**OKTOBERBABYSAR 2007**

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: **OKTOBERBABYSAR 2007**

Oläst inläggav Celinda » 07 jan 2009, 14:23

Här är en som också läser sådär ibalnd men sällan tar sig tid till att skriva.Här rullar allt på och nu håller vi på att skola in sonen på dagis.Noup inga små syskonplaner,har just lagt in en spiral så vi har inga planer på små barn.Men så har vi också två nu och jag har varit hemma i 6år snart så det känns som jag behöver komma hemifrån snart och jobba lite.Sen får man se hur det blir i framtiden men just nu är vi nöjda :heart:
Barn: Saga *10.04 2003- +17.07 2005
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Anis » 07 jan 2009, 19:30

Gott Nytt År!

Jag är ännu hemma. Jobbar 50 % så hemifrån så har lyckats pussla ihop det så att jag kan ha ls hemma.

Iblande känns det som om ls är världens busigaste unge. Klättrar, springer, petar, sysslar... Tur så är hon glad nästan jämt. Speciellt när hon lyckats göra något mega-bus :? Fast måste erkänna att hon ofta får mig på gott humör genom sina upptäckter och sitt eviga spexande. Dagens favorit har varit att jumppa med tungan :lipa:

mamma82 ska igen på viktkontroll nu i januari, så får se var vi går. Hon var magsjuk en vecka kring jul, så misstänker att hon inte gjort så stora framsteg. Hemoglobinet var bättre, så ska försöka övertyga hälsovårdaren att hon nog är helt ok fast hon inte är på nollkurvan :roll: Prata gör hon ungefär lika mycket som er lillis, men blir ibland riktigt förvånad hur mycket hon förstår. Sen har hon allt tidligare börja visa när hon vill ha något t.ex vid matbordet. Tålamodet är inte så långt "utvecklat" ännu :wink: Och jo, jag följer gärna med din blogg. Väntar på PM :D

Jobbar ni alla 100%? Har själv också funderat ganska mycket på hur jag/vi skall orka sen när båda jobbar. Vill gärna ut i arbetslivet, men samtidigt funderar jag en hel del på vi skall fixa det. Inga större bekymmer, utan mer med tanke på hur vi kan ordna så barnen inte har 9 timmars dagisdag varje dag. Hur fixar ni andra med dagisförande och -avhämtning?
Dotter 11/05 & 10/07
Anis
Guldmedlem

Oläst inläggav Tilde » 08 jan 2009, 17:48

Hinner varken in o läsa eller skriva nå mera.

Jag jobbar 6 h/dag o tänker göra det så länge ekonomin ger efter. men senast när T är 3 år börjar jag 8 h.

Nope, får jag oxå säga, inga syskonplaner här heller. Har varit gravid alla år sen jag o min man träffades, 2003-2004 med K, 2005-2006 med N o 2007 med T så förra året var första graviditetsfria året o jag trivs så. kroppen behöver vila o knoppen behöver arbetslivet :wink:

T går omkring o kryper inte mer, fast han sku ha brått. Ett herrans temperament har han o river ut alla skåp o lådinnehåll han bara hinner. Storebror bygger lego o han söndrar dubbelt snabbare...
Han säger: mamma, pappa, dä (där), hauva (alla djur mn mest hundar), pampa (lampa), poppa (allt som brinner), kakka, kack-kack (tack o alltid när man ger han nåt, artig med...), ka-ka (rekka), ej (nej o skakar på huvet). Ja de va de jag kom ihåg.

T e hos farmor när jag e på jobb o bra går det.

Skjönt nu när han börjar äta samma som vi till största delen o man kan lite ha pojkarna o leka tillsammans, de har sällskap av varann. Men ändå räcker inte tiden till allt, som att surfa på nätet... :wink:

Ha de bra!
Bild
Bild
Mamma till 3 underbara söner födda
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav sister henry » 09 jan 2009, 15:48

Gott nytt år!

Här har blivit endel förändringar sen jag sist skrev här. Vi har flyttat till en liten trea. Det känns så rymligt och lyxigt i jämförelse med att bo 4 på 56 m2 (varav 4 av dem upptogs av bastu) :D . Barnen sover nu i eget rum, och det går så mycket smidigare med sovandet. Roligt är det ju också att ha ett barnrum att inreda, och dessutom inte ha leksaker över hela lägenheten. (Nåja, på kvällen efter läggdags iaf :blink: ). . L sover bra på balkongen här också.
I slutet av januari börjar jag i skolan :) . Närstudier är det första veckan, och därefter 1 vecka, ibland 2 per månad. Sambon är förädraledig. Det blir ovant med långa dagar + sammanlagt 2 h resa per dag, men det är ju inte så många dagar sammanlagt per månad ändå. Så det är väl mina framtidsplaner för ett par år framåt, sen får vi se! För tillfället känns det bra med 2 barn.

Vi är ännu alla hemma och har lov. Det är helvilt här, och känner mej lite :yawn:, trots att vi är två vuxna hemma. S skrinnade första gången idag. Hon var så tvärsäker att hon kunde skrinna utan hjälp då vi gick till skridskoplan, att jag var rädd för att hon skulle bli jätteledsen då det ju inte är så lätt att skrinna som det ser ut. Men hon tyckte det var jättekul :heart:, och skrattade bara då hon ramlade. Arg blev hon bara då vi skulle gå hem.
L har också tagit sina första steg, just tog han fyra :heart: . Men mest kryper han/springer omkring med mopon ännu. Han är inte så svår på att klättra, och det är jag glad för. Minns då S var i den åldern, då vi måste möblera om i alla rum, då hon tog sej upp på fönsterbrädena.
Det är tydligt en utforrskande ålder det här. Att plocka klossar eller spelkort i och ur lådor (men mest ur förstås :blink: ). Rulla på saker, rada saker på och brevid varandra o.s.v. är roligt. Ibland är det roligt att titta länge i en bok, ibland far han mest omkring med hårt fart, så han är nog en både lugn och livlig person.
Några ord han säger är titta dä,mamma, pa, (lampa). puss, ute, döh (dörr) och vaa (han härmar och säger så om man frågar "var är boken?" t.ex. förstår nog inte riktigt frågor än :) ). Annars tycker jag att han har en mindre "pratig" period just nu.

Ja, roligt att vi träffades på mamma mu, mamma82. Vi får höras. Förstår om du har fullt upp med dagisstarten just nu!

Nu ska vi gå ut igen och åka pulka.
Ha det bra!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sister henry
Silvermedlem

Oläst inläggav Celinda » 09 jan 2009, 16:06

Är än så länge hemma på heltid,men söker jobb då jag ser nått som intresserar.Har ni alla andra börjat jobba?
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tilde » 09 jan 2009, 17:32

Jag har jobbat som jag innan skrev ,säkert nångång, ända sedan juli. T e hos fammo då. Men i juli höll min man pappamånaden.

T säger oxå "kauko" (vi kallar fjärrkontrollen kauko) och "o-ouuu" när han tappar nåt :lol:
De glömde jag ju skriva! :wink:

Vi har oxå funderat på att sätta pojkarna i samma rum, eller flytta T från vårt sovrum men jag har liiiite svårt med det än för dels vaknar han till på natten o ska ha tutt eller gråter till o trasslar sig i sitt täcke o då måste jag rampa till andra rummet o dels har ja en gnutta svårt att flytta han dit för då kommer han inte tillbaka till vårt rum mera (förutom när han lär sig komma från sängen) o då e mammas bebis "stor pojke", e nog o nöjer mig med han i vårt rum än en tid :love:
Men hans sovande e lite si sådär där för vi tittar på tv där så han störs lite på kvällen när han somnat...
Men vi ser, än hålls han med mamma o pappa.
Bild
Bild
Mamma till 3 underbara söner födda
2004 2006 2007
Användarvisningsbild
Tilde
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav sister henry » 12 jan 2009, 11:04

Äsch, L sover nu på balkongen och jag hade behövt scanna lite, men sambon har farit iväg med sin dator, och jag har inte de program jag behöver på min ännu....så jag skriver några rader här istället :) .

L började gå i helgen :clap: . Från att ena dagen tagit några få steg går han nu fram och tillbaka hur mycket som helst. Han tycks glömma bort vad han kan emellanåt, och börjar automatiskt krypa, men om man ställer honom på fötterna så sätter han igång :) . I lördags var sambon hemma med barnen då jag var borta, och då hade L mitt i allt kommit gående in till köket :w00t: . Sambon reagerade inte ens till först, för han gick såpass stadigt, så det såg helt naturligt ut. Det tycks vara lite svårt det här gåendet för storasyster, hon verkar bli jätteledsen då han får så uppmärksamhet för det :( . Hon hoppar allt vad hon orkar brevid på ett ben, så att vi ska se på henne också. Har nu försökt uppmuntra henne mycket, och berömma henne då hon börjat skrinna.
Annars börjar dom ha allt mera roligt tillsammans. Och så gör dom mycket bus och är helvilda :scared: . En dag då sambon var hemma gick han fram och tillbaka till köket och då han kom tillbaka stod båda och hoppade i soffan. Lite farligt för L som inte är helt stadig ännu.
Här om dagen lekte L med en liten målfärgsburk, och rullade den på golvet. Locket brukar ju sitta stenhårt fast, men han lyckade få upp det på nåt vis :shock:. Det var röd målfärg på hela L, kläder och på parkettgolvet. Som tur fick han inte i munnen! Och färgen var dessutom vattenlöslig så det gick bra att putsa bort från golvet.

Anis, vi har sökt dagisplats tills hösten. Vi vet inte ännu om han får plats dit, har varit lite problem föregående år med att småsyskon inte får plats :osaker: . Än så länge är sambon föräldraledig, och vi turas om med jobb/studier. Vet inte hur det ser ut sen, men om sambon fortfarande är egenföretagare då, så är han flexibel, och kan hämta ganska tidigt. Jag kan hämta tidigt då när jag har distansstudier.

Jag har också en blogg, men ni som läser mamma82s blogg,hittar antagligen till den. mamma82:s blogg är jättefin och välgjord tycker jag.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sister henry
Silvermedlem

Oläst inläggav Celinda » 15 jan 2009, 11:24

Oj,oj vilken vilde vi har här hemma.Jag är inte van med så här vilda och effektiva barn så jag hinner inte med.Den senaste veckan har lillan damen fallit och slagit huvudet 2gånger :sneaky: Ena gången i deras rum jag själv var i vardagsrummet utanför vet inte varifrån hon föll eller på vad men ett snett stort märke i pannan samt stor bula nå så tog det två dagar och så var det dags igen denna gång var jag på vessan.Hör en smäll följt av skrik och då jag kommer ut har hon ju hunnit gå en bit så jag vet inte exkat vad som hänt men enligt store bror skulle hon ha hävt sig över ryggstödet på soffan...vilket inte är helt omöjligt då hon har börjat klättra där...och var slog hon i huvet jo exakt samma bula som tidigare.Dock tycks hon inte ha fått några men av detta utan har betett sig helt normalt och inte säger hon någe heller då man klämt på bulan.men håhå jaja :osaker: Tack och lov tycks våran vilde vara utrustad med träskalle :roll: och den verkar behövas.
Måste börja ha henne i koppel eller nått vet inte vad jag skall hitta på kommer inte att få nått gjort hemma mer för man kan ju tydligen inte lämna henne ensam en enda sekund. :hm:
Storebror 19.10 2005
Lilla syster 26.9 2007
Användarvisningsbild
Celinda
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Plumpen » 16 jan 2009, 20:16

Hej!

Vi har faktiskt planer på syskon till T. Och vi har faktiskt kommit så långt redan att vecka 15 börjar i morgon. :) (än så länge har jag inte ångrat något, hehe).

T är nog en livilig krabat hon också. Det är full fräs hela tiden, och springer omkring, dansar, snurrar runt runt så hon blir helt yr i huvudet, you name it. :)
Nya ord är (myya) myra, najje (nalle), pösa (mössa), tässä ( tossa), kukka (blomma), nej. Och sig själv kallar hon för Tinna. :love:

Jag vet inte om detta kommer från dagis, men hon har plötsligt börjat slå med handen (inte hårt, men tillräckligt irriterande) och säga "nej". Tydligen är det nån på dagis som håller på och kommenderar en hel del, så det är ju jätteskoj att hon tagit efter det. :unsure:

Nåja, nu ska jag börja fredagens tv-tittande och äta chips. mums. :)

//P
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma82 » 19 jan 2009, 14:35

Hej på er!

Jo Anis och Transparent som har fått min bloggadress hittar Sister henrys superfina blogg genom att se på "bloggintresserade". Tack annars för skrytet med min blogg sister henry. :D Om någon annan ännu vill ha adressen så skicka pm åt mig.

Sister henry: Vad roligt att ni båda kan vara så mycket hemma. Låter lyxigt! Grattis till att er lillis börjat gå!! Visst känns han mycket större nu då han börjat gå? Skulle vara roligt att gå på kaffe nåt tag. Hör av dig!

Tilde: Låter skönt med förkortad arbetstid. Grattis till även er "gåare"!

Plumpen: Oj vad roligt med baby!!!Gissade lite att du kanske skulle komma med babynyheter. Fick en sådan känsla på något sätt. :D Hoppas du har orkat bra och inte varit alltför trött och illamående.

Celinda: Äsch det är så trist då dom små faller och slår sig! Vi har också en liten klätterapa hemma. Hon är nog verkligen överallt känns det som. Hon föll från sin brio spjälsäng för en tid sedan. Hade aldrig kunnat tro att hon skulle kunna ta sig över den höga kanten då bottnet är på lägsta.. :swoon: Tur så hände inget värre då det var ett täcke under, men rädd blev man ju.. Höll just på att byta sängkläder och stod bredvid då det hände.. :( Borde säkert köpa en säng för äldre barn snart. Storebror var 1,6 år då han fick en säng med stödräcke på kanten och det gick bra.

Transparent: Kul att dagisstarten har gått bra! Tack för dina snälla ord angående bloggen! :)

Vår ls har ju nu börjat på dagis och det har gått riktigt bra. Idag sträckte hon ut händerna mot sin favorittant och sa "Ma"! Tantens namn börjar så. Hon både sover dagsvilan bra och äter bra själv på dagis. Nu har jag ju bara haft vikarieturer några veckor så hon har haft ganska korta dagar på dagis. sambon hade ju också pappamånad så han kunde vara ganska länge med på dagis nu i början. Nästa vecka ska jag börja på mitt nya jobb! Är jättenöjd! Fick ett stadigvarande jobb inom mitt eget område. Nu måste jag börja lära mig att stiga upp t i d i gt för att hinna föra barnen till dagis före jag ska till jobbet..

Nu ska jag ta och hälla i mig det sista av mitt kaffe och gå och hämta barnen från dagis. Skriver mer en annan gång. Ha det bra!
Pojke 2/05 och flicka 10/07

Are you gonna live your life or Let it slept away,
So busy waiting for tomorrow that you Miss today
There is no re-run, Won't you hear me true,
Sell your dream for no-one
And the world she smiles on you
Användarvisningsbild
mamma82
Guldmedlem

Oläst inläggav Majbeibi05 » 22 jan 2009, 23:22

Hej, hej på er alla!

Har inte riktigt haft tid att vara inne på mammapappa så mycket så det är verkligen länge sen jag senast har skrivit något. Hoppas jag ännu "får" hänga med :D .

Först måst jag ta o gratulera Plumpen, roligt med babynyheter :D . Hoppas du mått bra.

Jaa-a, tiden den bara flyger iväg tycker jag o våra småttingar dom växer med fart. Själv har jag inte ännu börjat jobba. Tänkte fara tillbaka när lillebror fyller 2.

Lillebror går redan ja nästan springer o tycker om att klättra (har några gånger hittat honom uppe på matbordet :shock: ). Några ord säger han, mamma,pappa,hauva (alla djur är hauvor), tack,tack o pamppa (lamppa). Några gånger tycker jag att han nästan har sagt sitt namn men kanske jag hört fel.
Vill annors era små äta själva? Våran lillis skall bara äta själv o ibland får han maten i munnen o ibland ligger den på golvet. Men han är nog envis för hjälper någon så börjar han bara skrika o skakar på huvudet.

Nu skall jag ta o gå o lägga mig.

Ha det så bra!!
Bild
Bild
Majbeibi05
Silvermedlem

Oläst inläggav Transparent » 23 jan 2009, 09:31

Hej!

Majbeibi 05, samma här, bara äta själv duger. Det går bra med gröt men t.ex. av risrätter landar en del på golvet, haklappen, brickan. Han har lärt sig mycket på dagis, skedhanterandet har gått framåt med stormsteg!

Hittade Sister Henrys blogg via mamma82:s, och den är helt suverän! Kan varmt rekommendera både mamma82:s och Sister Henrys bloggar, som är jätteinspirerande på olika vis!

Mamma82 Grattis till ditt nya jobb, jättefint!

Plumpen Stoort grattis till graviditeten! Hur har du mått? Är det tungt att vara gravid med en liten att ta hand om? Här har killen också lärt sig busfasoner på dagis, tror jag. När man har honom i famnen brukar han ibland banka en i ansiktet ganska hårt och säga pang pang. Det är jättesvårt att få honom o förstå att det är fel. Han tycker att det är ytterst roligt när man förbjuder, skrattar bara. Det enda som hjälper är att höja rösten ordentligt (vilket jag försöker undvika) eller sätta ner honom och svänga ryggen till. Borde säkert läsa lite mera om uppfostring, undrar vad som skulle vara bäst.

Celinda verkar ha en riktigt fartfylld liten tjej! Vår kille är ganska lugn sådär motoriskt, klättrar och springer hemskt lite, och slår sig därför sällan. Kanske han ännu blir fartfylldare med tiden, eller sen har han ett lugnt temperament. Men hemskt effektiv är han ändå på att göra det rörigt, på några minuter lyckas han få hushållet helt upp och ner, golven fyllda med saker.

Sister Henry, låter härligt med syskon som har roligt tillsammans!

Tilde, vad roligt att er kille säger kauko! Hos oss låter det också "o-ouuu" om pojken tappar något! Undrar var han lärt sig det!

Anis, här jobbar vi båda 100% också. Och fast vi försöker pussla så blir dagisdagarna 8 h nästan alltid. Mannen för honom till lite efter åtta, och jobbar längre istället, jag är på jobb sju och sticker mot dagis lite före fyra. Ändå blir det en hel del hemmajobb på kvällarna, vilket känns ganska sunkigt. Pojken har nog varit lite gråtig och trött på kvällarna, särskilt denhär veckan, och jag förstår att dagis är ganska tungt nog, fast han verkar trivas jättebra och blir där gärna. Känns ju inte så kiva förstås för en mamma...

Nåväl, ha ett skönt veckoslut och njut av all härlig snö! Hoppas den inte smälter direkt!
Transparent
Silvermedlem

Oläst inläggav Majbeibi05 » 25 jan 2009, 22:26

Jaha, då har våran lillis fått en redig blåtira. Han föll igår på tröskeln o stötte kindbenet. Han ser ut som han sku ha varit o boxas. Först var det inga märke alls o sen blev det lite blått o idag morse hade det blivit blått runt öga. Men int har han blivit någo försiktigare ,samma fart har han på. Borde nog ta o skaffa ishockeyutrustning åt honom:nicka: .
Storasyster sköter om o satt igår kväll salva på lillebrors blåmärke.

Trevlig början på veckan!
Bild
Bild
Majbeibi05
Silvermedlem

Oläst inläggav Plumpen » 26 jan 2009, 19:56

Hej.

Tack för gratulationerna.
Har nog mått dåligt emellanåt (precis som med flickan) speciellt ca en timme efter att jag ätit. Men kastat upp har jag inte som tur. Och nog är det ju lite annat att vara gravid då man redan har ett busfrö att ta hand om. Det där med att vila efter jobbet kan man nog ganska galant glömma. Så jag har eventuellt varit lite tröttare den här gången. Men det positiva är ju att tiden går mkt fortare på det här sättet. Nu hinner man inte fundera så noga på veckor och så vidare, allt bara rullar på i snabb takt.

Lilltrollet har som tur hållit sig frisk trots en massa flunssor o magsjukor som härjat här. Nu har vi dessutom löss på jobbet, kiva. :roll: Nåjo, värre saker finns ju, men inte är det kanske ändå det roligaste.

Annars rullar det som sagt på. Fröken lär sig nya ord hela tiden tycker jag. Idag sa hon plötsligt "äta" då jag pratade om att vi skulle gå till köket för att äta. Och så brukar hon säga kopk-kopk-kop då hon låtsas rida på en häst. (koppetikoppeti kop). :love: Ja och ännu ett nytt ord hon sa igår var "baa" (=banan). Och då vi går förbi lekparken (vilket vi gör varje dag då vi kommer från dagis) säger hon alltid "gunga" och det betyder att hon vill o rutcha i rutchbanan. :)

Tjahapp, nu får det räcka för den här gången.

Må så gott allihop!

//P.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav sister henry » 27 jan 2009, 21:31

började skriva detta inlägg igår men blev visst avbruten....

Grattis plumpen!

Aj, otur med blåtiran majbeibi05 :( . Som tur brukar det läkas snabbt på småbarn.

Här är det en hel del krångel vid matbordet. Framförallt vill L inte sitta i stolen. Han stiger upp mellan varje tugga. Om han hinner kravlar han upp på bordet. Han vill äta samma som oss andra. Och helst från nån annans tallrik än egen också. Att det är samma mat har ingen betydelse :nepp: . Han blir arg om man matar och slår på skeden så maten/gröten flyger omkring. Men inte äter han själv heller, utan släpper sked efter sked i golvet :? . Om han får äta morotsbitar tuggar han dem bara och fräser sedan ut dem. Banan tycks iaf gå ned i magen. Blir nog ganska kladdigt! Men nog äter han ändå sist och slutligen ganska ok, bara han riktigt gillar maten.
Påklädande är inte heller nåt vidare. L skriker och sprattlar, och han börjar ju vara såpass stor och stark nu, att det nästan inte går att hålla i honom :roll: .
Förutom de här två sakerna är han mestadels glad, rolig, gosig och busig, så på det hela taget klagar jag inte alls.

Annars har jag börjat i skolan nu. Har nu en hemstudievecka. Det är ju rena semestern att få äta i lugn och ro 1 timmes matrast, samt 1 halv timmes kaffe paus! Sånt upplevde jag nog inte som hemmaförälder precis! Men visst är det långa dagar, och lite tungt att sitta i ett klassrum många timmar om dagen, då man är van vid motsatsen :wink: . Är annars inte heller typen som trivs med stillasittande. Men ser framemot våren då det blir mera praktiskt (förhoppningsvis).

Tack för komplimangen av min blogg, transparent!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sister henry
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper