**OKTOBERBABYSAR 2007**

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

**OKTOBERBABYSAR 2007**

Oläst inläggav Sahara » 04 nov 2007, 21:02

Oktoberbabysarna 2007

26.9 Celinda: Flicka, 3360g/49,5cm

1.10 Tilde: Pojke, 4030g/50cm

4.10 Anis: Flicka

5.10 Sessan: Flicka, 4090g/50cm

7.10 Niini: Flicka

7.10 Krista: Flicka, 3510g/51cm

14.10 Sahara: Pojke, 3080g/49cm

15.10 Muppe: Flicka

18.10 Plumpen: Flicka, 4320g/55cm

18.10 sister henry: Pojke, 3200g/50cm

24.10 Mamma82: Flicka, 3650g/49cm

31.10 Majbeibi: Pojke, 4050g/50cm

14.11 Transparent: Pojke

Startar en ny tråd då den andra fick error!

Här är länken till den gamla tråden:

http://www.forum.mammapappa.com/viewtopic.php?t=15675
Senast redigerad av Sahara 19 jan 2008, 10:34, redigerad totalt 1 gång.
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Magdalena » 05 nov 2007, 20:32

Hur går det för er andra oktobermammor? Vår pojke är en månad och allt fungerar hittills bra. Lite magont har han emellanåt och kackar sällan- det kan gå fem dagar emellan. Han har också lite röda prickar på kroppen, inte runt blöjområdet utan på ryggen, magen och i ansiktet. Storebror hade inte så, därför blir man lite fundersam. Få se vad rådgivningen säger. Annars är det så här härligt när han ler och "svarar" när vi pratar med honom. Skönt också att nätterna fungerar så bra. Vi samsover och jag stiger inte alls upp ur sängen, bara ammar och somnar om. Med storebror var vi uppe på natten och bar honom, det var så jobbigt! (Men man hinner väl med det ännu :? ).

Jag hade lite flunssa i helgen och åt dåligt och jag tyckte att jag var tvungen att amma oftare för att få honom mätt. Försämras mjölken så snabbt? Jag har annars varit så hungrig, så det var skrämmande att plötsligt tappa aptiten när man har en liten att mätta...Nåja, nu mår jag bra igen, som tur är. Hoppas ni andra mår bra.
Magdalena
Guldmedlem

Oläst inläggav sister henry » 06 nov 2007, 12:51

Här är det en riktig gnälldag! :( Just somnade han, men vet inte hur länge det varar. Han vill äta nästan hela tiden, och helst vara i famnen då han inte äter. Så jag sitter här i nattlinne ännu, med min andra kalla kaffekopp brevid mej.

Magdalena , tycker att vår lillebror bara äter och äter vissa dagar och blir aldrig mätt, medan han sen vissa dagar mest sover, och äter mer sällan.
Så kanske det inte behöver bero på att du var förkyld, utan att han bara hade en hungrig dag? Eller brukar han äta ungefär lika ofta varje dag sådär vanligtvis? Det är säkert lite olika hur bebisarna fungerar.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sister henry
Silvermedlem

Oläst inläggav Celinda » 06 nov 2007, 13:03

Oj vi har det ganska bra då hör jag.
Nu är vi som sagt på prövovecka med mjölk hon har fått NAN nu istället för Tutteli och inte har vi märkt av någon skillnad i hennes beteende så hon kan nog dricka mjölk :D :D :D Fast vad beror då bloden i bajsen på :? :? :evil:
MEn de två senaste gångerna har jag inte sett nått så kanske det bara var omogna tarmar??Har telefontid till doktorn i torsdag så vi får se om och hur vi ska gå vidare.
Hon bajsade själv för första gången på flera veckor i förrgår så kanske malten hjälper :D

Annars har vi slagit nytt rekord inatt,hon åt 22:30 igårkväll och slockna nästan genast sedan åt hon igen 0605 och hon åt bara 70ml så hon var inte ens farligt hungrig :D :D Ska man våga hoppas att hon tänker börja sova såhär bra redan??Vilken lyx! 8)
Fast man ska ju inte ta ut nått i förskott det kan ju ha varit en en gångs företeelse också men hoppas kan man ju alltid :wink:

Och jo ett litet leende kommer det ibland då vi har ögonkontakt-underbart :D Så har hon börjat "prata" lite också 8)
Senast redigerad av Celinda 06 nov 2007, 13:14, redigerad totalt 1 gång.
Barn: Saga *10.04 2003- +17.07 2005
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tilde » 06 nov 2007, 13:12

Så vi har en ny tråd då :D

Vi skall snart till rådis men lillskruttan ligger i sängen o pruttar o håller på att vakna så skriver några rader.
Än besvarar han oss inte med leende, fast vi fösökt :wink: han ser mera ointresserad ut av oss, han e mera intresserad av saker ikring, som våran sänggavel! Den e stor mork metall.

Blev rädd igår då jag fann ett litet blåmärke under på hans fotsula! Tänkte förståss det värsta o ringde bb o fick prata med läkare. Allt e ok, han har troligen bara stött den så lätt jag inte ens märkt, typ mot lavoarkanten där han sparkar då jag tvättar han rumpa.
Märker nog att fast jag blivit lugnare så e jag ändå helt tydligt hysteriskt orolig under ytan...

men nu ska vi börja laga igång oss o fara o väga oss :D
Vi har oxå "ätan" dagar, e helt normalt, bebin e sås amart den äter vissa dagar mer innan tillväxtperioden då den behöv få mera mjölk producerat :D

Skrives!!
Bild
Bild
Mamma till 3 underbara söner födda
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Magdalena » 06 nov 2007, 13:13

Ja, visst är det så att de bara äter och äter...egentligen äter vår pojke ofta alla dagar, men jag är glad så länge amningen fungerar och han är nöjd. I natt sov han fem timmar innan han började vifta i sin säng, bökade på och pruttade. Jätteskönt, jag känner mig utvilad idag. Dagtid sover han väldigt olika, men ute i vagnen oftast minst två timmar, ibland längre. (Jag brukar dra in vagnen efter en stund om det är väldigt blåsigt eller om jag vill ha honom under bättre uppsikt). Det där med att sitta i nattlinnet på förmiddagen med kallt kaffe känner jag igen :roll:

...och på tal om kaffe, kan ni alltså dricka det utan att bebisarna får ont i magen? Jag har haft uppehåll några dagar men kan inte säga om hans mage blivit bättre. Jag känner mig ibland trött på att fundera på vad man inte borde äta och dricka.
Magdalena
Guldmedlem

Oläst inläggav Sahara » 06 nov 2007, 14:59

Jaa...de va nog konstit att tråden fick ett sånt där error :? O att det inte gick o fixa!Fast int e de ju hela världen :D
Vår lillkille ha blivi snuvig :( Hans storasyster har väl smittat ner honom!Fast hoppas på att det inte blir värre än så för någon av dem!
Här börjar han vara mycket mera vaken vilket är kul! :) Han e mest vaken på förmiddagen, sen sover han största delen av eftermiddagen o e vaken 1½-2h på kvällen!Så sover han bra på natten o äter 2ggr.
De e kakka i 90% av hans blöjor. O han kakkar också på natten.Hur gör ni om era babysar kakkar på natten?Stiger ni upp o byter på dem?Jag har inte gjort de o hans hud ha nog int blivi irriterad eller nåt men funderar om man ändå borde byta?
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Celinda » 06 nov 2007, 15:53

Ja fick den gammla tråden egentligen för fel?? :?:
Barn: Saga *10.04 2003- +17.07 2005
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sahara » 06 nov 2007, 20:11

Celinda skrev:Ja fick den gammla tråden egentligen för fel?? :?:

Ingen aning!Men det gick tydligen inte o fixa!
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tilde » 06 nov 2007, 21:04

Våran "Helmer" e oxå snuvig, först hade han efter födsel bara mjölkkråkor, han nös ofta o de var vita o sega. Men nu när storebror har varit megaflunssig så har han nog varit täppt om natten o mornarna o lite hela tiden. Har löst upp det med kokisdroppar o sugit ut det värsta med nenäfriidan. ha funkat bra.
Nu har jag o min man med ont i halsen...suck detta snoras!!
men annars har inte lilun mera snuva än så, dom sa på rdg att bröstbarn sällan blir riktit snuviga, de får så mycke antikroppar av mamman.

"Helmer" har nog oxå kakka i största delen av blöjorna, inte på natten, då e de mest våta pruttar så att säga, såna blöjor byter jag inte nattetid bort. Använder större blöjor, 5-8 kg, nattetid de håller mera kisi, då besparar vi oss från bytande. 3-6 kg blöjor håller inte mycket och kisin vill nog läcka ut från dem längs sidorna o på ryggsidan.

"Helmer" e mycket intresserad av saker som skerikring men nån skaplig respons av honom får man som sagt inte än, han ser mera ointresserad ut :wink: men lär väl inte ta så länge till första riktiga leendet, för reflexmessiga leenden har han ju haft sen första början.

Oftast sover "Helmer" till 10 tiden på morgonen, han vakar sedan till 12 tiden, äter o somnar, vaknar ca 15 för att äta o sällskapar, sover sedan igen 18-20 eller så, har ju inte riktit rytm än o så vakar han oftast sen 20-23 ungefär. Beror lite på om vi har rdg eller vänner på besök o hur han e nyfiken o hur han får hålla sin rytm själv så att säga.
Sen går nätterna till så här att när han vaknar till första nattmålet ca 1-2 tiden så blir han i vår säng o sova. Han vaknar bara till så mycket att han får bröstet i mun o vi sover igen. Han äter ca 3 ggr/natt. Sista måltiden e på moronkvisten redan 6-7 tiden.

Idag var vi som sagt till rdg o som jag gissat så har han varit hemma på mattider!! :D 5155 g o 57,5 cm e vi nu uppe i!! :D
Egentligen var han 58 cm men rdg-tanten tyckte han omöjligen kunde växt så mycket så hon mätte igen med benet lite krokigt o satte 57,5 cm i pappren!! :lol: :wink:
Just, just...vet nog inte vad det egentligen var för skillnad...

Det där med kallt kaffe ha jag än inte varit med om men inte behöv man precis se på klockan när man pysslar på me 2 barn!! :D
O inte har jag märkt att lilun skulle ha magont av mitt kaffedrickas eller att han skulle vara mer pigg som vissa säger de kan bli. Han pruttar precis lika mycket vad än jag äter o dricker :wink:
Bild
Bild
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sahara » 06 nov 2007, 21:13

Ja man har nog fullt upp med 2 barn!Dottern är 1dag/vecka o skötas, annars e hon hemma hon med!
Vad stor pojke ni har Tilde :D Ska bli kul o se vad vår lillkille väger när vi far till rådis nästa vecka o han e 1 månad gammal!
Har alla namnet bestämt redan?Vi har nog förnamnet bestämt men andra-namnet e inte ännu helt säkert!
Beställde iaf dopdag nu, den 6.1 blir det!Ska ha det i kyrkan o kaffet blir väl sen ändå hemma hos oss! :) Hade först tänkt hyra en lokal men ändra mej idag då jag blev snål :lol: O nog ryms gästerna till oss också!Fast det nog kommer många! :)
12/04 10/07
Användarvisningsbild
Sahara
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Plumpen » 06 nov 2007, 23:36

Angående om vi byter blöja på natten eller inte. Som grundregel har jag att inte byta blöja nattetid. Några gånger har jag bytt på morgonsidan(5, 6, 7-tden i samband med matning), då det låtit som ett ordentligt kakkakalas, och beroende på när blöjan är bytt på kvällen. Vår tös sover också länge på morgonen, till ca 10, så är blöjan bytt på kvällen 20-21 tiden så blir det ju ganska lång tid med samma blöja. Men som sagt, grundregeln är att inte byta.
usch vad det här blev råddigt skrivet, men hoppas ni förstår. :roll:

Annars så har vi det riktigt bra med lilla T. Lite magbesvär verkar hon ha, och pruttat har hon gjort mera nu de sista dagarna. Mamma borde kanske se sig i spegeln o fundera vad hon vridit i sig. :oops:

Vi har nog ingen rytm alls ännu, men tösen sover i 2-3 timmars pass, äter mellan varven o umgås lite grann. Ibland kan hon vara vaken upp till 4 timmar i sträck.
På kvällen tankar hon ordentligt, och så har hon en liten kvällskonsert innan hon sen somnar (ca 23). När hon vaknar första gången varirerar lite, ibland är det kl 2, ibland kl 4. Då äter hon ca 30 min o somnar om igen till kanske 6, äter igen o sover till ca 10.
Nätterna går nog ganska smärtfritt än så länge, eftersom hon somnar om så bra efter matningen.
Jag väntar så på att få lite respons av damen, men hon är så liten ännu så jag får nog hålla mig i skinnet o vänta lite ännu... :wink:

Namnen har vi nog ganska på det klara, Tinja är åtminstone förnamnet, det kan vi helt enkelt inte byta! :)
Borde ringa kanske och boka dopdag också, bara man sku komma ihåg det...

Annars så suger det här vädret riktigt ordenligt! Jag skulle vilja UT, men då det regnar så förbaskat! imorgon ska det vara lite uppehåll tror jag, då ska jag banne mig ut! :D

Tösen har somnat för en stund sen, nu är det bäst att mamma också lägger sig så man orkar tanka i natt :lol:

God natt!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Anis » 07 nov 2007, 11:00

Jahap, så har vi ny lista. Inte hann jag heller läsa de sista inläggen. Hoppas jag inte är helt out nu :lol: :wink: :lol:

Vi har också skilda ät- och sovdagar. I dag tycks det vara en ätdag. Gäsp! Vår äldre dotter sov långa nätter från födseln, men nya babysen har andra behov. Har vissa nätter fått börja med att sova ca 4 timmar, men sen börjar hon tanka med 1-2 timmars mellanrum. Skönt med en längre sovstund, för det hjälper, men skulle nog hellre se henne sova 2 långa stunder, gärna 3 :wink:

Jag byter inte blöja på natten om hon inte kakkat, vilken hon bara gjort någon enstaka gång. Vet inte med er, men på vår fröken kan man inte missa på "doften" om det är dags att byta :roll: :wink:

Vi har kanske fått några leenden, men det är svårt att säga så här helt i början. Måste vänta några dagar och se om det faktiskt stämmer. Men omgivningen är jätte intressant, speciellt alla människor. Får se vad läkaren säger om henne på granskningen i morgon. Tror nog inte vi kommer upp i "Helmers" klass fast hon nog har vuxit en hel del :D

Ha det bra i höstrusket!
Dotter 11/05 & 10/07
Anis
Guldmedlem

Oläst inläggav Tilde » 07 nov 2007, 11:59

Läste just att mjölken inte alls e lika fet om kvällarna som på dagarna så därför äts det mera då. Vadå e jag out fast det är tredje barnet redan :oops: men så glömmer man bara, o fort med!! :lol:

Namnet har vi klart, men nog var det svårt att lista ute det, ju mer man sökte desto virrigare blev man...

"Helmer" e faktist i större klass tror jag, fast han ändå e sååå himla liten loppa än :) Man tycker man aldrig haft en så liten loppa innan :wink:
Ändå har jag börjat få sätta bort minsta bodyna redan.

Jag har honom varje dag på mage för att han ska få öva nackmusklerna sina, nån minut i gången bara. I famnen på axeln håller han bussigt upp huve men det notkahtaa hastigt nog oxå.
På golvet tycker han det är mer kämpigt o blir illröd i ansiktet av ilska imellan.

Här väntar vi oxå på respons, leende o jollrande, men får nog vänta än en stund.
Min mamma svär på att han log mot henne men tror det är mera reflexer nog :wink: eller så är vi här hemma bara så förbaskat ointressanta han inte vill le mot oss :wink: :?: :lol:

Hoppas oxå på att vädret skall klarna upp till kvällen så man slipper ut o gå!

Ha det bra, skrives!! :D
Bild
Bild
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Plumpen » 07 nov 2007, 18:43

Tilde skrev:Läste just att mjölken inte alls e lika fet om kvällarna som på dagarna så därför äts det mera då.

Oj då, jag hade fått för mig att det var helt tvärtom, att mjölken är fetare på kvällen och att det är därför det äts mera då. Snacka om nån som e out här... :wink:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper