Junibebisar 2007

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Oläst inläggav Jesskan » 01 aug 2007, 18:05

Glömde att skriva att vår har nog alltid tagit tutt. Och hon kan även äta från tuttflaska... Försökte en gång att jag pumpade ut och se om hon åt och hon åt riktigt bra.

Har annars börjat att äta utan gummi nu. Måsta ha gummi för hon fick inte grepp om tissen men nu får hon det riktigt bra.
Bild

Bild

18.06.1007 - En liten prinsessa
25.11.2008 - En liten prinsessa
Användarvisningsbild
Jesskan
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Flippan » 01 aug 2007, 18:47

Bizbiz skrev:Enda ställningen som han godkänner (längre stunder) då han är i famnen är då han får hänga över min axel och se sig omkring, det blir väldigt tröttsamt för mig i längden, borde finnas nån sorts bärsele för den positionen också :D

Meddela om du hittar ett sådant bärdon :wink: Vår lille pojk är nöjd så länge han får hänga där och se sig omkring. Ligga i famnen går inte längre. Babygymet har varit en hit i flera veckor, men nu har han börjat skrika då vi sätter honom dit, han vill upp och utforska världen! Så nu är babysittern mer populär.

Pojken har så fullt upp med att se sig omkring att han inte hinner sova... Somna själv går inte, utan han måste bäras omkring (ljuvliga bärsjal :D ) men ögonen bara far omkring fast hur trött han är :? Tidigare somna han nog på 5 minuter i sjalen, idag fick jag gå omkring 45 min innan han kom till ro.

Någon tutt har vi inte fått att hållas i munnen. Och nu har han börjat suga på hela handen, men sätter man tutten i munnen kommer den snabbt ut. Så inte vet jag, på ett sätt känns det ju dumt att nu kämpa med att få honom att ta tutten, för att om nåt år kämpa med att få den av honom :? Samtidigt vill jag ju inte få en tumsugare heller. Hur gör ni andra som har små som inte vill ha tutten, fortsätter ni truga eller struntar ni i den? Innan jag fick bebis trodde jag att tutt var något som alla barn älskade :roll:
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kayla » 02 aug 2007, 16:10

Hej på er!

Vi har inte ens försökt ge tutt ännu åt lillflickan. Har på något sätt inte varit aktuellt ännu eftersom hon suger på bröstet så ofta och mycket och somnar sen ganska bra alltsom oftast.

Börjar det verka som att tutten behövs får vi nog ta och göra ett försök förstås. Några gånger då hon vaknat i sin säng eller vagnen har jag nog hittat henne med tummen eller så gott som hela den lilla handen i munnen :lol:. Det är ju inte så bra det, men eftersom det hänt när hon vaknat skulle tutten säkert ändå inte ha hjälpt...

Annars mår vi nog bara bra här. Mannen har nu varit redan två veckor tillbaka på jobb. Första dagarna jag var ensam med flickan var inte så kul - blev lite kaotiskt att springa mellan en skrikande baby och en busande hundvalp.... Men nu har det gått mycket bättre och man börjar redan känna sig betydigt säkare i den nya mammarollen :D

Har er baby förresten fått några besvär av d-vitamin dropparna ? Vi hade först Jekovit som vi gav men flickan blev väldigt gråtig och hade ont i magen och fick hemska inflammerade "finnar" överallt i ansiktet. Så vi slutade bums med dropparna och alla besvär försvann! Vi har sen haft en rätt lång paus och nu testar vi dee-tipat istället - so far so good...

Nå, nu har hon vaknat så nu skall det ammas igen :D

Kayla
Kayla
Silvermedlem

Oläst inläggav Mamma K » 03 aug 2007, 22:35

Flippan skrev:
Bizbiz skrev:Enda ställningen som han godkänner (längre stunder) då han är i famnen är då han får hänga över min axel och se sig omkring, det blir väldigt tröttsamt för mig i längden, borde finnas nån sorts bärsele för den positionen också :D

Meddela om du hittar ett sådant bärdon :wink:

Jag anmäler mig också som intresserad av en sådan mojäng :wink: Det är i den ställningen fröken vill bäras då hon är pirrig och ska somna. Håller med om att det blir lite tungt för ryggen.
Men nu måste jag säga att våra dagar o kvällar har blivit mycket lugnare sedan jag började ge Rela-droppar åt lillasyster! Jag har svårt att tro på det men faktiskt! Fröken har sovit längre lurar på dagen, varit underbart leende på kvällar och inga magkramper eller jobbiga pressanden som slutar medatt det "brakar i ballan". Rekommenderar!

Är på tumis med lillasyster ikväll. De två äldre är hos farmor o farfar o gubben på väg till Jyväskylä på rally... (mitt intresse för rally=gäsp!) Har ätit choko, sett på tv och umgåtts med leende dotter. Skönt!

Ha ett bra veckoslut! :)
son 1999, dotter 2002, dotter 6/2007
Mamma K
Guldmedlem

Oläst inläggav Kengu » 03 aug 2007, 23:16

Flippan skrev:Någon tutt har vi inte fått att hållas i munnen. Och nu har han börjat suga på hela handen, men sätter man tutten i munnen kommer den snabbt ut. Så inte vet jag, på ett sätt känns det ju dumt att nu kämpa med att få honom att ta tutten, för att om nåt år kämpa med att få den av honom :? Samtidigt vill jag ju inte få en tumsugare heller. Hur gör ni andra som har små som inte vill ha tutten, fortsätter ni truga eller struntar ni i den? Innan jag fick bebis trodde jag att tutt var något som alla barn älskade :roll:
Hej, hälsar på från februari-tråden :)
Efter min första som alltid tagit tutt och tuttflaska stod jag oxo helt handfallen då andra barnet totalt vägrade båda. Trodde oxo att alla barn "automatiskt" accepterar tutt och flaska men man ska inte "dra alla barn under samma kam" s.a.s..
En väninnas baby spottade oxo ut tutten varje gång hon erbjöd den då han grät och skrek (bara bröstet dög) men en dag då han va nästa 3 månader sög han plötsligt på den som om ingenting. Och åt andra bakanta har det redan hjälpt att byta från silikontutt till naturgummi, så om du inte har provat på det så rekomenderar jag, nu med 3dje så märker jag att lillebror föredrar naturgummi framför silikon. Hoppas allt går bra!
BildBildBild
Användarvisningsbild
Kengu
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Kayla » 04 aug 2007, 10:24

Lillflickan tycks gilla Dee-tipat. Hon slickar i sig dropparna och ser riktigt glad och belåten ut :D . Tror det är för att de säkert smakar sött. Annat var det med Jekoviten - då blev det minsann sura miner.

Annars också har det varit härligt att följa med flickan under den senaste veckan. Hon skrattar och småler mycket hela tiden. Om hon är nöjd och relativt mätt räcker det med att mamma visar sig så avfyrar hon ett alldeles ljuuuuvligt leende och tittar en rakt i ögonen :D . En liten charmös mao!

Nästa vecka är det dags för barnläkaren. Blir spännande att se hur mycket hon har vuxit. Tycker att hon känns betydligt tungare nu och kinderna har blivit rundare också :)

Njut av det fina vädret! Man vet inte hur många dagar vi har sånt här väder under denna sommar mera...

Kayla
Kayla
Silvermedlem

Oläst inläggav AnnikaV » 04 aug 2007, 14:29

Hej junigänget!

Min son föddes 2.6. (41+2). Igår kväll hittade han sin vänstra tumme och nu har jag börjat försöka med tutt, han verkar inte hemskt förtjust så tror att jag ska prova med naturgummi också. Var redan så nöjd över att inte behöva ha koll på tuttar och fundera över avvänjning men sugbehovet tycks vara större än hungern. Har nu satt vante på tumhanden och skall försöka att inte ha tutt då han ska somna för nattsömn eller på natten, skulle inte orka stiga upp för att killen skriker efter nöjestutt.

Just nu sover han sött med lådans nallevante på ena handen och jag njuter av dajmkaffe vid datorn! Hoppas ni andra också har en skön lördageftermiddag!
AnnikaV

Oläst inläggav Sunflower » 04 aug 2007, 20:26

Välkommen hit AnnikaV! :D

Jag köpte ett härligt "Tummen"-babygym i förrgår. Hittills är det mest storasyster och hennes docka som har lekt i det, men nu just ligger faktiskt lillasyster där och slår på leksakerna. :) Annars vill hon oftast vara i famnen då hon är vaken, så jag är glad åt min bärsjal jag också.

Kayla skrev:Har er baby förresten fått några besvär av d-vitamin dropparna ?

Jag har varit väldigt dålig på att komma ihåg att ge dem. :oops: Vi har Devitol, som vi fick från rådgivningen. Lillasyster har ofta luftbesvär och magknip på kvällarna men jag tycker inte att det är någon större skillnad om jag har gett devitol eller inte den dagen. Jag har gett Disflatyl åt henne nu i några dagar, men inte vet jag nu om det hjälper det heller... :?

Idag har jag tvättat en massa kläder i storlek 60 och 62, för 56:orna börjar så småningom vara för trånga. Jag blev glad då jag märkte att vi verkligen har massor kläder i de storlekarna, så jag kan utan dåligt samvete lämna kvar de "fula" kläderna i lådan. :lol: (Alltså sådana som vi har ärvt och som jag inte tycker är jättefina.) Jag väntar på tvåmånaderskontrollen så att jag får veta hennes mått. Hon börjar kännas både lång och tung nu.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cata » 05 aug 2007, 19:12

Det slog mig att jag inte har skrivit i den här tråden på länge men jag har inte så mycket att komma med. Lillisen äter, sover och växer. Mest har vi koncentrerat oss på storasyskonen under de senaste dagarna, de har nämligen just börjat på dagis. Två dagar i veckan skall de vara där så att de får träffa och leka med jämnåriga barn. Det kommer att underlätta vardagen märkbart att ha storasyskonen på dagis ett par gånger i veckan. Det har nämligen varit lite besvärligt att t.ex. åka på matuppköp och gå på lillisens rådgivningskontroller med alla tre barnen med.

Sunflower skrev:Idag har jag tvättat en massa kläder i storlek 60 och 62, för 56:orna börjar så småningom vara för trånga.

Oj, ni måste ha mycket kläder i små storlekar då. Vi har använt kläder av storlek 60 åt vår lillis sedan vi kom hem från BB. Vi har knappt några kläder i storlekarna 50 och 56 och dessutom tycker jag det är lättare att klä på kläder som är lite lösa än kläder som nästan är för små från början. I själva verket tycker jag att bodyna i storlek 60 börjar kännas lite korta, blöjan tar ju så mycket utrymme.

Vad mera? Här var visst diskussion om tuttanvändning. Vår lillis använder tutt, han fick sin första tutt på BB.

Babygym tänkte vi också introducera för vår lillis här i veckan. Men jag kunde inte hitta det. :oops: Jag hade alltså tänkt plocka fram storasyskonens babygym, men jag har tydligen gömt undan det väl.
dotter 05/2003, son 11/2004 och son 06/2007
Cata
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jesskan » 05 aug 2007, 20:49

Hej på er alla!

Här är en som är förkyld och hoppas att lill flickan får det bara...
Imorgon kommer mamma hit så hon kommer att hjälpa mig lite...

Här händer det inte mycket. Flickan växer och blir större och är så duktig..

Vår vardag går bra bara mamma skulle ha vett att laga mat... När hon sover alla gånger...
Nu skall vi gå och lägga oss för lill flickan håller på att somna totalt..

Kram till er alla
Bild

Bild

18.06.1007 - En liten prinsessa
25.11.2008 - En liten prinsessa
Användarvisningsbild
Jesskan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mamma K » 07 aug 2007, 11:42

Hej AnnikaV och alla andra junimammor!
Nu blev det sommar! Här är närmare +30C o de äldre barnen vill simma! Vi gjorde ett försök på stranden igår, tre egna barn samt sonens kompis. Och det gick bra! Hade lillasyster under ett paraply i bara body och hon var nöjd och glad. Barnen simmade och jag fick hjälp av min kompis som var där med sina barn att hålla öga på dem. Men det var roligt att det funkade, kände mig nästan lite kaxig typ "tre barn - no problem" :D

Annors har vi haft så sköna nätter att jag nästan inte vågar berätta... (alltså då det gäller sömn :wink: ) Lillasyster somnar mellan 22-23, sover till 5-6, äter och sover till 9. Hurra! Men jag är väl medveten om att det kan ändra när som helst, just när man tror sig ha en rutin ändras allt (så har det varit med de andra iaf). Så det gäller att njuta medan det varar!

Nu vill jag ut i solen 8)
son 1999, dotter 2002, dotter 6/2007
Mamma K
Guldmedlem

Oläst inläggav jennye » 07 aug 2007, 17:31

Vi spenderar den heta sommaren i skärgården, här är även 29 grader och det gäller att se till att ha dottern i skuggan. Även jag själv spenderar nog mest tid i skuggan, det blir helt enkelt för hett i solen. Men jag klagar inte, jag tycker det är så skönt att sommaren äntligen är varm! Men visst är jag glad över att få vara i skärgården, där hettan alltid känns mera dräglig. Men nu måste vi en vecka in till stan och får klara av värmen där. Sen får vi hoppas att vi kan komma tillbaka ut till ön för resten av sommaren. Det har gått helt bra att ha en liten bebis här fast det inte finns rinnande vatten och andra lyxigheter.
Dotter juni-07
http://ildana.com/
Användarvisningsbild
jennye
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Sunflower » 07 aug 2007, 21:41

Mamma K skrev:Lillasyster somnar mellan 22-23, sover till 5-6, äter och sover till 9.

Så ser våra nätter också ut för tillfället. :wink:

Här är också otroligt varmt! Vi har varit hos sambons föräldrar ett par dagar, men ikväll kom vi hem till vår heta lägenhet igen. Vi måsta tillbaka till stan eftersom jag ska på eftergranskning imorgon. :?

Ikväll har det varit mycket skrik och gråt. Jag vet inte vad det är med lillasyster, antagligen är det knip i magen. Jag började fundera efter när hon har kackat ordentligt senast och kom på att det är två veckor sedan! :shock: Efter det har det bara kommit en pytteliten klick i blöjan och det börjar vara en vecka sedan det också. Måste fråga på rådgivningen imorgon vad jag ska göra för att hjälpa henne med kackandet.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav *Älvan* » 08 aug 2007, 00:45

Har du Sunflower provat med att hålla henne ovanför lavoaren/potta/wc-byttan så som du skulle hålla i ett lite större barn tex.ute?? Här kackar vår lillunge nämligen oftast så,mycket enklare,både för honom då det är en bra position,och för mig då det inte är "smörja" överallt. Annors är väl febertermometern ett knep.
Vi var idag till Borgbacken med Elias,hans Gu´mor,sambon,babyn o jag. Babyn har nu åkt i karusell för första gången.. :D :D Han råkade sova så gott i sjalen och Elias hade en ranneke som en vuxen fick följa med gratis så jag passade på o se min son njuta.. :D
Jag hade redan min eftergranskning förra veckan och allt var bra.Ett kilo var kvar av graviditetskilona (från och med inskrivningen). :D Men OJ vad det sitter hårt!(eller så är det den dagliga Marspatukkan + annat smått o gott som är orsaken.. :wink: :roll: :oops: )
Nästa vecka har vi faderskapsbekänningen och den 19 namgivningsseremoni till min släkts fasa.Skandal har vi nog ställt till med sku jag säga.. synd..
Nä nu måst jag börja dra mig mot sängen.Börjar fundera vad det är jag lever på..sömn är det nämligen inte..Får se hur det blir på hösten då det börjar bli mörkare.. :? :shock: :(
Njut av era små älsklingar!!De växer med en hiskelig fart. :(
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sunflower » 08 aug 2007, 11:34

Jo, Melli, jag har försökt med det. Och med febertermometern och massage. Nu skall vi ge henne maltextrakt i två dagar och om det inte hjälper måste vi fara till läkare med henne. :(

Jag vägde också exakt ett kilo mer än inskrivningsvikten. Och det kilot lär knappast försvinna om jag inte slutar äta godis och bullar och annat gott hela tiden. :? Jag hade mycket proteiner i urinen, så jag måste lämna in ett kisiprov till labben för att kolla att jag inte har uvi.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper