JUNIBEBISAR 2008!

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: JUNIBEBISAR 2008!

Oläst inläggav Sköldpaddan » 26 okt 2009, 14:43

1. Pratar ditt barn?
Nej int som språk. Säjer mjau åt hunden å hau hau åt katten.

2. Hur många tänder? Har det varit jobbigt?
8 tänder 7 framme å en kind tand. Int ha vi nu så håka heller förän dom mittialt varit där.

3. Har ni börjat dagis/funderar ni på att börja dagis?
Nej/ Vi har haft mofa som skött dom andra barnen så ingen har varit på dagis. Men nu e dom 2 små å mofa börjar bli gammal. Få se hur de går.
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Jess » 26 okt 2009, 14:48

Och jag svarar på Hannahs inlagda :)

1. Pratar ditt barn?
Jess: Några ord, kvack kvack, mamma, pappa, "ka" (=dricka"), oj oj
Hannah: Int just någo prat, han kan säga två första bokstäverna i endel ord, typ ka för kasta, bå för boll, ba för bada. Mamma och pappa säger han men det betyder int alltid mamma o pappa. Särskilt ordet mamma betyder att han är missnöjd :huh: Men han kan nynna melodier ;)
Jess: 12 tänder framme, kindtänderna var en plåga. Kom 3 på en gång
Hannah: 8 tänder framme. Nu ännu två kindtänder på gång. Inte särskillt jobbigt.
Jess: Stumpan är på gruppis sen Augusti. Trivs jätte bra
Hannah: Vi ska börja på storasysters dagis i januari
4. Hur sover ni?
Jess: Vi sover vanligtvis 21-7. Mamma tycker att vi skulle sova mera, men lillstumpan tycker om att busa när det är sova dags. Tar ofta en timme att somna
Hannah: Nu de flesta nätter från 20-8. Mjölkallergi gjorde nätterna till en plåga, han kunde vakna fem gånger per natt. Utan mjölk-allt bra
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav kalw » 27 okt 2009, 08:10

1. Pratar ditt barn?
Hannah: Int just någo prat, han kan säga två första bokstäverna i endel ord, typ ka för kasta, bå för boll, ba för bada. Mamma och pappa säger han men det betyder int alltid mamma o pappa. Särskilt ordet mamma betyder att han är missnöjd :huh: Men han kan nynna melodier ;)
Kalw:Nja, säger vissa ord som kissa, kacka, ei, barn, hoppa osv. Sen har hon egna ljud för mycket som bara vi förstår.
Hannah: 8 tänder framme. Nu ännu två kindtänder på gång. Inte särskillt jobbigt.
Kalw:11 tänder, det har inte varit speciellt jobbigt.
kalw:Jag har jobbat heltid sen första oktober, men tösen har skötts hemma. Ännu november sköts hon hemma. I december börjar hon på dagis.
4. Hur sover ni?
Jess: Vi sover vanligtvis 21-7. Mamma tycker att vi skulle sova mera, men lillstumpan tycker om att busa när det är sova dags. Tar ofta en timme att somna
Hannah: Nu de flesta nätter från 20-8. Mjölkallergi gjorde nätterna till en plåga, han kunde vakna fem gånger per natt. Utan mjölk-allt bra.
Kalw:Tösen sover mellan 20.30-6.00 + 2h på dagen. Tror att hon säkert kommer att gå och lägga sig lite tidigare när hon börjar dagis i och med att det kräver mer energi av henne, men väldigt länge har hon följt just dessa tider.

Sen kan jag också berätta att tösen skall bli storasyster på våren :love:

Ha det gott alla!
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hannah » 27 okt 2009, 10:12

Grattis Kalw!
Dotter född oktober 2004 :love: Son född juni 2008
Användarvisningsbild
Hannah
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sköldpaddan » 27 okt 2009, 11:25

kalw skrev:Sen kan jag också berätta att tösen skall bli storasyster på våren

:clap: GRATTIS familjen KALW
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Jess » 28 okt 2009, 13:39

Grattis kalw! :clap:
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav KajsaAnka » 04 nov 2009, 10:53

1. Pratar ditt barn?
Hannah: Int just någo prat, han kan säga två första bokstäverna i endel ord, typ ka för kasta, bå för boll, ba för bada. Mamma och pappa säger han men det betyder int alltid mamma o pappa. Särskilt ordet mamma betyder att han är missnöjd Men han kan nynna melodier
Kalw:Nja, säger vissa ord som kissa, kacka, ei, barn, hoppa osv. Sen har hon egna ljud för mycket som bara vi förstår.
KajsaAnka: Ja. Hon säger massor med ord: mamma, pappa, hauva, gunga, sova, natt-natt, mat, dricka, mumin, kissa, bil, stol, säng, tutt, skor, anka, bada, barn, flicka, pojke, barn.... och sen säger hon också några två-tre ords meningar: skor på, sitta där, mera mat, mera mumin, mamma sitta där, tätta tänder (tvätta tänder), pappa bilen jobb (pappa for med bilen till jobbet).
Kajsa Anka: Hon har 8 tänder plus en kindtand som just kommit igenom. Inte särskilt jobbigt. Lite mer mamis och så lite mera gnäll på nätterna.
kalw:Jag har jobbat heltid sen första oktober, men tösen har skötts hemma. Ännu november sköts hon hemma. I december börjar hon på dagis.
KajsaAnka: Nej. Jag är ännu hemma och kommer att börja jobba först nästa höst.
4. Hur sover ni?
Hannah: Nu de flesta nätter från 20-8. Mjölkallergi gjorde nätterna till en plåga, han kunde vakna fem gånger per natt. Utan mjölk-allt bra.
Kalw:Tösen sover mellan 20.30-6.00 + 2h på dagen. Tror att hon säkert kommer att gå och lägga sig lite tidigare när hon börjar dagis i och med att det kräver mer energi av henne, men väldigt länge har hon följt just dessa tider.
KajsaAnka: Tösen sover kl. 20-7 + 1,5 på dagen. För tillfället vaknar hon till ett par gånger per natt, men jag tror det beror på tänderna. Det räcker att man ger tutten och stoppar om täcket så somnar hon om. På morgonsidan kryper hon över till vår säng (hennes spjälsäng står fast vid vår säng). Nattningen tar allt från 10 minuter till en halvtimme. Men det går lugnt till. Varannan kväll nattas hon av pappa, varannan av mamma. Då pappa nattar somnar hon typ genast. Då mamma nattar tar det längre tid....
KajsaAnka
Guldmedlem

Oläst inläggav beckis » 14 nov 2009, 14:57

1. Pratar ditt barn?
Hannah: Int just någo prat, han kan säga två första bokstäverna i endel ord, typ ka för kasta, bå för boll, ba för bada. Mamma och pappa säger han men det betyder int alltid mamma o pappa. Särskilt ordet mamma betyder att han är missnöjd Men han kan nynna melodier
Kalw: Nja, säger vissa ord som kissa, kacka, ei, barn, hoppa osv. Sen har hon egna ljud för mycket som bara vi förstår.
KajsaAnka: Ja. Hon säger massor med ord: mamma, pappa, hauva, gunga, sova, natt-natt, mat, dricka, mumin, kissa, bil, stol, säng, tutt, skor, anka, bada, barn, flicka, pojke, barn.... och sen säger hon också några två-tre ords meningar: skor på, sitta där, mera mat, mera mumin, mamma sitta där, tätta tänder (tvätta tänder), pappa bilen jobb (pappa for med bilen till jobbet).
Beckis: pratar en massa :lol: men d e sen en annan sak vad man förstår av det...mamma, ka-ka= bil, kakor=traktor,kläder(av nån anledning klart o tydligt om dock med lite yenkki mjukt R :D ) kack=tack och kanske några till som jag nu int kommer på ....
2. Hur många tänder? Har det varit jobbigt?Jess: 12 tänder framme, kindtänderna var en plåga. Kom 3 på en gång
Kajsa Anka: Hon har 8 tänder plus en kindtand som just kommit igenom. Inte särskilt jobbigt. Lite mer mamis och så lite mera gnäll på nätterna.
Beckis: 9 tänder har kommit utan större problem plötsilgt har dom bara varit där!
3. Har ni börjat dagis/funderar ni på att börja dagis?Jess: Stumpan är på gruppis sen Augusti. Trivs jätte bra
Beckis: grabben e ännu hemma med mig o kommer va d till åtminstone augusti nästa år....vi får se sen hur d blir :nicka:
4. Hur sover ni?Jess: Vi sover vanligtvis 21-7. Mamma tycker att vi skulle sova mera, men lillstumpan tycker om att busa när det är sova dags. Tar ofta en timme att somna
KajsaAnka: Tösen sover kl. 20-7 + 1,5 på dagen. För tillfället vaknar hon till ett par gånger per natt, men jag tror det beror på tänderna. Det räcker att man ger tutten och stoppar om täcket så somnar hon om. På morgonsidan kryper hon över till vår säng (hennes spjälsäng står fast vid vår säng). Nattningen tar allt från 10 minuter till en halvtimme. Men det går lugnt till. Varannan kväll nattas hon av pappa, varannan av mamma. Då pappa nattar somnar hon typ genast. Då mamma nattar tar det längre tid....
Beckis: vi sover ganska så bra från 20-7-8 tiden..han kan ibland vakna upp på natten korta stunder o gny...vanligtvis för att han int hittar tutten eller nåt men han somnar snabbt om. på dagen sover han ca 2h
Bild
beckis
Silvermedlem

Oläst inläggav beckis » 14 nov 2009, 15:02

ojsan tydligen hoppade jess svar upp en rad rakt efter frågan men följande kan väl ända på d :D om nån ännu svarar.....måste säga att jag inte e så ofta här på mammapappa sidorna mer...man hinner liksom int på samma sätt som förut.....brukar läsa ibland men sen ger man sig inte tid att svara!
vi mår finemang iaf....väntar såååååå på julen :-)
kramis till er alla o ja grattis kalw ! du går i spännande tider igen :clap:
Bild
beckis
Silvermedlem

Oläst inläggav Sköldpaddan » 17 dec 2009, 14:38

Idag har vi varit till rådgivningen. Vi blev remiterade till talterapi för vår flicka säjer ännu inga ord.
Hur e de me er andra har ni varit till rådgivningen?
E här nån flera barn som int pratar alls?

Funderade lite för mej själv att jag skulle vänta tills hon e 2 år å se sen. Men om nån annan varit med om detta så berätta.
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Jess » 17 dec 2009, 15:10

Hej!

Min lillstumpa säger bara mamma och pappa, resten är mest "ljud". Men det börjar komma ord som tutte (tutten) och upp. Kack-kack vilket betyder kvack-kvack och tack tack.

Min son som idag är 7 år sade också bara mamma och pappa + ljud. Fortfarande när han började på dagis (2 år + några månader) var det hans vokabulär. Han började dock på talterapi när han var 3 år.

Generellt brukar man säga att tvåspråkiga barn ofta är senare med språkutvecklingen.

Med min son ville de sätta honom i talterapi när han var 2,5. I det skedet sade jag dock nej eftersom det ganska klart framgick att man trodde att han hade nån form av "begåvningshandikapp". Och då det stod klart för mej att han förstod, ville jag vänta. Problemet med talterapin och min son har alltid varit att hans ordförråd och ordförståelse har alltid varit hög, och hans uttalssvårigheter (konsonanter) har varit jobbigt att jobba med. Han har inte varit särskilt motiverad. Men när han väl gick till talterapin första gången så tog det nästan ett år innan de började jobba med honom. Det var sist och slutligen väldigt mycket "vänta och se", "jobba hemma" (vilket han vägrade).

Men om ni är en tvåspråkig familj, så tycker jag inte att du behöver ha så bråttom till talterapi, i alla fall om du upplever att barnet förstår vad ni säger.
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Littlemissroo » 17 dec 2009, 15:24

1. Pratar ditt barn?
Kalw: Nja, säger vissa ord som kissa, kacka, ei, barn, hoppa osv. Sen har hon egna ljud för mycket som bara vi förstår.
Beckis: pratar en massa :lol: men d e sen en annan sak vad man förstår av det...mamma, ka-ka= bil, kakor=traktor,kläder(av nån anledning klart o tydligt om dock med lite yenkki mjukt R :D ) kack=tack och kanske några till som jag nu int kommer på ....
Myron: Säger nog en massa ord men nästan alla på svenska, några finska ord som äiti, kissa, pupu kan han oxå säga.
Beckis: 9 tänder har kommit utan större problem plötsilgt har dom bara varit där!
Myron: 11 tänder, håller på att komma 2 stycken kindtänder till nu och han lider nog av det på morgonen för mittiallt har han börjat vakna 5.
Beckis: grabben e ännu hemma med mig o kommer va d till åtminstone augusti nästa år....vi får se sen hur d blir :nicka:
Myron: Han var på dagis några månader under sommaren men nu är jag hemma igen med honom, och ser nog ut som jag är ännu ett tag hemma.
4. Hur sover ni?
Beckis: vi sover ganska så bra från 20-7-8 tiden..han kan ibland vakna upp på natten korta stunder o gny...vanligtvis för att han int hittar tutten eller nåt men han somnar snabbt om. på dagen sover han ca 2h
Myron: Före kindtänderna bestämmde sig för att dyka upp så sovde vi 20-8 och 1-2 timmar på dagen. men nu är det 20-5-6 tiden.
Littlemissroo
Silvermedlem

Oläst inläggav kalw » 17 dec 2009, 20:54

Låter fruktansvärt tidigt att bli skickad till talterapi när barnet är 1 1/2 år tycker jag! Vår tös pratar en hel del, men vi har vänner med barn i samma ålder som inte alls pratar lika mycket. Det är ju så individuellt. Det skadar ju inte att gå dit och se vad de har att säga, men jag ifrågasätter lite den här rådgivningstantens tankegångar!
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jess » 29 dec 2009, 12:06

Vår lillstumpa ska också bli storasyster i sommar :)
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav kalw » 29 dec 2009, 21:26

Jee, Jess! Grattis!!
Bild

Bild

Bild
kalw