Junibebisar 2007

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Oläst inläggav Natasha » 25 jul 2007, 19:52

Äsch, jag hinne inte läsa era inlägg :( Skummade litet och såg att det skrivits mycket intressant och att era dagar är lika våra dagar - fast det kan man ju vänta sig.

Kort om vår vardag:

- Hon äter 10-12 gånger per dag
- Hon kackar i nästan varje blöja, men vi har börjat hålla henne över golvsilen och säga psss, psss före vi sätter ny blöja och nästan varje gång kackar hon då. Och stolta föräldrar berömmer ;) Blir litet mindre tvätt (vi använder tygblöjor).
- Hon vaknar 10-12 på morgonen och om det blir kl. 10 hinner jag inte klä på mig och tvätta tänderna eller äta frukost, och då blir dagen kaos (speciellt om min sjöman är på jobb) men annars kan det bli en riktigt bra dag.
- Vi har inte klarat av att vara ut och gå varje dag med vagnen. Två-tre gånger i veckan kanske? Hon sover inte ute ännu.
- En slags eftermiddagslur som är litet längre än de andra lurarna tar hon ofta från klockan fem framåt. Men det varierar mycket.
- Hon somnar för natten mellan åtta och tolv, ofta 21-22 och har en gång sovit rentav 7 timmar (!!!) men oftast 3-5 timmar och sen äter hon och sover ca 2 timmar till och sen blir det ganska mycket tankande.
- Vi sover halva natten i skilda sängar och halva natten tillsammans i min säng.
-Den senaste veckan har hon skrattat också då hon varit vaken och tittat på någon av oss, men bara som hastigast. Halva leenden kanske man skulle säga.
-Hon skriker bara när hon är hungrig, social och understimulerad, behöver rapa eller är övertrött. Inga krämpor eller obestämbart skrikande ännu - SKÖNT! Men det är nog tungt ibland när jag är helt ensam hemma och mycket slut och vill sova och hon börjar bli övertrött och behöver rapa hela tiden.

Det här blev ett långt inlägg, men det är så roligt att läsa senare hur allt har ändrats.

Allt gott till er andra!

Natasha
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Natasha » 25 jul 2007, 19:54

Melli skrev:
Natasha skrev:Änglaflicka 2006
Dotter juni 2007
Har köpt en jumppaboll!

Häligt! :wink: :lol: :lol: :lol:

Kanske de borde börja rekommendera på rådgivningen att man köper en jumppaboll före babyn föds.... :wink:

Ja, jag rekommenderar mycket varmt! Och att man tar med den till förlossningen, det gjorde vi.

Natasha
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 27 jul 2007, 18:49

Idag har min lilla bara sovit en dagssömn på dryga tre timmar och varit vaken sen klockan tio. Nu är hon litet övertrött tror jag. Hur sover era?

Jag postar den här på julitråden också tror jag.

Natasha
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Axel (ina) » 28 jul 2007, 12:00

Här kommer en liten rapport från oss :D

Jag har hela tiden försökt hålla mig till rutiner, vilket lyckats bättre och sämre. Men nu sitter det som berget :)
Vår dag ser ut enligt följande
Vaknar 7.45, är vaken till 9.
Sover efter det 2 h. Efter det är hon vaken 2. Sen är det igen dags att sova 2,5 h, då är kl 15.30. Sen är hon vaken 1½ varpå hon sover 1½. Efter det har vi ett längre kvällspass på 2½ h där hon får sova en kort 20-minuters lur. Natt tar vi 21.00 och så sover hon tills jag väcker henne kl 7.45... med undantag av ett nattmål kl 4.
Hon sover alltid i vagn på mage, ute på dagarna. Inne ligger hon mycket på golvet i sitt babygym och bara tittar.... Hon är nöjd för det mesta. Fast arg då hon skall sova för natten, vill väl vara vaken med oss antar jag.. :D En liten kvällspiggelin tror jag.
Lite magknip har hon, också haft men jag ger Cuplaton, tycker det hjälper lite, ialafall rapar hon mera när jag ger det. :D
Rela-droppar har vi också provat, men det var under tiden hon fick antibiotikan...men jag tyckte då att hon hade svårare att kacka, men det är svårt att säga, kan också ha varit medicinen som påverkade... Nu kackar hon ungefär varannan dag.

På tisdan har vi läkarkontroll. Skall bli såå roligt att se hur tung hon blivit. Tycker hon stått rätt stilla den sista tiden...fast de e ju så svårt att avgöra eftersom man hela tiden ser tösen :D Min man börjar också jobba på måndan...trååkigt :!: :!: :!:
Dotter 5/07, Dotter 2/09
Användarvisningsbild
Axel (ina)
Silvermedlem

Oläst inläggav Natasha » 28 jul 2007, 17:55

Axel, när började ni ha henne i babygym? Jag börjar ha på känn att vår en månad och tvådagar-ing skulle kunna vara i babygymet nu snart. Hon är allt mera vaken och blir lätt uttråkad.

Vi har inga fasta rutiner ännu på dagen, men ofasta rutiner har vi några.

Klockan 21 tar vi också natt. Jag tvättar mina tänder tar min vattenflaska och byter till pyjamas (om jag klätt på mig den dagen) och ammar och försöker få henne att somna. "Dåliga dagar" somnar hon först klockan tolv.

Sen sover hon 3-6 timmar. I natt sov hon ungefär mellan 22.30 och 4.30 så det blev sex timmar. Jag fick själv sova fem timmar. Sen steg jag upp och bytte på henne (gubbens uppgift när han är hemma) och ammade och sen sov hon till halv sju (jag fick en timmes sömn) och sen ammade jag väl halv åtta, åtta och halv nio typ. Och sen kunde jag inte mera somna om. Men jag fick några snuttar sömn där mellan amningarna.

Själv sov hon vidare till elva-tolvtiden. Efter nio sover hon som bäst, om hon sover då. Och på dagen har hon nu sovit två lurar. Ena i bärsjal och sen vagn och andra nu. Jag unrar hur natten blir när hon sover så här mycket nu idag.

Men alltså. Lurar på obestämd tid på dagen och sen sover hon ungefär tolv timmar på natten med mat vid lämpliga tider. Om hon somnar tio vaknar hon alltså tio.

Natasha
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kayla » 29 jul 2007, 10:00

Vår lillis har definitivt sin längsta aktivitetsperiod under kvällen och början av natten. Oftast vill hon somna för natten först vid ett/ halv två tiden trots att nattningen kan starta redan före nio (eller åtta) på kvällen. Men den tiden på dygnet vill hon alltså inte sova utan helst bara äta, äta och äta igen och däremellan vaggas i famnen :)

Sen när hon väl somnar så sover hon nog bra. Oftast blir det en 6-8 timmar utan avbrott innan hon vaknar för att äta. Efter den tankningen sover hon gärna ännu 2-4 timmar innan det är dags för nästa mål. Så sover hon i kortare några timmars snuttar under hela dagen med mat däremellan för att sedan bli riktigt pigg inför kvällen.

Frågade på rådgivningen om man borde försöka ändra på hennes aktivitetsperiod så att den skulle infalla tidigare genom att hålla henne vaken mera på dagen. Rådgivningstanten tyckte att hon ännu var för liten för det och att hon själv skulle få bestämma.

Eftersom hon somnar så pass sent har jag nog sedan sovit vidare efter det första morgonmålet och ofta har jag inte stigit upp förrän vid halv elva, elva tiden :oops:

Men nu är det ändå ren lyx för oss med denna sovrytm :D Första 4 veckorna var tunga eftersom hon måste tvångsväckas för mat även på natten var tredje eller ibland var fjärde timme.

Vi skaffade igår också ett babygym :D . Måste testa det idag!

Sköt om er!

Kayla
Kayla
Silvermedlem

Oläst inläggav Mamma K » 30 jul 2007, 21:41

Så är man hemma igen, liksom lite "for good" för denna sommar. Maken var på jobb idag och jag hemma med barnaskaran (hör ni hur Astrid Lindgren-harmoniskt det låter... :wink: ). Nå, kanske inte SÅ harmoniskt. Storasyster ville pyssla prinsess-kronor (vilket mamma inte direkt var heltänd på), sonen fick spatt då vi försökte klippa hans hår med en "clipper" ("det tar ont!") och lilla kusinen som var på besök ville väldigt gärna paja just när lillasyster skulle äta. Men annors var det kul :D

Var en sväng till bvc och hade förstås missat tiden, vi var 1h för tidigt! Nå, allt var väl. Här växer vi så det knakar och lillasyster har spräckt 5kg gränsen med god marginal. Hon har fortfarande lite magknip nu och då och har absolut ingen rytm eller rutiner. Jag tycker hon sover ganska dåligt dagtid. Det blir bara korta tupp-lurar. Får liksom inget gjort vilket stressar mig ibland. När hon somnar för natten kan hon däremot dra långa snarkar, rekordet är 7h! Äter gör hon, men det finns nog inget mönster eller regelbundenhet med ätandet heller. På kvällen trivs hon nog väldigt bra vid bröstet. Känns ändå som om det mera är frågan om närhet och sugbehov än hunger. Hur är det med er, tar era tutt? Vår fröken är inte alls intresserad ännu, får nästan kväljningar. Skulle dock vara behändigt ibland :)

Må så gott!
son 1999, dotter 2002, dotter 6/2007
Mamma K
Guldmedlem

Oläst inläggav lolly » 31 jul 2007, 12:34

här var det fullt upp! har inte hunnit skriva nåt på länge (annat var det när jag var sista veckorna gravid och hade all tid i världen, nu sku jag behöva några av de timmarna!) är nu andra dagen hemma ensam hemma med T. efter fyra veckor med mannen på pappaledigt, gissa om det var kaos igår! jag sku vara duktig (!) och dammsuga, o den enda tuppluren som T. behaga ta på förmiddagen gick åt till att dammsuga halva lägenheten, sen bara skrek han, ända tills tretiden då jag tankade honom full med mjölk o han somna av utmattning. pust, jag var halvhysterisk efter tre timmars skrikande, kände mej helt misslyckad, inte kom jag iväg ut heller. men idag var jag vis av gårdagens fiasko, gick ut på en kortare promenad direkt när T. somna för sin ca 1/2 timmes tupplur på förmiddagen, sen hem o äta o byta blöjor o umgås lite o sen började jag helt rått att natta honom för en lite längre dagssömn, o på tredje försöket blev han sovande i sängen! TRIUMF! har ätit lunch ifred o hann tom vrida i mej en jättegod mockaruta! han har sovit jättedåligt på dagarna hela sin första månad, ofta bara en längre tupplur och före han somnar märker man hur övertrött han e. jag tänkte som så att när han nu e nästan en månad kan jag säkert börja introducera rutiner så där smått.

han äter duktigt, ca 12 ggr / dygn, både bröst o ersättning, o sover ganska bra på nätterna från 20 -22 tiden, vaknar en eller två gånger, men vaknar oftast för dagen vid 6 -7 tiden, sover ungefär 1/2 timme vid tio tiden (och som bäst sover han dagssömn, 1 1/2 timme snart! )på eftermiddagen har han ofta sovit 2-3 timmar om dagssömnen fallit bort, få se om vi får fason på dagssovandet.

om en vecka ska vi till neuvolan, jag tror han väger redit över 5 kg redan (4,7 för två veckor sen, och längd 57 cm)

det blev långt...ha det så bra o hoppas ni hinner skriva nåt emellanåt!

L.
T. 07/07
R. 12/09
lolly
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Bizbiz » 31 jul 2007, 14:40

Mamma K, känner igen mig i ditt inlägg. Vi var till rådgivningen i fredags och jag hade också missat mig på tiden, kom 1/2 timme för tidigt :oops: Vi var dit på en extra vägning, lillen hade då gått upp 300g på en vecka och hamnade på 0-strecket på kurvan, helt normal med andra ord :D Vi har också försökt att få honom att använda tutt. Några gånger har det lyckats helt bra, men för det mesta "tuggar" han på den och får kväljningar och spottar ut den. Undrar om det sku finnas någon ännu mindre modell eller så kan han inte tekniken?!

Nu har vi sovit så länge på morgnarna (10-tiden) att lillen har hoppat över sin förmiddagsvila och somnar först vid 3-tiden på eftermiddagen, sover då 2-3 timmar. Borde ta itu med rutinerna så det skulle bli någon ordning här på dagarna. Vi har också tagit babygymet i användning och han ligger nöjt ca 15 min. per gång så jag hinner åtminstone få i mig maten. Enda ställningen som han godkänner (längre stunder) då han är i famnen är då han får hänga över min axel och se sig omkring, det blir väldigt tröttsamt för mig i längden, borde finnas nån sorts bärsele för den positionen också :D Min sambo hade semester förra veckan, det var så skönt att kunna dela på skötandet. Men nu är jag då ensam hemma igen...
Senast redigerad av Bizbiz 31 jul 2007, 18:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bizbiz
Silvermedlem

Oläst inläggav Sunflower » 31 jul 2007, 17:58

Mamma K skrev:Hur är det med er, tar era tutt?

Jo, vår lillis vill gärna ha tutten i munnen, helst sku hon ha den hela tiden. :roll:

Jag sku borde ta mig i kragen och försöka komma iväg till apoteket efter någo Cuplaton eller liknande. Lilltjejen brukar ha skrikattacker varje kväll och jag antar att det beror på magknip. :( Helst skulle hon vara i min famn hela tiden, i sittern trivs hon inte långa stunder om hon är vaken. Vi har också tänkt skaffa ett babygym för hon börjar vara intresserad av att titta på leksaker nu.

Lillan börjar vara mer och mer vaken på dagarna nu. Några riktiga ruiner med sovandet och ätandet har vi inte, men jag tycker de går ganska bra i alla fall.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mamma K » 31 jul 2007, 21:33

Vad roligt med lite mera skriverier på "vår" tråd :)
Ja, vårt sovande är si som så. Igår somnade fröken kl 0.30 men vaknade först 7. Tyvärr hade storasyster en mardröm om en björn som jagade henne så hon kom i vår säng vid 5-tiden... Är det inte det ena är det det andra (sa pigan när hon fick näsblod :wink: ). Sånt är det!
Men det är nästan som lillasyster kämpar emot att somna. Hon är jättetrött, skrikig och inte alls hungrig då jag erbjuder amning men nej, sova vill hon INTE. Envis unge, hmm... från vem kan hon ha ärvt den egenskapen?

Kul sommarväder idag :? Regn, rusk o blåst. Känns som oktober. Blä! Snart börjar skolan igen, tänk vad fort tiden går.
son 1999, dotter 2002, dotter 6/2007
Mamma K
Guldmedlem

Oläst inläggav Natasha » 31 jul 2007, 21:45

Det sker stora förändringar hela tiden. Vi märker det så bra då gubben är borta sju dygn i sträck och hemma sju. Hon har den här veckan börjat se mig i ögonen då jag ammar henne och annars se på mig och le. Inte så där obestämt, utan man märker att hon ler åt mig. Flera gånger om dagen.

Och så har hon lekt i babygymet och fattat att slå på en av leksakerna. Det var otroligt att se. Först slog hon förstås i misstag och kanske de andra gångerna också, men hon fattade att hon slog och att något hände då.

Men samtidigt som hon blivit mera social och socialt krävande, har hon också blivit mera orolig. Hon har svårare att somna och behöver mera än bara tissen för att sova. Ofta har jag vaggat henne till sömns i bärsjal.

Snart kommer pappa hem! Jippi!

Natasha
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Axel (ina) » 01 aug 2007, 16:09

[quote="Natasha"]Axel, när började ni ha henne i babygym?

:arrow: Vi började nog använda den rätt snabbt. Vår lilltjej trivs jätte bra i gymmet. Orkar nog ligga och titta på leksakerna en god stund. Själv försöker jag undvika att hon är där mera än en halv timme åt gången.

Tutten introducerade vi för någon vecka sedan. Å OJ vad hon söög. Hon ville nästan aldrig sluta....men jag har inte låtit henne ha den nå mycket, för hon borde suga på mitt bröst istället. Var nämligen till rådgivningen igår och tjejen har bara gått upp 360g på 1 månad!! INTE BRA!!! Men hon verkligen matvägrar. Jag försöker truga och truga. MEn idag började jag med ersättning. Å hon sörpla i sig gladeligen. Kanske hon tycker min mjölk smakar illa :?: :roll:
Nåja, huvudsaken är ju att hon äter.
Dotter 5/07, Dotter 2/09
Användarvisningsbild
Axel (ina)
Silvermedlem

Oläst inläggav Natasha » 01 aug 2007, 16:36

Vi brukar ligga och tutta på tissen ganska länge. Hon får somna till och sen ta mera tiss om hon vill men tutten använder jag i nödfall då hon blir skrikig och jag får ont i brösten. Hon kan inte hålla den i mun själv, men tycker nog om tutten.

Det var egentligen något annat jag tänkte skriva men det hann jag glömma... jo, jag har inte hunnit äta mera än en smörgås idag efter frukost, dagen som började så bra ;) Sådana dagar finns det också.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Jesskan » 01 aug 2007, 18:03

Hejsan på er alla!

Det är längesedan man skrivit något, har nog varit in med jämna mellanrum och tittat som hastigast men har inte blivit av att skriva.

Nu har tösen och jag varit ensam hemma en hel vecka. Och skall vara det i 3 veckor till... Jag tycker att tiden går mycket fortare nu när gubben är på jobb när jag har tösen än när jag var ensam.

Här har vi smått börjat få in rutiner ganska mycket. Eller dagarna är lite olika men natten är alltid lika. Hon somnar senast 12 (förutom när hon hade magknip efter d-vitamindropparna) sover till 5 vaknar äter och somnar om igen till kl 9-10 tiden och äter och ibland somnar hon om eller så vill hon ligga och prata lite och sen om det är fint väder så går vi ut o går...

Vi köpte för en vecka sedan babygym åt Ida och hon älskar det massor... Kan ligga där i en halv timme om inte mera... Vi hade dop här den 14.7 för att min man skulle hinna vara med... Så nu står det i registret att hon heter Ida.

Hur trivs ni mera ert småbarns liv då? Jag skulle aldrig byta bort det för något. Känns som om att det här är min mening i livet och jag njuter varenda en sekund av det. :D
Kram åt er alla
Bild

Bild

18.06.1007 - En liten prinsessa
25.11.2008 - En liten prinsessa
Användarvisningsbild
Jesskan
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper