Junibebisar 2007

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Junibebisar 2007

Oläst inläggav Flippan » 24 jan 2009, 14:11

Tutt har sonen aldrig använt så den avvänjningen slipper vi.

Skor har han i stl 21 utan yllesockor och 22 med yllesockor. Vad har era små för storlek på kläderna då? Byxor är mest 86, några 92, tröjor är 86/92, och vissa tom 98/104. Halaren är 92 och den kommer nog att räcka hela vintern.

Han pratar inte mycket, enstaka ord säger han, men gör sig väl förstådd med kroppsspråk och öh öh, dä i olika tonlägen.

Sover i spjälsäng, har inte funderat på att börja klättra ur som tur är. Nästa säng behöver ännu fixas och målas och det har vi inte hunnit med än. Jag sitter (eller snarare ligger och somnar själv...) ännu bredvid honom då han ska somna så på så sätt skulle han väl nog hållas kvar i en riktig säng.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav *Älvan* » 24 jan 2009, 20:58

ja välkommen med säger jag också! :D

Hoppas att allt går väl hos er jesskan! :nicka: :tumme: Stort Grattis!

Aamos har sovit i stor säng redan några månader då han klättrade över kanten hela tiden.. :roll: Han trivs bra i den men så har vi ju sängen bredvid vår dubbelsäng (så vi har säng från vägg till vägg hos oss :oops: :lol: ).
Han sover lite bättre nu,åtminstone oftast, vaknar bara några gånger.. Jag ammar honom ännu innan han ska sova och en gång på morgonsidan så han inte vaknar 5 alla mornar.. :curse:
Han kan nog en hel del ord men många är sådana att ungefär bara jag förstår vad han säger.Men det är väl huvudsaken. :D
Skostorleken är väl 21, ska jag ha dubbla yllestrumpor (han är frusen av sig)i skorna blir det 22. Till nästa vinter köpte jag 24,hoppas tippningen blev ens lite ditåt.. :?
Kläderna är väl 86 på bodyn och nattdräkter, 80 eller 86 på byxor. Halaren bytte vi just till 86. Han väger ungefär 11 kg och var väl nästan 82cm i dec.
Envis är han som bara vad och får hemska raivarin hela tiden.Men så är han en liten charmare som tycker om att spexa lite. :love: Med mig är han tyvärr gnällig rätt mycket o vill hänga i min famn.. Energi har han nästan för mycket av och han gör mycket dumheter.Sover dagssömn bara några gånger i veckan men det är mer än vad han gjorde tidigare.
Han älskar mumin (mimmu) och mii (som betyder både my o sniff) och mimi som är snusmumriken.(mumin)Pappa var ett av de första "riktiga" orden och (mumin) mamma kommer ju också fint. Aamos kan själv knäppa på tv:n,stoppa in videon i maskinen och trycka på play. :roll: Så hoilar han med i sångerna med full röst. :lol:
Härligt med snö!! Nu är jag bara ursur för jag har gått och blivit sjuk med både flunssa och antagligen ögoninflammation.Hela undre ögonlocket är uppsvullet långt ner till kinden och det tar sjukt! Jag som har väntat på att få härja i snön med pojkarna som en bra ursäkt. :wink: :lol:
Nej, nu ska jag gå o se om sambon somnat (då han för en gångs skull nattade Elias,han jobbar nämligen på kvällarna under veckan)..

Sköt om er och de små!
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 24 jan 2009, 23:06

Jag slutade amma när vår flicka var 1 år och 5 månader. Livssituationen gjorde att vi missade en viktig amning per dag (den som vi hade när jag kom hem från jobbet) när hon just blivit 1 år och 4 månader och sen blev det till sist bara varannan dag.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cata » 27 jan 2009, 09:07

Oca skrev:Har era småttingar tutt ännu?

Jo, vår lillis har tutt och han får ha den så länge han behöver den. På dagis tycks de dock ha något slags tuttavvänjningskampanj, de brukar ta tutten ifrån lillis så fort han anlänt till dagis.:? Personligen tycker jag att små barn skall få använda tutt så länge den ger tröst och trygghet, nog slutar de använda tutt när de inte längre behöver den. Storasyster slutade med tutt vid tre år och storebror vid två års ålder.

Vår lillis sover fortfarande i sin spjälsäng. Han har inte försökt ta sig över kanten. Han skall få sova i spjälsängen så länge han ryms i den. Så småningom skall vi ta bort de tre löstagbara spjälorna i sängens ena sida så att han själv kan klättra i och ur sängen.
dotter 05/2003, son 11/2004 och son 06/2007
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 27 jan 2009, 12:05

Melli skrev:Han älskar mumin (mimmu) och mii (som betyder både my o sniff) och mimi som är snusmumriken.(mumin)Pappa var ett av de första "riktiga" orden och (mumin) mamma kommer ju också fint.

J kallar Muminpappa för Mmhpapa! Eller egentligen är alla muminfigurerna är Mmhpapa... :D Och alla djur förutom gris, katt, hund och groda, är häst :nicka:
Idag sa han sin första två ords mening: mera yoghurt!(meja yojot)

J har tutt bara till natten och egentligen bara när han somnar. Sen på natten brukar den nog falla ner på golvet. Funderade bara på om jag borde ta bort den helt. Men kanske han nu kan ha den...
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sunflower » 08 feb 2009, 19:33

Vår lillis har tutt ännu och kommer nog att få ha den ett tag till. Oftast har hon den bara när hon sover, men om hon hittar nån tutt på dagen sätter hon den nog i munnen och suger på den en stund. På dagis tror jag hon har tutten bara då hon sover eller om hon blir riktigt ledsen.

Här är Mumin också en favorit. Vi har Mumin-bestick och om man dukar fram något annat åt lillisen så ropar hon "Jag ha Muuuu" tills hon får en Mumingaffel. Sked duger inte längre, har inte gjort det på en tid, utan hon vill äta med gaffel som vi andra.

Lillfröken har väldigt häftigt temperament och kan få ordentliga utbrott och skrika hysteriskt över något man själv tycker är en småsak. Sen svänger det mitt i allt och plötsligt är hon på strålande humör igen. :roll: Men envis är hon och skriker ofta tills hon får sin vilja igenom. Hon har lärt sig säga ordet "själv" och vill göra det mesta själv. Hon har blivit jätteduktig på att klä på sig och då vi ska ut behöver hon inte hjälp med annat än handskarna och skorna. :tumme: Det tackar jag dagis för. :thx:
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cata » 12 feb 2009, 08:19

Sunflower skrev: Hon har blivit jätteduktig på att klä på sig och då vi ska ut behöver hon inte hjälp med annat än handskarna och skorna. :tumme: Det tackar jag dagis för. :thx:

Oj, vad duktig hon är! Vår lillis bara sätter sig ovanpå halaren och väntar på att den på något magiskt sätt skall kläs på honom. Skor och stövlar tycker han om att klä på sig här hemma (utan att först ha halaren på) och så klampar han omkring inomhus oftast i någon annans stövlar än sina egna.

Det som vår lillis är duktig på är att städa efter sig. Till skillnad från storasyskonen är han en riktig pedant, som plockar upp också efter storasykonen vid behov. När storasyskonen bara har slängt mössor och vantar på tamburgolvet skyndar sig lillis att plocka upp dem och sätta dem i rätta lådor. Bordet börjar han ofta duka av medan de långsammaste ännu äter, så ibland häller han ut halvfulla muggar i ivern att städa undan dem.
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sunflower » 21 feb 2009, 15:08

Oj vad här är tyst på den här tråden!

Vår lillis har vattkoppor. Storasyster har massor (börjar bli bra nu) men lillis har bara några få, typ 4 st. Så det är ju tacksamt att hon fick det så här lindrigt. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sweetwillow » 23 feb 2009, 12:33

J har haft skabb! :scared:
Han hade haft utslag i en månad och vi gick till läkare och kollade opp det och fick diagnosen skabb. Har nu gjort behandlingen och nu är det att vänta och si om det går bort. Tar ca 3 veckor före utslagen försvinner. Det har åtminstone inte kommit till av dem så vi hoppas på att det är helt borta nu.

Vi flyttade lillebror in i Js rum. Trodde att det skulle ställa till med problem eftersom Grynet ännu vaknar på nätterna, ibland, men det var nog helt onödigt. J sover bara vidare fast Grynet skulle stor tjuta. :nicka:

Och så har J börjat trotsa lite, han kan slänga sej rak lång på golvet och skrika och sparka. Har nog inte hänt så ofta, ännu. Men det lär väl komma mera av sådant... :)

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mamma K » 09 mar 2009, 11:23

Jaaa, tyst på tråden är det.
Har kommit fram till att den tid man (jag...) har mest behov av att diskutera med andra om babyn är nog då den ännu är i magen. Men roligt är det ju att höra hur andra med jämnåriga har det, vad som är på g och så.

Vi har aldrig lyckats få fröken intresserad av tutt så det är inte heller aktuellt för oss. Lite OT men som en kommentar till Cata så har jag igen ogärna velat att mina (äldre) barn haft tutt annat än då de sover. Speciellt ute då tutten hamnar lite varsomhelst tycker jag det är helt onödigt och ganska ofrächt. Så då våra äldre barn börjat dagis bad jag att de skulle ha den lika som hemma, dvs bara då de sover. Funkade bra. Avvänjning har skett för ena vid ca 1 års ålder då man märkte att det inte var så viktigt med tutt längre. Andra gav tutten till påskharen (av alla idéer man haft :roll: ) vid ca 2,5 års ålder och det gick också bra. Men jag tycker inte man behöver ta stress över avvänjning, var och en gör det då det funkar bäst med tanke på barnet o föräldern - tycker jag. (Fast kanske nog ändå helst före skolålder... :wink: )

Vi har en super-babblande fröken för tillfället. Långa haranger, det mesta förståeligt men också en del oklart. Roligt är det, man märker att fröken njuter av att kunna bli förstådd. Hon är fortfarande ivrig med att leka med djur, dockor, lyssna på sagor o själv bläddra i böcker. Att bada älskar hon men huden tillåter inte bad mer än ett par gåmger i veckan, tyvärr. Nu är det har varit snö har det också blivit en hel del pulka-åkande :)

Jag jobbar numera en dag i veckan o har hjälp av svärföräldrarna då. Det har gått jättebra. Som tur. På hösten blir det familjedagvård eller dagis, beroende på var vi får plats. Känns helt bra att börja jobba mera men förstås funderar man alltid på hur det ska gå, speciellt för fröken då. De två äldre har ju skola & eftis och för dem är det nog inte en lika stor förändring i livet. Äldsta sonen såg snarare förtjust ut då han hörde att han kommer att vara ensam några timmar på eftermiddagarna nästa år, hmm... :wink: Hur har era dagis/vård-starter funkat?

Nu börjar man så småningom vänta på våren tycker jag, snö i alla ära.
Måste köpa vår-halare åt fröken; 92 skulle vara passlig men funderar på 98 så att det finns lite växtmån... måste nog pröva, vill inte att hon drunknar i en för stor halare.
Ha det gott!
son 1999, dotter 2002, dotter 6/2007
Mamma K
Guldmedlem

Oläst inläggav Jesskan » 05 apr 2009, 20:25

Hejsan allihopa!

Det var väldigt längesedan.. Håller med om att det är tyst på tråden...
Och stort grattis till er som fått babysar... Lite sent... :)

Ida sover i vanlig säng. Gjort det sedan nyårs afton men vi måste ligga brevid henne ännu för att hon skall somna i den... Annars kommer hon upp 10000000 gånger... Hon har nog tutt ännu men har börjat göra så nu att hon får den endast när hon skall sova. Hon vill nog ha den annars också men det är bara för att ha den. Hon har inget egentligt behov av den så...
säger en massa ord säger hon och har börjat säga mera meningar... Tess är dock hennes favorit ord... Kan inte förstå att våra små blir 2 år i år... Tycker tiden bara rinner iväg...

Är det nån av era barn börjat få tänderna där längst bak som inte är visdomständerna? Trodde de inte fick dem före vid 4 eller 5 års ålder..
Bild

Bild

18.06.1007 - En liten prinsessa
25.11.2008 - En liten prinsessa
Användarvisningsbild
Jesskan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Sweetwillow » 05 apr 2009, 20:36

Har inte alls kollar hur många tänder J har och var. Men mååånga är det och också där ganska långt bak...

Han har börjat säga 2 och 3 ordsmeningar och kan räkna till sex på finska, eller nästan åtminstone ibland vill han hoppa direkt från kaksi till neljä. Och så räknar han på svenska till tre. Duktigt. Och så har han kommit in i trotsåldern nu, riktigt ordentligt. Va än man frågar honom så kommer det ett klart och tydligt n-e -j. Och han har slutat äta gröt, inte en sked får man i honom. Så nu äter han yoghurt med myssli istället.
Pottan vägrar han ännu totalt.
Tutten tog vi bort nu i veckan, den sista som fanns hade fått två hål så J fick själv slänga den i roskis. Och han har frågat efter den bara en gång sen dess, och det var också på morgonen. Nu minns han nog att den är sönder, frågar man honom om tutten säger han "tutten sönder".

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cata » 06 apr 2009, 08:51

Oca skrev:Tutten tog vi bort nu i veckan, den sista som fanns hade fått två hål så J fick själv slänga den i roskis. Och han har frågat efter den bara en gång sen dess, och det var också på morgonen. Nu minns han nog att den är sönder, frågar man honom om tutten säger han "tutten sönder".

Hos oss har vi stor omsättning på tuttar just för att de går sönder. Vår lillis har ovanan att bita av tuttarna och så måste man köpa nya... eller måste och måste, men jag tycker att han ännu är en bebis som behöver tutt. Han får nog finna sig i att vara bebis i mammas ögon länge än...

Fortfarande talar vår minsting inte så mycket men han gör sig ganska bra förstådd ändå med hjälp av kroppsspråk. Och det viktigaste ordet för ett trotsålders barn behärskar han, nämligen "nej". :lol: Han är nämligen helt tydligt i trotsåldern nu. Han som tidigare varit ett mycket medgörligt barn kan nu få riktiga raseriutbrott för någon bagatell och så skriker han så tårarna och snoret strittar och spänner kroppen allt vad han orkar om man försöker ta honom i famnen.

Jag har inte koll på hur många tänder lillis har eftersom det är pappa som sköter tandborstningen, men det var riktigt nyligen som han hade en period då han dreglade mycket så jag antar att han fick någon ny tand igen.
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sunflower » 14 apr 2009, 18:37

Vår lillis använder nog tutten för fullt ännu och kommer nog att få ha den ett tag ännu. Hon sover också i spjälsängen ännu, hon har aldrig ens försökt klättra ur den.

Vår lillis är en riktig liten härmapa. Hon vill göra precis allt som storasyster gör, ha allt som storasyster har och härmar allt som storasyster säger. :) Hon har nu lärt sig namnen på alla barnen i dagisgruppen, men säger fortfarande inte sitt eget namn. Annars pratar hon väldigt mycket och långa meningar.

Idag klippte jag hennes hår för första gången. Det var egentligen inte långt, men väldigt risigt i nacken. Framme behövdes det inte klippas ännu.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav lolly » 02 maj 2009, 20:40

T. tuggar på tuttflasketutterna så jag har hamnat slänga bort alla utom en, nu försöker jag bestämma mej om jag ska köpa nya eller låta tuttflaskorna gå samma väg :hm:

här e nalle puh en storfavorit som den här veckan(på tv) har fått vika undan för Diego (go, Diego, go - vet inte om den kommer i finland, det e en spinnoff till dora upptäckare) Diego, Diego säjer T. o vill titta på tv, men den kommer bara på morgnarna, nå, nu hitta pappa den på nätet också så nu går T. till datorn o säjer Diego, Diego

i kväll ville T. självmant gå o lägga sej, skulle bli upplyft i sängen o ha täcke på. efter badet traska han tillbaka till sängen, ville inte höra nån sång i famnen först utan bara i säng med nya musse pigg o täcke på, jaha gonatt då, o där blev han! :shock: e halvshockad, tänk om det sku fortsätta så här! vi köpte musse pigg igår med tanken (han gillar musse på tv) att mp sku vara en bra sovakompis o han har sovit med mp sen dess, så kanske det fungerar? vi har inte haft några speciella mjukisdjur som sovkompis tidigare, men T. har inte varit så intresserad av såna, i och med att vi var till walt disney-world o T. såg mp o nu också sett på tv, så har säkert fått en annan inställning till (åtminstone)mp.

mp - musse pigg (inte mammapappa, heh)

jag e superflunssig o äter antibiotika, har inte haft lukt- elller smaksinne på en vecka o börjar vara innerligt trött på att andas genom munnen o att vara så otroligt TRÖTT hela tiden, nu får man hoppas att medicinen biter o jag blir frisk. T. hosta också så jag tror vi far till läkeren på måndag med honom.

hoppas alla haft en trevlig vapp, vi fick ingen ballong här, det var synd.
T. 07/07
R. 12/09
lolly
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper