December-småttingar 2007

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: December-småttingar 2007

Oläst inläggav pyrvel » 01 dec 2010, 07:14

Vardagen rullar på. Julen är snart här.
Den som sade att ju äldre man blir, desto snabbare går tiden, hade såååå rätt :w00t:

Tänkas, i söndag fyller min lilla fröken 3 år :love: Freja som ger oss gråa hår med hennes häftiga humör men däremellan är världens goaste lilla tös. Kompenserar tack & lov de trotsanfall hon får dagligen. Igår hade vi rådgivning. Besöket gick fint, Freja samarbetade bra & tyckte allt hon skulle göra vara skoj. Influensavaccinet var kanske mindre trevligt. "Lilla" damen mäter 102 cm & väger 19 kg, en lång & stadig fröken alltså.

Ang vaccinet ännu, så valde jag att ge det åt barnen iom att jag jobbar på läkarmottagning & är i kontakt med många sjuka människor dagligen. Skulle vara trist om jag bar hem nånting åt barnen. Har själv tagit vaccinet under de senaste 10 åren utan bekymmer.

Annars har hösten varit tuff. Ända sedan jag började jag jobba har barnen, speciellt yngre, varit snoriga konstant. Men *knackar i träet* för tillfället är de rätt så friska. Endast Aaron som har en svårskött urinvägsinfektion. Hoppas vi får vara friska under julen (då jag dessutom har semester) men får se, det går nämligen vattkoppor nu...

Freja älskar att pussla, är uppe i 60 bitars pussel & har även lagt några 100 bitars pussel. Tycker om att teckna, läser gärna böcker & dansar ofta till Arne Alligator :D Däremellan testar hon våra nerver till 200 % genom att jaga katterna, bråka med lillebror eller annars bara göra en massa hyss :sneaky:

Så sådant hemma hos oss.
Skoj med 1 december idag vilket betyder att första luckan i julkalendern får öppnas :clap:
Sköt om er! Uppdatera gärna lite.
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav skogsmus » 01 dec 2010, 09:30

Försenade grattisar åt Priyas dotter på 3-årsdagen, ja tänk våra små skatter fyller redan 3 år :shock: och snart har Priya en ny liten skatt att sköta om :love:

Här testar också sonen oss, han gör sådant han vet att man inte ska göra. Först får han en finurlig min och sen så gör han bus :roll: och så när man frågar av honom om man får göra så så säger han nä. Och frågar man varför han gör som han gör så säger han att äldsta kusinen har sagt att man ska göra så (han har ingen osynlig kompis men allt bus säger han att äldsta kusinen säger han ska göra vilket nog inte stämmer :wink: )

Men visst är de härligt när man kan föra kommunikationer och få svar.

Sonen han tycker också om Arne Alligator. Han sjunger Arne Alligator går på våra gator-sången speciellt då när han skall börja sova och så sjunger han Torsten me borsten. De finns nog många andra sånger också men dessa två är nog favoriter helt klart.

Vi ska om sådär 3 veckor på 3-års granskning. Tror också vi har en son på lite på 100cm, åtminstone enligt kläderna han använder och vår mätning vi gjorde hemma förra veckan visade ungefär 104cm

Vi har varit friska sen vi började dagisrumban pånytt i oktober (efter en paus på 4 månader). Bara jag som nu just har bihålorna helt fast och sjuk hals och hes är jag också lite nu och då under dagen.
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav Maria76 » 01 dec 2010, 21:37

Hej,

Grattis till alla 3-åriga december-barn! Tänk vad tiden går. Man har ju liksom ingen baby hemma mera....
Här har det börjat gå riktigt bra på dagis nu. Ännu protesterar han då man väcker på morgonen, men sedan är han glad och nöjd då jag lämnar på dagis.
Speciellt mycket trots har han inte ännu, men mycket bus hittar han nog på.
Vi var en vecka till Turkiet i början av november och där var det varmt och skönt. Lillebror säger nog ibland att vi skulle kunna fara dit och simma nu!

Ha det bra alla!
Barn: dotter född i juni 2005, son född i december 2007
Maria76
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Priya » 02 dec 2010, 11:57

Tack för 3-årsgratulationerna! :thx:

Tösen har blivit stor, jovisst. Hon fick skridskor till födelsedagen, och strittade överlyckligt okontrollerat omkring på isen med dem i går kväll. :xxroll Dessutom slutade hon äntligen med tutten förra veckan, efter att jag klippt av en av hennes två tuttar och sagt att "tuttmonstret bet av den, för stora barn ska inte suga tutt annat än då de ska somna". Efter det har hon inte ens velat ha sin andra, hela tutt, fast jag flera gånger i början sade att hon nog kan suga på den ännu då hon ska sova, om hon vill. Så ser hon fram emot lillasysters ankomst, då hon sedan ska "köpa mat åt lillasyster, leka med lillasyster och mata lillasyster". Jag köpte ett speldosalamm-kramdjur till lillasyster, och tösen är noggrann att se till att lillasyster får höra på musik ur speldosan under täcket, medan hon hör på nattsaga. Så sött! :love:

Vi var på 3-årsgranskning förra veckan, tösen var 94,5 cm lång och vägde 13,7 kg. Så visst har hon vuxit, trots att hon förtfarande är helt extremt liten i maten. Hennes kläder är nu i storlekar 80-104 (blusar) och 98-104 (byxor och klänningar). Praktiskt att hon är så liten, då hon kunnat använda vissa av sina blusar i snart 2 år redan (!). :wink: Hon rdg var hon samarbetsvillig och glad, ända tills vi skulle gå hem, för hon skulle ha velat stanna och rita mycket längre tid. :roll: Influensavaccin tog vi inte, hon verkar ha ganska starkt immunförsvar (har varit sjuk bara en handfull gånger i hela sitt liv) så iddes inte plåga henne i onödan (är dessutom inte helt säker på om jag litar på säsongsvaccin och andra snabbutvecklade vaccin, tog inte svininfluensavaccinet förra hösten heller varken till henne eller mig).
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav skogsmus » 05 dec 2010, 19:30

Grattis till pyrvels 3-åriga dotter :clap:
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav Priya » 07 dec 2010, 10:41

Försenade gratulationer till Pyrvels 3-åring, grattis till Leonas (fd Ubbys) 3-åring och gratulationer till alla andra stora flickor/pojkar här i gruppen som snart fyller år eller just har fyllt 3 år! :clap:
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav skogsmus » 08 dec 2010, 17:48

Grattis åt alla 3 åringar :clap:

Nu är de vinter :nicka: Härligt med snö, fast de börjar nog vara aningen höga snöhögar här så man inte vet vart man skall skuffa all snö som kommer. Men såhär ska de nog vara på vintrarna :xxnicka

Sonen han tycker de är hur kul som helst att skotta snö och att rulla sig runt i den djupa snön. Likaså är de roligt att åka pulka och att skida går också om han är på humör :xxlol
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav lejoninnan » 17 dec 2010, 14:18

Grattis alla 3-åringar. Jag har haft inloggningsproblem, så har under en längre tid inte kunnat skriva något, men nu har jag tagit mig i kragen och fixat problemet.

Här firar vi treårsdag idag! Bröderna leker nu snällt med lillebrors presenter. Han fick en radiostyrd bil, så nu kör de på med var sin bil :nicka: Imorgon blir det släktkalas. På ett sätt bra att ha kalas den här tiden på året. Nu har vi ju färdig städat till julen. Bara lite småstädande inför julafton, och så ta in granen.

Vi har inte kommit till det värsta trotset än, tror jag, men det är på gång. Snön är kul att leka i. Pulka, skidor och skridskor har vi testat i vinter. Han stod på skridskorna, men det var nog svårt att ta sig framåt.

Jag har helt glömt bort att boka rådgivningstid....tur att ni skrivit om det....nu får jag boka in oss.

God Jul till er alla!
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav skogsmus » 23 dec 2010, 21:04

Bild på sonen för 3 år sedan påväg hem från BB, 31 timmar gammal :love:
Gömt innehåll: Visa!
12.jpg
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav Maria76 » 31 dec 2010, 15:07

Grattis Priya till er lillasyster!

Gott Nytt År 2011 till er alla!
Maria76
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav skogsmus » 05 jan 2011, 18:03

Måste lite skryta nu :blink: Sonen han skrann för tredje gången i sitt liv (de två förra va i fjol i januari som han stod på skrinnskorna med hjälp) och ida kunde han skrinna helt själv :love: Ni kan gissa hur stolt jag var :nicka: Trodde inte mina ögon att han hade så bra balans. Och inte ville han ha skrinnskorna bort heller efter nästan 1 timmes skrinnande :xxlol Och samma är de då vi skidar, han vill inte sluta skida.
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav pyrvel » 08 jan 2011, 16:00

Nytt år, nya tag! Året började däremot inte så himla bra, då Freja på nyårsdagens morgon spydde mig i nacken :sjuk: Stackarn spydde precis hela dagen. Två dagar senare tog sjukan mig & jag låg till sängs hela dagen. Sambo var förstås på jobb men pappa min tog hand om storasyster.
Trots att huset var fullt av gäster efter nyårsfirandet, så blev endast jag sjuk. Ganska otroligt!

Två veckor semester börjar lida mot sitt slut. Har varit super roligt att få vara hemma med barnen. Under ledigheten bestämde jag att barnen kommer att få vara hemma hela sommaren. Har semester i juni & tar sen vårdledigt juli & augusti. Hur det blir med deras dagvårdsplatser, så återstår att se men jag hoppas att de får fortsätta hos samma dagmamma i september. Får inte staden det ordnat på nå fiffigt sätt, så blir det väl dagis istället då från hösten. Den tiden sorger det...

Är super nyfiken på era 3-åringars mått! Tycker barn i den här åldern är så olika stora. Min bror t.ex. har en dotter på 2.5 år som väger mindre än vår 1-åring :shock:

Vad gäller vinteraktiviteter så åker Freja helst pulka. Hon hatar att åka skidor, skridskor fick hon av tomten men dem har vi inte hunnit testa ännu. Får se om det blir töväder resten av vintern nu när vi äntligen skulle ha lite tid för sånt. Krävs lite mera, då vi måste ta bilen flera km till närmaste isplan. Simhallen försöker vi besöka en gång per vecka. Sambos arbetsgivare ersätter alla kostnader för honom, så ett besök för oss kostar inte många euro då barn under 4 år simmar gratis. Bägge barn älskar att simma.

Har en fullspäckad vinter & vår framför oss. Fram till mitten av mars så är kalendern fullbokad varje helg. På det här sättet blir det fort vår... :wink:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav IpaAnna » 13 jan 2011, 10:26

Hej på er alla!

Länge sen jag tittat in hit! Och många verkar ha fått lillasyskon, till och mer fler :)

Ja, här firades det också nyligen, att storasyster redan fyllde 3 år! Hennes mått var 101cm och 16 kg.
Hon har haft lite svårt att börja prata i längre meningar, men under de senaste månaderna har hon tagit stora kliv framåt, och känns nu som en riktigt stor flicka.

Hon älskar också puzzel och hon har även haft ett stort intresse för min dator. Hon surfar nu själv mellan Bolibompas och Pikku Kakkonens spelsidor :)
Hon trivs även i snömassorna, men det är lite problematiskt att vara ute, för att lillasystern (nu 1 år 8 mån) trivs inte alls lika mycket utomhus. Så då vi går in skriker den mindre för att hon inte vill vara ute längre, och den äldre att hon inte vill komma med in...

3-åringen väntar på små operationer, svalgmandlar o tonsiller ska bort. Först på julafton, i spänd väntar inför jultomtens besök, lärde hon sig ÄNTLIGEN att själv informera om när hon måste gå på vessan. Så plötsligt kunde vi sluta med blöjorna, men på nätterna behövs de ännu. Hon har även älskat att på morgonen och kvällen ta sin mjölk via nappflaska. Men efter att väntandet på jultomten kunde göra henne dag-blöj-fri, så bestämde vi att kasta bort även hennes flaskor. Hon grät en gång lite längre - men sen har hon accepterat att hon faktiskt nu är en stor flicka...

Igår var hon sååå glad, som en stor 3-åring fick hon nämligen för första gången bekanta sig med lekrummet på IKEA. Jag än ännu på studieledigt från jobbet (rekommenderas start istället för vårdledigheten) så våra flickor går ännu inte på dagis. Lekrummet var en succée, så det blir säkert många besökt till Ikea (stackars plånbok)...

Ha det så gott!
Hälsn. från inlandet!
Storasystern född 12/2007
Lillasystern född 5/2009
IpaAnna
Silvermedlem

Oläst inläggav skogsmus » 02 feb 2011, 17:09

pyrvel skrev:Är super nyfiken på era 3-åringars mått! Tycker barn i den här åldern är så olika stora. Min bror t.ex. har en dotter på 2.5 år som väger mindre än vår 1-åring :shock:
Sonen han var 2 dagar före sin 3-års dag 98,6cm och vägde 14,3kg
Vi va på hösten med sonen ca varannan vecka och simma, min arbetsgivare sponsrar en hel del av simhallsbesöket :tumme: , men i år ha de inte ännu blivit av. Och nu får vi nog vänta lite innan vi simmar när vi har spysjukan på besök och så har jag själv feber och sjuk hals.

Oj vad tiden går, de är redan februari :shock: snart är de vår och sen kommer sommaren :clap: fast jag tycker nog om vintern också :nicka:

Sonen han tycker om att både skrinna och skida. Alltid samma gråt och strid när de ska slutas. :roll: Och sonen han är duktig som kan skrinna helt själv och skida går också helt bra men han kommer inte upp om han faller men han lär sig nog snart de också :nicka:
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav Maria76 » 02 feb 2011, 21:20

Vi har varit på 3-års granskning först idag! Här är lillebror 96,3 cm lång och väger 14.6 kg. Annars var allt ok. Men han tyckte nog det var roligare att leka med den fina traktorn än att göra uppgifterna rådistanten ville att han skulle göra :blink:
Vi har haft vattkoppor. Barnen blev smittade på nyårsafton, så båda var sjuka nästan tillika. Så nu har vi det undan!
Stackars er som har spysjuka. Jag fasar för när vi får den.....

Ha det bra!
Maria76
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper