December-småttingar 2007

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: December-småttingar 2007

Oläst inläggav IpaAnna » 03 feb 2011, 00:51

Hej o hå!

Här är det den första verkliga sjukhusbesöket på kommande: 3-åringen ska på operation: borttagning av näs- och svalgtonsiller står på tur om en vecka... Helt ofarligt, intalar jag mig själv - vanligaste operationen som görs på barn tror jag... Men ändå lite pirrigt, hon ska ju sövas under operationen, och kommer säkert att ha ganska ont i halsen efteråt...

I höstas började hon snarka. Först skrattade vi åt saken, men efter lite web-surfande så kom vi underfund med att småbarn INTE bör snarka. Så vi for till en specialläkare, som tyckte att hennes tonsiller var alldeles för stora (knappt så hon får maten igenom strupen tyckte han) - och förpassade oss till operationskön... Så håll tummarna att allt går väl! :tumme:

Må så bra!
Storasystern född 12/2007
Lillasystern född 5/2009
IpaAnna
Silvermedlem

Oläst inläggav Laila » 03 feb 2011, 09:18

Hej på er!
Våra mått på 3-års kollen var 93,5 cm och 14,5 kg. Oliver är lite under på längdkurvan. Han gjorde 3-års uppgifterna så lekande lätt att rådistanten gav honom 5-års uppgifterna och han klara dem lika lekande lätt :tumme: Och språkligt är han också jätte utvecklad, han pratar nu också flytande holländska. Oj vad mamma är stolt! Han har ren länge förstått holländska perfekt och pratat lite, men det var först när vi hälsade på farföräldrarna i Holland under jul och nyår som det verkligen lossnade. Det tog en eller två dagar där och så pratade han plötsligt jätte bra...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Laila
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pyrvel » 03 feb 2011, 09:45

Roligt med aktivitet i tråden :w00t:
Har så tråkigt, då jag igen ligger hemma med feber & magen i olag. Lustig vinter det här med en massa åkommor :hm:

Önskar oxå att våra barn skulle lära sig flera språk "gratis". Hemma pratar vi ju endast svenska. Får väl skicka iväg dem på finnbete några somrar :roll:

Spännande men säkert skrämmande med operation IpaAnna! Håller tummarna för att allt går bra :tumme:

Såg Maria76 att du har en dotter född 2005, betyder visst att hon börjar förskolan i höst? Otroligt vad tiden går, inte många år kvar så ska 2007:ornas tur :shock: För alla december-småttingar kommer ju det att betyda en start som 5-åring.

Visst är det så att de flesta här jobbar i nuläge? Priya vet jag att är mammaledig men resten då? Vet att ni säkert nämnt det i ett tidigare inlägg men skriv gärna & berätta. Jobbar ni fulltid? Hur har ni ordnat med dagvård?

Jobbar själv heltid på lokala hälsostation. Barnen är hos en kommunal familjedagvårdare (som vi är supernöjda med) & kommer att fortsätta där ännu ett år till, främst för Aarons skull. Sommaren ska de vara hemma med mig, det har nu äntligen klarnat med vårdledigheten & dagvårdsplatserna. Från hösten 2012 ska jag söka plats på nå dagis med förskola, så att jag sen slipper byta igen.
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav skogsmus » 03 feb 2011, 18:44

Ja här va de liv i tråden :clap:

Jag jobbar 91.5% kanske de va, dvs. 7 timmar per dag. Är helt nöjd med denna lösning och känner att jag orkar göra något med sonen också efter jobbet. Jobbar i en familjedagvårdsgrupp i ena grupp (är barnträdgårdslärare och min plats är egentligen på dagis som förskolelärare i en förskolegrupp men ville pröva på detta med att jobba i mindre grupp) och sonen är i den andra gruppen. Så vi klarar oss med 7timmar dagvård per dag, vet inte hur de blir i höst. Hoppas på att vi båda kan fortsätta såhär ett år till men annars blir de dagis för sonen redan då (helt bra säkert de också för han har ju varit på dagis förut och de gick helt bra), och mig också :lol:

Vi pratar också bara ett språk hemma, men sonen han babblar på mycket finska ändå. De beror till en del på att vi har finska familjen vi umgås med och så jobbar jag i en finsk grupp och vi är ute i parken samtidigt och annars också tillsammans på eftermiddagarna om vi är inne.

Förskola ja, hoppas på att sonen får börja i de dagiset som hans blivande förskola finns i. Sen får vi se om vi sätter honom i skola "rätt" år eller ett år senare. Han är ju nog duktig och lite före sin ålder i utvecklingen med mycket, men vi får se hur de blir. Man vill ju inte att han ska få de svårt i skolan eller behöva gå om någon klass. Men de är lite tid kvar ännu att fundera :nicka:
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav Maria76 » 04 feb 2011, 17:33

Oj, vad här skrivits mycket! Skoj!
Ja Pyrvel, storasyster börjar i förskola på hösten. Åren går nog jättefort! Sen tänker jag liksom skogsmus att man får se om lillebror börjar med 07:orna eller 08:orna. Tycker nog han är rätt så duktig nu, men får se. Men till all tur är det ännu några år dit.
Jag jobbar heltid som barnträdgårdslärare på ett kommunalt dagis med 4-6-åringar. Barnen är på ett annat kommunalt dagis, men på olika avdelningar. De har nu varit bara 15 dagar/månad, för mommo brukar vara här hemma med dem resten av dagarna :tummenupp:. Drömmer nog om att gå ner i arbetstid då storasyster börjar skolan.
Hemma pratar vi också bara svenska, får se sen hur bra barnen lär sig finska när den dagen kommer. Vår del av Västra Nyland är rätt så svenkspråkigt.
IpaAnna, storasyster blev också toncillopererad då hon just fyllt tre år. Operationen gick riktigt bra, men visst var hon trött och hade sjukt i halsen en tid efteråt. Men tyckte att det ändå gick mycket bättre för henne än för mig själv som blev opererad som 16-åring. Men litet skrämmande är det ju alltid då de ska sövas. Lycka till!
Ha det bra alla!
Barn: dotter född i juni 2005, son född i december 2007
Maria76
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav IpaAnna » 07 feb 2011, 09:16

Hej på er!
Jag är väl ett av undantagen: har valt att fortfarande vara hemma med barnen. Lillasyster är ju under två år. Jag bytte ut vårdledigheten till studieledigt - och försöker få mina avbrutna studier nu färdiga vid uni... På detta sätt får jag vårdtillägg (för jag har ungarna hemma o mamma hjälper då det behövs), kommuntillägg samt dessutom en helt bra vuxenstudiepeng :)
Jag är studieleding till hösten - men jag vet ännu inte om jag ska tillbaka på jobb eller fortsätta att vara hemma. Jag stortrivs här hemma :)

Ha det bra!
Storasystern född 12/2007
Lillasystern född 5/2009
IpaAnna
Silvermedlem

Oläst inläggav Leona » 07 feb 2011, 12:55

Här är nog en till som är hemmamamma :nicka: Jag har stortrivts, men tidvis börjar tålamodet tryta och hjärnan kräver mer än bara rutin, så till hösten återgår jag till arbetet. Jag kommer att göra kortare dagar och vi försöker pussla ihop det så att pojkarna är max sex timmar per dag på dagis. Kan man annars få vuxenstudiepeng trots att man redan nött ut det "egentliga" studiestödet tidigare?

Håller med pyrvel att den här vintern är full av åkommor. Just när en tillfrisknat blir nästa sjuk :sneaky:

Vi är också svenskspråkiga och hoppas att finskan kommer på köpet genom hobbyn och vänner. Vi bor på en ort där finskan är "gatuspråket". Jag har nog lekt med tanken på finskt dagis, men då skulle det bli byte av kompiskrets iom att förskolan och skolan sedan är svensk.

Storebror är lång för sin ålder och vikten ligger mitt i. Han är stormförtjust i bokstäver och siffror och kan hela alfabetet och en massa numror. Musik faller också i smaken och han kan en massa barnsånger utantill. Det här verkar vara en ålder där typ allt fastnar jättelätt i minne. Det gäller också att svara på en hel del kvistiga frågor, i stil med "Vad är inspiration, mamma?". Och så kommer det en massa lustiga påståenden och kommentarer som piggar upp vardagen :lol:

Lycka till med dotterns operation IpaAnna!

Ha det bra allihop!
"En längtan, en lycka, ett barn, ett hopp" Mamma till tre guldklimpar.
Användarvisningsbild
Leona
Guldmedlem

Oläst inläggav Priya » 18 dec 2011, 01:11

Grattis till alla 4-åringar! :clap:

Hur har ni det? Vi kom just hem från nästan 3 mån i Nepal. Resan gick finfint och tösen talar nu äntligen flytande nepalesiska och har fortsatt med det också här i Finland. Tidigare talade hon mest svenska med sin pappa (som inte kan alltför bra svenska). Hon älskar böcker och bokstäver och skriver en massa nonsens hela tiden på alla papper hon hittar. Sedan vill hon att jag stavar upp en massa ord hela tiden ("mamma, hur skrivs pepparkaka?" etc etc). Frågeåldern är ännu i full gång annars också, tur att google finns så jag inte kommer med alltför mycket irrläror ;-) Hon älskar också att rita, mest människor som håller på med allt möjligt. I Nepal lärde hon sig att cykla utan stödhjul, vilket hon var extremstolt över.

Tösen (som förresten fortfarande tycker att hon är pojke, när månne det går över???) bytte från gruppis till dagis någon månad innan vi åkte, ska tillbaka dit efter nyår. Dagiset är mycket bättre än gruppisen, fast hon ibland längtar tillbaka till att vara i en mindre grupp. Hennes bästis från gruppisen bytte också samtidigt till samma dagis, så hon skulle nog ha riktigt tråkigt med alla babysar i gruppisen om hon hade fortsatt där. Lillasyster fick också plats på småbarnssidan i samma dagis, så när jag börjar jobba igen i februari har jag sedan båda barnen på samma dagis. Skönt :) Hon och lillasyster har förresten blivit riktigt goda vänner nu, i våras kom de inte alls överens, utan hon bet lillasyster i näsan eller handen så fort hon fick en chans. Nu kan de redan "leka" tillsammans utan övervakning i barnkammaren utan att det genast slutar i gråt.

Håller era barn på med någon hobbyverksamhet? Har funderat på att försöka motivera dottern till något nu på våren, nu på hösten har det ju inte varit aktuellt pga vår Nepalresa. Simning kanske, eller någon konstklubb eller fotboll eller körsång (hennes favvissysselsättningar). Men det kan kanske vara svårt att hitta något i lämplig prisklass på svenska? Har inte alls kollat utbudet ännu. På finska vägrar hon göra något alls. :|

Vi var just på 4-års rdg, hon är nu 103 cm/15,0 kg. Hon äter fortfarande som en mygga, mest diggar hon sötsaker, chips, knackorv och annan mer eller mindre junk food. Förutom sylt och bär-/fruktkrämer (och annat liknande, typ yoghurt, kvarg, frukt-/bärglass), som hon vägrar smaka på. Hon är överlag extremskeptisk till alla nya smaker, äter helst samma mat hela tiden (makaronilåda, spenatplättar, knackorv, nuggets och fryspåse-grönsaker (som hon äter kalla rakt ur frysen)). Men det hindrar visst tydligen inte henne från att växa. Sjuk har hon inte heller varit, så sjuk att hon varit hemma från dagis har hon inte varit mer än en handfull gånger i hela sitt liv faktiskt. Betydelsen av hälsosam varierande kost för barnets hälsa verkar överskattad... :roll:

God Jul till er alla!
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav skogsmus » 24 dec 2011, 22:53

Vi har de bra! Har inte ännu varit på 4-års granskning med sonen så har inga mått att komma med.

Sonen har inga hobbyn, och han får nog vara utan de ännu en tid. Dagis o kompisbesök räcker helt bra för honom :nicka:

Här vill sonen och veta en massa bokstäver o ord. Vad de står o hur något skrivs. Sonen lärde sig skriva med datorn innan han började skriva med penna på papper :nicka:
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav Maria76 » 31 dec 2011, 17:06

Hej,

Det var länge sedan någon skrivit här!
Här är nog allt vanligtvis bra. Just nu har lillebror feber och jag misstänker att han har öroninflammation. Så det blir inte så mycket raketer idag.
Lillebror har inte några hobbyn, ja inte storasyster heller. Tycker att det räcker bra med dagis, kompisar och något besök till simhallen ibland.
Vi har inte varit på 4-års kontroll ännu, ska först om någon vecka.

Ha det bra alla & Gott Nytt År 2012!
Maria76
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav pyrvel » 06 jan 2012, 09:27

Vad roligt med inlägg! :D Å gott nytt år!

Året började för oss lite annorlunda då jag gått ner i arbetstimmar & jobbar sedan årsskiftet 30 timmar i veckan. Det betyder i stora drag en arbetsdag mindre i veckan men iom att jag jobbar kvällar & helger så kan det variera. Startade mjukt med tre arbetsdagar & fyra lediga :wink: . Freja & Aaron är hos samma familjedagvårdare, samma tant som Freja började hos vintern 2009. Funderade mycket på att flytta Freja till dagis, då jag visste att hon utöver Aaron skulle få två nya 1-åringar som lekkompisar men att köra barnen till olika ställen lockade inte direkt. Valet var ganska enkelt sen sist & slutligen då vi är så tusans nöjda med dagmamman. Medan småttorna sover dagsvila så har Freja & dagmamman ensamtid med spel, pyssel, bak osv. Klart är det att hon i höst skall till dagis men oklart är ännu om Aaron följer med...

4-års granskningen hade vi veckan innan jul med LENE & allt därtill. Inget fel i utvecklingen, allt gick som smort. Vaccinet åkte in obemärkt till tonerna av Blinka lilla stjärna :lol: Freja är fortfarande stor fröken med 109.3 cm över markytan, med en vikt på 20.7 kg. Året har hälsomässigt gått bra. Förutom magsjuka & någon förkylning i början på året så har Freja haft ett bra år. Trots att sonen har snorat & hostat, så har alla andra varit friska. Hoppas det håller i sig så *peppar, peppar* :nicka:

Angående hobbyn så spelar faktiskt Freja handboll. Handbollssektionen här har en grupp för de allra minsta: Bollskoj. Så på fredagar leker, bollar & springer hon tillsammans med ca 30 st 4-5-åringar. Dessutom har vi gått med Aaron på småbarnsgymnastik dit Freja alltid hängt med. Handbollen var lite kämpig i början då gruppen var enorm. Tror att där sprang 50 st(!) barn på de första träffarna men fort minskade gruppen till den den är idag. I sommar har jag tänkt att hon ska gå i simskola & ev oxå träna lite fotboll. Nu tror ni säkert att jag är en sån där bolltokig förälder som tvingar barnen på det ena & det andra :D men så är nog inte fallet :nepp: Vill hon inte gå, så lämnar vi emellan men det har faktiskt inte hänt en gång ännu utan hon har närvaro till 100 %.

Överlag har vi haft ett rätt så kämpigt år iom att sambo blev arbetslös i maj. Han har haft lite ströjobb, jobb som egentligen gett oss mera gråa hår än lättnad. Hoppas att det nya året för med sig något extra gott :tumme:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pyrvel » 11 jan 2012, 10:55

Å när man skriver om att barnen varit friska så reagerar Freja på MPR-vaccinet :swoon:
Ni kan titta in på vår blogg & kolla om ni vill. Efter flunssasymtom följde kliande utslag, ögoninfektion & hosta. Idag ser jag en klar ljusning på utslagsfronten & vi ska nu tro att det svänger till det bättre :nicka:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav skogsmus » 16 jan 2012, 19:14

Ja vi har också varit friska sen sonen fick rör i öronen i augusti (få se om sonen blir sjuk nu då när jag skriver detta). Och så har vi äntligen beställt tid till sonens 4-års granskning :) om några veckor så vet man hur mycket sonen vuxit och om han alls gått upp i vikt. Han äter som en häst men han rör på sig så mycket så de kan gått hända att de bara kommit några hundra gram till sen 3-års granskningen. Fast lite bättre är de nu, man ser inte alla revben som man såg ännu för någon vecka sen.

Få se om sonen reagerar på vaccinet han får sen. Hittills har inga vaccin gett reaktion men man vet nu aldrig om han reagerar denna gång.
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav Maria76 » 18 jan 2012, 22:51

Nu har vi varit till rådgivningen på 4-års granskning. Lillebror är 103,8 cm och väger 16,8 kg. Annars var allt ok.
Maria76
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Leona » 19 jan 2012, 11:07

Grattis i efterskott till alla stora fyraåringar! Sonen är 107cm och 20 kg enligt senaste rdg-besök. Fyra års kollen gick jättebra - stor förändring sedan 2,5 års kollen då han inte alls var samarbetsvillig :wink: Det är roligt att följa med hur barnen utvecklas (och invecklas) på en rätt kort tid. Annars går han på dagklubb och vi går hela familjen på familjejumppa - en av veckans höjdpunkt för barnen. Annars simmar vi då och då och så ska jag kolla om jag hittar nån finskspråkig hobby åt sonen i nåt skede. Eftersom jag är hemma än är det skönt att ha aktiviteter utanför hemmet. Då det blir pusslandet med jobb och dagis är det troligtvis vara en annan femma. Vi har också bokstavsiver, sonen kan hålla på och fråga hur ord skrivs timtals.

Vi har en del förändringar i sikte, då bröderna ska få ett syskon i vår. Det innebär säkert en hel del omställningar för mina gryn (och min sömn...).

Grattis Laila till flickan :heart:
"En längtan, en lycka, ett barn, ett hopp" Mamma till tre guldklimpar.
Användarvisningsbild
Leona
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper