Junibebisar 2007

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Oläst inläggav *Älvan* » 10 jul 2007, 12:21

Vad tyst det är på denhär tråden.. :wink:

Igår var jag glad på kvällen.Elias somnade utan att härja på under 15min.(från att ha tagit närmare 2 timmar i nån vecka.. :roll: :evil: ) Jag behövde inte heller ligga bredvid honom i sängen utan fick sitta med lillabror i bärpåsen på vår jumppaboll vid sovrumsdörren o pomppa.
Jumppabollen borde man rekommendera till alla babyns föräldrar ifall de tycker om att bli burna! :wink: Det är ju samma rörelse som när man går och då behöver man inte nöta ett spår i golvet.. :wink: Man kan sitta bekvämt o guppa upp o ner.
Annors har lillungen börjat skrika på kvällarna.. :( Tycker synd om föräldrar till kolikbarn!Det är ju hemskat då de gråter hejdlöst som i panik. :( Det som hjälpt här är det att jag fort tråmar in honom i bärpåsen eller sjalen och går,dammsuger eller pomppar på bollen..Rörelse ska det vara!Det hjälper inte ett skvatt att bara ha honom i famnen,men i påsen lugnar han sig rätt fort. :D
Hans lilla rumpa som var alldeles röd en tid börjar bli lite bättre. :D Använder nu tygblöjor här hemma förutom på natten och försöker ha honom utan blöja också så mycket det bara går.Med Elias kommer jag ihåg att vi "hengaile" massor i badrummet så han kunde vara naku.Nu måste jag ju hinna med lite annat också.. :wink:
Lillungen ler så brett o fint och några gånger har han lett/skrattat med lite ljud till också! :D :lol: SÅ HÄRLIGT!Han vet nog hur man smälter mammas hjärta! :wink: I förrgår var han så lycklig.Hans skötbord är på tvättmaskinen och vid/bakom hans huvud går en grå sladd till eluttaget.Han bara älskar denhär sladden. :lol: Ja så i förrgår medan jag hängde byk bredvid honom då han låg där på skötbordet så kämpade och kämpade han.Hela lilla kroppen var helt spänd,flämt o pust hördes och alla små armar o ben viftade.Så plötsligt fick han ett litet pekfinger runt sladden o bara log.. :D Senare fick han hela handen runt den. Så en duktig liten unge har jag. :D

Så,sköt om er och dom små!! :D
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Cata » 10 jul 2007, 12:43

Jo Melli, det är ganska tyst här på tråden. Jag har försökt skriva här några gånger, men blivit avbruten mitt i skrivandet. Så har jag inte så mycket att rapportera heller. Lillis äter och sover bra. I förra veckan var vi till rådgivningen och då vägde han ännu under fyra kilo, men själv tycker jag att han nu börjar bli en tung liten klimp åtminstone om jag bär på honom en längre stund. Bärpåsen har visat sig lätt och praktisk att använda utomhus. Inne får lillis vara i sittern och lyckligtvis brukar han för det mesta ligga där lugn och nöjd oberoende av om han sover eller är vaken. Hans vakenperioder har förresten börjat bli tydligt längre och han visar intresse för vad som händer omkring honom. Man märker att han söker speciellt storasyster med blicken när storasyskonen är inomhus.

Lillisens tilltalsnamn hade vi klart redan för några månader sedan, men andra och tredje namnet funderar vi ännu på. Min svärmor tycker att han borde få namn efter morfar och farfar, men då låter hela namnet så "gubbigt" så jag är lite tveksam. Nåja, vi har lite tid ännu att fundera. Dopet ordnas antagligen i slutet av augusti.
dotter 05/2003, son 11/2004 och son 06/2007
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cata » 10 jul 2007, 12:47

Har ni andra tänkt ge rotavirusvaccinet åt era småttingar? Eftersom det finns vaccin att få tycker jag att det är bra att ge det. Vi fick recept på vaccinet från rådgivningen efter att ha frågat om det och på läkarkontrollen om en månad skall lillis få första dosen vaccin.
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sunflower » 10 jul 2007, 15:14

Vi har varit till rådgivningen idag. Lillan växer med raketfart, hon har växt 6 cm på en månad och är nu 55,5 cm. Vikten ökar också bra, hon väger nu 4540g.

Nätterna är lite jobbiga, vi sov inte nästan alls senaste natt. Lilltjejen låg och hade en massa ljud för sig hela tiden och var inte alls nöjd vad jag än försökte med. :?

Vi har inte tänkt ge andra vaccin än de som hör till vaccinationsprogrammet åt någon av flickorna.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav jennye » 11 jul 2007, 12:46

Jag tror vi inte kommer att ge rotavirusvaccin åt flickan, helt på grund av att vi inte har råd, det är ju så dyrt.

Vår dotter är även mest nöjd då hon är i famnen, börjar marra direkt när hon ligger ensam. En gång prövade vi bärsjalen, men det var inte bra, hon började marra direkt. Men det beror väl bara på att hon är så ovan att vara inbunden på det sättet. Vi måste nog pröva på nytt tills hon blir van med den, för det är redan tungt att bära henne hela tiden när hon väger ca 4,5 kg.

På natten sover hon som tur bra, 5-6 timmar i sträck när hon somnar på kvällen och sen ännu ett par timmars pass, så vi föräldrar får också sova. Men på dagen sover hon för det mesta högst 30 min i gången. Det är lite jobbigt då jag skulle vilja ha henne ut och sova, men här är det ett helt projekt att gå ut när vagnen skall föras runt hela huset... Har ni andra nå bra tips för att få bebin att sova lite längre stunder på dagen?
Dotter juni-07
http://ildana.com/
Användarvisningsbild
jennye
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Peetra » 11 jul 2007, 14:23

ildana skrev:Jag tror vi inte kommer att ge rotavirusvaccin åt flickan, helt på grund av att vi inte har råd, det är ju så dyrt.
Dålig orsak. :cry: Varför kan det inte vara lite rättvisare? Har du funderat på att söka en sponsor för vaccinet? Typ farföräldrar eller gudföräldrar?

Hoppas ni ändå har möjlighet att vaccinera mot rota.

Peetra.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Flippan » 11 jul 2007, 18:47

Ildana, din bebis låter väldigt lik min i sina sovvanor :? Han har helt glömt bort hur man sover 2-3 h pass, som han gjorde fram tills han var 3 v. Nu somnar han oftast då han har ätit, men vaknar efter max 10 min efter att man lagt ner honom, alt stigit upp från sängen själv. Längre stunder sover han bara om man ligger bredvid honom så han känner närheten, eller ännu hellre om han får ligga i famnen (som han gör nu). I bärsjalen kan han sova kanske en timme. Men då ska jag helst röra mig så han skumpar omkring (Mellis tips om jumppaboll får jag ta och fundera på).I vagnen sover han (i bästa fall) så länge den är i rörelse. Så inte vet jag nu om jag har så mycket tips att komma med, annat än att försöka vänja henne med bärsjalen, då får man åtminstone händerna fria att göra saker och det är betydligt lättare att bära på magen än med armarna. Och om han är upprörd lugnar han sig väldigt snabbt bara han kommer ner i sjalen :D
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Alicia » 12 jul 2007, 10:44

Melli skrev:Kvällarna har varit totalt mardrömslika på sistone..men inte pga.lillabror,det är den större det är "fel"på.. :evil: Jag har varit ensam med dom på kvällarna och det är nu helt hopplöst att få honom att sova då lillabror är vaken just då Elias borde gå o lägga sig.

Elias hyperaktivitet och konstanta babblande (samt värsta frågeåldern o trots) känns så jobbigt just nu att det känns riktigt dåligt.. :(

Läter VÄLDIGT bekant detdär... För mig var det också närmast omöjligt att få båda pojkarna o sova när jag var ensam på kvällen. Lyckligtvis har jag inte behövt vara det ofta, högst en kväll i veckan (annars gör vi så att pappa nattar storebror och jag lillebror). Storebror kom ut ur sin säng och sitt rum gång på gång fast man nattat honom o kom in i vårt sovrum där jag försökte få babyn o sova så att babyn som just höll på att somna alltid vaknade :evil: Lillisen var svår att få o somna, var känslig för alla ljud, tog ca en timme att natta honom o blev ju som sagt inte lättare av att storebror sprang in i rummet hela tiden...
Med tiden har det lättat, storebror har nu en period då han somnar ganska bra, o har lärt sig att inte komma in i vårt sovrum o störa, åtminstone oftast... Vi måste börja hota honom med att vi låser dörren till hans sovrum om han kommer ut hela tiden, vilket kanske låter grymt, men det funkade efter att vi måstat göra det några gånger.
Men ni hade haft en bättre kväll nu, hoppas det fortsätter så !

Vi har i övrigt haft det väldigt besvärligt med Storebror sen lillen kom, han är såååå sjuk på uppmärksamhet och svartsjuk på lillebror, bråkar med honom jämt och kräver hela tiden underhållning av oss. Är så hyperaktiv också. Lillebror är en så lätt baby, lyckligtvis, men storebror kräver 110% av oss hela tiden. Jag har dåligt samvete för att sen känna så negativa känslor gentemot honom, för han märker säkert av det o det förvärrar svartsjukan. Lillebror är så lätt att älska som bara ler o är glad hela tiden, men man måste riktigt försöka påminna sig om att storebror också har sina positiva sidor och försöka komma ihåg att krama om honom ibland också istället för att bara skälla på honom. Jag som trodde att det skulle vara svårt för mig att älska ett andra barn lika mycket som vårt första. Men nu blev problemet mera tvärtom, att jag har skuldkänslor för att jag känner starkare gentemot vår lilla baby än mot vår första. Nåjo, ni är bara så i början ännu, så dethär kan ju snabbt lugna ner sig för er, säkert har de flesta så här i början som du beskriver. För oss har det tyvärr fortsatt såhär länge o vi är så slut, så vi sökte nu hjälp hos familjerådgivningen av en psykolog, men har nu ännu inte fått nån vidare hjälp av det.
Bild
Bild
Bild
Alicia
Guldmedlem

Oläst inläggav Natasha » 12 jul 2007, 19:02

Nu har "Natasha-pappa" farit på jobb och jag är ensam hemma dygnet runt i en vecka och det märks... pust! Natasha-mamma vakar halva nätterna och är som en zombie och Natasha-babyn har varit litet gnälligare än tidigare. Kanske saknar hon pappa... Men när man inte har så höga krav på att ha det städat och fint så går ju allt bra ändå. Amningen funkar (förutom att hon varit litet extra gnällig, gissar att det är luft i magen) och det enda problemet är att jag är trött. Synd att vara så slut nu när man har så mycket att njuta av. Hon är ju såååååå söt!!!

Natasha
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kayla » 13 jul 2007, 11:42

Tack Melli för tipset med jumppabollen! Har också suttit och nattat flickan i bärsjal på jumppabollen och det fungerar faktiskt! :D

På gravidsidan undrade jag då över hurudan bärsjal det lönar sig att köpa. Vi köpte sedan en hug-a-bub - dyra är de ju - men har varit supernöjd med det köpet. Ger mig mycket mer frihet och babyn älskar den och trivs så bra i sjalen. Rekommenderas varmt!

Kayla
Kayla
Silvermedlem

Oläst inläggav lolly » 13 jul 2007, 16:45

hejsan, övergår till att skriva här (i stället för gravid-sidan, då den ju inte e aktuell längre!) tack Kayla för din peppning, det kändes bra att läsa att andra också ger mjölkersättning åt sina bebisar, det ÄR ju faktiskt viktigast att bebisen e nöjd o mätt o växer! det talas helt för mycket om att modersmjölk e den enda riktiga kosten för nyfödingar, o sätts allför mycket press på mammor som ev inte har tillräckligt med mjölk, jag höll på att bli heldeprimerad (o inte alls nån bra mamma för min lillis) av de här tankegångarna, lyckligtvis (med min härliga mans hjälp) insåg jag att det viktigaste e att njuta av sin bebis o ge den det den behöver, mat, kärlek o rena blöjor! :D

jag har inte ännu kommit igång o använda bärsjalen bara testat den ett par gånger... idag var vi på långpromenad o på kaffe o mata tom klimpen ute! det kändes jättefint, nästan som normalliv! vi har bara varit hemma en vecka, så allt e ganska nytt, lite rutiner börjar forma sej, ännu två veckor till det att jag blir ensam med bebisen på veckorna, hoppas att jag hinner bli mera rutinerad tills dess, allt tar en himla lång tid att göra! :roll:

jag e verkligen glad att jag inte har ett trotsigt småbarn att ta hand om utöver bebisen, ni som har det verkar ha det rätt så jobbigt emellanåt!

ha det så bra o pussa på era små!

L.
T. 07/07
R. 12/09
lolly
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Cata » 13 jul 2007, 18:49

lolly skrev: det talas helt för mycket om att modersmjölk e den enda riktiga kosten för nyfödingar, o sätts allför mycket press på mammor som ev inte har tillräckligt med mjölk, jag höll på att bli heldeprimerad (o inte alls nån bra mamma för min lillis) av de här tankegångarna, lyckligtvis (med min härliga mans hjälp) insåg jag att det viktigaste e att njuta av sin bebis o ge den det den behöver, mat, kärlek o rena blöjor! :D

Jag känner igen dina tankegångar. Med första barnet upplevde jag all amningspropaganda som personliga förolämpningar för jag hade inte tillräckligt med mjölk fastän jag ammade hela dagarna de första tre månaderna. Med andra och tredje barnet har jag haft bättre självförtroende och nu känner jag mig inte alls som en misslyckad mamma fastän min bebis växer upp på modersmjölksersättning. Lillisen får fortfarande "smutta" emellanåt, men när han ändå får 500-700 ml tilläggsmjölk i dygnet är det bara att konstatera att jag nästan inte har någon egen mjölk alls. Men det är som sagt viktigast att bebisarna växer och mår bra oberoende av i vilken förpackning de får sin mjölk serverad.
Och det är nog så praktiskt att pappan kan mata lillisen - speciellt på natten. :lol:
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Peetra » 13 jul 2007, 20:42

Cata skrev:viktigast att bebisarna växer och mår bra oberoende av i vilken förpackning de får sin mjölk serverad.
Jo, du har så rätt! :)
Cata skrev:Och det är nog så praktiskt att pappan kan mata lillisen - speciellt på natten. :lol:
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Axel (ina) » 15 jul 2007, 15:25

hej på er alla.
Vi har också varit på villan så jag har inte haft tillgång till någon dator. Synd bara då vi flytta ut till sommarstugan blev det regn...och nu har det i princip regnat varje dag sen vi kom ut...
Men för övrigt har det gått bra att bo ute vid havet. Lite jobbigt iof när vi inte har rinnande vatten. Tur att lilltösen endast skiter 1-2ggr/vecka :D

Här har vi varierande dagar. Vissa är helt super medan andra är mindre roliga. Hon växer så det knakar (7cm sedan hon föddes) och verkar må bra på alla vis, men hon har också problem med sömnen. På dagarna vaknar hon ibland efter 10, ibland efter 35 och ibland efter 45min.... Men jag försöker alltid få henne och somna igen genom att dra i vagnen, vill att hon sover 2-2½h i gången. Men det krävs ju ganska mycket av en själv att orka stå och vagna ist. för att bara ta upp.. Men hon är betydligt nöjdare på dan om hon får sova ordentliga pass. Nätterna är super när hon en gång har somnat, sover mellan 7-11 h i sträck (amning 1x i sömnen) MEN insomningen kan ta allt från ½ h till 4 h!!! Å de e lite jobbigt när man själv e trött och skulle vilja sova eller ha lite myskväll med sin man...meeen man skall väl inte klaga eftersom hon sedan sover som en princessa!
Annars har jag inget att klaga över...fast jag tycker att vår lilla tjej är så allvarsam hela tiden. Har hemst svårt att dra på mun. Rynkar mera ögonbrynen och ser så där orolig och grubblands ut...meeen det är bara att le bett tillbaka och utvänta leendet. För det är ju sååå gullit när det väl kommer :D Men säg..inte kan de ju alltid vara så roligt att vara så liten...å spec inte med hennes sukdom i bakfickan...
Lär dröja ett tag innan jag skriver nästa gång. Nu skall vi till mina föräldrars sommarställe ute på en holme. Hoppas på SOOOL!!! 8) Nu har vi också besämt namnet. Dop blir de i slutet av augusti.
Dotter 5/07, Dotter 2/09
Användarvisningsbild
Axel (ina)
Silvermedlem

Oläst inläggav Natasha » 15 jul 2007, 19:31

Iiik, jag hinner inte alls läsa och nu verkar tråden ha börjat få liv :shock:

Vi har haft två skrikiga kvällar och jag är nu nervös för den här. Nu sover hon, men skriket brukar komma om en timme ungefär. Jag ska nu snabbt krypa ner bredvid henne så kanske jag hinner få en liten blund först. Och ensam hemma är jag så det finns ingen som tröstar mig när jag tröstar henne...

Natasha
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper