 jan 2009, 13:06

Kul att se liv i den här tråden!

Vi har det helt bra, vardagen rullar på med dagis, nu denhär terminen har man också märkt att han trivs där mycket bättre och far dit jättegärna nu när han är lite större än i våras. Så Egon, nog går det säkert bra för er också!

Pojken pratar mera och mera; det är nog där framstegen kommer som mest just nu. Upprepar, härmar och kommer ihåg saker han hört på. Nyligen har han börjat med korta 3-4 ordsmeningar, eller så radar han flera ord efter varandra med små pauser emellan när han ska förklara nåt. Han är så inne i dethär kommunicerandet att han ofta vaknar mitt i nätterna och börjar babbla igenom hela sitt orförråd, känns det som. :lol:

Vår pojke har nästan hela tiden varit smått kinkig med maten, men nu börjar det helst lätta lite och aptiten har varit bättre. Vi var på tillväxtkontroll till rådgivningen i december och då hade han äntligen passerat 10-kilossträcket i vikt. :tumme:

Det känns också som att han småningom börjar bli mera företagsam och "hjäpsam". Börjar mer och mer äta själv, kunna plocka undan saker efter sig (fast det nog är mera pop att dra fram saker...) och vilja följa med vad de vuxna pysslar med utan att ställa till med så mycket oreda och farligheter som förr. Men ett område där han nog inte är särskilt företagsam är pottränandet. Vi hade en helt bra start, men sen blev det plötsligt helt ointressant och det är säkert flera månader sen det kommit nåt i pottan nu. Men kanske det tar sig igen småningom.
Användarvisningsbild
Anouk
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Egon » 22 jan 2009, 19:40

Det har gått jättebra för Ivar hos dagmamman! Han har knappt tid att krama/vinka hejdå mera då jag lämnar honom. Han trivs jättebra! Och sen han började där har han utvecklats på flera sätt, bl a med pratet, att äta själv och att klä av och på sig :tumme:

Nu är han inne i en period då han börjat skämmas...så fort man höjer rösten eller ren bara säger vad han inte får, så lägger han händerna för ögonen och tittar ner :shock:
Användarvisningsbild
Egon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mammis1 » 09 feb 2009, 16:06

Hejsan alla!

Kul att läsa hur det går för er, även på dagis och hos dagmammor. Jag är hemma för tillfället men hoppas kunna börja jobba snart igen, i alla fall deltid. Tror att lillen kanske delvis saknar den kontakten med andra barn (eftersom han är mer eller mindre översocial ), trots att han inte gillade då mamma for till arbetet då han var liten. Här har vi värsta trotsåldern sedan flera månader och sonen kan kasta sig raklång på mage eller rygg både hemma eller o butiken om han inte får som han vill. Han vill bestämma allt själv. Han krånglar med på-/avklädning, maten, ALLT! :evil: Däremellan är han sååå underbart charmig. Dock ska man inte vara i vägen då han får sina nattliga utbrott (inte varje natt som tur!) för då är det lätt hänt att man får en hård spark i ansiktet eller dyligt. Han brukar kunna göra sig själv illa också, har funderat på om det kan handla om nattskräck eftersom han är så otröstlig och 'galen' ibland.

Pottan använder han sig av sedan han var under året men har nu börjat vägra använda den - inte så passligt då jag skulle vilja att han skulle sluta ha blöja. :( Har nu kommit fram till att han hellre kissar i pottan om han får stå på golvet och inte behöver sitta :shock: och jag håller den framför honom. Månne han kollat in sin pappa. :lol: :wink:

Språket utvecklas även här i rasande fart just nu och man bara häpnar över hur många nya ord han får ur sig varje dag. :D Han älskar också att lära sig bokstäver och siffror, fast jag tycker att han kanske är aningen för liten för det. Kramar till er alla! Kom ihåg att njuta av alla underbara stunder med era barn. :kram:
Mammis1
Guldmedlem

Oläst inläggav hazel » 23 feb 2009, 15:41

hej.

grattis renja till pojken!!

annars är det länge sen sist.. jag vet nu inte om nån brukar läsa här mera?? och snart har många en 2-åring och en baby av oss så det blir väl inte skrivet så mycket hit mera...

grattis de som fyllt/fyller 2 år här nu de närmaste veckorna och sen också i mars..

våra små som inte är så små mera utan utvecklats fort och blivit så stora och duktiga.. funderar att för två år sen väntade jag gossen och nu är jag i nästan samma veckor gravid med följande, men mycket klokare.. ska se vad de säjer nästa måndag om förlossningen?? kommer bebis då i mars eller april?? :osaker:

pojken min är så hjälpsam och "omatoiminen" och fast det då int kommer så massor med ord (men destomer eget språk) så får han sej nog förstådd ändå...
Bild Bild
hazel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Egon » 07 mar 2009, 13:55

Nu har vi varit på 2 års kontroll! Hjälp vad snabbt tiden går! Ivar har blivit så duktig tycker jag :D

Han var nu 90,5 cm lång, 12,8 kg och huvudomkretsen var 50,3 cm. Stora pojken :D Har någon annan varit på 2 årskontroll? Nästa gång blir vid 3 år, känns länge dit, men man vet ju nog hur snabbt det ändå går.

Imorgon ska vi fara till Teneriffa. Ska bli roligt! Tror att Ivar kommer att njuta mera nu än för ett år sedan, han var så liten då.

Ha en skön vår allihopa!!!
Användarvisningsbild
Egon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hanna_Sofia » 19 mar 2009, 13:07

Hejsan! Länge sen sist! Det är nog fullt upp med två små... så inte blir det så mycket tid över.
Isa blev två för en vecka sedan. Vart tog den tiden vägen? Hon är stor och duktig. Vi försöker bli kvitt blöjan, men misstag händer. Inte varje dag, men... Pratar så man blir trött på henne ibland :nepp: Hon satt en dag vid matbordet, lade händerna nätt på bordet och tittade ut... "det är fint väder ida!" :love: Vi höll på att pinka på oss jag o min man!
Lillebror sköter hon, ibland lite väl hårt tycker vi andra. Men han tycks tåla en hel del...
På två årskollen var hon 89,5 cm o 11,5kg.
Hon är fortfarande lika social som förut. Det nya är att hon blivit rädd för saker hon inte förstår. Som hushållsmaskiner här hemma. T.om. damsugaren har blivit farlig!

Grattis till alla nya bebisar! O stort, försenat grattis till alla som blivit eller blir två!

Sköt om er, hoppas vi hörs igen!
Hanna & co
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Hanna_Sofia
Guldmedlem

Oläst inläggav hazel » 24 mar 2009, 00:15

vi var på 2års koll lite i förväg och han var 90,5cm och 14,5kg..

i övermorgon blir han 2 år och dagen efter (26) blir min lilla storebror.. saknar min gosse redan :,( ... är ju van att vara med honom dygnet runt.. :roll:
Bild Bild
hazel
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper