JUNIBEBISAR 2008!

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: JUNIBEBISAR 2008!

Oläst inläggav Sköldpaddan » 29 dec 2009, 23:41

Grattis Jess!
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav beckis » 30 dec 2009, 13:26

GRATTIS JESS! :clap:

och GOTT NYTT ÅR till alla juni08 mammor och bebisar!! :-D våra busfrön e 1,5 år redan :love: !! så går tiden!
:kram:
Bild
beckis
Silvermedlem

Oläst inläggav Hannah » 04 jan 2010, 15:30

Grattis Jess!
Gott nytt år åt er alla!
Vår lilleman börjar dagis om en vecka. Det ska bli spännande. Det är samma dagis som storasyster går på så det är bekant från tidigare.
Dotter född oktober 2004 :love: Son född juni 2008
Användarvisningsbild
Hannah
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kajsa » 05 jan 2010, 23:05

Hej alla! Det var länge sen jag varit här in och kollat. vardagslunken har tagit vid... GRATTIS JESS!!!!! Roligt med glädje nyheter.

Myron skrev:1. Pratar ditt barn?
Jess: Några ord, kvack kvack, mamma, pappa, "ka" (=dricka"), oj oj
Hannah: Int just någo prat, han kan säga två första bokstäverna i endel ord, typ ka för kasta, bå för boll, ba för bada. Mamma och pappa säger han men det betyder int alltid mamma o pappa. Särskilt ordet mamma betyder att han är missnöjd Men han kan nynna melodier
Kalw: Nja, säger vissa ord som kissa, kacka, ei, barn, hoppa osv. Sen har hon egna ljud för mycket som bara vi förstår.
KajsaAnka: Ja. Hon säger massor med ord: mamma, pappa, hauva, gunga, sova, natt-natt, mat, dricka, mumin, kissa, bil, stol, säng, tutt, skor, anka, bada, barn, flicka, pojke, barn.... och sen säger hon också några två-tre ords meningar: skor på, sitta där, mera mat, mera mumin, mamma sitta där, tätta tänder (tvätta tänder), pappa bilen jobb (pappa for med bilen till jobbet).
Beckis: pratar en massa :lol: men d e sen en annan sak vad man förstår av det...mamma, ka-ka= bil, kakor=traktor,kläder(av nån anledning klart o tydligt om dock med lite yenkki mjukt R :D ) kack=tack och kanske några till som jag nu int kommer på ....
Myron: Säger nog en massa ord men nästan alla på svenska, några finska ord som äiti, kissa, pupu kan han oxå säga.
Kajsa: Jo, hon babblar mycket (som storebror också gjorde). Speciellt nu under jullovet har det "lossnat" för henne, hon talar treordsmeningar och det mesta förstår man (alltås iallafall mamma ;))
2. Hur många tänder? Har det varit jobbigt?
Jess: 12 tänder framme, kindtänderna var en plåga. Kom 3 på en gång
Hannah: 8 tänder framme. Nu ännu två kindtänder på gång. Inte särskillt jobbigt.
Kalw:11 tänder, det har inte varit speciellt jobbigt.
Kajsa Anka: Hon har 8 tänder plus en kindtand som just kommit igenom. Inte särskilt jobbigt. Lite mer mamis och så lite mera gnäll på nätterna.
Beckis: 9 tänder har kommit utan större problem plötsilgt har dom bara varit där!
Myron: 11 tänder, håller på att komma 2 stycken kindtänder till nu och han lider nog av det på morgonen för mittiallt har han börjat vakna 5.
Kajsa: 12 räknade jag till just... inte varit speciellt jobbigt.
3. Har ni börjat dagis/funderar ni på att börja dagis?
Jess: Stumpan är på gruppis sen Augusti. Trivs jätte bra
Hannah: Vi ska börja på storasysters dagis i januari
kalw:Jag har jobbat heltid sen första oktober, men tösen har skötts hemma. Ännu november sköts hon hemma. I december börjar hon på dagis.
KajsaAnka: Nej. Jag är ännu hemma och kommer att börja jobba först nästa höst.
Beckis: grabben e ännu hemma med mig o kommer va d till åtminstone augusti nästa år....vi får se sen hur d blir :nicka:
Myron: Han var på dagis några månader under sommaren men nu är jag hemma igen med honom, och ser nog ut som jag är ännu ett tag hemma.
Kajsa: Hon började på dagis i september och det har gått jätte bra! Hon är i sama dagis (men annan grupp) som storebror, så stället var bekant från förut.
4. Hur sover ni?
Jess: Vi sover vanligtvis 21-7. Mamma tycker att vi skulle sova mera, men lillstumpan tycker om att busa när det är sova dags. Tar ofta en timme att somna
Hannah: Nu de flesta nätter från 20-8. Mjölkallergi gjorde nätterna till en plåga, han kunde vakna fem gånger per natt. Utan mjölk-allt bra.
Kalw:Tösen sover mellan 20.30-6.00 + 2h på dagen. Tror att hon säkert kommer att gå och lägga sig lite tidigare när hon börjar dagis i och med att det kräver mer energi av henne, men väldigt länge har hon följt just dessa tider.
KajsaAnka: Tösen sover kl. 20-7 + 1,5 på dagen. För tillfället vaknar hon till ett par gånger per natt, men jag tror det beror på tänderna. Det räcker att man ger tutten och stoppar om täcket så somnar hon om. På morgonsidan kryper hon över till vår säng (hennes spjälsäng står fast vid vår säng). Nattningen tar allt från 10 minuter till en halvtimme. Men det går lugnt till. Varannan kväll nattas hon av pappa, varannan av mamma. Då pappa nattar somnar hon typ genast. Då mamma nattar tar det längre tid....
Beckis: vi sover ganska så bra från 20-7-8 tiden..han kan ibland vakna upp på natten korta stunder o gny...vanligtvis för att han int hittar tutten eller nåt men han somnar snabbt om. på dagen sover han ca 2h
Myron: Före kindtänderna bestämmde sig för att dyka upp så sovde vi 20-8 och 1-2 timmar på dagen. men nu är det 20-5-6 tiden.
Kajsa: Från 20-7 (ungefär) och 12-13. Varit lite rörigare nätter när hon hade feber på julen, men nu har det lugnat ner sej igen.
Bild
Bild
Kajsa
Guldmedlem

Oläst inläggav Sköldpaddan » 26 jan 2010, 17:46

Ett litet problem har ja nu. Nu kisar hon jätte bra på pottan men kakkar i smyg i trosorna. Nu e alla goda råd välkommna.
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav kalw » 26 jan 2010, 22:23

Hmm, det var jobbigt!! Ska försöka fundera på det inatt när jag ligger vaken... :) Annars är det ganska vanligt att på ngt sätt "skämmas" över sin kacka, och just gå bort och göra det i smyg. Känner du på ngt sätt igen hennes tecken innan hon går iväg?

För oss går också allt väldigt bra med potträning och torrhet för tillfället, men det kan ju gå tillbaka när bebisen kommer. Hon är helt utan blöja på dagen, och har blöja endast då hon sover. På dagis (där hon inte är riktigt trygg ännu) har vi inte alls prövat ha henne utan blöja. Tror inte hon skulle säga till när hon behöver på potta där, och vill spara henne känslan av misslyckande. Hörs!
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jess » 27 jan 2010, 07:29

Lillstumpan är oftast torr under dagin, men vi har blöja på hela tiden. Hon både bajsar och kissar på pottan. I vår kommer vi att byta till "training diapers" och se hur det går.
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav kalw » 27 jan 2010, 20:45

Jag sov bättre i natt än jag brukar så det blev inte så många råd... Men du kan ju iaf föra henne till pottan varje gång det kommit i trosan, ungefär som att resten skulle komma i pottan fastän du tror/vet att hon ren var färdig. Med tålamod från din sida kommer hon nog säkert att börja förknippa kackandet med pottan så småningom. Och kanske du dessutom ngngång tar henne på bar gärning så att säga, och kan få henne att fortsätta på pottan (med ngn bok...) och efter det höja henne till skyarna av berömmelse.
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jess » 22 feb 2010, 14:28

Lillan har blivit pott tokig. Varannan minut säger hon "kisha" och slutar inte förrän hon får gå på pottan. Och mamma ska "kisha" samtidigt.Så hon går inte själv heller. :) Och om storebror går och kissar så gör hon det med. En riktigt social toalett tjej.

Vi ska flytta 1.4 och då ska lillstumpan flytta in med storasyster. Så det blir ett stort steg. Är lite orolig för hur det ska gå med att somna på kvällen och om hon kommer att vakna mycket. Men hon vill redan nu sova i stora sängen (bara det att nu är storebror där). Hur länge har det tagit för er att få barnen att sova i eget rum/med syskonen?
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jess » 22 apr 2010, 13:29

Lillan har nu sovit nästan två veckor i eget rum. Som mest har hon vaknat 3 gånger per natt. Några nätter har hon sovit natten igenom. Jag sitter brevid hennes säng när hon ska somna och hon somnar på 10-30 minuter. Så här långt är det bara jag som har nattat henne, inte pappa. Så jag är lite orolig för hur det ska gå när bebisen kommer.

Hoppas ni andra har det bra i vårrusket.
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sköldpaddan » 10 feb 2011, 09:46

Så ha de gått ett år igen!

Här har vi en mumin älskande lite tös som snart ska ta sitt första steg ut i vida värden.
Efter sportlovet börjar hon i klubben.
Jag har 5 arbetsturer kvar sen e de min tur att bli ett å på vårdledigt.
OJOJ va skoijit de ska bli.
E de nån fler än jag här på tråden?
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper