December-småttingar 2007

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

December-småttingar 2007

Oläst inläggav Priya » 03 dec 2007, 23:56

Tar mig friheten att öppna en tråd för decembersmåttingar fast jag själv födde min lilla flicka redan 30.11. Men eftersom hon var lite för tidig och jag varit aktiv i decembergravid-tråden så känner jag mig mest hemma i decembergänget.

Välkomna med alla andra som känner att ni också har en decemberbaby! :D :wink:

Jag lägger lista hit i början, så vet vi vem vi är:
............................................................1-årskontrollens längd/vikt:
30.11. Priya: flicka, 45 cm / 2358 g.............73 cm / 8,065 kg
1.12. Pigan: pojke, 50 cm / 3365 g ............
3.12. pitchoune: flicka, 48 cm / 3110 g.........78 cm / 9,790 kg
7.12. Ubby: pojke, 51 cm / 3570 g.............80 cm / 12,2 kg
5.12. Pyrvel: flicka, 53 cm / 3480 g ............79 cm / 12,2 kg
8.12. Gulle: pojke, 48 cm / 2985 g.............
14.12. MamX3: flicka, 50 cm / 3130 g .........
14.12. Åsa K: flicka
15.12. Petra79: flicka, 55 cm/ 4660 g .........
17.12. Lejoninnan: pojke, 52 cm / 4435 g.....80 cm / 10 kg
20.12. Ursula: pojke,.............................77,6 cm / 10,4 kg
21.12. JennieC: pojke, 51 cm / 3240 g.........81,5 cm / 12,480 kg
23.12. besökaren: pojke, 50 cm / 3880 g.....78 cm / 10,32 kg
24.12. Zorken: flicka, 52 cm / 3494 g ..........74 cm / 9,070 kg
25.12. Maria76: pojke, 50 cm / 3590 g .......77 cm / 9,9 kg
25.12. Laila: pojke, 50cm / 3825 g .............75,7 cm / 10,4 kg
28.12. Ava: pojke, 51 cm / 3590 g ............80,8 cm / 12,2 kg
31.12. Trollis07: flicka, 50,5 cm / 3560 g.......79,5 cm / 11,350kg
31.12. IpaAnna: flicka, 55 cm / 4725 g..........79 cm / 11,5 kg
Senast redigerad av Priya 16 feb 2009, 21:48, redigerad totalt 34 gånger.
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilla mamman » 04 dec 2007, 09:18

Grattis priya!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lilla mamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Priya » 08 dec 2007, 15:46

Lilla mamman skrev:Grattis priya!

Tack tack!

När blir vi månne flera här i tråden? Ser fram emot att börja diskutera amning och "jag vägrar sova annanstans än brevid mamma på natten, fast jag trivs hur bra som helst i vagnen på dagarna" och annat aktuellt här hemma just nu. :wink:
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Leona » 12 dec 2007, 19:38

Hej Priya!

Här är jag och lillkillen! Vi diskuterar gärna här nu :D Mellan amning och

blöjbyten 8)

30.11. Priya: flicka, 45 cm / 2358 g

7.12. Ubby: pojke, 51 cm / 3570 g
Användarvisningsbild
Leona
Guldmedlem

Oläst inläggav pitchoune » 13 dec 2007, 10:56

3.12. pitchoune: flicka, 48 cm / 3110 g

Lade mej där mitt emellan er. :) Öh, Priya var det såhär du menade att vi skulle göra? Eller borde vi få oss dit i ditt första inlägg?

Måste väl ta i trä men ifall bebistiden blir som den hittills varit, då vi nu snart varit hemma i en vecka, så måste jag säga att det känns lyxigt. Som jag redan sa i decembergravidtråden så sover flickan ca 4 h i ett både dag och natt och äter och umgås lite mellan varven. Lite av en kvällsmänniska är hon och morgontrött som sin pappa. Det ser så härligt ut när de sover sin morgonsömn bredvid varann. Efter "morgonamningen" sådär kring 6-7-tiden brukar jag låta henne somna bredvid mej. Pappa lyfter henne ur sin säng till nattamningen men jag sköter henne ur sängen på morgonkvisten och eftersom jag ännu har lite ömt sår så brukar jag alltså inte orka/idas lyfta henne tillbaka till den egna sängen. Mjölk tycks finnas tillräckligt.

Hur är det med er?
pitchoune
Silvermedlem

Oläst inläggav Priya » 13 dec 2007, 15:36

pitchoune skrev:Lade mej där mitt emellan er. :) Öh, Priya var det såhär du menade att vi skulle göra? Eller borde vi få oss dit i ditt första inlägg?
Just så menade jag, eftersom det bara är jag som kommer åt att ändra på mitt eget inlägg i början.

Välkomna hit, förresten, Ubby och Pitchoune!

Vår flicka är ganska lättskött, hon sover också 3-4 timmar, vaknar för att bytas blöja på och äta, och somnar sedan oftast om igen nästan genast. Rådgivningtanten var på hembesök i går, hon menade att jag borde amma var 3:e timme tills flickan väger 3 kg, men jag tänker ignorera det, eftersom jag märkt att det inte är någon point, hon bara somnar vid bröstet och vägrar äta om jag försöker amma när hon inte är hungrig. Dessutom hade hon gått upp nästan 250g på 8 dagar, så det bevisar tycker jag att hon får tillräckligt med mat också såhär.

På dagen sover hon i vagnen, som är i vårt sovrum, på natten vill hon oftast ligga brevid mig i sängen. Det är lite klottigt, eftersom min mjölk stiger och rinner ut och väter sängen då jag hör henne mumla och gnälla i sömnen (det händer också om jag själv sover). Så vår säng börjar vara full av mjölkfläckar och lukta härsken mjölk. :?

Sedan har hon kackat nästan varje gång jag byter blöja (jag byter då jag ammar, var 3-4 timme), så tvättmaskinen går hela tiden här. :wink:

Nu vaknar hon och e hungrig, måste sluta...
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Leona » 14 dec 2007, 11:43

Hejsan,

ska skriva några rader om jag inte blir avbruten, som igår.

Vår pojke verkar växa fint, en vecka gammal o han är redan 200 g över
sin födelsevikt. Mne mjölk verkar ju finnas, idag var gubben efter en
mjölkuppsamalare som vi nyss testade. Det var över 20 milli i den när
pojken hade ätit klart :shock: Inte undra på att amningsinläggen drypt
efter amning. Nu ska mjölken tas tillvara istället.

Hur har ni det med er egen kropp nu annars? Jag har himla ont i ryggen
och amningen gör att axlarna slår knut på sig. Dags att börja strecha och
räta på sig. Idag är det rätt fint väder också så jag borde väl lufta på mig
lite!

Priya Ibland kakkar vår pojke också då man just har bytt blöja,
eller på handduken på underlägget. I natt hamnade vi byta tre gånger
efter varann. Pojken har två nätter i rad nu vakat lite längre där vid 2-4-
tiden. Han kakkar ofta då och bökar omkring medan kakkan kommer.
Brukar era småttingar också vara vakna och böka när de kakkar? Han
har ju säkert luft i magen också, men han vill inte rapa, så vi har gått in
för att massera magen och ha benjumppa varje dag. Då brukar det
komma kakkalass :lol: Och när han är en kille så kissar han ju som en
fontän ibland. Speciellt på sjukhuset kissade han nästan varje gång på oss när vi bytte:D
Användarvisningsbild
Leona
Guldmedlem

Oläst inläggav pitchoune » 14 dec 2007, 22:55

Priya: hos oss har vi löst problemet med den rinnande mjölken genom att jag ligger på ett par stora badhanddukar och dessutom har vi ett skydd under lakanet. Inga mjölkfläckar i sängen hittills.

Ubby: jag känner precis som du att jag har ont i övre delen av ryggen men fattade inte förrän du skrev hit att det kan bero på amningen. Tänkte att det berodde på att gravidmagen försvann, visserligen kan det ju vara det också. Sen har vi också lite svårt med rapandet men inte tycks hon ha magbesvär trots det. I början spydde hon ut mycket av mjölken men nu i ett par dygn har nästan allt hållits inne. Hon växer väl så det knakar. Ja, visst är mjölkuppsamlaren en prima uppfinning!

Allt väl annars. Hon sover fortfarande långa pass. På dagen sover hon i en liten "koppa" (som egentligen ryms in i vår vagns koppa sen när det är dags att börja sova utomhus). Vi bär omkring på den sovande flickan så att hon är i det rum vi håller på vardagssysslar. Vi vill att hon ska bli van med ljud när hon sover att man inte behöver vara tyst när hon sen ska sova dagsvila "på äldre dar". På natten sover hon i egen säng som vi nu tillfälligt lyft in i vårt sovrum.
pitchoune
Silvermedlem

Oläst inläggav Leona » 15 dec 2007, 18:22

Här tar vi dagen som den kommer och försöker vänja oss med vår grabb. Idag var jag ut på en promenad medan han sov och det var välkommet, jag ser fram emot att kunna skuffa honom i vagn på lååånga promenader :) Det sku göra gott för kroppen. Men än är han för liten att ta ut i det här kalla vädret.

Nog tror jag att ryggont hänger ihop med att gravidmagen försvann och det är dags att ändra kroppsställning. Jag märker bara att jag spänner mig extra sen när jag ammar, så det gör inte saken bättre. Sen har ju också det kommit rätt mycket tyngd till i brösten som förändrar hållningen:lol:

Har ni tänkt på dopet än? Vi ska ha det redan i december, så vi har lite planerat det. Idag försökte jag luska ut nåt att ha på mig, men mina vanliga byxor passar inte alls än. Dessutom gör ju bysten att överdelarna slutar ovanför magen... Så det blir väl att shoppa nåt...

Jag har också badhanddukar under mig då jag sover och har tänkt på skydd under lakanet också. Brösten läcker en hel del under natten och det är lite jobbigt då pyjamasen blir våt och jag blir kall *brrr*

Vi har också en "koppa" pitchoune som pojken kan sova i på dagarna. Ofta har vi också lagt han i spjälsängen i sovrummet, vi har babyalarm så vi hör när han vaknar. Men jag har också funderat på att han kan bli ljudkänslig om han sover där i lugn och ro. Det sku vara kul att inte behöva gå på tå senare då han ska sova.
Användarvisningsbild
Leona
Guldmedlem

Oläst inläggav pyrvel » 16 dec 2007, 16:03

Hej & hå på er!
Uppdaterade listan lite...

5.12. Pyrvel: flicka, 53 cm / 3480 g

Här tar vi oxå dagen som den kommer. De första dagarna & nätterna hemma gick rätt så hyffsat men borde kanske ha knipit mun om den saken för nu verkar det ha vänt till lite av det. Skrev redan i den tidigare tråden om min oro över mjölkmängden.
Mina bröstvårtor gick sönder, ja nästan från första stund men är tack & lov på bättringsvägen. Fick i ett skede enbart mjölka dem för hand & mata henne med flaska eftersom det bara blödde. Dessutom måste jag använda rintakumi för att hon helt enkelt inte greppar. Det skonar ju tack & lov lite vårtan.

Hur länge är era småttingar vid bröstet? Äter de snabbt eller kan de som Freja hänga kvar i timtal? Därav bl.a. min oro för att det inte finns tillräckligt med mjölk. Kan inte heller tro att det skulle ha minskat så himla mycket för det fanns massor av mjölk i början. Har t.o.m. gett med flaska när hon vägrar sluta tissa, kan ju inte ha henne i flera timmar vid bröstet heller eller kan jag?

Skoj att läsa att andra oxå får byta blöjor stup i kvarten. Freja bajsar & kissar när som helst, oftast nog ändå mitt i maten men gärna oxå på skötbordet. Man får ju byta blöjor stup i kvarten. Hur lärde de er angående rumptvättandet? Tvättar ni varje gång under rinnande vatten eller med tvättlappar?

Jepp, jepp, flickan kallar.
Dags för käk!
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gulle » 17 dec 2007, 12:45

8.12. Gulle: pojke, 48 cm / 2985 g
Gulle

Oläst inläggav Priya » 17 dec 2007, 22:17

Välkomna Pyrveloch Gulle. :D Kiva med en annan född före vecka 38 och en annan baby under 3 kg, så min inte behöver vara så udda. :D

Lite korta svar, måste städa och packa in julklappar sedan...och snart amma igen :roll:

Jag tvättar rumpan under rinnande vatten varje gång hon har kackat, dvs varje gång jag byter blöjor, dvs ca var 3-4 timme. Våtservetter/tvättlappar äger jag inte ens. Ibland, då hon bara kackat lite har jag torkat det med ett vått wc-papper, men det händer extremt sällan. Min väninna berättade att hon lärt sin pojke kacka i lavoaren, jag ska försöka med det jag med, bara jularrangemangen är över och jag har mera tid och tålamod. Det blir ju färre klottiga blöjor på det sättet.

Har nu också lagt ett "kisiskydd"-tyg under lakanen i vår säng. Försöker lära henne att sova i mammalådan, men har inte helt haft framgång ännu. Det är väl skönare brevid mamma.

Flickan sov på balkongen första gången på lördag (10 min som slutade i vrålskrik) sedan 40 min nästa dag (sov som i dvala) och idag var hon runtomkring i Itäkeskus på julklappsshopping i nästan 5 timmar, och sov lugnt hela tiden. Härligt! :D

Angående dop ska vi ha namngivningsfest (inte dop alltså) någon gång i januari, vi har inte hittat på något namn ännu och vill ha julen undanstökad först.

Angående mina kläder: Nästan alla mina byxor skulle nog rymmas på mig redan, det gör bara för ont i mitt underliv ännu för att jag skulle kunna ha dem på mig. :? Men kjolar är helt ok, ju, jag har bara inte så många sådana, så det börjar kännas tråkigt att gå i samma kläder hela tiden. :?

Amning: jag har nog också lite styva axlar, tror det beror på fel amningsställning. Amningsdynan hjälper, men det är ju inte alltid den finns till hands. Amning här brukar ta ca 20-30 min, sedan somnar hon vid bröstet.
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pitchoune » 18 dec 2007, 10:29

Idag ska vi ut och åka vagn för första gången. Hon har nog åkt bil ett par gånger ren och varit en sväng via matbutiken också. Men har inte haft henne ute och sova ännu.

Vi ska ha dop i januari.

Namnet har vi redan haft på det klara i flera månader och så fort hon föddes så har vi kallat henne vid hennes namn.

Har endast 3 graviditetskilon kvar (gick upp 14 kg totalt) och dessa "extra" kilon skulle jag vilja behålla men det ser dåligt ut med denhär farten. Har hört att amningen bidrar till att man magrar ännu mer(?). Hur som helst så skulle jag rymmas i mina kläder men såret efter snittet gör att jag inte vill gå omkring med byxorna fastknäppta så jag går fortfarande i lösa byxor.

Detdär med att amma i timtal låter som rätt länge(?) Inte vet jag som nybörjare hur det "ska" vara, det finns väl inga tidsbegränsningar skulle jag gissa. Alla bebisar är ju olika och har olika behov. Hos oss är det lite tvärtom, det går rätt snabbt och effektivt, ja kanske för snabbt för flickan har börjat spy upp ganska mycket så jag misstänker att hon är för glupsk och sväljer för mycket åt gången. Tänkte börja tvinga henne att pausa oftare än vad hon självmant gör. Kanske räcker ett matpass ca 20 min.

Hos oss kisis det också på skötbordet typ var tredje gång man byter blöja och min man föreslog igår att vi varje gång det händer säger "kisi, kisi..." och såhär tror vi att hon sen lär sej kisi i pottan när det är dags för det. Att man alltså då också uttalar dessa magiska ord och så börjar förhoppninsvis flödet. :)
Ifall det bara finns kisi i blöjan brukar jag bara torka lite med fuktiga tvättlappar och sen torka torrt med handduken, annars under rinnande vatten. Har inte lagt märke till hur pappan gör men tror han tvättar varje gång. Hon njuter så av att få rumpan under kranen. :) Det första badet blev också en succé trots mammas och pappas nybörjarklåperi (hon svalde visst litet av badvattnet men tog det bara med ro).

GRATTIS GULLE!
pitchoune
Silvermedlem

Oläst inläggav Petra79 » 20 dec 2007, 15:50

Kanske det är dags för mig också att joina denna kedja.

Jag är nog lite udda på denna lista, eller rättare sagt är Amélia det :D

8.12. Gulle: pojke, 48 cm / 2985 g

15.12 Petra79: flicka, 55 cm/ 4660 g

Hmm, vad allts skulle jag nu kommentera. Vi kom hem på tisdag, jag mådde bra, Amélias tyngd börja stiga, och det var tråkigt på sjukis, så vi bad om att få åka hem. Nu har vi spenderat 2 nätter hemma, och det går helt bra, vi vaknar 3 gånger om natten för att äta, enda problement är att Amélia är lite otålig, hon vill få bröstet i munne innan hon vaknat ordentligt, vilket gör att hon bara vänder på huvvet och öppnar inte munnen ordentligt. Vi det skede hon vaknat är hon redan så hungrig att det blir ett evigt skrik och det är svårt att få henne att lugna sig. Dessutom börjar hon också ofta skrika efter 5-10 min amning, då hon är vid högra bröstet. Att byta bröst hjälper, så undrar just vad det är. Det är mitt högra bröst som är sjukt och mycket hårdare, läcker mera osv, så kan hända att det sen kommer med för hårt tryck! Dessutom är bröstvårtan på det bröstet sönder, den gick vid första amningen! Men vi kämpar, den blöder inte... Och hon trivs nog aldrig längre än 20 minuter vid bröstet!

Ni talade om tyngden. Jag tror att alla mina kilon for, men har säkert kommit tillbaka. Jag gör ju inget här hemma, och äter en massa godis. Fick sådant till sjukhuset, så det är alla gästers fel ju!På sjukis var det bra i börjna, för jag har aldrig varit så hungrig som de 2 första dygnen efter förlossningen. Vakna på natten också och MÅSTE få något att äta. Då var det bra med megapåsen joghurtsnötter som mamma och pappa hämtat :D Annars så känns det att det inte finns någo muskler som helst i magen kvar, att försöka dra in magen känns bara löjligt. Finns nog en massa kläder jag ännu inte kan dra på mig (nå, det är ju inte ens en vecka sen förlossningen) men det är kläder som redan från början varit tajta.

Aijoo, dop diskuteras också. Vi ska ha vårt 2.2 för då firas även min pappas 50-årskalas, så det blir 2 flugor på en smäll. Namnet har vi ju klart, men dop handlar ju inte heller om att ge namn, utan något helt annat, men det om det.

Ska bli skönt med jul och en massa mat man inte kunnat äta på länge! Ostar och rom, nam! Tänker dessutom dricka lite rödvin, det ska nog bli gott!

Sköt om er!

Petra och Amélia 5 dagar
BildBild
Petra79

Oläst inläggav Priya » 20 dec 2007, 20:55

Petra79 skrev:15.12 Petra79: flicka, 55 cm/ 4660 g

Välkommen till listan! Hih, om din flicka skulle vara 80 gram tyngre skulle hon vara dubbelt så tung som min var vid födseln. :wink:
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper