Junibebisar 2007

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Junibebisar 2007

Oläst inläggav Jesskan » 05 nov 2009, 22:22

Hej!

Är nog inne och läser tråden med jämna mellan rum. här har vi en 2-åring som har kommit i en sån trotsålder så jag vet inte vad. Hon är nog bara hemma med mig och hennes lilla syster. Är tänkt att hon nog skall vara det tills hennes lilla syster är 3 år sen far jag ju då på jobb.

Det är nog meningen att vi skall ta vaccinet åt flickorna imorgon men jag är så i valet och kvalet ännu. Känner som att det kan bli katastrof hur man än gör. Sen är det ju en kamp mot klockan om vaccinet hinner få någon verkan. I sverige så vaccinerar de ju inte friska barn under 3 år så det är lite konstigt att de får det i finland och i scweish så ger de inte det alls åt barn för de anser att det är för lite testat.

Känns fel hur man än gör...
Bild

Bild

18.06.1007 - En liten prinsessa
25.11.2008 - En liten prinsessa
Användarvisningsbild
Jesskan
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Sweetwillow » 05 nov 2009, 23:09

Jesskan skrev:Det är nog meningen att vi skall ta vaccinet åt flickorna imorgon men jag är så i valet och kvalet ännu.

Pojkarna får nog vaccinet, om det inte redan då är för sent. Yngre killen får det nämligen nästa vecka, han hör till riskgruppen och äldre först den 18.11! Och jag skall också ta det, hade jag tänkt, men jag får det först den 25.11... Så det kanske är försent redan då.
Orättvist att endel får det mycket före andra...
Jag har nog läst och begrundat också, och vet inte riktigt vad jag skall tro på. Men har bestämt mej för att lita på att WHO vet vad de talar om, må bära eller brista.

Sprallig 2 åring här, har börjat mer och mer leka "fantasilekar" just nu är det pop att vara dinosaurie "Roaargh" ! :love:
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Smurffelina » 11 jan 2010, 14:17

Hej!

Det var länge sedan! Jag tror att det är snart närmare två år sedan jag senast skrev... :oops:
Summasumarum sen senast: Lillkillen sover fortfarande inte bra, han har nog definitivt ärvt det av sin far! Så de får hålla varandra sällskap på nätterna... :lipa: Men nu sover han i eget rum så allt han pysslar på med väcker inte oss, men han är ju så duktig på att skrika... Han var på 2års-kollen för ett halvt år sedan 94cm o 16kg - nu använder vi endast kläder som är stl 104. Han pratar en trevlig rotvälska, svenska o finska. Upp till 5 ordsmeningar på svenska och finska lokalkasus ändelserna har fallit på plats.
Han är trotsig som få! Gud i himmelen vilket tålamod mamma har varit tvungen att skaffa sig, fattar knappt själv hur jag står ut med ungen ibland! :nepp: Jag hoppas verkligen att det värsta går över till slutet av mars, då han blir storebror! :heart: :heart: :heart: O som han väntar o som han pratar om bebisen, han blir nog en bra storebror - han tränar på dockan redan!

Over and out - kanske jag hittar hit igen om två år! :thx:
Storebror juni 2007
Lillesyster april 2010
Användarvisningsbild
Smurffelina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav lillen07 » 13 jan 2010, 15:10

Hejsan alla!

Jätte, jätte länge sen jag skrev sist... :oops: Grattis Smurffelina till det kommande småsyskonet!! :kram:

Här har vår "lilla" prinsessa också blivit storasyster, dvs ren i mars förra året. Lillebror är nu 9,5 månader gammal! :heart: Hon är en fin och omtänksam storasyster, vill hålla i famnen och trösta, ganska lite svartsjuka faktiskt...

Men, men hon är nog inne i en sån trotsålder, att huh, huh... :w00t: Också mina nerver setts på prov stup i kvarten! Inte äta, inte sova, inte klä på sig... "Jag kan själv" är ledordet för tillfället! :angel: Hon kan vara hur gullig och snäll och så mitt i allt får hon ett raseriutbrott, saker flyger, hon försöker bitas, sparkar och slår... :ledsen: Nå för det mesta går det nog ganska snabbt om... Också lillebror har på sista tiden fått sig en och annan skuff... :curse: Nog skall det väl snart börja lätta får man hoppas, den första trotsåldern är ju en viktig del av barnets utveckling... Intalar jag mig i alla fall! :blink:

Dottern går nu tre dagar i veckan på dagis och hon älskar det! :clap: Vill aldrig komma hem när jag hämtar henne och är så glad, så glad då hon får gå dit på morgnarna. Hon pratar alldeles massor, långa, långa meningar, svåra ord och abstrakta termer... Dessutom säger hon så roliga saker att man ibland tror att man ska dö av skratt!! :tumme: Blöjan skippade hon där vid 2 år och 4 mån, har den bara när hon sover. Tutten finns ännu kvar dock, men den också bara när hon sover... Sover ibland dagssömn, ibland inte, dom dagar hon sovit dagssömn är kvällsläggandet jobbigt och hon kan fortfarande inte somna själv. Men sen sover hon ganska lugnt genom hela natten, ibland kommer hon ännu till vår säng på morgonnatten. Ätandet går sådär, på dagis äter hon fint, hemma beror det på om hon är på humöret eller inte. Fortsättningsvis lång och smal, gissar att hon är en ca 96 cm och väger kring 13,5 kg.

Hon är såå social och älskar att gå på fester och träffa människor! Så älskar hon att sjunga, dansa, rita, åka pulka, åka skidor, hjälpa och laga mat, bygga lego... En mycket aktiv härlig ung dam! :love:

Ha det bra alla!

lillen07
Bild
Bild
lillen07
Silvermedlem

Oläst inläggav Flippan » 13 jan 2010, 17:59

Här har vi också en nybliven storebror. Det är kärlek och svartsjuka i en härlig blandning. Nu har pappan börjat jobba och storebror är extremt mammig och ska bara vara i mammas famn, vilket inte är så lätt med en bebis som ska ammas hela tiden känns det som. Trotsig till tusen är han också, och trotsen har nog förvärrats efter lillasysters ankomst.

Smurffelina- jag har nog flera gånger undrat hur det löste sig med ert sömntrassel, ledsen att höra att det inte ännu löst sig heller. För vår del redde det ju upp då sonen fick medicin för sin reflux.

Nu kallar lillasyster på mer maaaaat!
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Smurffelina » 14 jan 2010, 15:40

Flippan: Var in och läste då då ni fick er diagnos, och var sååå glad för er skull. Vi kämpar fortfarande... :ledsen: Men, vad kan man göra - ärt glad för att han ändå inte kinkar med påklädandet och maten (måste ju hitta ngt positivt! :lipa: ). Och så lägger jag mitt hopp om att fröljande skall vara en rktigt sömntuta...om den första är som sin far o inte sover, kan väl 2an vara som sin mor o sova! :blink:
Storebror juni 2007
Lillesyster april 2010
Användarvisningsbild
Smurffelina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav jennye » 24 jan 2010, 21:33

Inte har jag heller skrivit på forumet överhuvudtaget på länge, det behövdes kanske mer när bebisarna var små.

Kort update av oss: flickan är då alltså 2 år 7 mån, längd har inte kollats på länge, nånting på 90 och vikt 11,7. Spinklig liten flicka fortfarande, men det tar hon efter sin far, själv är jag läggd åt andra hållet :wink:

Blöjan skippades just efter 2-årsdagen och samtidigt blev hon nattorr, så inga blöjinköp på länge. Trotsig kan hon vara, men är nog för det mesta nöjd bara med att få hjälpa till när mamma sysslar i huset. Vi flyttade i april och byte från ett kärt dagis till en dagmamma var tufft, men nu går det hur bra som helst där. Inga småsyskon i synen ännu.

Ha det bra alla i kylan!
Dotter juni-07
http://ildana.com/
Användarvisningsbild
jennye
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Sunflower » 25 jan 2010, 19:44

Grattis till alla småsyskon och graviditeter! :D
Vi har en pratglad och duktig liten tjej med en stark egen vilja. Hon är också väldigt snäll, ger ofta efter för sin ännu envisare storasyster. Till rådgivningen har vi inte varit med henne på evigheter, så jag har ingen aning om hennes mått. Men hon drar storlek 92/98 på kläderna och väger ca 14,5 kg. Någon blöja har vi inte använt på flera månader nu, hon blev natt-torr i augusti strax efter att hon slutat ha blöja på dagen. Hon älskar att lägga pussel, kan sitta med sin pussel hur länge som helst. :heart:
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sweetwillow » 25 jan 2010, 20:06

ildana skrev:Kort update av oss: flickan är då alltså 2 år 7 mån, längd har inte kollats på länge, nånting på 90 och vikt 11,7. Spinklig liten flicka fortfarande, men det tar hon efter sin far, själv är jag läggd åt andra hållet :wink:

Skönt att läsa att någon annan har en lättviktare, J var vid 2½ års kontrollen 92 cm och vägde 12,2, kg.

Började redan bli lite orolig för om det ändå skulle vara något på tok. Så vi fick läkartid, och läkaren hittade bi-ljud i hjärtat. Väntar nu på kallelse till ♥-ultra. Hans lillebror har haft hjärtfel. Är nog inte orolig, men bra är det ju att det kollas upp i alla fall.

Och vi har en matvägrare, äter då när det passar honom. Vissa dagar blir det bara yoghurt och bröd. :roll:
Och så forsätter pottvägrandet, inte en chans att han skulle sätta sej på pottan. Lillebror har blivit duktigt på det men J vill absolut inte. Idag fick vi honom faktist att sitta på WC-stolen, men han var nog lite motig till det.

Är ännu hemma med killarna, och har tänkt börja jobba/studera på hösten. Så det börjar dagis i höst, kanske.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 28 jul 2011, 19:22

Min junibebis var just på fyraårskontrollen till rådgivningen. 105,5 cm lång och 17,2 kg. Hon kunde ca tio färger och allt var riktigt bra. Men vi har glömt att leka med boll så det fick vi hemläxa på ;) däremot kan hon cykla utan stödhjul nu så jag tror nog det där med att ta lyra kommer bara vi leker lite då motoriken ändå fungerar. Tänk vad mycket dom kan lära sig på bara fyra år. Det är knappt jag minns det lilla knyttet.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper