**OKTOBERBABYSAR 2007**

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: **OKTOBERBABYSAR 2007**

Oläst inläggav Plumpen » 03 apr 2009, 20:12

Tack för gratulationerna förrästen. Tror att jag helt och hållet glömt att svara. :thx:

//P.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav sister henry » 04 apr 2009, 15:07

Sku just göra lite skolarbeten här på datorn,men....... :roll: .

Måste säga att vår L är ganska förtjust i bilar med. Förut tänkte jag att det där med småbarn som är förtjusta i bilar är inlärt beteende men jag får ta tillbaka mina ord :wink: . Ingen i vår familj är annars bilintresserad (förutom att jag gillar att köra traktor, det lilla jag har provat på :wink: ). Annars gillar L gosedjur, speciellt nallar, men har ingen favorit ännu. Dansa är roligt, och stampa fötterna och klappa händerna till "klappa händerna när du är riktigt glad". Ser nog roligt ut! Pussa djuren i "puss-boken" gillar L, framförallt när sidan med spegel dyker upp :) .

Håller med att det nog är mycket jobb med studier speciellt då man har småbarn också, Sahara.

Här kommuniceras det mest med allvarliga "joo" och "nej" som svar då man pratar med L. En massa annat viktigt har han att säga, på eget språk. Annars är L bestämd av sej, speciellt då det gäller maten. Först slukar han i sej, men så blir han tvärt mätt, och tallriken slängs i väggen med kraft! Om han tuggar på en bananbit smäller den i golvet med ett "splätsch!" då det är färdigätet. Svårt att låta bli att skratta, hoppas han slutar med sånt före dagis iaf! Transparent och plumpen, det är nog likadana protester här. T.ex. förstår han inte alls att han inte får ta saker ur handen på S. Även S har temperament, och jag tycker att 4-årstrotset inte är en lätt sak att tampas med. Det är väldigt mycket verbalt ifrågasättande, provocerande och tjat. Tycker att det börjat lätta rejält nu, så kanske vi vågar pusta ut ett tag nu! Märker att hon (och föräldrar också) vuxit till sej nu, efter allt detta, och det är väl det som är meningen med trotset.
Märker att L har vissa fördelar, då vi föräldrar nog är mycket säkrare med hur vi ska handskas med saker efter att gjort allt en gång tidigare.

Nä, nu måste jag återgå till skolarbetet.
Ha en trevlig vår!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sister henry
Silvermedlem

Oläst inläggav Sahara » 10 maj 2009, 19:22

Glad morsdag

Jes!Nu e alla skolarbeten gjorda och jag får avgångsbetyget inom den här månaden! Så nu ska jag bli egen företagare o böja jobba på riktigt.Skönt o ha studierna bakom sej, kommer inte att sakna det!

sister henry, har du själv mycket kvar av dina studier?

Sambon for igår för att ta passfoto me lillis men det gick inte så bra...han kom hem utan foton!Vår linssilude ville inte sitta stilla o huvudet blev aldrig bra, de e ju så jättenoga nuförtiden!Imorgon tar vi nytt försök o då bara måst det gå för annars får vi brottom för vi måste ha passet senast den 22.5!

Ha det bra allesammans! :kram:
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sahara » 27 jun 2009, 20:16

Hej!Lyfter oss lite då här varit så tyst på tråden!

Vi var altså på utlandsresa i slutet av maj och det gick riktigt fint!Vår pojke blev förståss sjuk samma vecka som vi skulle fara o hadde flunssa och feber :osaker: Han var ännu ordentligt flunssig då vi flög och resan dit gick nog inte så bra, han skrek en stor del av tiden (3h20min)! Men på morgonen då vi vaknade på hotellet så var snuvan borta!O resten av semestern+hemresan gick sååå bra!!Vädret var perfekt, även fast det var över 40+ i solen, och ungarna stortrivdes!Båda var så snälla och lydiga :D Vi for inte på någo extra utfärder utan slappade mest vid poolen, en dag var vi till stranden som var superfin. Vi orkade int börja rouda iväg oss ifall ungarna skulle ha blivit stökiga.
Hur gick er resa Tilde?

De e nog så skönt nu då vi fått njuta av lite sommarväder!Vi var idag till stranden o vår lilla gubbe e nog ett riktigt badtroll!Han var i vattnet tills jag tog bort honom då han började få lite blåa läppar!

Hur mycket pratar era oktober-babysar? Vår kille pratar bara lite, försöker int ens prata. Mest kommer ordena "där","oj" och "nä" :lol: Någo mer verkar han int ens behöva... Men det ska nog bli sååå kul då han börjar prata mera!Vår dotter prata int heller mycket i den här åldern utan det kom fort efter att hon fyllde 2 år.
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tilde » 10 aug 2009, 20:52

Lyfter upp oss lite fast vi är ju inga babysar mera :lol:
Vi har en liten mansbörjan med huisigt temperament som fortfarande sätter sin storebror på plats o mången annan med...
Han sköts på dagarna av farmor men är varje morgon lika besviken då vi lämnar storebror på dagis och han måste följa med mamma, men när vi väl kommer till farmor är han lika nöjd igen :D

T pratar en del 3 ords meningar o säger många ord, både på finska o svenska o sitt eget språk.
Sover i tillsammans med storebror i samma rum o hela nätter, har bra sömngåva.

Är en riktig morsgris o "mamma" är nog hans favoritord :tumme:
Men hans idol är mormors granne som är 13 år och spelar korgboll, "ärrä korg boll, spela" säger T o visar med hanttun hur man dribblar :D
(ärrä är eero 13 år) :D
Bild
Bild
Mamma till 3 underbara söner födda
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sahara » 06 okt 2009, 21:23

GRATTIS TILL ALLA barn som redan fyllt 2 -år!
Här har varit så tyst länge.Hur mår alla?
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Plumpen » 07 okt 2009, 12:59

Hej!

Vi tänkte tydligen på samma sak Sahara, för jag tänkte också gratulera alla som redan fyllt 2! :mrgreen: Så grattis till alla som fyllt, och som kommer att fylla!

Här mår vi bra mitt i trotsandet. ;) För tillfället är det MIN!, JAG SJÄLV!, JAG VILL HA! och NÄÄ-Ä! som råder i detta hus. Fröken har sin egen vilja så att säga... Men där mellan varven är hon hur söt och rar som helst, så det är bara att bita ihop...
Var idag med henne till tandhygienisten, och det gick hur bra som helst. Fröken öppnade munnen snällt och som belöning fick hon en tandborste och ett litet lejon. :) Och mamma fick vara stolt! :love:

T går på dagis 5 timmar om dagen, och det gillar hon jättemycket! Knappt så hon hinner säga hej då åt mig då hon har så bråttom att börja leka. Idag har hon fått vara ledig då det varit så ruskigt väder och då vi skulle och kolla tänderna.

På veckoslutet slopade vi tuttflaskan åt tjejen (hon har ännu druckit mjölk från den då hon ska och sova), och det har gått jättebra! Visserligen kan hon fråga efter den och testa lite, men bra somnar hon utan den sist och slutligen. På dagis sover hon både utan flaska och napp, men här hemma har vi inte kommit så långt, så nappen får hon ha ännu, men bara då hon sover. Det har hänt så mkt i hennes liv nu då hon blivit storesyster, börjat nytt dagis osv så har därför inte stressat henne med det.
Som tur har hon inte ännu åtm visat så mkt svartsjuka mot lillebror. Hon tycker jättemycket om honom, pussar, paijar och kramar honom. Hon är väldigt mån om honom så att säga. :heart: Men se bara då lillebror börjar röra på sig mer och sno hennes saker, då blir det säkert liv i luckan... :roll:
Pratar på gör hon som bara den, både på svenska och finska. Hon är en ganska högljudd tjej, så ibland kan man bli ganska trött i öronen.

Tänk hur tiden har gått fort, våra barn blir redan 2! Tycker tjejen varje dag blir äldre och förståndigare och klarar av så många saker redan! Det är bara att inse att hon inte är en baby mera... :roll:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav sister henry » 09 okt 2009, 20:19

Grattis alla redan fyllda och blivande 2-åringar!

Vi har kalas redan imorgon, men födelsedagen är om en vecka först.

Har insett att när trotsåldern väl har börjat, så tar den aldrig slut :blink: . Så vi har alltså 2 barn här som trotsar mer eller mindre! Men kanske man hellre borde kalla det utveckling av den egna viljan, så låter det bättre 8) .

L börjar på dagis om en vecka, då vi flyttar hem igen. Vi har inte kunnat bo hemma på ett tag nu p.g.a. rörremont.

L har börjat prata mycket, 2-ordsmeningarna har börjat komma, enstaka 3-ordsmeningar. Opp-ner (opp-och-ner) är favoritordet, och det säger han hela tiden! Sen kallar han både saker och människor han pekar på för "kund", undrar nog vad han menar? I simhallen pekade han igen på människorna som simmade, och sa "hund", "hund" och "hund" :), han måste ha trott att det var hundar som simmade!

Nu måste jag ta ut pastejer ur ugnen! :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sister henry
Silvermedlem

Oläst inläggav Plumpen » 18 okt 2009, 21:48

Hej!

Oj oj, nu har vi firat vår dotter hela dagen. Faster med familj kom redan igår till oss, och idag hade vi kalaset. Det var ett riktigt lyckat kalas, och tjejen fick sååå många presenter. Kändes nästan som jul... :roll:
Igår medan jag bakade (nästan hela dagen gick till det) hade jag lust att svära några gånger, men idag känner jag att det var värt det då man sett hur glad dottern varit. Tårtan gjorde jag som nyckelpiga och så lagade jag också kex som såg ut som nyckelpigor. Rätt söta faktiskt om man själv får säga. ;)

Annars har hon varit förkyld nu i en veckas tid, snuva och hosta, men ingen feber. Som hon sa en dag på dagis åt en mamma efter att hon hostat: ja baja hosta lite. :) Hon pratar väldig mkt, och jag tycker att hon har blivit så stor flicka plötsligt! Tillika som det är vemodigt är det också roligt då man kan börja göra så mer med henne, skoja med henne på ett annat vis osv. Men tänk ändå att det redan gått 2 år sen hon föddes! Tiden går så fort.

Utan att bli dess mer sentimental avrundar jag här. Ha det bra alla!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Plumpen » 23 dec 2009, 00:07

GOD JUL TILL ER ALLA!! :xx)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Plumpen » 21 mar 2010, 00:37

Alltså på riktigt, på sista inlägget står det God jul, och det är till och med jag som skrivit det. :shock:
Går inte heller ofta in på MP, men att ingen skrivit på 3 månader är ju nästan skickligt. :roll: ;)

Blir inte många rader nu heller, men ändå...

SS blir bara större och större. Det är intressant hur man nästan för varje dag märker hur hon utvecklas. Klär på sig gör hon så gott som dagligen själv, men blöja har hon ännu. Hon är nog utan blöja om dagarna, och går helst på vessabyttan framom pottan, men glömmer ibland att meddela i tid.
Det får bli sommarens projekt sen. :nicka:

Trotsig är hon, och har en mycket stark vilja och temperament. Hon kan bli arg av minsta lilla, men lika snabbt går det om. Men snäll är hon såklart.

Pratar gör hon som den. En dag då det gick en kvinna förbi oss på stan sa hon högt och ljudligt : Vem var det dääär då? :)
Personligen tycker jag att det är skönt då hon nu kan berätta vad hon vill osv. Fast det har hon kunnat nog en längre tid redan.

Nu ska jag lägga mig.
God natt (ifall någon skulle läsa detta. ;) )
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sahara » 07 jun 2010, 18:56

Hej!
Jag är också supersällan in på mp...

Lillebror talar mer o mer tydligt hela tiden. o har ett ganska stort ordföråd.
Han e gaalen i bilar, o har en "bästis" på dagis som han talar om hela tiden :lol:
utan dags-blöja har han varit några månader nu, o nu har vi just lämnat bort nattblöjan. men han vill helst på pottan, wc duger barea om vi e någonstans var det inte finns potta! magen fungerar bättre nu, men int riktigt så bra som man sku önska.
finns här månne andra oktober07-babysar som har småsyskon än pulmpens flicka? här e det inget småsyskon i planerna, iaf int inom snar framtid. tycker jag har så fullt upp med de här 2 redan+jobb o djuren! :)
ha det så bra allesammans!
O jag önskar er en varm o fin sommar allesammans!hoppas ngn annan skriver på tråden med.så man får höra hur ni har det!
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sahara » 10 okt 2010, 12:16

Grattis alla oktoberbarn!!
Det har varit väldigt tyst på tråden!O vi kanske int ens hör till småbarns-sidan mer...
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper