Januari skatter -08

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Januari skatter -08

Oläst inläggav acasia » 18 mar 2009, 22:44

Ännu en sak....

Lillasyster är jätte intresserad av att äta själv och får göra det också. När hon är klar brukar hon börja slänga omkring besticken. Det finns oftast två skedar på hennes tallrik, en för henne och en för den som matar så man får sticka in en sked mellan varven. För det mesta har jag sett på henne då hon är klar, ja det finns fortfarande mat på tallriken, och hinner ta skeden innan hon fäller den i golvet. Men idag tog hon hela tallriken och slände den på golvet. Makaronilåda överallt. Då grälade jag på henne och hon började gråta så jag hoppas hon förstod att hon gjorde fel.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav råddan » 29 mar 2009, 19:57

jessica skrev:
Emmi skrev:Men hon är nog alltid glad då jag kommer hem och ska upp i famnen innan jag ens hunnit ta ytterkläderna av mig.

Så är det här också då pappa kommer hem. Lillasyster ropar redan pappa då han sätter i nyckeln i låset och så springer hon iväg och ska upp i famnen. När det är undanstökat är det mammas flicka igen.

Sån är sonen oxå, då jag varit borta och han varit med pappa klänger han ännu mera på mej då jag kommer hem. Och om jag ens ids sätta ner honom så gallskriker han. Han älskar när pappa är hamma och han älskar att vara med pappa men ändå kommer denhär reaktionen...
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 31 mar 2009, 21:59

Hur har det gått för er med sommartiden? Här lever lillasyster kvar i vintertid. Storasystrarna kom snabbt in i sommartiden och de lägger sej enligt klockan, dvs 21 men lillasyster är det ingen ide att lägga då. Hon ropar, stiger upp och står, slänger tutten osv, osv. Väntar vi till 22 somnar hon direkt som innan vi svängde klockan. Prövade idag att lägga henne 21.30 men det gick till 22 innan hon somnade.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Emmi » 05 apr 2009, 08:57

Lillasyster komnog snabbt in i sommartiden. Hon sover så lite på dagen, så det går bra att lägga henne kl 20. Lite har hon kanske störts av att det är ljusare, men inte så farligt.
Bild
Bild
Emmi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav råddan » 17 apr 2009, 21:00

Vi har inte heller märkt av att det bytt till sommartid... han somnar fint iaf... nå nu e de ju en tid sen det bytte, men jag märkte inte av det alls hos honom. Annat var det med mej :osaker:
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 17 apr 2009, 21:25

Råddan: Jag läste någonstans att de forskat att det inte alls är bra för oss att vi håller på och svänger klockan två gånger/år. Vår inbyggda klocka rubbas och risken för hjärtinfarkt är större och det sker också mera just veckan efter att klockan ställts om. Nuförtiden använder vi helt andra energikällor än då när gubben som kom på det här med sommar/vintertid. Då brände de levande ljus och sparade många ljus på det sättet. Nu lär det knappt märkas i energiförbrukningen. Nåja det blev ot.

Vi har tagit bort bågen från Trip, trap stolen. Det var bäst så. Hon kom på hur man kommer ur stolen och upp på bordet. Bågen var till hjälp då hon skulle klättra. Visst kan hon stiga upp och stå nu också men hon kommer inte upp på bordet. Försöken är nog goda men benet lyfter inte så högt....ännu....

Igår då jag satt på sjukhuset med mellansyster satte pappa henne isäng och hon hade visst somnat genast. Så nu är det bevisat, det är bara med mej hon bråkar...
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav råddan » 20 apr 2009, 20:57

Jessica: Jag förstår precis att det inte är nyttigt att svänga om tiden hit och dit, åså forskningen förvånar inte mej alls :nepp: ... man blir ju tokig i huvvet :nicka: Jag säjer sluta med det NU!!!

Har idag suttit med lillen på HVC i 3 timmar, han har haft feber nu i 5 dagar(över helgen), så nu idag for jag till jouren med honom. Suck och stön dessa köer. Nå, han hade ÖI på båda öronen och så rosslade det i bröstet på honom. Antibiotika i 10 dagar. Näst yngsta fick en kur förra söndagen, hoho.

Jag önskar så att våren sku komma ordentligt här uppe i ÖB snart så vi sku slippa alla sjukor. :nicka: :curse:
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 20 apr 2009, 21:13

Råddan: Oj nej, inte roligt med öi. :nepp: Och att sitta på jouren är inte heller skoj. Vi har klarat oss utan öi hittills.*knackar i trä* De två andra hade hunnit med många redan i samma ålder.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav acasia » 10 maj 2009, 21:00

Hoppas att ni alla haft en fin morsdag! Imorse då barnen uppvaktade mej så kramde lillasyster om mej så tittade hon på mej kramade en gång till, tittade på mej och pussade mej mitt på munnen! :love:
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav acasia » 05 sep 2009, 12:41

Länge sedan den här tråden var uppe. :wink:

Hur har ni det nuförtiden?

Vår lilla prinsessa är ett riktigt litet busfrö. Hittar på små hyss hela tiden. Det bästa som finns är Mumin. Tack vare mumin går duschandet utan skrik! :clap: Hon pratar massor. Det kommer nya ord hela tiden och två ords meningar har också börjat komma mer och mer! Det är så roligt då mellansyster går i talterapi och vi hemma ska öva lite med henne så kommer lillasyster och sätter sej brevid och säger efter de ord som mellansyster ska säga.

På 1½ års granskningen var hon 85 cm och vägde 13990g. En stor tös.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav råddan » 07 sep 2009, 10:03

Hej...verkligen länge sen man skrivit här.

Sonen är ett busfrö oxå...älskar att ta saker han vet att han inte får ha, å sen springer han iväg med dem :lol:.

Han är mammas pojke, älskar att busa med storebröderna och ger villigt pussar :heart:

På 1½ års kontrollen var han 84cm och 11,5 kg.
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Emmi » 05 okt 2009, 16:43

Märkte först nu att tråden varit upp efter lång paus. Kan ju vara roligt med lite mellanrapporter även om det kanske inte blir så ofta. :)

Våran lillasyter är också rätt busig. Full fart hela tiden! Hon har börjat hos dagmamma i augusti och stortrivs där. Hon gillar också mumin och så gillar hon att sköta sin "vauva", vilket är nytt här i huset. Hon talar inte särskilt mycket, men förstår desto mera. Lite ord kan hon förstås, men inte så att man kan säga att hon talar.

Minns inte riktigt hur stor hon var på 1½ års kontrollen, men under 80 cm var det i varje fall och kanske runt 11kg. Nu tror jag nog hon gått över 80 strecket, men rätt kort och smårund är hon.
Bild
Bild
Emmi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 16 dec 2009, 14:40

Nu behöver jag höra att ni andra också kommit in någonsorts trotsålder. :wink: Ingen av de andra har varit såhär som lillasyster är nu. Man kan ju knappt gå i butiken med henne nuförtiden. Får hon inte det hon vill ha slänger hon sej på golvet och skriker i högansky. Vi var idag på förmiddagen på jakt efter helvita strumpbyxor till storasyster. Vi var lite ute i sista stund så vi fick gå i några klädbutiker innan vi hittade. Allt gick bra men sedan skulle vi bara gå igenom och förbi ett ställe med leksaker. Hon fick syn på en stor snorkfröken mjukis och sprang och tog den. Jag sade att vi ska inte ha den, vi lägger den tillbaka. Då satte hon igång. Slängde sej på golvet och skrek. Lyfte upp henne men hon slängde sej ner på nytt. Tog henne under armen och gick ut. Där ute skulle jag sätta mössan på henne men hon bara drog bort den eller hon satte händerna i vägen så jag inte fick på mössan. När jag sedan fick på den för några sekunder drog hon bort den och slängde den ut på gatan. Vi gick ett stycke och hon var utan både mössa och handskar och sedan fick jag sätta på allt.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav råddan » 18 dec 2009, 15:55

Jessica: Här kommer trösten... Minstingen hos oss har också mer än tillräckligt egen vilja nu, man blir ju smått knäpp ibland. Butiks situationen är mera än bekant, kunde ha varit vi. Har inte med honom ofta i butiken, men då han är med slutar det alltid med att jag bär ut honom. :xxroll

Beteendet är bekant från förr, 5 åringen har varit precis lika, de påminner sååå mycket om varandra :xxnicka . Visst har de andra varit jobbiga tidvis också, men inte så här. :nepp:

Tänk att de fyller 2 år snart... vart har tiden tagit vägen.
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 18 dec 2009, 16:24

Tack råddan för trösten! Fick en gång ett tips om att själv slänga mej på golvet men just då kom jag inte ihåg det. Skulle bra ha kunnat göra det för där var ingen annan just då. Ska se om jag får ta till det en annan gång.

råddan skrev:Tänk att de fyller 2 år snart... vart har tiden tagit vägen.

Ja, tänk! Satt härom dagen och läste i vår gravid tråd och fick nog dra på munnen många gånger. Det känns som det var igår vi alla turvis stånkade och önskade att våra bebisar skulle titta ut och nu blir de två riktigt snart. Vår lillasyster blev så snabbt stor då hon började gå i 10 månaders ålder och sen gick det med fart. Hon pratar massor och kan en massa. Hon som skulle vara vår bebis lääänge. :wink: Just nu är jag helt tokigt babysjuk, men jag hoppas det går om av sej själv. :wink:
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper