Junibebisar 2007

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Junibebisar 2007

Oläst inläggav Sweetwillow » 02 maj 2009, 21:28

Idag flyttade vi över J till en vanlig säng, gick nog ungefär så som jag förväntat mej. Vi fick nog springa och lägga ner honom några gånger. På dagen somnade han helt bra för sej själv i sängen, men gissade nog att det till kvällen skulle bli lite krångligare. Men han är i alla fall stormförtjust i sängen, på förmiddagen ville han inte alls komma bort ville bara sitta och läsa bok i sängen. :love:
Vi har också varit sjuka, magsjukan gick igenom hela familjen.
Och så har J ännu sina prickar, så vi skall till hudläkare om 2 veckor...
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sunflower » 07 jun 2009, 18:39

Har vår tråd helt dött ut? :hm:

Grattis till Mellis pojke som fyller 2 idag! :clap:

Hur mår alla (blivande) tvååringar? Här går det bra. Lillisen pratar otroligt bra redan med långa meningar. Vi skulle ha varit till rådgivningen i torsdags, men hon fick feber så vi kunde inte gå och besöket dit sköts upp med några veckor. Jag är ganska nyfiken på hur lång hon är nu.

Hur har det gått nu då J haft sin stora säng ett tag, Oca? Vår lillis sover ännu i spjälsäng, men jag funderar på om man borde byta till växasäng snart. Jag skulle bara inte orka med springet, det är så skönt nu då man vet att hon hålls i sängen då man har satt dit henne. :wink:

Ha det så bra alla, och skriv gärna!
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sweetwillow » 07 jun 2009, 21:51

Sunflower skrev:Hur har det gått nu då J haft sin stora säng ett tag, Oca? Vår lillis sover ännu i spjälsäng, men jag funderar på om man borde byta till växasäng snart. Jag skulle bara inte orka med springet, det är så skönt nu då man vet att hon hålls i sängen då man har satt dit henne. :wink:

Det har nog gått jätte bra, mycket mindre springande än vad jag hade väntat mej. Vissa kvällar lite mera vissa kvällar inget alls. Sen brukar han på morgonen komma opp i vår säng. Gullig :love: ibland, men kanske inte idag när väckningen gick ca 5 tiden. Men det var egentligen lille bror som väckte honom och han skulle ha velat sova lite ännu. Men det var nog bara att stiga opp...

Hudläkaren konstaterade att hans utslag antagligen är en allergisk reaktion på något, han fick först en antibiotika kur + allergi medicin och efter förra veckans läkar besök böt medicinerna till enbart allergi mediciner. Har nästa läkarkontroll om ca 2 veckor, medicinerna har nog hjälp lite. Han skrapar nog sej ännu men mindre än tidigare och utslagen är inte alls så röda mera. Så jag hoppas på att vi nästa gång får lite mera klarhet i vad som orsakar allt dethär. Fasar för mögel, vi bor i ett 50-tals hus och man vet ju alldrig vadsom finns i sådana...

J pratar också mycket, förklarar en massa hela tiden och lååånga meningar lite blandat med "baby"prat och riktiga ord. Och har kommit in i värsta trotsen har han också, eller det kan ju nog ännu bli värre... :D

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Flippan » 08 jun 2009, 08:56

Här har vi hunnit ha 2-års kalas. Vad tiden går! Insåg att det är ganska praktiskt med födelsedag så i början på sommaren, för sonen fick mycket uteleksaker som vi varit dåliga på att skaffa själva. Och så slapp vår lägenhet fyllas av ett leksaksberg. Vi hade också varit förutseende och plockat undan "urväxta" leksaker innan, så nu är hyllorna fyllda av roliga och intressanta grejer, och bebiskrafset, som han ändå inte brytt sig om det senaste året, borta.

Han övar sig på nya ord alla dagar, men längre än 3-ords medningar har han inte kommit. Och oftast är det nog bara 2-ords. Sitt eget namn har han svårt att säga.

Han sover ännu i spjälsäng, men vi håller på att fixa till en gammal barnsäng, så det blir nog ett sängbyte nån gång i sommar. Hur nu det ska gå.

Blöjorna skippade vi för några månder sedan och otroligt bra har det gått. Nattblöjan har vi kvar och den är alltid jättevåt så den får nog hänga med ett bra tag till iallafall.

Hur mycket sover era 2-åringar nu? Här sovs 10-11 h på natten (20.30/21-7/8) och 2-3 h på dagen, och ofta får han väckas på eftermiddan. Skönt att han ännu sover ordentlig tupplur, han sover säkert mer nu än vad han gjorde för ett år sedan. Då hade vi problem med tidiga morgnar, men iår verkar han inte lika störd av de ljusa morgnarna. Skönt!

Grattis till alla andra nyblivna och blivande 2-åringar!
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cata » 08 jun 2009, 17:43

GRATTIS till alla tvååringar!

Vår lillis fyller två inkommande söndag. Vi kallar honom ännu "bebis" och han protesterar inte. :wink: Det är inte många ord han kan säga, men han har endel egna ord för saker. T.ex. hans nalle är "naj" och Rorri racerbil är "bombii". Det räckte länge också för storebror att börja prata så den här gången tar vi det med ro. Lillis är helt tokig i leksaksbilar så några nya kommer han att få i födelsedagspresent. Dessutom får han lite uteleksaker.

Lillis sover ännu i spjälsängen och det kommer han att få göra så länge han ryms i den eller tills någondera av storasyskonens utdragbara sängar blir ledig. Storasyster skall nog få en fullstor säng senast när hon börjar skolan nästa år. Eventuellt tar vi bort de löstagbara spjälorna i sängens ena långsida, men än så länge är det bekvämt som det är. Lillis sover så bra i sin säng både nattetid och på dagen. Dagssömnen räcker 2-3 timmar här hemma. På dagis sover han bara en timme dagtid och då behöver han ofta också en kvällstupplur. Nu har han sommarlov till 10 augusti.
dotter 05/2003, son 11/2004 och son 06/2007
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lolly » 12 jun 2009, 21:25

vi köpte stor (eller "stor" och "stor", ganska liten e den ju...) säng till T. förra veckoslutet. Han var genast o prövade den o var jätteförtjust, men på kvällen när jag sku lägga honom i den sa han bara "nej, nej" och sku i spjälsängen. följande kväll var spjälsängen "nej, nej" o stora sängen bra! :tummenupp: igår och idag (kväll 4 och 5) har han velat gå direkt i sängen utan sång i famnen som vi tidigare brukat ha. Helt otroligt! alla våra (små) nattningsproblem som bortblåsta! jättetoppen! :clap:

...men han har vaknat halvsex de senaste morgnarna, o det e ju inte så kiva.... :hm:

e alla andras små bebisar också jättestora nuförtiden? T. ryms knappt i famnen längre... :shock: fast om man frågar "var e bebisen", så pekar han på sej själv, gulligt! :love:

ha det så bra alla två-åringsmammor med två-åringar!
T. 07/07
R. 12/09
lolly
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav horisont » 15 jun 2009, 12:00

Också här har vi firat 2-årskalas :D Den mest uppskattade presenten var en trehjuling (med skaft så att man hjälpa till att skjuta på) och den har vi nog promenerat måånga timmar med redan.

Jag tycker att storebror har utvecklats väldigt mycket senaste tiden och ordförrådet växer dag för dag. Mest pratar han tvåordsmeningar men också treords ibland. Han har också börjat använda vissa finska ord med pappa och svenska med mamma.

Vi har ännu spjälsäng och den skall vi nog behålla så länge det går. I morse försökte han dock klättra ur den för första gången :curse: så får se hur länge vi kan ha den. Det har varit så praktiskt hittills då han inte har kommit på att man kan klättra ur... Han sover i regel mellan 20 och 7 och så ungefär 2 timmar på dagen. Den senaste veckan har han dock sovit lååånga dagslurar på närmare tre timmar och nu har han börjat vakna tidigt på morgnarna så det blir nog till att börja begränsa hans sovande dagtid nu. Han har börjat sova lite oroligare nu än tidigare och man märker att han drömmer mera (eller i varje fall mera högljutt :wink: )

Han är oftast på bra humör och hjälper till med allt och kan också leka snällt med sina leksaker men emellanåt har han skrikdagar då allt, allt, allt (!) är fel och då är man nog trött då kvällen kommer. Oftast följs dock sådana perioder av lugna (en sådan befinner vi oss i nu) så det är skönt. Men hemskt mycket testande av vad man får och inte får göra är det nog varje dag...

Potträningen har jag lovat mig själv att ta tag i nu i sommar då man inte har så mycket kläder på - hur har ni det med den? Några tips?
Storebror & Lillebror
Användarvisningsbild
horisont
Guldmedlem

Oläst inläggav Mamma K » 13 aug 2009, 07:32

Oj, det är nog evigheter sedan jag var inne på den här tråden, och forumet också för den delen. Jag har nog haft mest utbyte och behov av mp under graviditeten, då är ingen sak för liten att funderas på och diskuteras :wink:

Ja, den här sommaren har gått så fort och nu har skolan börjat, har två skolelever numera :w00t: ! Och en 2-åring som övar dagis just nu... Det känns som mycket länge sen sist och lite vemodigt. Tiden hemma med småbarn är def. förbi :ledsen: På dagis har allt gått bra so far men idag ska hon bli ensam en liten stund så får se? Skönt ändå att ha tid att vänja henne sakta. Börjar jobba nästa vecka och då bara tre dagar. Någon annan som börjar/börjat med dagis i höst?

Kalas hade vi också, men först i juli tillsammans med storasyster dom fyller år i början av juli. Det kändes enklare att inte "kräva" att alla släktingar ska komma iväg två gånger på kalas just till oss under loppet av två veckor. Hon fick en massa kläder, en liten trädgårdsgrupp bestående av två stolar o ett bord i mini-format som har varit jättepop. Saftkalas vid lekstugan :tumme:

Fröken sover ca 21-8/9 (under sommarlovet) men hoppas få det rucket till 20-7 som är måste på morgonen då det är vardag o dagis. Hon har sovit i vanlig säng länge redan, sen januari tror jag. Bra har det gått.
Vi använder nog mest 92-98 kläder, endel 86 men på 2års granskningen var hon redan 90 cm.

Ha det gott alla mammor o 2-åringar!
son 1999, dotter 2002, dotter 6/2007
Mamma K
Guldmedlem

Oläst inläggav Sunflower » 13 aug 2009, 21:23

Roligt att höra från dig Mamma K! :)
Här njuter vi ännu av sommarlov, jag är ledig ända till 1.9. Sedan börjar dagisrumban igen... Men mina flickor gick ju på dagis hela förra året, så jag hoppas att det inte blir så jobbigt att börja på nytt trots att de varit lediga i två månader. De fortsätter båda i samma syskongrupp som tidigare.

Vår lillfröken har blivit så stor under sommaren. :love: Hon "kan själv" nästan allting. Potträningen gick hur smidigt som helst under sommaren och nu använder hon blöja endast på natten. Och tom. nattblöjan är sgs alltid torr. :clap:

Hon sover fortfarande också i spjälsängen, men nu har vi beställt en ny säng åt storasyster (den borde komma om en vecka) så då får lillis ta över växasängen som storasyster sover i nu. Hon sover ca 12 h på natten och ca 2 h på dagen. Vissa dagar, som idag tex, har dagssömnen lämnat bort men jag tycker nog att hon behöver den ännu.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sweetwillow » 13 aug 2009, 21:38

Hej hej,
det blir inget dagis för J ännu iår. Har tänkt vara hemma så länge tills Grynets alla operationer är över, och har siktat in på att börja jobba nästa höst. Och att båda pojkarna skall till dagis eller familjedagvård då.
Och vår potträning går inte alls så bra, han fullkomligen vägrar att sätta sej på pottan, "nej,blöja på" säger han bara... Men ingen vits är det att tvinga, om det inte går så går det inte, han går nog på pottan sen när han är färdig för det. :nicka:
J sover också ännu på dagen, idag drog han på med 4 timmar isträck! Men oftast är det där mellan 1½-2½ h. Och om natten sover han ca 10-11 timmar.
Han har stort ordförråd och pratar både finska och svenska, och allt som oftast lite blandat. Här om dagen när vi var och handlade och satt han i kärran och ropade "missä olet" - han hade tappat bort moster. :D Ofast "far" vi ingenstan utan det är alltid "nyt mennään", och när han "räknar" gör han det på finska "yksi, nejä, kaksi, viisi...." osv. :love:
Köpte ett pussel åt honom igår och han fullkomligen älskar det, det är ett sånt med magneter så att man kan "fiska" upp bitarna. Oj den glädjen när han fångar en haj eller en val, och sen att få bitarna tillbaka, det är ju det bästa! :tumme:

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Flippan » 14 aug 2009, 07:36

Här har sonen inlett sin dagiskarriär denna vecka, och bra har det gått :D Han behöver bara ha 3-dagars vecka, och åtminstone nu första veckan så var han nog så trött på kvällarna så det känns att det räcker helt bra. Fast efter att han varit hemma igår pratade han nog om att han ska fara till dagis "imorgon", men han får försöka klara sig till på måndag :D Han tycker som sagt att det är superskoj där, så allt har nog gått mycket bättre än stackars mamma kunnat tänka sig. Han kommer ju inte att behöva vara på dagis så länge eftersom jag snart blir mammaledig på nytt, men fortsätter han tycka så här bra om stället så tror jag nog att han får fortsätta vara där 2 (halv)dagar i veckan även efter att jag blir hemma igen. Från början var jag nog bestämd med att han ska vara hemma om jag är hemma, men jag får väl ändra åsikt om han så gärna vill till dagis.

Spjälsängen har vi ännu kvar. Har nog nästa säng "på gång" (ska fixas lite), men nu vet jag inte hur bråttom vi ska ha med den iallafall. Han trivs så bra i sin lilla säng och har inte börjat försöka klättra ur den. Och skönt att han hålls på plats. Sen har vi inte så stort sovrum och tanken är att vi ska sova där alla 4 sen när nästa anlänt, och en spjälsäng tar ju betydligt mindre plats än en växa-säng, fast då hamnar vi förstås i såfall att skaffa en till spjälsäng :roll:

I sommar han han verkligen börjat PRATA. Han härmar nu allt man säger, så det gäller att akta sig :wink: Så roligt då man kan föra ett samtal med honom, och förstå vad han säger. Han berättar glatt vad han gjort på dagis. Skönt också att man kan förklara saker för honom när han blir arg/ledsen och tårarna sprutar, man tar en diskussion och efter en stund faller poletten ner, han säger "jaa" och tårarna upphör.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cata » 16 aug 2009, 08:44

Vår lillis har börjat dagis igen efter det långa sommarlovet. Här började skolorna och förskolorna 11.8 och eftersom storasyster började i förskolan fick lillis och storebror börja i dagis samma dag. Jag är för tillfället utan jobb så lillis får vara på dagis halvdag fyra dagar i veckan. Han är i samma grupp som sin storebror och trivs mycket bra. Trots det tio veckor långa sommarlovet tycktes han komma bra ihåg dagis och dagistanterna när han kom dit igen.

Språkligt tycker jag att vår lillis har utvecklats mycket under sommaren. Han kan säga fler korta ord och använder också en del tvåordsmeningar. Vid två-årsgranskningen på rådgivningen var han 88 cm lång och vägde 13 kg så han ligger mitt på rådgivningens kurvor men är kortare och stadigare byggd än vad storasyskonen var vid motsvarande ålder.

Han är en viljestark liten varelse som rynkar pannan och spottar när han inte får sin vilja fram och han kan även skuffa till den som inte gör som han vill. Jag hoppas att han inte blir sådan som slår andra barn, men jag är nöjd över att han inte verkar lika försvarslös som sin genomsnälla storebror. Till storebror har jag varit tvungen att säga att man får slå/skuffa tillbaka om någon annan bråkar med en medan lillis nog är sådan att han instinktivt vet hur man gör om någon bråkar med en. Han är redan mera intresserad av fysiskt vilda lekar än storebror. När bröderna leker tillsammans och det börjar gå vilt till är det vanligen storebror som börjar gråta så lillis är ganska amper till sättet.
dotter 05/2003, son 11/2004 och son 06/2007
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav *Älvan* » 17 aug 2009, 19:06

Här får nog LB vara hemma ännu en tid med mig, borde så småningom bestämma vad jag sku vilja "bli när jag blir vuxen".. :roll: SB förskola börjar imorgon, misstänker att det blir jobbigt för LB att inte ha bästa vännen hemma med honom.De leker mycket tillsammans,eller härjar kanske är ett bättre ord och LB vill nog alltid veta var SB är.
Pojkarna har ju sovit tillsammans i samma säng sedan någongång på våren.Finns nog inte mycket som ser sötare ut än när de ligger där bredvid varandra och snusar.På morgonen hörs det skratt då de pratar nå strunt med varandra.
Aamos vaknar ännu ofta på natten pga hans (dumma,dumma :curse: ) hud,så ingen utvilad mamma ännu heller här inte.Det är inte många två åringar som skrikande kräver att få kläder på för att han helt enkelt inte kan låta bli att skrapa sig blodig om någon hudbit synns.. :ledsen: Inte är det ju en livsfarlig sjukdom med atopisk hud,men önskar nog ingen det efter att ha fått följa med sambons och Aamos lidande,hemskt! Pojkarna sover från sådär 21-7.30. Ingen dagssömn på lääänge, på våren somnade han ännu ibland ifall man gick långa promenader på eftermiddagen.Ja en gång har han somnat på farfars axlar i blåbärsskogen på havet och en gång i en motorbåt på väg hem efter en dag på en ö,det är hans dagssömnsgånger på sommaren,nice. Vet inte riktigt hur han klarar sig,ibland somnar tex. SB i bilen men inte han. :lol: Själv sku man ju önska sig lite tid för sig själv ibland. :wink:
Han kan nog en hel del ord och pratar nog på mest hela tiden,men det är mest att han upprepar något om och om igen.För tillfället går han 1000 gånger i dagen igenom Cars- filmens bilars namn,hans absoluta favorit för tillfället! Eftersom de var SB favorit förra året har vi dom flesta som småbilar och de är med överallt från morgon till kväll,ofta får någon favorit också komma med och sova.
Vi har ännu inte varit på två-årsgranskning eftersom de inte gav tider då på sommaren och nu har det bara glömts bort.Borde nog försöka komma ihåg och beställa tid,vill se om han vuxit som han ska,att inte han nu sku råka ha nå allergier tex. som inte vi har märkt, hans hud har varit i SÅ uselt skick hela sommaren att man bara har lust och gråta själv ibland.Hans skostorlek har inte vuxit på hela sommaren, ännu är den sådär 21 eller 22. Hade köpt flera vinterskor i storlek 24 men nu hamnar jag säkert köpa nya. :?
Så, nu ska jag försöka få dem i säng så vi orkar upp på morgonen, fattar inte hur de alltid får nå slutspurt just före läggdags..

Roligt med lite liv på tråden! :nicka:

Sköt om er!
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mamma K » 05 nov 2009, 09:18

Hej alla!

Hänger ni med på denna tråd mera?
Själv kollar jag forumet ganska sporadiskt, har inte heller skrivit inlägg på andra trådar särskilt ofta heller.

Kalla dagar, vinterdräkten får snart tas i användning antar jag.

Vi har haft en fin höst. Vår 2-åring trivs fint på sitt dagis, som även mamma är mycket nöjd med :tumme: Trevlig engagerad personal skapar förtroende. Som grädde på moset har vi fått vara friska... än så länge.
Hur resonerar ni kring H1N1-vaccin, ska era barn få det?

Ha det gott :tummenupp:
son 1999, dotter 2002, dotter 6/2007
Mamma K
Guldmedlem

Oläst inläggav Sunflower » 05 nov 2009, 11:11

Hej! Kul med lite liv på tråden!

Vi har också haft en bra höst. Barnen har fått vara friska (tills nu) och trivs fortsättningsvis på sitt dagis. Lillisen trotsar enormt mycket, både hemma och på dagis, men det finns väl inget annat att göra åt det än att "rida ut stormen". Man vet ju att det går över så småningom.

Mamma K skrev:Hur resonerar ni kring H1N1-vaccin, ska era barn få det?

Det är för sent för vaccin för vår del. Lillisen har H1N1 influensan som bäst, fick det bekräftat med lab.prov igår. Men hon mår redan bättre. Nu väntar vi bara att vi andra också skall bli sjuka...
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper