Januari skatter -08

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Januari skatter -08

Oläst inläggav acasia » 28 jan 2009, 21:29

Nya mått på lillasyster. 10735 g och 77,5 cm. Längden går på 0-kurvan och vikten är just ovanför 0-kurvan. Så fick hon vaccin. Hon märkte inte ens att hon blev stucken. Efter rådgivningen åkte vi och hämtade storasyster som var i konstskolan och medan jag väntade där ringde rådgivningstanten. Hon sade att det blev en liten miss i vaccinationen. :w00t: tänkte jag. Hann ju måla upp värsta skräcksenariot. Det var inte så farligt. Tanten hade glömt att blanda vaccinet. Hon hade bara gett saltvatten. Så vi for på nytt och fick den riktiga sprutan. Och hon bad tusen gånger om ursäkt.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav acasia » 10 feb 2009, 22:56

Har ni somnat? :lol:

Här händer saker hela tiden. Tycker att lillasyster kommer med nya ord varje dag nästan. Så är hon så gullig om morgnarna då hon vaknar. Hon står i sin säng och ropar: mamma! :love:

Nu har hon börjat med att klättra upp på tex köksstegen. Det gäller att vakta henne jämt.

Hon älskar att titta på foton vi har framme på alla nära och kära. Hon pekar och säger där och så ska man berätta vem som finns på bilden. Favoriten är hennes 4 veckor äldre kusin. Då skiner hon upp. Väntar bara på att hon ska hitta på ett namn för honom eller säga hans namn.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Emmi » 11 feb 2009, 19:10

Här händer det nog också hela tiden, men tyvärr tycker jag nog att jag går miste om en del då det har blivit allt mer jobb. :(

Lillasyster har först idag varit på sin ettårsgranskning, så det blev ju nästan 1 år 1 mån. Hon var 10 kg och 73 cm. Hon har varit gnällig av vaccinet hela eftermiddagen och kvällen.

Hon utvecklas nog massor för tillfället! Hon har börjat gå riktigt bra, och kryper ganska sällan numera. Ord har det egentligen inte kommit fler än det redan gamla "kissa", men hon försöker kommunicera på sitt sätt. En riktig buse med full fart hela tiden är hon i varje fall! Mycket envis och gör precis vad hon vill. Hon trycker på knappar, försöker klättra och är på alla förbjudna ställen hela tiden. Nu måste jag rusa efter henne igen...
Bild
Bild
Emmi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 17 feb 2009, 14:14

Vi har varit hos tandsköterskan och lillasyster har 14 tänder! Och fler lär vara på väg. Nästa koll är vid tre år. Inte vet jag nu om jag fick ut något av det besöket annat än att tutten ska vara borta till två års dagen. Det sade hon säkert tre-fyra gånger.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Jane Doe » 22 feb 2009, 17:06

Det var ett bra tag sedan jag skrev något. Nu sjunker tråden så långt ner så jag tar och lyfter upp den!
Ja visst händer det saker hela tiden, nya ord, klättrar, går (springer nästan) osv. Stundvis stora problem att sova om nätterna, antagligen då nya tänder dyker upp. En sen uppdatering av måtten kanske är på sin plats också, 78 cm och knappt 9 kilo. Vi verkar få alla flunsor som finns, men annars är allt ok.
Jane Doe

Oläst inläggav Emmi » 23 feb 2009, 19:02

Här har vi också börjat få problem med nätterna, och jag tror också det beror på tänderna. Lillasyster har nu fyra tänder, men har på känn att det är många på gång.

Måste nog erkänna att lillasyster är ganska jobbig för tillfället. Hon är så vild helt enkelt, och lyder aldrig. Ikväll har jag lyft bort henne från tv:n ca 20 gånger. Hon försöker stänga/knäppa på den hela tiden och tror bara att det är en lek som hon ska göra om och om. Hoppas hon blir lite förståndigare snart, men jag är rädd att man får vänta ganska länge ännu. :osaker: För tillfället påminner hon mest om en yr höna.. :lol:
Bild
Bild
Emmi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 23 feb 2009, 22:10

Emmi skrev:Hon är så vild helt enkelt, och lyder aldrig.

Så är det här också. Skrattar bara då man säger nej

Emmi skrev:tror bara att det är en lek som hon ska göra om och om

Just det! Lyfter jag bort henne någonstans ifrån så går hon tillbaka. Man ser redan på minen då hon far iväg att nu ska jag göra fuffens. Så går hon. Tittar bakåt om någon ser och kommer efter och tjuter av glädje och springer iväg om någon är på väg efter henne. Nå, nog lär hon väl sluta någongång.

Här har lillasyster blivit smittad av mellansysters magsjuka. Men till all tur har lillasyster bara diarre. Borde hitta billiga blöjor någonstans ifrån nu då det går åt lite mer. Aptiten tycks det dock inte vara något fel på trots magsjukan. Nåja, lunchen åt hon nog nästan inte alls men alla de andra målen gick bra ner.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav acasia » 24 feb 2009, 13:33

Borde inte ha skrivit något igår för idag har lillasyster börjat spy. Har rullat ihop mattorna. Bara vi blir kvitt den här magsjukan ska jag skura golvena för jsut nu synns det tydligt var jag torkat upp och tvättat.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav råddan » 05 mar 2009, 13:34

Nu är det igen jätte länge sen jag skrivit nåt...

Jag känner igen mej i det ni skriver. Vår LB är också väldans förtjust i att busa just nu. Han vet precis vad han inte brukar få göra och det är precis det han siktar in sej på konstant. Hoho. :swoon: Ibland blir man ju lite smått knäpp, då allt man tycks göra är att jaga honom från ett ställe till det andra. Vårt hem är nog väldigt barnanpassat, vi har inte mycket extra grejer fram liggande, men ändå tycks han hitta en massa saker som inte är bra för en liten 1-åring.

Han är jätte4 bestämd av sej, han säger utan problem ifrån när hans storebröder blir för närgångna, och fattar de inte så bits, slår eller river han dem... :oops: :roll: Han bet 3-åringen på baken förra veckan så att det blev ett rött märke. :curse: Men han fattar ju inte då man säjer att han inte får bitas o.dyl.

Vi var på 1-år kontroll för en månad sen han var då 10,2 kg och 77 cm. Helt lagom.
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 13 mar 2009, 22:35

Pottränar ni era småttingar?

Jag har satt lillasyster på pottan ända sedan hon kunnat sitta och hon lärde sej kakka på pottan! Men så blev hon magsjuk och nu har hon glömt bort hur man gör. Då var vi på god väg med kissandet också men nu har vi bakslag där också. Fast idag sprang hon några gånger till wc dörren och visade att hon vill in. När jag satte henne på pottan och kände på blöjan så kändes det som om hon precis kissat så kanske vi är tillbaka snart.

Jag tycker att hon förstår mer och mer varje dag. Idag tex stod hon och pussade sej själv i spegeln och så sade jag: får mamma också en puss och så svängde hon sej om och pussade mej! :love:
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Emmi » 16 mar 2009, 20:43

Vi pottränar inte alls egentligen. Sätter henne på pottan ibland, men för det mesta glöms det bort. Kackan kommer alltid i blöjan och kissat i pottan har hon gjort kanske ett par gånger. Borde nog skärpa oss lite med pottränandet, men har på känn att det kommer igång först sen när det faktiskt blir till nåt.

Idag tex stod hon och pussade sej själv i spegeln och så sade jag: får mamma också en puss och så svängde hon sej om och pussade mej!

Va gulligt! Lillasyster brukar ibland vända fram kinden för att visa att hon vill ha puss. :love:

Nu har vi sökt dagvårdsplats åt lillasyster till hösten. Det känns som om det är ganska snart bara. Men ännu vet vi inget om hur vi jobbar eller var vi jobbar eller vem som jobbar i höst, så kan nog vara att vi inte tar emot platsen utan nån blir hemma ännu ett år. Antagligen sambon i så fall. Han har blivit en riktigt duktig hemmapappa. Borde bara lära sig laga mat lite bättre. :wink:
Bild
Bild
Emmi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav råddan » 17 mar 2009, 20:55

Nej vi pottränar inte heller... Det får nog bli till sommaren isf att vi börjar, men det kan nog hända att vi väntar tills han är runt 2 år också.

Idag har vi haft en bus dag... han gjorde följande mellan 10 och 11 ungefär: klotta i wc, var och plockade i ämbaret vi har för tygblöjor :curse:, var i blöjroskisen, försökte krypa in i diskmaskinen... :swoon: Suck! Jag var helt slut.

Lillen är väldigt mamis just nu, han gråter då jag far nånstans och klänger mej konstant i benen. Sött visst men med lite måtta. :love:
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 17 mar 2009, 21:31

råddan skrev:Lillen är väldigt mamis just nu, han gråter då jag far nånstans och klänger mej konstant i benen.

Samma här, det är bara mamma som duger, suck... Vi har funderat på en liten utfärd på helgen och tänkte om vi bara skulle ha åkt med de äldre men sen kom vi ihåg mamisen. Så nu får hon följa med. Inte roligt för den som ska sköta henne om hon bara gråter och inte speciellt roligt för oss heller att veta att hon bara gråter då jag är borta. Nog går det väl om någongång...
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Emmi » 18 mar 2009, 17:21

Jag minns bra hur mamis storebror var i denhär åldern. Hängde mig bara i benen hela tiden och pappa dög till ingenting. Lillasyster är däremot mera papis i så fall, men det har ju sin naturliga förklaring då hon mest är med pappa. Men hon är nog alltid glad då jag kommer hem och ska upp i famnen innan jag ens hunnit ta ytterkläderna av mig.
Bild
Bild
Emmi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 18 mar 2009, 21:28

Emmi skrev:Men hon är nog alltid glad då jag kommer hem och ska upp i famnen innan jag ens hunnit ta ytterkläderna av mig.

Så är det här också då pappa kommer hem. Lillasyster ropar redan pappa då han sätter i nyckeln i låset och så springer hon iväg och ska upp i famnen. När det är undanstökat är det mammas flicka igen.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper