Januari skatter -08

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Januari skatter -08

Oläst inläggav acasia » 28 jan 2008, 21:09

Börjar januari-08 tråden här!

Vår lilla prinsessa är nu 8 dagar. Tänk att det gått en vecka sedan hon kom till oss. Tiden går fort. Försöker njuta för fullt, men ibland undrar jag nog om någon kunde stanna tiden. Hon sover helt ok, äter massor och lite vaken orkar hon också vara. På onsdag ska vi till rådgivningen, ska bli spännande att se hur mycket hon gått upp i vikt.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Natasha » 28 jan 2008, 23:27

Grattis Jessica till flickan! :D
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav *Älvan* » 29 jan 2008, 00:28

Jag vet inte om du såg mina gratulationer på "sista ordet",så här kommer det en gång till!

Grattis Jessica till den tredje lilla prinsessan!! :D :D Jag önskar er ett härligt liv tillsammans! :D
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mitzi » 29 jan 2008, 11:46

Hänger på här! :)

Ja vår lilleman är 8 dagar idag och jag känner litet som du Jessica, tiden går så fort! Men på samma gång ser man ju fram emot att få följa med lillen i utvecklingen då han blir större.

Vi var till rådgivningen idag och han har nu gått upp till födelsevikten. Det kändes ju bra med tanke på att han gått ner ganska mycket här före.

Nu vaknar lillgubben!
Pojke 14.07.2004, flicka 14.12.2005 och pojke 21.01.2008
Mitzi

Oläst inläggav Emmi » 29 jan 2008, 11:56

Vår lilla tös blir två veckor i morgon! Tiden går verkligen fort! Här är nog ingen dag sig lik en annan än. Ibland sover hon bra och är nöjd, men ibland vill hon inte alls sova och är rätt så gnällig. Ibland beror det på magknip tror jag. Precis som sist har jag väldigt mycket mjölk, och den kommer med sån fart att det blir ont i magen. Nätterna går relativt bra så länge man får sova brevid mamma. :wink: Igår hade vi rådistanten på besök. Allt var bra med tösen och hon hade gått bra upp i vikt och vägde nu 4440 g.
Bild
Bild
Emmi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav råddan » 30 jan 2008, 18:48

Nu hittade även jag hit... Hej!

Och jag kan också konstatera att tiden går på tok för snabbt. Vår bebis är 7 dagar idag. :shock:
Har tänkt flere gånger att den nyfödda bebis tiden snart är över. :( :D jag kommer att sakna den. De är ju bara för ljuvliga då de kryper upp mot axeln och man kan gosa med den mjuka kinden.

Allt är bra med vår minsting. Han sover och äter. Där emellan byter vi kacka blöjor... :roll: :D. "Min" rådis tant var hit igår och kollade läget, penslade lapis i hans navel, han hade svamp i den. Kollade oxå hur jag mår m.m. Pojkens rådis tant borde komma nästa vecka.

Hur mår ni mammor då??? Alla frågar ju efter bebisarna, men hur mår vi?
Jag tycker att dethär har varit den lättaste "efter förlossnings tiden" hittills. Blöder ganska lite nu. Hade ont då jag var på BB då jag måste ta medicin så att livmodern skulle dra ihop sej och allt skulle komma ut. Min kaka och hinnorna på den var söndriga. :? Trött är jag, men der är ju helt normalt. Lite led är jag, jag har haft huvudvärk nu dagligen i nästan 2 veckors tid. Jobbigt! Tror det är pga spända axlar. :? :x Men det ger väl med sej om jag jumppar ordentligt med dem. Mjölkproduktionen har jämnat ut sej snabbare nu oxå, inte lika ont i brösten som jag haft tidigare.

Ha det bra!
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 30 jan 2008, 21:47

Vi har varit till rådgivningen idag. Lillasyster har vuxit massor på kort tid. Hon är nu 55 cm och väger 4145g. Idag har hon badat i badkaret första gången och det var populärt. Oj, vad hon njöt! Storasystrarna fick tvätta henne, jag bara höll i.

Jag mår riktigt bra! Visst känner mej inte ens trött trots att jag är uppe 2-3 gånger/natt och ammar. Lyckligtvis är lillasyster snabb på att äta och jag somnar om direkt jag får huvudet på dynan. Jag sover gott mellan amningarna. Storasystrarna har någon natt ropat på mej av olika orsaker men jag har inte hört, min man har reagerat på deras rop. Han igen vaknar inte till lillasysters rop så vi har en bra arbetsfördelning på natten :wink: :lol:

Jag har inte heller haft så där sprängfyllda och ont i brösten som jag haft med de två andra. Men jag har nog mycket mjölk ändå eftersom lillasyster växer så där bra.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Muminmage » 31 jan 2008, 09:52

Grattis alla som fått en liten i januari! :D Måste bara säga att jag först trodde att tråden skulle handla om skatt (alltså sånt man betalar) så jag tyckte den var lite i fel forum :lol: :wink: :oops: :lol:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav acasia » 31 jan 2008, 12:29

Muminmage skrev: Måste bara säga att jag först trodde att tråden skulle handla om skatt (alltså sånt man betalar) så jag tyckte den var lite i fel forum :lol: :wink: :oops: :lol:
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Emmi » 31 jan 2008, 12:58

Här har vi tyvärr rätt mycket magknip för tillfället, så är lite jobbigt. :( Man känner sig så hjälplös när hon inte är nöjd och hon har också svårt att somna p.g.a. magen. Tur att sambon orkar med att vaka om nätterna, för jag har lite svårt med det. Får väl bara hoppas att det blir bättre snart, det brukar det ju bli. Försökte med att ge henne cuplaton, men har åtminstone inte ännu haft någon större effekt.
Nu sover hon i varje fall, så ska försöka vila lite själv!
Bild
Bild
Emmi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav råddan » 31 jan 2008, 13:49

Emmi:Jobbigt med mag ont :cry: Hoppas att det ger med sej snart...

Jag var bort hemifrån 1:a gången igår. Maten började bli slut så jag måste fara till stan å handla i Prisma. Det gick bra. Lillen sov ännu då jag kom hem. :D
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cornelia » 31 jan 2008, 15:15

Grattis till alla som fått januaribebisar!!
Användarvisningsbild
Cornelia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav MikaelsMamma » 31 jan 2008, 16:22

Nu hinner jag också skriva lite :) igår hade vi rådistanten på besök, hon tog bort mina stygn och vägde bebisen, rådistanten tyckte att bebisen växt fint och att vikten stigit precis som den ska men idag när vi var till sjukhuset så tyckte läkaren att vikten på bebisen stigit allt för lite :? jag har då på dagen ammat med ca.2-3 timmars mellanrum men på natten vill bebisen hellre sova än äta :D så det ha gått t.o.m 7 timmar mellan ammande så läkaren tyckte nu att jag måste väcka bebisen och amma med 3-4 timmars mellanrum.
Märkte annars idag när vi skulle fara till sjukhuset att jag har ingen aning om hur man skall klä en vinterbebis :o klädde på henne allt för mycket så hon var helt svettig när jag sedan klädde av henne. Mikael e född i augusti och det var så mycket lättare att klä honom.

Ni som har äldre barn så hur har de reagerat till den nya familjemedlemmen?

Dags att amma igen, ha så bra :D
Stolt mamma till Mikael 08/05
MikaelsMamma

Oläst inläggav Rödluvan » 31 jan 2008, 17:05

Nu har jag också hittat hit :) , fastän vår prinsessa inte är någon januaribebis (men bf var i januari :wink: ).

Råddan skrev:
Hur mår ni mammor då???

Jag tycker nästan att jag kom snabbare "i form" efter denna graviditet/ förlossning än efter de två tidigare graviditeterna/förlossningarna. Med "i form" menar jag att jag kan röra mig fritt, promenera, utföra vanliga hushållssysslor (utan lyft) och leka med de andra barnen. Mentalt var jag också bra förberedd, både på nattamningar, ev. magknip hos bebisen och andra rutiner gällande vård av bebisar. -Och jag visste att amning tar tid (åtminstone i mitt fall)!!

MikaelsMamma funderade över hur storasyskonen reagerar, vilket i vårt fall har varit väldigt positivt :D :D . Storebröderna tycker väldigt mycket om sin lillasyster och gosar med henne, säger att de älskar henne och är över huvud taget väldigt ömma och kärleksfulla gentemot henne. Vi får se vad som händer den dag hon kryper och tar deras saker...

Just nu känns det som om jag skulle sitta fast i ett amningsträsk. Jag ammmar och ammar och ammar och vår tös som nu är fyra veckor har gått upp från 4130 g till hela 5635 g. :lol: Mest ammar jag på natten :? Tösabiten sover ca 1-2 timmar i gången på natten, äter och vaknar igen efter en timme och vill ha mera mat! Suck![/b]
Rödluvan

Oläst inläggav nbp » 31 jan 2008, 17:12

Jag skall bara passa på att gratulera alla!
Pytte, pytte litet!
Användarvisningsbild
nbp
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper