JUNIBEBISAR 2008!

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: JUNIBEBISAR 2008!

Oläst inläggav beckis » 10 jul 2009, 09:10

OOOH GRATTIS SKÖLDPADDAN!!!!!! Häääärligt!! :clap:
:kram:
Bild
beckis
Silvermedlem

Oläst inläggav kalw » 10 jul 2009, 13:29

:kram: :clap: Grattis, Sköldpaddan!
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav miksu+3 » 14 jul 2009, 11:10

Sätter oxå in vår "lilla" dam på listan. :love:

Sköldpaddan, flicka 30.5, 46cm,2,8kg,nu: 73cm 8,6kg
Miksu+3, flicka 17.6, 52cm, 4kg, nu: 77cm och 11,2kg
Beckis, pojke 23.6, 52cm,4,1kg nu: 79cm,10,6 kg
KajsaAnka, tös född 28.06, 52 cm, 4,7 kg, nu: 80 cm, 11,8 kg
miksu+3

Oläst inläggav KajsaAnka » 14 jul 2009, 13:48

Grattis ! :clap:
KajsaAnka
Guldmedlem

Oläst inläggav Jess » 28 jul 2009, 14:49

Grattis sköldpaddan!

Jag är tillbaka på jobb i Helsingfors efter 6 veckor semester och två veckor jobb från Åland. Här blir arbetsdagarna längre och jag saknar min lillstumpa på dagarna.

Lillan har gjort stora framsteg i sommar. Vid midsommar lärde hon säg att ställa sej upp direkt från golvet. Och att skaka på huvudet för att säga nej. Nu i Juli har hon lärt sej att gå när vi håller henne i ena handen och att nicka för att säga jo. Gå har hon däremot ingen lust med, hon har tagit ett steg och så förstår hon att ingen håller i henne och då sätter hon sej tvärt. Nu har hon också börjat prata lite. Från 8 - 9 månader så sa hon pappa och mamma. Men nu säger hon också hej, oj, nä, kvack-kvack (anka) och tack-tack. Hon har också börjat kunna svara på frågor. Om jag frågar henne "Var är tutten?" så ser hon sej omkring och när hon hittar den så pekar hon glatt.

Sovandet börjar också gå bättre. Hon somnar i sin egen säng, efter lite skakande av rumpan, och sover sen till nångong mellan 03 och 08.

Trevlig fortsatt sommar :)
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jess » 04 aug 2009, 13:39

Vi var och hälsade på dagis idag, lillan ska börja sin "mjuklandning" på måndag. Ska bli spännande att se hur det går. Idag gick det dock jätte bra, men hon blev så super trött av att vara där, hon somnade före 11 :) En mamma sa en gång att om hennes barn inte är yngst på dagiset så kommer det att kännas bra. Det där har stannat kvar för mej, så gissa vad glad jag blev när de berättade att en av bebisarna som börjar om 3 veckor är flera månader yngre än vår stumpis :oops:

Stumpan går nu 5 steg, så med lite tur så går hon nästa vecka.
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav kalw » 05 aug 2009, 21:02

Vår tös blir yngst i sin grupp... :hm: Först kändes det inte alls bra (!) men sen försökte en annan mamma trösta mig med att kanske hon får mest uppmärksamhet om hon är minst, så nu försöker jag tänka så istället. Här hänger vi alltså också fast i vad någon vis mamma sagt, tänk att mammor kan vara så kloka ;) Tösen börjar inskolningen i mitten på september.

Annars har vi det bra. Tösen går, springer och klättrar. Förstår en massa och säger några ord t.ex ei (och skakar på huvudet), voff, mjau, kvakva plus en hel del som hon uttrycker med kroppsspråket :love: Ska försöka njuta av den sista tiden ensamma hemma på tumis, skulle egentligen inte vilja gå tillbaka på jobb! Och snart är det dags för bröllop... :love:
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sköldpaddan » 06 aug 2009, 18:59

Ja skall ni gifta er?
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav kalw » 06 aug 2009, 20:27

Sköldpaddan skrev:Ja skall ni gifta er?

Jo, i slutet av augusti :)
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kajsa » 15 aug 2009, 20:29

GRATTIS Sköldpaddan till den nya familjemedemmen!

Och GRATTIS Kalw till den stora dagen!

Vi har varit på stugan hela långa sommaren och haft det SÅ BRA! Nu är vi några dagar "hemma" (för hemma har ju egentligen blivit stugan efter 2,5 månader för tjejen), men ska tillbaka på måndagen (till stugan alltså). Sen är det endast en vecka kvar av stugliv och skogsliv och efter det tillbaka till stadsliv och jobb och dagis. (Och strykta kläder, inne-WC, make-up för mamma etc etc, stadslivets bekvämligheter, stuglivets bekymmerslöshet...) Men egentligen tycker jag att det ska bli riktigt skönt att börja jobba igen och komma in i de "vanliga" rutinerna, allt har sin tid så att säga. Och dagisstarten för lillan tror jag kommer att gå riktigt bra, hon börjar på samma dagis som storebror och är redan lite van vid stället.

Annars har hon utvecklats jätte mycket på sommaren, som barn i denna ålder gör. Det är knappt så man hinner med själv. Hon är i en så härlig ålder just nu! Kan redan göra många saker själv och har egna idéer, men trotsåldern har inte ännu börjat....

Vi "ses" mera igen om nån vecka när jag är tillbaka i stadslivet igen.Ha det så bra alla tills dess och lyckligt bröllop åt hela familjen Kalw!
Bild
Bild
Kajsa
Guldmedlem

Oläst inläggav Jess » 09 sep 2009, 14:20

Grattis Kalw :) Hur gick bröllopet?

Här håller vi fortfarande på att kämpar med att lappa alla scheman ihop med storasyster i en skola, storebror i en annan, lillan på gruppis och mamma och pappa på varsit jobb. Lägg till eftermiddagsaktiviteter kors över hela helsingfors och Mamma håller på att bli knäpp :)

Hur har ni andra det?
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kajsa » 11 sep 2009, 11:03

Jag har varit tillbaka på jobb i ca 2 veckor nu och det betyder alltså att flickan börjat dagis. Allt har gått jätte bra, men fråga mej igen nästa fredag. Nästa vecka är mannen nämligen på resa hela veckan, så jag får mitt "eldprov" med att få upp 2 barn (och mej själv) på morgonen och iväg i tid (i något så hyfsat jobbskick) till dagis (som tur är dom på samma dagis, så I feel for you Jess) och jobb. Om man ändå vore morgonpigg (som ju flickan i och för sej är...)

Ja, Kalw, hur gick bröllopet?

Ha ett trevlig veckoslut!
Bild
Bild
Kajsa
Guldmedlem

Oläst inläggav Jess » 11 sep 2009, 11:22

Har ju helt glömt bort att berätta... Efter långt väntande... så bestämde sej lillstumpan äntligen för att börja gå på riktigt förra fredagen. Och vad fort det har gått. Hon springer lite redan :)

Veckan som gått har varit ganska gnällig. Mamma har tittat noga efter 8de framtanden... Men hejsan, helt plötsligt hittade vi istället 2 stora kindtänder framme. Inte undra på att fröken varit gnällig.
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jess » 26 okt 2009, 13:37

Hej!

Alla har visst försvunnit från den här listan. Jag får skriva lite saker och hoppas att nån svarar. Lägg gärna på frågor...

1. Pratar ditt barn?
Jess: Några ord, kvack kvack, mamma, pappa, "ka" (=dricka"), oj oj
2. Hur många tänder? Har det varit jobbigt?
Jess: 12 tänder framme, kindtänderna var en plåga. Kom 3 på en gång
3. Har ni börjat dagis/funderar ni på att börja dagis?
Jess: Stumpan är på gruppis sen Augusti. Trivs jätte bra
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hannah » 26 okt 2009, 14:38

Hej!
Jag läser nog det mesta som skrivs här på listan men tiden räcker inte riktigt till för att skriva. Just nu klättrar vår busunge upp i sin vagn. I går på jumppan klättrade han upp i ribbstolen, ända upp. Jag fick riva ner honom, tur att jag är lång...
Vår pojk är nu lika lång som en tvååring.

Jag ska svara på Jess' frågor:

1. Pratar ditt barn?
Jess: Några ord, kvack kvack, mamma, pappa, "ka" (=dricka"), oj oj
Hannah: Int just någo prat, han kan säga två första bokstäverna i endel ord, typ ka för kasta, bå för boll, ba för bada. Mamma och pappa säger han men det betyder int alltid mamma o pappa. Särskilt ordet mamma betyder att han är missnöjd :huh: Men han kan nynna melodier ;)
2. Hur många tänder? Har det varit jobbigt?
Jess: 12 tänder framme, kindtänderna var en plåga. Kom 3 på en gång
Hannah: 8 tänder framme. Nu ännu två kindtänder på gång. Inte särskillt jobbigt.
3. Har ni börjat dagis/funderar ni på att börja dagis?
Jess: Stumpan är på gruppis sen Augusti. Trivs jätte bra
Hannah: Vi ska börja på storasysters dagis i januari
4. Hur sover ni?
Hannah: Nu de flesta nätter från 20-8. Mjölkallergi gjorde nätterna till en plåga, han kunde vakna fem gånger per natt. Utan mjölk-allt bra
Dotter född oktober 2004 :love: Son född juni 2008
Användarvisningsbild
Hannah
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper